Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Per Stade

Lege artis
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Orpale skrev:
Måste säga att jag tycker det var en bedrövlig värdering i år. Dom ratade mer än 90% av flaskorna på grund av att de hade lite för mörk färg. Inte så konstigt att flaskorna var lite mörka när många av dom var från 60 och 70 talet. Någon här som öppnat en flaska från dessa decennium som inte har varit bärnstensfärgade.

Vissa kunde man förstå när inte nivån var perfekt. Men när flaskor som DP 66 och DR 64 med perfekt nivå inte togs in började man ju undra.

Bara för att nivån är något låg. Är ju detta fortfarande rariteter som folk vill köpa och tycker är intressanta. Vinet i sig självt behöver inte vara dåligt. Låt oss budare avgöra om vi vill köpa flaskorna. Nu går man ju säkert miste om massa spännande flaskor på grund av detta. Vi kan ju se nivån och andra defekter på bilderna och avgör ju själva om vi tycker det är intressant. Jag brukar följa den här guiden när jag lämnar in mina flaskor till auktion. http://www.systembolaget.se/Tjanster/Dr ... skenivaer/

De få flaskor de ville ta in fick sjukt låg värdering, runt 40% lägre än vid förra värderingen och i bland 50% under billigaste flaskan på wine searcher. Nej detta är möjligen ett ställe där man kan köpa lite flaskor men inte sälja. Sedan när man lägger på alla avgifter och kostnaden för transport tror jag nog att jag avstår och köper via nätet i stället.

Tror jag skall testa Bruun Rasmussen nästa gång så kan man ju kombinera resan med ett besök på Noma och lite spännande vinbutiker.
Kod:


Problemet är naturligtvis monopolet.
Om det inte fanns så kunde vilket auktionsföretag som helst
sälja de flaskor, som privatpersoner eller importörer vill bli av med.
Och precis som på eBay i Frankrike och Tyskland så skulle
det vara köparna, som gjorde värderingen.
Försäljningsprovisionen på eBay är mycket rimligare (även om den
enligt min mening ändå är för hög) och köparna betalar
inget extra.
Risken för att auktionerna skulle översvämmas av BiB är nog inte
stor.
 

SwedeDane

Comtes
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Nu börjar det ta fart ordentligt, vad sägs om 3800:- för en Krug -88?! Svider skönt efter 22,5% + 50:- i avgift sen.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Borsta skrev:
Nu börjar det ta fart ordentligt, vad sägs om 3800:- för en Krug -88?! Svider skönt efter 22,5% + 50:- i avgift sen.

Och jag som trodde att vi hade en ekonomisk kris ???
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Borsta skrev:
Nu börjar det ta fart ordentligt, vad sägs om 3800:- för en Krug -88?! Svider skönt efter 22,5% + 50:- i avgift sen.
Den gick för 4000.-) till slut. Dvs 4950 SEK för köparen.. Det är väl bara att gratulera säljaren. Herregud att folk inte kan kolla priser innan de bjuder
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Några viner sticker alltid iväg på de här auktionerna. Själv är jag mest chockad över buden på Moët -99 och -00. Vem sjutton betalar 5600 kr för åtta flaskor Moët -99? Den som köpte Krug 88 för en massa pengar får ju ändå ett bra vin...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jag börjar tappa hoppet om mänskligheten. Det är lika bra att skjuta av rubbet på rot.
 

Helen

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Får väl bara hoppas att tokigheterna håller i sig när den stora auktionen kommer.
Vi har lämnat in några godingar, så på med spenderbyxorna ;D mamma need a new handbag...
 

sunqan

Vinös
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

jag brukar alltid dra till med min standardkur. Hjälper mot allt mellan liktornar och hjärntumör: Dekapitering 8)
men den här gången har jag i alla fall inte sett nåt som fortfarande säljs på systembolaget...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Längtar efter den dag då vi får se den första Blossa-vertikalen på auktionen.

Skämt åsido, såg att det ligger en Grange 81 därute. Grange med ålder är häftiga, och nu är det ju en åtta år sen jag provade den sist, men det var faktiskt ett riktigt bra vin.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jimmy Forsman skrev:
Jag börjar tappa hoppet om mänskligheten. Det är lika bra att skjuta av rubbet på rot.
Bra där, dumma människor är svårt att acceptera.

Helen skrev:
Får väl bara hoppas att tokigheterna håller i sig när den stora auktionen kommer.
Vi har lämnat in några godingar, så på med spenderbyxorna ;D mamma need a new handbag...
Gissar att det är lite röda godingar?Vet inte när katalogen kommer ut. Någon som vet? Ska bli kul att se om det finns något att köpa.
 

sunqan

Vinös
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jimmy Forsman skrev:
Skämt åsido, såg att det ligger en Grange 81 därute. Grange med ålder är häftiga, och nu är det ju en åtta år sen jag provade den sist, men det var faktiskt ett riktigt bra vin.

hmmm. känner du säljaren ;)
 

Helen

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Helen skrev:
Får väl bara hoppas att tokigheterna håller i sig när den stora auktionen kommer.
Vi har lämnat in några godingar, så på med spenderbyxorna ;D mamma need a new handbag...
Gissar att det är lite röda godingar?Vet inte när katalogen kommer ut. Någon som vet? Ska bli kul att se om det finns något att köpa.
[/quote]

Visst är det några rödingar som låg och skräpade i vinkällaren. Några DRC, Haut-Brion, Lafite-Rothschild, Latour, Cheval Blanc och Petrus... Har jag tur blir det en fiiinnnn handväska :p
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Helen skrev:
Visst är det några rödingar som låg och skräpade i vinkällaren. Några DRC, Haut-Brion, Lafite-Rothschild, Latour, Cheval Blanc och Petrus... Har jag tur blir det en fiiinnnn handväska :p
::) vad är du säljer, för en väska :eek:

Är det en dylik du trånar efter?
778756.jpg
 

Helen

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Helen skrev:
Visst är det några rödingar som låg och skräpade i vinkällaren. Några DRC, Haut-Brion, Lafite-Rothschild, Latour, Cheval Blanc och Petrus... Har jag tur blir det en fiiinnnn handväska :p
::) vad är du säljer, för en väska :eek:

Är det en dylik du trånar efter?
778756.jpg

Ha ha ha du är la för go...visst är det den jag går och trånar efter, tänk bara så många väskor jag kan få av detta ljuvliga vin när auktionen är över.. fast jag ska nog lyxa till det lite genom att även köpa godingen VERNISSAGE SYRAH ROSÉ
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

sunqan skrev:
Jimmy Forsman skrev:
Skämt åsido, såg att det ligger en Grange 81 därute. Grange med ålder är häftiga, och nu är det ju en åtta år sen jag provade den sist, men det var faktiskt ett riktigt bra vin.

hmmm. känner du säljaren ;)

Inte mig veterligen. Minns det bara som ett skönt vin.
 

sunqan

Vinös
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

[size=1em]suck...[/size]
[size=1em]Château Latour à Pomerol 1996 (1bt) 1997 (2bts) - Slutpris 4800 för ett vin som kostar ca 50€/flaska[/size]
[size=1em]Vieux Chateau Certan 2000, låda med 6 flaskor. Visserligen var väl utropet väl lågt (4000) MEN ett slutpris på 14500 var att ta i (snittpris/flaska på CT =173€)[/size]

[size=1em]det enda udda var väl en flaska laftite 1994 som gick för 4600 som verkar kosta runt €700 enligt CT, och margaux:erna av nån anledning.[/size]

hur stavar man till "Idioter"? :-X
 

Andreas L

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Jag Hade Vieux Chateau Certan för 4800 tills för ett par timmar sedan, ett stort vin men kan fortfarande köpas för 150 EUR per flaska i Bordeaux. Förra auktionen fick jag en dubbelmagnum 1995 för 2200, hyggligt prisvärt...

Håller med, många tomtar som inte vet vad dom gör...
 
Toppen