Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

FredrikC

Medlem
Vad fan har acceptpriset med gratis auktion att göra?
Du skrev acceptpriset - 20% och att man ska sluta med det. Inte direkt glasklart att du bara vill ta bort accept. Vilket förövrigt är korkat om man driver auktioner.
Du kan ju pröva att ha en dialog om acceptpriset och sen göra matten själv när du lämnar in flaskorna. Men det kanske är för mycket begärt.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Du skrev acceptpriset - 20% och att man ska sluta med det. Inte direkt glasklart att du bara vill ta bort accept. Vilket förövrigt är korkat om man driver auktioner.
Du kan ju pröva att ha en dialog om acceptpriset och sen göra matten själv när du lämnar in flaskorna. Men det kanske är för mycket begärt.
(-20%) .. finger emoji
 

Wintermute

Medlem
Om man lusläser på skatteverkets hemsida, får man lätt intrycket att vinsten från t ex vin sålt på auktion skall beskattas som inkomst av kapital. Händer det i verkligheten?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om man lusläser på skatteverkets hemsida, får man lätt intrycket att vinsten från t ex vin sålt på auktion skall beskattas som inkomst av kapital. Händer det i verkligheten?
Reavinst på "föremål som används för personligt bruk" (har för mig att begreppet förr var "försäljning av lösöre", men det verkar inte längre användas) beskattas enbart till den del som reavinsten överstiger 50 000 kr per år, och vin ingår i den kategorin såvida det inte uppenbart köpts som en kapitalplacering. (Man kan nog argumentera för att viner som köpts en primeur "in bond" i obrutna förpackningar och även sålts in bond nog borde beskattas som en kapitalplacering, men jag är osäker på om det hänt.) Så det finns trevligt nog en viss skillnad mot reavinster på försäljning av värdepapper där reavinstskatten beskattas från första kronan.

Så om du säljer viner på Bukowskis för 150 000 kr på ett år, som du en gång köpt för 100 000 kr, blir det ingen skatt. (Förutsatt att du inte sålt något annat under året, t.ex. möbler, tavlor eller sprit, som konkurrerar om utrymme inom de 50 000 kr.) Men säljer du samma viner för 250 000 kr ska du alltså ta upp 100 000 kr (efter avdrag med de 50 000 kr) till beskattning, vilket innebär 30 000 kr i skatt på kapitalinkomst. Om man inte vet vad man köpt vinerna för (t.ex. om man ärvt dem eller fått dem och det inte följde med kvitto), får man ta upp 25% av försäljningspriset som anskaffningsutgift, så försäljning om upp till 66 667 kr per år blir alltid skattefri. Om du sålt för 250 000 kr utan att veta vad du köpt vinerna för, får du alltså betrakta 62 500 kr som inköpspris, vilket ger 187 500 kr i reavinst, varav 137 500 kr (efter avdrag med 50 000 kr) ska tas upp till beskattning, vilket kommer att kosta 41 250 kr i skatt.

Här finns Skatteverkets regler och längst ner på sidan en blankett man kan använda:

Så vitt jag förstår så lämnar de stora auktionshusen uppgifter till Skatteverket. Så om man sålt för riktigt stora belopp (miljoner?) och inte deklarerat för detta, kan man nog råka ut för frågor från skattmasen.
 
Last edited:

BallyJ

Medlem
Du skrev acceptpriset - 20% och att man ska sluta med det. Inte direkt glasklart att du bara vill ta bort accept. Vilket förövrigt är korkat om man driver auktioner.
Du kan ju pröva att ha en dialog om acceptpriset och sen göra matten själv när du lämnar in flaskorna. Men det kanske är för mycket begärt.
Jag håller inte med, om man har kunskap om vad acceptpris är så tycker jag det är glasklart. Det ska dock tilläggas att man kan förhandla om nivån för acceptpriset, så det kan vara lägre än 20% om man vill;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag håller inte med, om man har kunskap om vad acceptpris är så tycker jag det är glasklart. Det ska dock tilläggas att man kan förhandla om nivån för acceptpriset, så det kan vara lägre än 20% om man vill;)
Håller absolut med. "Ta bort acceptpris" betyder för mig att högsta budet vinner, oavsett hur lågt det är. Att acceptpris = 100% av utrop är verkligen ingen naturlag i auktionsvärlden, för det är inte otänkbart att objekt bara får bud under det utrop som auktionsfirman har gissat sig till. Vissa köpare är mer angelägna att bli av med sina objekt, andra vill hellre behålla dem om de inte får tillräckligt betalt, så det är inte uppenbart vad som gynnar säljaren i varje enskilt fall. Vill man inte ha 80% av utropspriset som acceptpris på monopolauktionerna får man helt enkelt säga till, men den övre gränsen är 100% av utropspris och kan kräva lite förhandling. (Acceptpris brukar uttryckas som % av utropspriset, inte som "% rabatt" på utropspriset.) Jag har en gång bett om lägre acceptpris på några udda flaskor som de satte ett lite högre utrop än väntat, för jag ville bli av med dem. En annan gång blev det ingen inlämning för 100% av utrop var ett för lågt acceptpris för mig, p.g.a. att de värderade lägre än jag tyckte de borde. Men dessa är undantagen för mig.
 

Per Stade

Lege artis
Håller absolut med. "Ta bort acceptpris" betyder för mig att högsta budet vinner, oavsett hur lågt det är. Att acceptpris = 100% av utrop är verkligen ingen naturlag i auktionsvärlden, för det är inte otänkbart att objekt bara får bud under det utrop som auktionsfirman har gissat sig till. Vissa köpare är mer angelägna att bli av med sina objekt, andra vill hellre behålla dem om de inte får tillräckligt betalt, så det är inte uppenbart vad som gynnar säljaren i varje enskilt fall. Vill man inte ha 80% av utropspriset som acceptpris på monopolauktionerna får man helt enkelt säga till, men den övre gränsen är 100% av utropspris och kan kräva lite förhandling. (Acceptpris brukar uttryckas som % av utropspriset, inte som "% rabatt" på utropspriset.) Jag har en gång bett om lägre acceptpris på några udda flaskor som de satte ett lite högre utrop än väntat, för jag ville bli av med dem. En annan gång blev det ingen inlämning för 100% av utrop var ett för lågt acceptpris för mig, p.g.a. att de värderade lägre än jag tyckte de borde. Men dessa är undantagen för mig.
Som säljare anser jag att jag själv skall bestämma lägsta priset, men det tycker inte Systembolagets värderingsman.
När jag ville ha bevakningspriset, ja det är så det egentligen heter på auktionsspråk, samma som värderingspriset fick jag ett ultimatum.
Antingen acceptera 80% av värderingen eller ta tillbaka flaskorna.
Det var ingen förhandling.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som säljare anser jag att jag själv skall bestämma lägsta priset, men det tycker inte Systembolagets värderingsman.
När jag ville ha bevakningspriset, ja det är så det egentligen heter på auktionsspråk, samma som värderingspriset fick jag ett ultimatum.
Antingen acceptera 80% av värderingen eller ta tillbaka flaskorna.
Det var ingen förhandling.
Hoppsan, jag kunde få 100% den gången jag tyckte värderingen var för låg, men det var för några år sedan. Ursäkta det svengelska begreppet acceptpris. :)
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.

Någon som tror att det är en 2008 för att den är deggad då? €850 för en flaska substance??
 

Någon som tror att det är en 2008 för att den är deggad då? €850 för en flaska substance??
Det är ju åtminstone två som är uppe och budar över €600 :oops:
 

Wintermute

Medlem
När man räknar ut vinnande bud som andel av utropspris för samtliga viner som såldes på Bukowsis april-auktion (D042) och därefter sorterar dem i grupper, ser fördelningen ut som nedan.
Picture1.png

Den rödaktiga kurvan är en lognormal-fördelning (eftersom pengar inte är linjära). Kurvan passar ganska väl, utom för gruppen runt 1,0 och gruppen runt 0,8. Det verkar betyda att ovanligt många vinnande bud landar runt utrop eller runt det vanligaste acceptpriset (som jag tror är -20% av utrop).

De objekt som gick för mer än dubbla utropet var:
3,60​
1991 Clos de Vougeot, Méo-Camuzet.
3,40​
1991 Vosne-Romanée Les Chaumes, Méo-Camuzet.
3,00​
1986 Vosne-Romanée, René Engel.
2,89​
1964 & 1970 Château Beauregard.
2,80​
1990 Vosne-Romanée, René Engel.
2,75​
1995 Château Bourgneuf.
2,67​
2005 Aalto PS.
2,60​
1997 Desbordes-Amiaud Millésime.
2,50​
2013 Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon.
2,40​
1992 & 1995 Chianti Classico, Isole e Olena.
2,33​
2008 Bourgogne Aligoté, Leroy.
2,25​
2019 Chablis Blanchot, Raveneau.
2,23​
1984 Echézeaux, DRC.
2,20​
1976 Châteauneuf-du-Pape, Domaine de la Vialle.
2,19​
1993 Nuits Saint Georges, Domaine Leroy.
2,19​
1985 Château Haut-Brion.
2,18​
1990 Puligny-Montrachet 1er Cru Les Chalumaux, Joseph Matrot.
2,17​
1974 Château Mouton Rothschild.
2,10​
2012 Meursault 1er Cru Les Gouttes d'Or, Lucien le Moines.
2,08​
2012 Meursault 1er Cru Genevrières, Lucien le Moine.
2,06​
2016 Le Volte, Tenuta dell'Ornellaia (Double Magnum).
2,05​
2019 Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre, Raveneau.
2,00​
2000 - 2009 Châteauneuf-du-Pape.
2,00​
1984 Grands Échézeaux, DRC.
2,00​
1967 Collares Colheita V.S., D.J. Silva.

Nu vet ni.
 

Johan L

Medlem
Detta talar väl för att värderingarna från värderingsmännen generellt ligger väldigt nära klubbat slutpris? För visst är väl utropspriset som regel lika med värderingen?
 

FredrikC

Medlem
Nu är auktionen ute. Fyller man 40 I år och gillar DRC så kan man få ett nätt liten samling från sitt år för en halv mille :)
 
Toppen