Jos
Medlem
3 lax för en Pontet Canet är å andra sidan helt orimligt…Sålde en låda Pontet Canet 2005 på dagens auktion. Utropspris 24.000, klubbad för 19.000. För bara ett halvår sen gick en sådan låda för 30.000
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
3 lax för en Pontet Canet är å andra sidan helt orimligt…Sålde en låda Pontet Canet 2005 på dagens auktion. Utropspris 24.000, klubbad för 19.000. För bara ett halvår sen gick en sådan låda för 30.000
Kanske för att "vara med i loopen" och få mejlnotiser när nån lagt högre bud? Tror inte man får de mejlen om man bara klickar i "favorit", men ska inte ta gift på det.Har varit ganska konfunderad över budnings-strategier på Bolagets auktioner men det är en specifik grej jag aldrig riktigt fattat.
Tar den här 2006 Fleur de Passion som exempel:
![]()
Utropet ligger på 1.500kr och folk går in och lägger bud på 300kr samt 500kr.
Finns det egentligen något syfte med detta? Då ingen rimligtvis kan tänka sig att någon hade accepterat att sätta "acceptpriset" så lågt.
Grattis!Jag blev glad![]()
Och hur var det nu det brukar låta på forumet vid överpriser, att det är penningtvätt...Jag blev glad![]()
Jag tycker utropspriserna på de riktigt gamla sakerna (typ innan 1997) är för höga medan priserna efter det är för låga. Finns många potentiella ”fynd” bland t.ex. 2008orna jämfört senaste årgången av samma vin eller med priser på restaurang eller andra internationella siter. Vad tycker du?Tycker ni att utropspriserna för champagne på dagens auktion är marknadsmässigt på rätt nivå? För låga? För höga?
Har lite dålig koll (det var därför jag frågade). Men om man jämför med vad senaste årgången på Systemet kostar så får man väl säga att det är ganska bra utropspriser? Endast 500 kr mer i utrop för 20 års lagring för Winston t.ex. Litet axplock nedan (årgången har jag inte tagit hänsyn till iofs)Jag tycker utropspriserna på de riktigt gamla sakerna (typ innan 1997) är för höga medan priserna efter det är för låga. Finns många potentiella ”fynd” bland t.ex. 2008orna jämfört senaste årgången av samma vin eller med priser på restaurang eller andra internationella siter. Vad tycker du?
Tillkommer + 20% buyer's commission och +60 SEK Administration fee.Har lite dålig koll (det var därför jag frågade). Men om man jämför med vad senaste årgången på Systemet kostar så får man väl säga att det är ganska bra utropspriser? Endast 500 kr mer i utrop för 20 års lagring för Winston t.ex. Litet axplock nedan (årgången har jag inte tagit hänsyn till iofs)
Winston 2015 2500 på Systemet
1995 utrop 3000 klubbat 3000
DP 2015 2550 på Systemet
DP 2002 utrop 3000 klubbat 2800
DP rose 2009 4000 på Systemet
2005 rose utrop 3500 klubbat 3215
LGA 2015 2200 på Systemet
2002 utrop 2500 klubbat 2100
1996 utrop 2500 klubbat 2600
RD 08 3500 på Systemet
1988 utrop 4500 klubbat 4000
1996 utrop 4000 klubbat 3200
Såklart tillkommer detTillkommer + 20% buyer's commission och +60 SEK Administration fee.
Mycket nöjd! Köpte en flaska årgång 2006 vid release som låg i min källare som en ensam australiensare i många år. Tills jag öppnade den som ett ostvin för ett gäng frankofiler förra året. Det var ju helt strålande och borde fått en egen kväll. Lätt ett av förra årets 10 bästa viner! Så jag fick ett sug.Gjorde mitt livs första köp på Bukowskis, 2 äldre flaskor Penfolds RWT Shiraz
Det ser ut som att vinmarknaden i Sverige ännu inte vänt uppåt igen, särskilt Bourgogne prestige. Inte många poster som når upp till utrop och en del återrop. Helt annat drag för några år sen. Iofs har kronan stärkts en del på sistone, så det kanske är en delförklaring.
Hahaha, "urspårad" är bara förnamnet...Och som vanligt en del urspårade budgivningar. Denna tar nog priset:
![]()