Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Påminner om när jag var på St Martin i vintras. Den franska delen av St Martin är en del av Frankrike och har Euro som valuta men de har också många amerikanska turister och för att inte förvirra stackars amerikaner körde många restauranger "1 Euro = 1 Dollar". Vi valde oftast att betala i dollar. ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Lilla Dryckesauktionen blir 100% nätbaserad.

http://www.systembolaget.se/Press/Press ... -pa-natet/

Tror det kan vara bättre, fler auktioner och lite snabbare avslut. Däremot kan man väl ha lite synpunkter på att avgifterna är desamma, 15% för säljare + 150 kronor samt 22.5%+50 kronor för köpare.

Man kan ju stilla undra om valet av auktionist (heter det så ?) var ute till offentlig upphandling och i så fall hur kriterierna såg ut för att få offerera.
En ren nätbaserad auktion borde ju Ebay, Tradera, Blocket, Kaplans m.fl kunna klara av galant.
Om dom sedan är intresserade av de kvantieter som dryckesauktioner är idag vet jag inget om.
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Kul att det blir fler auktioner! Undrar hur priserna blir när det är rena nätauktioner. Kanske dags att skaffa inloggning hos Auktionsverket? 8)
 

CH

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Var på den öppna värderingen igår och det var galet många där när jag kom. Enligt Johan och Sören som värderade så var väntetiden stundtals 2,5h i Stockholm medans det var ungefär 1 timmes väntan i Göteborg när jag kom.
Hade egentligen bara med mig 2 flaskor som jag skulle lämna in men plocka med lite andra också mest som kuriosa.
Blev ganska uppenbart att de hade en klart hårdare selektering i år än vad de normalt brukar ha.
Han som var för mig hade med sig lådvis med rött och fick se svaga årgångar av Mouton blir ratade samt några Opus. Vet inte vad resterande var men av ca 100 flaskor som han hade med sig så togs bara 20 in till auktionen.

För min del så var de visserligen intresserade av alla flaskor men värderade dem väldigt lågt och med tanke på att man inte kan reservera dem under värderingen så plockade jag med dem hem istället och kommer med största sannolikhet dricka dem i sällskap med andra från detta forum.

Så även om jag bara bidrar med en flaska till auktionen så lär det finnas en hel del som lämna in sina flaskor trots att de fått en låg värdering på dem.
Det bör med andra ord finnas goda chanser att hitta trevliga flaskor till rimliga priser i år så om du inte redan är internet registrerad Elvis så är det nog dags att göra det nu.
 

sunqan

Vinös
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

chambertin skrev:
[Man kan ju stilla undra om valet av auktionist (heter det så ?) var ute till offentlig upphandling och i så fall hur kriterierna såg ut för att få offerera.
En ren nätbaserad auktion borde ju Ebay, Tradera, Blocket, Kaplans m.fl kunna klara av galant.
Om dom sedan är intresserade av de kvantieter som dryckesauktioner är idag vet jag inget om.

Jag misstänker att det inte är kvantiteterna som är kruxet för de tre första (har blocket nätauktioner förresten???), utan alla andra krav som av nödvändighet följer pga att vi har ett detaljistmonopol på försäljning till privatpersoner.
gissning -
det är Systembolaget som auktionerar ut flaskorna och inte auktionsfirman.
Det är systembolaget som bestämmer vad och hur, och inte auktionsfirman.
auktionsfirman måste förmodligen uppfylla alla villkor som skatteverket ställer på en godkänd inbetalare av alkoholskatt.
dvs det ställs förmodligen väsentligt myckte högre krav på en auktionsfirma som ska få uppdraget än på en auktionsfirma som inte.


men det är bara en gissning.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
Var på den öppna värderingen igår och det var galet många där när jag kom. Enligt Johan och Sören som värderade så var väntetiden stundtals 2,5h i Stockholm medans det var ungefär 1 timmes väntan i Göteborg när jag kom.
Kallas finanskris. Med -26% på börsen i år, och mörka rubriker så tror jag det är fler som vill sälja än normalt, och kanske färre som vill köpa. Vi får se hur det går men redan i våras kändes det som att de extrema priserna på vissa viner inte var så många som tidigare.
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

CH skrev:
Det bör med andra ord finnas goda chanser att hitta trevliga flaskor till rimliga priser i år så om du inte redan är internet registrerad Elvis så är det nog dags att göra det nu.

Jag har konto hos Auktionsverket. ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Är det nån mer än jag som har hittat något exemplar som vart intressant, så man iaf har lagt ett bud(ang auktionen) eller är det bara jag?
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

johan1279 skrev:
Är det nån mer än jag som har hittat något exemplar som vart intressant, så man iaf har lagt ett bud(ang auktionen) eller är det bara jag?

Jag har lagt ett par bud.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Glöm inte bort Auktionsverkets höga avgifter.
Köparen betalar 22,5 procent (var det inte 20 förra året?) plus 50:- i slagavgift för varje post.
Dessutom måste köparen betala med kort och är det ett kreditkort så blir det extra avgift för det också.
Och för dem som inte bor i Stockholm så kostar det oskäligt mycket att låta flaskorna ligga mer än 5 dagar.
Transporten är ju också dyr om vi enkla lantisar vill ha något att dricka.
Jämför med att handla av någon handlare utomlands.
Jag köpte 2 lådor Roederer NV av en handlare i NY i våras och de ligger kvar utan kostnad
tills jag hämtar dem vid Thanksgiving. Eller också kör de hem dem utan kostnad på Manhattan.
Samma sak i London, fri hemkörning hos de stora handlarna, eller också kan vinet ligga kvar
till en modest penning.
 

Orpale

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Måste säga att jag tycker det var en bedrövlig värdering i år. Dom ratade mer än 90% av flaskorna på grund av att de hade lite för mörk färg. Inte så konstigt att flaskorna var lite mörka när många av dom var från 60 och 70 talet. Någon här som öppnat en flaska från dessa decennium som inte har varit bärnstensfärgade.

Vissa kunde man förstå när inte nivån var perfekt. Men när flaskor som DP 66 och DR 64 med perfekt nivå inte togs in började man ju undra.

Bara för att nivån är något låg. Är ju detta fortfarande rariteter som folk vill köpa och tycker är intressanta. Vinet i sig självt behöver inte vara dåligt. Låt oss budare avgöra om vi vill köpa flaskorna. Nu går man ju säkert miste om massa spännande flaskor på grund av detta. Vi kan ju se nivån och andra defekter på bilderna och avgör ju själva om vi tycker det är intressant. Jag brukar följa den här guiden när jag lämnar in mina flaskor till auktion. http://www.systembolaget.se/Tjanster/Dr ... skenivaer/

De få flaskor de ville ta in fick sjukt låg värdering, runt 40% lägre än vid förra värderingen och i bland 50% under billigaste flaskan på wine searcher. Nej detta är möjligen ett ställe där man kan köpa lite flaskor men inte sälja. Sedan när man lägger på alla avgifter och kostnaden för transport tror jag nog att jag avstår och köper via nätet i stället.

Tror jag skall testa Bruun Rasmussen nästa gång så kan man ju kombinera resan med ett besök på Noma och lite spännande vinbutiker.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Auktionerna har verkligen gått upp och ner. En del utropspriser har tidigare varit helt vansinniga och även slutpriser. Det finns ju egentligen ingen fungerande andrahansmarknad i Sverige så det blandas väl högt och lågt beroende på köpare.

Allt är enligt min mening en effekt av vårt monopol.
 

Mmm

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jag har noll koll på Champagne, men vissa av de röda vinerna är sannerligen inte för lågt värderade. 3 flaskor Leoville Poyferre 2001 för 2700 kr (nuvarande bud 2400 kr)? Fram till för en månad sen fanns vinet i BS för 849 kr flaskan. Skall man sen betala en massa extra avgifter blir det ju bara löjligt.

Nej, danska auktioner är det som gäller om man vill göra en bra affär.
 
Toppen