Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Vinmannen

vinsamlare
Det behöver du inte vara orolig för. 61 är ett vin från gamla eran.
Att du sitter och dricker ett av mänsklighetens bästa viner är lika tydligt som en stekpanna i ansiktet.
Även i en blind provning :)
 

Magikern

Medlem
Det behöver du inte vara orolig för. 61 är ett vin från gamla eran.
Att du sitter och dricker ett av mänsklighetens bästa viner är lika tydligt som en stekpanna i ansiktet.
Även i en blind provning :)

Jag minns att jag såg en flaska i en butik i Köpenhamn för 5-6 år sedan. Den flaskan kostade 11 000 Danska. Kanske en jättemiss att man inte slog till. ;)
 

Magikern

Medlem
Dom får gärna ligga kvar i källaren. Men omkorkat tar jag inte i så gärna :)

Jag hade personligen varit lite orolig för om korken är bra efter så lång tid men har flaskan legat på slottet fram tills nyligen bör den vara bra. Jag kommer själv att ge bud vid nästa aktion men jag vågar inte köpa något som gjorts innan 82.
 

Vinmannen

vinsamlare
Då missar då något. Vin som var bra från gamla eran innan 61 är otroligt mycket mer lagringståligt än dagens vin.
Tror du skulle bli förvånad. Förövrigt så har jag väl öppnat iaf fler än 1000 buteljer på 80 års ålder alla med original kork.
Samtliga viner som varit identiskt men omkorkat har generellt varit sämre.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Då missar då något. Vin som var bra från gamla eran innan 61 är otroligt mycket mer lagringståligt än dagens vin.
Tror du skulle bli förvånad. Förövrigt så har jag väl öppnat iaf fler än 1000 buteljer på 80 års ålder alla med original kork.
Samtliga viner som varit identiskt men omkorkat har generellt varit sämre.
Och du är säker på att du inte råkat ut för en del Hardy Rodenstock-flaskor om du öppnat så många så gamla flaskor i bra skick? ;)
 

BallyJ

Medlem
Jag är generellt fascinerad av att vinnivån på äldre DRC-viner tenderar att vara märkbart lägre än viner från andra producenter från samma år på samma auktion. Jag tycker att fenomenet verkar vara betydligt vanligare när det sitter en extra merchant slip på flaskorna. Kanske är det så att auktionsfirmorna tar in DRC-viner bara föra att de är DRC-viner och att de väljer att acceptera lägre nivå än på flaskor från andra producenter? Eller så hade DRC problem med korkar back in the days? Eller så är det flaskor man bör hålla sig ifrån?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag är generellt fascinerad av att vinnivån på äldre DRC-viner tenderar att vara märkbart lägre än viner från andra producenter från samma år på samma auktion. Jag tycker att fenomenet verkar vara betydligt vanligare när det sitter en extra merchant slip på flaskorna. Kanske är det så att auktionsfirmorna tar in DRC-viner bara föra att de är DRC-viner och att de väljer att acceptera lägre nivå än på flaskor från andra producenter? Eller så hade DRC problem med korkar back in the days? Eller så är det flaskor man bör hålla sig ifrån?
Ser du detta bara på DRC? Äldre Bourgogne ”brukar” ses som rimligt drickbar med lägre fyllnivå än t.ex. Bordeaux. Inte bara nivån avgör intrycket av en flaska utan också färgen/utseende (klarhet, fällning osv). På ”Buckan” lyser de igenom flaskorna med en stark lampa vid inlämning, har fått kommentarer av typen ”den här ser ju helt OK ut” (nej, det var inte en DRC).
 

BallyJ

Medlem
Ser du detta bara på DRC? Äldre Bourgogne ”brukar” ses som rimligt drickbar med lägre fyllnivå än t.ex. Bordeaux. Inte bara nivån avgör intrycket av en flaska utan också färgen/utseende (klarhet, fällning osv). På ”Buckan” lyser de igenom flaskorna med en stark lampa vid inlämning, har fått kommentarer av typen ”den här ser ju helt OK ut” (nej, det var inte en DRC).
Jag tycker att DRC utmärker sig med lägre fyllnadsnivåer och ser tydlig skillnad om jag jämför med andra viner från Bourgogne. Jag finner detta som en möjlig men klart osannolik företeelse eftersom viner från DRC med största sannolikhet har haft bättre lagringsförhållanden än jämförbara viner(Bourgogne rouge tenderar att ha högre fyllnadsnivå) från Bourgogne. Det är bara att jämföra de äldre vinerna på Bukowskis, där tycker jag att detta framgår tydligt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag är generellt fascinerad av att vinnivån på äldre DRC-viner tenderar att vara märkbart lägre än viner från andra producenter från samma år på samma auktion. Jag tycker att fenomenet verkar vara betydligt vanligare när det sitter en extra merchant slip på flaskorna. Kanske är det så att auktionsfirmorna tar in DRC-viner bara föra att de är DRC-viner och att de väljer att acceptera lägre nivå än på flaskor från andra producenter? Eller så hade DRC problem med korkar back in the days? Eller så är det flaskor man bör hålla sig ifrån?


francoisaudouze

I had told about this lunch. The table is now complete. I have named every wine in this video but I said 1862 for the Y of Yquem which is a mistake of 100 years. The level of the magnum of RC DRC 1961 pleases me as its colour, because generally, DRC wines have low levels when they have more than 50 years.
This should be a nice lunch. Från Instagram!
 

BallyJ

Medlem

francoisaudouze

I had told about this lunch. The table is now complete. I have named every wine in this video but I said 1862 for the Y of Yquem which is a mistake of 100 years. The level of the magnum of RC DRC 1961 pleases me as its colour, because generally, DRC wines have low levels when they have more than 50 years.
This should be a nice lunch. Från Instagram!
Om man har betalat för ett av världens dyraste viner från världens främsta producent anser jag att kommentaren är ytterst rimlig. Man vill hellre tro det är bra och riktigt än att lyfta fram avvikelserna på ett kritiskt sätt.
Hur många 1961 DRC Magnum producerades?
 
Last edited:
Toppen