Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Nästa dryckesauktion är nu upplagd. Hittar inga att springa benen av sig (ska vara Mackmyra då :) ). Fokus verkar ligga på Bordeaux denna gång

http://www.stadsauktion.se/auktion/Drycker/

Kanske borde sälja min Mackmyra där... får hålla koll på vad de går för.

Vad händer om inte utropspris uppnås? Ex om utrop är 2000 och högsta bud blir 800
Du kan sätta ett bevakningspris. Om buden inte når denna nivå så säljs det inte. Det är ganska vanligt.

PS. Observera att jag inte frågade varför du köpt Mackmyra!
PS2. Köade du för Mackmyra? ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Du kan sätta ett bevakningspris. Om buden inte når denna nivå så säljs det inte. Det är ganska vanligt.

Standard är att bevakningspriset är 70% av utropspriset. Vill man ha högre eller lägre får man säga till specifikt om det.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Nästa dryckesauktion är nu upplagd. Hittar inga att springa benen av sig (ska vara Mackmyra då :) ). Fokus verkar ligga på Bordeaux denna gång

http://www.stadsauktion.se/auktion/Drycker/

Kanske borde sälja min Mackmyra där... får hålla koll på vad de går för.

Vad händer om inte utropspris uppnås? Ex om utrop är 2000 och högsta bud blir 800
Du kan sätta ett bevakningspris. Om buden inte når denna nivå så säljs det inte. Det är ganska vanligt.

PS. Observera att jag inte frågade varför du köpt Mackmyra!
PS2. Köade du för Mackmyra? ;D

Nyfiken i en strut ;-)

Ja, jag köade i en timme eller så för ett antal år sedan - men inte för den där lilla pavan. Alla andra köade för Mackmyran. Jag köade för Sugot Feneuil special club om jag minns rätt. Men när det väl blev min tur och jag i dörrhålet på Regeringsgatan fått mina champagner hör jag mig själv säga "Jag tar en Mackmyra också" - var kom det ifrån??? *lättpåverkad*

Jag vill sälja den!
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Bubblaren skrev:
Jag vill sälja den!

Då kan jag varmt rekommendera whiskyforum.se. De är inte lika hårda som våra moderatorer om någon vill sälja. Jag la ut en Brora till försäljning där och sa att jag helst ville byta mot champagne. Det slutade med att jag fick en Salon 1996 plus 500 kr! Det tyckte jag var bra för en flaska whisky som jag betalade 400 kr för på Arlanda i slutet på 90-talet.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
Bubblaren skrev:
Jag vill sälja den!

Då kan jag varmt rekommendera whiskyforum.se. De är inte lika hårda som våra moderatorer om någon vill sälja. Jag la ut en Brora till försäljning där och sa att jag helst ville byta mot champagne. Det slutade med att jag fick en Salon 1996 plus 500 kr! Det tyckte jag var bra för en flaska whisky som jag betalade 400 kr för på Arlanda i slutet på 90-talet.

Stor fet röd varningsskylt där ju :)

Börjar fundera på om de använder hemligt kodspråk - tomrör och tomlåda=pava??
 

kayaker

Cyklist
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Elvis skrev:
Bubblaren skrev:
Jag vill sälja den!

Då kan jag varmt rekommendera whiskyforum.se. De är inte lika hårda som våra moderatorer om någon vill sälja. Jag la ut en Brora till försäljning där och sa att jag helst ville byta mot champagne. Det slutade med att jag fick en Salon 1996 plus 500 kr! Det tyckte jag var bra för en flaska whisky som jag betalade 400 kr för på Arlanda i slutet på 90-talet.
Driver du med oss såhär på onsdagsförmiddagen? ???
 

Bubblaren

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

kayaker skrev:
Elvis skrev:
Bubblaren skrev:
Jag vill sälja den!

Då kan jag varmt rekommendera whiskyforum.se. De är inte lika hårda som våra moderatorer om någon vill sälja. Jag la ut en Brora till försäljning där och sa att jag helst ville byta mot champagne. Det slutade med att jag fick en Salon 1996 plus 500 kr! Det tyckte jag var bra för en flaska whisky som jag betalade 400 kr för på Arlanda i slutet på 90-talet.
Driver du med oss såhär på onsdagsförmiddagen? ???

Såklart han gör, jag kommenterade inte ens det påståendet ;-)
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Bubblaren skrev:
kayaker skrev:
Elvis skrev:
Bubblaren skrev:
Jag vill sälja den!

Då kan jag varmt rekommendera whiskyforum.se. De är inte lika hårda som våra moderatorer om någon vill sälja. Jag la ut en Brora till försäljning där och sa att jag helst ville byta mot champagne. Det slutade med att jag fick en Salon 1996 plus 500 kr! Det tyckte jag var bra för en flaska whisky som jag betalade 400 kr för på Arlanda i slutet på 90-talet.
Driver du med oss såhär på onsdagsförmiddagen? ???

Såklart han gör, jag kommenterade inte ens det påståendet ;-)
Elvis driver inte med er, vi har hårda moderatorer. Det är admins som är slappa på det här forumet :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Bubblaren skrev:
kayaker skrev:
Elvis skrev:
Bubblaren skrev:
Jag vill sälja den!

Då kan jag varmt rekommendera whiskyforum.se. De är inte lika hårda som våra moderatorer om någon vill sälja. Jag la ut en Brora till försäljning där och sa att jag helst ville byta mot champagne. Det slutade med att jag fick en Salon 1996 plus 500 kr! Det tyckte jag var bra för en flaska whisky som jag betalade 400 kr för på Arlanda i slutet på 90-talet.
Driver du med oss såhär på onsdagsförmiddagen? ???

Såklart han gör, jag kommenterade inte ens det påståendet ;-)
Elvis driver inte med er, vi har hårda moderatorer. Det är admins som är slappa på det här forumet :)

Vill inte marginalisera moderatorerna här - men Kajaken å jag tänkte nog båda på byteshandeln Elvis idkat på annat forum.
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Det är faktiskt helt sant. Och när vi träffades för att göra bytet verkade han tycka att han gjorde en kanonaffär.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

H-vete! så sjukt höga priser vissa föremål fullkomligt sköt i höjden sista timmarna på de som "klubbades" idag!
Känns som folk inte har nån koll :eek:
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Katalogen för svenska drycksauktionen är uppe nu. Maderia, port, mycket d'Yquem, lite chablis samt annan vit bourgogne och champagne.

http://www.stadsauktion.se/auktion/Drycker

Ingen som jag direkt ser att jag är intresserad av (kan kanske vara lite mogen Chablis då) Kan för lite om Port, d'Yquem har sin trogna skara och champagnerna var inte så upphetsande (bra grejer men ingen jag verkligen känner för att köpa just nu) Krug 1995 har högre utropspris än Krug 1996 vilket väl är intressant. 1982 VVF och 1985 CdM skulle väl inte vara helt fel, får se vad de drar iväg till.

Jimmy's favorit finns att köpa i årgång om någon är sugen

165119821.jpg
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Dryckesauktionen är ju över om 5 dagar så jag satt och reflekterat lite grand över vad som är värt att köpa och inte. Ni som är mer portvinsorienterade får gärna fylla på lite, finns det några fynd? Som ofta så är det lite märkliga priser med både låga och höga priser

VVF 1999 för utrop 5000 (6.125 med skatter) lär väl direkt inget fynd men ligger ungefär i det pris man får betala för vinet hos engelska vinhandlare. Ett bra vin som dock inte såldes vid förra auktionen. Vet inte vad reservationspris ligger på men prova med 4000 som bud (glöm inte bort de 22.5% som ska lägga på) om ni vill ha ett riktigt bra vin.

Alla champagner från 1990 hoppar jag kategoriskt över, väldigt många av 90orna har väarit väldigt konstiga på sistone. Inget jag köper, nästan oavsett leverantör. Finns undantag men det verkar också vara en väldig flaskvariation vilket ökar risken.

Veuve Clicquot 1983 hade ett bra utropspris av 2400 men är då detta skrivs redan budad upp till 3200 med nästa bud 3400, runt 4200 med avgift. Har passerat det pris som känns vettig. Tyvärr,, för utropspris hade det varit ett intressant vin att köpa.

Krug 1996 ju alltid trevliga men med utropspris och avgifter är man runt 2500 per flaska. Det är dyrare än det går att köpa för hos exempelvis Farr Vintners. Då får man ju också vin med providens istället för det lite suspekta uttrycket, "lagrad i privat källare".

Salon 1995 på magnum, 3600 i utrop, runt 4500 med avgifter är ett bra pris om man kan få det för den. Ett par tusen under vad exempelvis FRW tar för samma flaska

Krug 1988 utan OWC har ett utrop som är 500 kronor HÖGRE än den Krug 1988 med OWC Nivån på vad man ska betala ligger väl på 2800-3000 inklusive avgifter. Priser på Krug 1988 har faktiskt sjunkit lite efter det att den åkte ut från Liv-Exs index.

CdM 1985 och VVF 1982 är ju båda trevliga men lär väl dra till höga höjder.

Avslutningsvis på champagnefronten ett vin från Perrier Jouëts storhetsdagar, Blason de France 1975, tittar man på etiketterna ser de ut att ha lagrats exemplariskt. lite sugen blir man ju :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Dryckesauktionen är ju över om 5 dagar så jag satt och reflekterat lite grand över vad som är värt att köpa och inte. Ni som är mer portvinsorienterade får gärna fylla på lite, finns det några fynd? Som ofta så är det lite märkliga priser med både låga och höga priser

VVF 1999 för utrop 5000 (6.125 med skatter) lär väl direkt inget fynd men ligger ungefär i det pris man får betala för vinet hos engelska vinhandlare. Ett bra vin som dock inte såldes vid förra auktionen. Vet inte vad reservationspris ligger på men prova med 4000 som bud (glöm inte bort de 22.5% som ska lägga på) om ni vill ha ett riktigt bra vin.

Alla champagner från 1990 hoppar jag kategoriskt över, väldigt många av 90orna har väarit väldigt konstiga på sistone. Inget jag köper, nästan oavsett leverantör. Finns undantag men det verkar också vara en väldig flaskvariation vilket ökar risken.

Veuve Clicquot 1983 hade ett bra utropspris av 2400 men är då detta skrivs redan budad upp till 3200 med nästa bud 3400, runt 4200 med avgift. Har passerat det pris som känns vettig. Tyvärr,, för utropspris hade det varit ett intressant vin att köpa.

Krug 1996 ju alltid trevliga men med utropspris och avgifter är man runt 2500 per flaska. Det är dyrare än det går att köpa för hos exempelvis Farr Vintners. Då får man ju också vin med providens istället för det lite suspekta uttrycket, "lagrad i privat källare".

Salon 1995 på magnum, 3600 i utrop, runt 4500 med avgifter är ett bra pris om man kan få det för den. Ett par tusen under vad exempelvis FRW tar för samma flaska

Krug 1988 utan OWC har ett utrop som är 500 kronor HÖGRE än den Krug 1988 med OWC Nivån på vad man ska betala ligger väl på 2800-3000 inklusive avgifter. Priser på Krug 1988 har faktiskt sjunkit lite efter det att den åkte ut från Liv-Exs index.

CdM 1985 och VVF 1982 är ju båda trevliga men lär väl dra till höga höjder.

Avslutningsvis på champagnefronten ett vin från Perrier Jouëts storhetsdagar, Blason de France 1975, tittar man på etiketterna ser de ut att ha lagrats exemplariskt. lite sugen blir man ju :)
Tycker Nicolas Feuillatte Palmes d'Or 1996 har synnerligen högt utrop och är redan över begärt pris nu på 1900kr utan extra-avgifter.
Är det ens drickarbart? har bara testat 98an som i min mening inte är roligare än standard-cuvéer.
PS kommentar om Cristal 1996 - är det någe o hänga i granen? hittar just inga 96or på nätet, bara på frw för drygt 2,7styck
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Re: SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Palmes är inte drickbart enligt min mening. Överarbetade flaska är alltid ett varningstecken.

Cristal 96 var länge sedan men hört att den är sluten just nu. För lagring isåfall

Sent from Tapatalk
Håller med om Palmes, Cristal 96 har en helt enorm syra är mycket tveksam till att denna någonsin kommer bli bra
 

chambertin

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

shorepower skrev:
Dryckesauktionen är ju över om 5 dagar så jag satt och reflekterat lite grand över vad som är värt att köpa och inte. Ni som är mer portvinsorienterade får gärna fylla på lite, finns det några fynd? Som ofta så är det lite märkliga priser med både låga och höga priser

VVF 1999 för utrop 5000 (6.125 med skatter) lär väl direkt inget fynd men ligger ungefär i det pris man får betala för vinet hos engelska vinhandlare. Ett bra vin som dock inte såldes vid förra auktionen. Vet inte vad reservationspris ligger på men prova med 4000 som bud (glöm inte bort de 22.5% som ska lägga på) om ni vill ha ett riktigt bra vin.

Alla champagner från 1990 hoppar jag kategoriskt över, väldigt många av 90orna har väarit väldigt konstiga på sistone. Inget jag köper, nästan oavsett leverantör. Finns undantag men det verkar också vara en väldig flaskvariation vilket ökar risken.

Veuve Clicquot 1983 hade ett bra utropspris av 2400 men är då detta skrivs redan budad upp till 3200 med nästa bud 3400, runt 4200 med avgift. Har passerat det pris som känns vettig. Tyvärr,, för utropspris hade det varit ett intressant vin att köpa.

Krug 1996 ju alltid trevliga men med utropspris och avgifter är man runt 2500 per flaska. Det är dyrare än det går att köpa för hos exempelvis Farr Vintners. Då får man ju också vin med providens istället för det lite suspekta uttrycket, "lagrad i privat källare".

Salon 1995 på magnum, 3600 i utrop, runt 4500 med avgifter är ett bra pris om man kan få det för den. Ett par tusen under vad exempelvis FRW tar för samma flaska

Krug 1988 utan OWC har ett utrop som är 500 kronor HÖGRE än den Krug 1988 med OWC Nivån på vad man ska betala ligger väl på 2800-3000 inklusive avgifter. Priser på Krug 1988 har faktiskt sjunkit lite efter det att den åkte ut från Liv-Exs index.

CdM 1985 och VVF 1982 är ju båda trevliga men lär väl dra till höga höjder.

Avslutningsvis på champagnefronten ett vin från Perrier Jouëts storhetsdagar, Blason de France 1975, tittar man på etiketterna ser de ut att ha lagrats exemplariskt. lite sugen blir man ju :)

En del kul Madeira där också men har ingen koll alls på priserna.

Av VP så är ju Taylor's -77 ett bra vin men utropspriset (1200:) alltför högt.
Går att ordna landat och klart till Sverige för runt 1050-1100:-.
Warre's VP -70 känns med 2400/2st känns ganska högt det också. Ljuvligt och helt moget vin men bör ligga på runt 700-900:-
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

chambertin skrev:
En del kul Madeira där också men har ingen koll alls på priserna.

Av VP så är ju Taylor's -77 ett bra vin men utropspriset (1200:) alltför högt.
Går att ordna landat och klart till Sverige för runt 1050-1100:-.
Warre's VP -70 känns med 2400/2st känns ganska högt det också. Ljuvligt och helt moget vin men bör ligga på runt 700-900:-
Jag undrar alltid om de någonsin kollar internationella priser eller om de tror att sverige är helt isolerat. Finns ju folk med mer pengar än vett som bjuder men många av de som köper den här typen av viner har ju ändå koll på priser utomlands.

Det är lite Ebay över den svenska auktionen, finns ingen historia på vinerna som krävs på internationella auktioner. Är ju mindre risk på lite yngre viner men för äldre så känns det väldigt tveksamt.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Fler viner har kommit till på dryckesauktionen med bland annat röd bordeaux och bourgogne. Av någon anledning var de inte med i den ursprungliga katalogen.

Något som sticker ut?
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Nu är champagnedelen av dryckesauktionen över. Det blev som vanligt en del intressanta priser. Tycker inte det var allt för många helt vansinniga priser dock men några fanns det ju.. Auktionen kanske börjar bli mogen nu när nyhetens behag har gått över och det är inte lika kul att trycka på budknappen.

Andra synpunkter på priserna? Börjar sverige komma i linje med vad man betalar internationellt. Sundhetstecken isåfall.

VVF 1999 samt de två andra utropen av VVF 99 blev osålda. Det är andra auktionen i rad. Får se om det blir en tredje gång för dessa viner.

Cuvée Palmes d'Or 1996 2600 + avgifter för denna flaska måste gränsa till dumhet. Jag kan inte förstå att någon vill lägga de pengarna. Grattis till säljaren. Comtes De Champagne 1998, magnum Denna flaska gick för 5000 SEK + avgifter, dvs runt 6200. Då man kan köpa den bland annat hos Fortnum & Mason för 3700 så är det väl bättre att lägga pengarna på en flygresa och få något värde för det man lägger ut.

Krug 1996 och Krug 1995 gick båda för priser över vad man köpa dem för utomlands men inget spektatulärt. Salon 1995 på magnum, hamnade i paritet med vad de kostar i England, Salon på magnum blir aldrig billigt

Förutom Salon 1990 verkar haussen kring 1990 lugnat ner sig. Kanske man har börjat läsa på lite mer innan man ger bud eller så har tveksamheten kring 1990 spridit sig.

Krug 1988 utan OWC och Krug 1988 med OWC gick för 3000 respektive 2800 SEK utan avgifter. Väl högt och den med OWC skulle betinga ett högre pris än den utan

VVF 1982 gick under utrop och nådde inte bevakningspris, ingen av VVFerna såldes. Stort vin för en liten marknad kanske.

Den jag var sugen på: Blason de France 1975, gick för 7600 + avgifter, dvs runt 1600 SEK per flaska. Ångrar väl lite att jag inte la ett bud, någon på forumet som köpte? Kanske något för nästa vininferno ;D
 
Toppen