Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Per Stade

Lege artis
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Anders Landström skrev:
Blir nog inget för mig från dryckesauktionen men det finns ju en del intressant. CdG 1982, Selosse 1986 och CdM 1979 på champagnefronten samt en hel del bordeaux och bourgogne

http://www.stadsauktion.se/auktion/Drycker/

Den här pavan tycker jag verkar vara det mest intressanta objektet. Flaskan ser inte gammal ut
så risken för att den skall ha skadats av olämplig lagring är nog inte så stor. Annars skulle
åtminstone jag vara tveksam till att köpa något, som inte har lagrats på Grappe.

P.S. Som alla vet så betyder 1905 inte årgången utan är det år soleran startades.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Per Stade skrev:
Den här pavan tycker jag verkar vara det mest intressanta objektet. Flaskan ser inte gammal ut
så risken för att den skall ha skadats av olämplig lagring är nog inte så stor. Annars skulle
åtminstone jag vara tveksam till att köpa något, som inte har lagrats på Grappe.

P.S. Som alla vet så betyder 1905 inte årgången utan är det år soleran startades.
Att den lagrats på Grappe betyder tyvärr föga (om det inte är på lådförvaringen).
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Anders Landström skrev:
Att den lagrats på Grappe betyder tyvärr föga (om det inte är på lådförvaringen).
Vad är den stora skillnaden? Sen är det väl så att 6 månader på Grappe inte kan kompensera 5 år i en varm garderob ;)
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

magnum skrev:
Vad är den stora skillnaden? Sen är det väl så att 6 månader på Grappe inte kan kompensera 5 år i en varm garderob ;)
Det är det jag menade. På lådförvaringen (och på Magnusson) så får man ett kvitto som visar när den lämnades in så man vet hur länge vinet legat under bra förhållanden. Om den legat i ett fack på Grappe har man inte riktigt den kontrollen :)

Vi ligger lite efter t.ex England här
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Dryckesauktionen är nu tillgänglig. En hel del champagne och vita viner. Det verkar som listan över de röda inte blivit publicerad ännu.

735 kronor per flaska (inklusive avgifter) för Henriot 1996 verkar lite högt. Denna går ju fortsatt att köpa utomlands till lägre pris Bollinger VVF 1999 är väl uppe för tredje auktionen i rad. Kanske dags för ett skambud på dessa :)

Felaktig listad Bollinger RD 2002. Denna post fick mig att börja leta på nätet då jag trodde jag "missat" att RD 2002 släppts. Det visade sig vara GA. Någon blir väl besviken tror jag.

980 kronor (inkl avgifter) för Selosse Inital degade 2011 Här tar man i. Det är ca 200 kronor över vad de såldes på SB för. Redan det kanske var lite för mycket

Ett antal Sauternes, bland annat två poster av det lite ovanliga "Y" från Château d'Yquem är ju alltid lite kul. Kommer inte ihåg om de var uppe på förra auktionen.

Samt en del vit Bourgogne, oxideringsvarning? Vad säger forumets bourgogneexperter?
 

Caviste

Leverantör
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

I vanlig ordning häpnadsväckande värderingar dom gjort på vissa grejer. Coche-Dury Aligoté är tydligen mer värd än Bourgogne Blanc från samma årgång? Båda är dessutom fantastiskt högt värderade.

Om man är intresserad av de vita Bourgognerna tycker jag det är viktigt att man tar med vilket minfält 1996-2002 är när man kalkylerar sina pristak. Om jag skulle bjuda på en lot med sex flaskor Ramonet eller Sauzet t.ex. (vilket jag inte kommer göra :eek:) så räknar jag med att få hälla ut minst en av dem i vasken. Rapet och Pierre Morey vet jag inte historiken kring. Som vanligt är Don Cornwells wiki-site en bra ledning. http://oxidised-burgs.wikispaces.com/home#producers

Vit Haut-Brion från 2001 kan nog vara gott :eek:
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Caviste skrev:
I vanlig ordning häpnadsväckande värderingar dom gjort på vissa grejer. Coche-Dury Aligoté är tydligen mer värd än Bourgogne Blanc från samma årgång? Båda är dessutom fantastiskt högt värderade.

Vit Haut-Brion från 2001 kan nog vara gott :eek:
Auktionsverkets bedömningar som görs tillsammans med SB är alltid intressant att följa. Just vad gäller Haut-Brionen då ligger den väl snarare i underkant men vet inte hur stor marknaden för vit bordeaux av den här klassen är i Sverige
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Anders Landström skrev:
Just vad gäller Haut-Brionen då ligger den väl snarare i underkant men vet inte hur stor marknaden för vit bordeaux av den här klassen är i Sverige

Jag undrar om marknaden för torr vit Bordeaux i toppklass, där Pessac-Leognan-slotten oftast vill ha ungefär samma pris som för sina röda, är särskilt stor någonstans... Många är riktigt bra viner, men den absurda prisskala som röd toppbordeaux som nått upp till är lite svår att tillämpa på de vita.

Detta har lett till smått absurd prissättning på kvalitetstoppen, eftersom Sauternes (som prismässigt inte kopplas till de röda) inte heller är så lättsålt. Vit Haut Brion är väl numera dyrare än Château d'Yquem i många årgångar, och bl.a. vit Pape Clement är regelmässigt dyrare än hela kopplet bakom Yquem - Climens, Suduiraut, Rieussec och De Fargues.
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Anders Landström skrev:
Felaktig listad Bollinger RD 2002. Denna post fick mig att börja leta på nätet då jag trodde jag "missat" att RD 2002 släppts. Det visade sig vara GA. Någon blir väl besviken tror jag.

Jag mailade Stadsauktionen igår och påpekade misstaget. Jag har inte fått något svar men jag ser att de tagit bort posten så den som blir besviken är väl säljaren. :D
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Katalogen för dryckesauktionen är nu uppdaterad med röda Bordeaux. Troligen fylls det på med Bourgogne och andra viner senare
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Anders Landström skrev:
Katalogen för dryckesauktionen är nu uppdaterad med röda Bordeaux. Troligen fylls det på med Bourgogne och andra viner senare

Hehe, La Lagune 1914. Snacka om att den lär vara vinäger. Passerade nog sin peak för mer än 50 år sedan känns det som. På flaskan (som ser ut att vara svagt gröntonad) ser det ut att vara alldeles för svag blandsaft i. Nån som är sugen på att testa och sedan avlägga en rapport? :)
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Baron_Philippe skrev:
Hehe, La Lagune 1914. Snacka om att den lär vara vinäger. Passerade nog sin peak för mer än 50 år sedan känns det som. På flaskan (som ser ut att vara svagt gröntonad) ser det ut att vara alldeles för svag blandsaft i. Nån som är sugen på att testa och sedan avlägga en rapport? :)

Har aldrig druckit så gammal Bordeaux. Druckit champagne från 30-talet som också hade konstig färg (vilket är min äldsta vinupplevelse förutom några portviner) men fantastisk smak. Nivån på flaskan är inte allt för låg och etiketten är trevligt fuktskadad men jag kan abolut inte bedömma hur ett vin från 1914 ska se ut.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Anders Landström skrev:
Dryckesauktionen är nu tillgänglig. En hel del champagne och vita viner. Det verkar som listan över de röda inte blivit publicerad ännu.

735 kronor per flaska (inklusive avgifter) för Henriot 1996 verkar lite högt. Denna går ju fortsatt att köpa utomlands till lägre pris Bollinger VVF 1999 är väl uppe för tredje auktionen i rad. Kanske dags för ett skambud på dessa :)

Felaktig listad Bollinger RD 2002. Denna post fick mig att börja leta på nätet då jag trodde jag "missat" att RD 2002 släppts. Det visade sig vara GA. Någon blir väl besviken tror jag.

980 kronor (inkl avgifter) för Selosse Inital degade 2011 Här tar man i. Det är ca 200 kronor över vad de såldes på SB för. Redan det kanske var lite för mycket

Ett antal Sauternes, bland annat två poster av det lite ovanliga "Y" från Château d'Yquem är ju alltid lite kul. Kommer inte ihåg om de var uppe på förra auktionen.

Samt en del vit Bourgogne, oxideringsvarning? Vad säger forumets bourgogneexperter?

Har ju avslutats en del idag. Mest spektatulärt var väl den tio flaskorna Selosse 1988 som gick för 42.000 SEK + avgifter mot ett utrop på 21.000.

Man kan också konstatera att endast en av fem Bpllinger VVF såldes. Sverige är verkligen inte ett VVF-land eller?
 

Konjären

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Köparen av LaLagune -14 (inte jag) låter hälsa från Zurich med ett glas - enligt egen utsago - strålande La Mission -34 i handen: "Låter som om du har druckit för få bordeauxer från 1914!" ;)
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Konjären skrev:
Köparen av LaLagune -14 (inte jag) låter hälsa från Zurich med ett glas - enligt egen utsago - strålande La Mission -34 i handen: "Låter som om du har druckit för få bordeauxer från 1914!" ;)
Har vi inte alla druckit för få bordeauxer från 1914 :)

Tror absolut den kan vara värd att prova, du får hälsa köparen att inte alla på forumet är skeptiska, utan snarare nyfikna och öppna ;D
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Ber då om ursäkt för min inledande skepsis. Naturligtvis var jag nyfiken också, men en snart 100 år gammal årgång från ett slott utanför absoluta toppklassen skulle jag inte själv ha vågat chansa på. Hittade ingen info om årgången heller på nån av mina årgångstabeller, vilket brukar innebära att det inte är en särskilt bra årgång, men det kan naturligtvis vara annorlunda i detta fall.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Baron_Philippe skrev:
Ber då om ursäkt för min inledande skepsis. Naturligtvis var jag nyfiken också, men en snart 100 år gammal årgång från ett slott utanför absoluta toppklassen skulle jag inte själv ha vågat chansa på. Hittade ingen info om årgången heller på nån av mina årgångstabeller, vilket brukar innebära att det inte är en särskilt bra årgång, men det kan naturligtvis vara annorlunda i detta fall.
Jag har faktiskt inte en aning då 1914 ligger långt utanför mina erfarenheter men tänkte om man är trevlig så kanske någon vill försöka ge mig lite erfarenheter av sådana äldre viner :)
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Anders Landström skrev:
Jag har faktiskt inte en aning då 1914 ligger långt utanför mina erfarenheter men tänkte om man är trevlig så kanske någon vill försöka ge mig lite erfarenheter av sådana äldre viner :)

Tack för den subtila piken :) Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag uppfattades som otrevlig. 1914 ligger utanför mina referensramar också, men jag har smakat långt yngre viner från liknande slott som har känts uttorkade och döda. Men vin är nog en alldeles för komplex sak för att man ska dra så förenklade och ogrundade slutsatser, så som sagt, ber om ursäkt.
 
Toppen