Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Baron_Philippe skrev:
Tack för den subtila piken :) Jag ber uppriktigt om ursäkt om jag uppfattades som otrevlig. 1914 ligger utanför mina referensramar också, men jag har smakat långt yngre viner från liknande slott som har känts uttorkade och döda. Men vin är nog en alldeles för komplex sak för att man ska dra så förenklade och ogrundade slutsatser, så som sagt, ber om ursäkt.
Var absolut ingen pik :). Det enda subtila i det budskapet är att de gärna får bjuda mig på en slurk av flaskan :)

Så du behöver inte be om ursäkt, däremot kan du ju häckla mig för att jag är så lätt att köpa.
 

Konjären

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

...ingen fara från köparens sida heller, om jag känner honom rätt. Beträffande årgången så ger Michael Broadbent den 3 stjärnor. Av de få viner han recenserar från årgången i sin bok "Vintage wine" gillar han bäst La Mission, Ausone och Gruaud-Larose.

Min äldsta bordeauxupplevelse var en Cos d'Estournel 1911 förra året. Då skrev jag så här:

Ljust röd med klara tegelinslag, och en fantastiskt fin doft; naturligtvis mogen med obligatoriska inslag av läder, tobak och samtidigt en intressant – och inte alls oangenäm – sötaktig ton av murknande trä. I munnen är det tydligt slankt, med inslag av röda bär och rönnbär. Bra syra, som fungerar utmärkt till maten. Jag noterar ”flytande rönnbärsgelé” i blocket; inte som en smakreferens utan mer som en känsla av vilken funktion det spelar till maten…

Riktigt moget vin är lite av acquired taste. Antingen gillar man stilen eller så tycker man att det bara är trött och fruktlöst. Men förvånansvärt många viner av relativt enkelt snitt har överlevt riktigt, riktigt bra i 50, 60 år eller så. Så nog finns det hopp!
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Konjären skrev:
Köparen av LaLagune -14 (inte jag) låter hälsa från Zurich med ett glas - enligt egen utsago - strålande La Mission -34 i handen: "Låter som om du har druckit för få bordeauxer från 1914!" ;)

Intressant förresten att denna konnässör befinner sig i Zurich. Jag planerar nämligen att ta en termin där för studier nästa år. Skulle inte alls ha något emot om denne person ville sprida lite ljus bland mina korkade fördomar ;)

Förövrigt är väl min spontana tanke att La Mission och Cos d'Estournel kanske är viner som skulle klara längre lagring än La Lagune, men jag har som sagt inte druckit tillräckligt för att egentligen veta. Gammal La Lagune lyser med sin frånvaro bland provningsanteckningarna och jag har aldrig druckit något som är i närheten lika gammalt som 1914.
 

chambertin

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Baron_Philippe skrev:
Intressant förresten att denna konnässör befinner sig i Zurich. Jag planerar nämligen att ta en termin där för studier nästa år. Skulle inte alls ha något emot om denne person ville sprida lite ljus bland mina korkade fördomar ;)

Förövrigt är väl min spontana tanke att La Mission och Cos d'Estournel kanske är viner som skulle klara längre lagring än La Lagune, men jag har som sagt inte druckit tillräckligt för att egentligen veta. Gammal La Lagune lyser med sin frånvaro bland provningsanteckningarna och jag har aldrig druckit något som är i närheten lika gammalt som 1914.
Tror det är "vinmannen" med den här bloggen som är köparen (korrekt konjären ?): http://vinmannen.blogspot.co.uk/
Han verkar ju dricka en hel del äldre Bordeaux av bättre snitt.

Själv stannar min erfarnehet av äldre röd Bordeaux vid 1945 (Pichon-Lalande) och diverse olika 50-talare så visst förstår jag din nyfikenhet att ta reda på hur ett vin 1914 klarat tidens tand.
 

Konjären

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Nog är det han, alltid... I Zürich var han tillfälligt för en vinmiddag av oanständigt bra snitt. Ser fram emot hans noteringar från bl a Romanée-Conti 1989. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Monopolauktionisten Auktionsverket har satt in en extra drycksauktion 12-13 juni, vilket innebär att den första delen av katalogen dök upp idag och resten rimligtvis imorgon:
http://www.stadsauktion.se/auktion/Drycker/

Känns lite ovant att denna gång se en dryckesauktion helt utan Bollinger VVF:er... ;)

Ett exempel på ett märkligt prissatt objekt hittar jag direkt: 1996 Dom Pérignon Side by Side (en låda med en normaldegorgerad Dompa 96 bredvid en Dompa Œenothèque 96)
https://www.stadsauktion.se/1206/137554 ... e-by-side/

På de 5500 kr i utropspris tillkommer 20% avgift + 50 kr, vilket blir 6650 kr.
En kul grej, men exakt samma låda kan fortfarande köpas i Sovjetbolagets beställningssortiment för 5294 kr: http://www.systembolaget.se/77322
Skillnaden är att man på auktionen inte vet hur flaskorna lagrats, inte har returrätt för defekter, måste betala extra för andra leveransalternativ än att själv hämta flaskorna i Frihamnen i Stockholm, måste betala extra per dag om man inte hämtar flaskorna inom några dagar, och får betala en extra avgift om man vill betala med kreditkort. Inget av detta borde locka till köp.

Räknar man baklänges är således allt över 4370 kr i slagpris helt korkat av köparen. Det verkar vara rätt standard med ett reservationspris på 90% av utropspriset, vilket i detta fall skulle innebära runt 5000 kr, d.v.s. en god bit över butikspriset. Blir den här produkten såld har någon köpare blivit lurad.

På auktioner med 15% + 20% + 150 kr + 50 kr mellan köpare och säljare, är det liksom lite svårt att sälja produkter som fortfarande finns i butik, med mindre än att minst en av köpare och säljare (och kanske båda) blir missnöjda med priset.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

vintomas skrev:
Monopolauktionisten Auktionsverket har satt in en extra drycksauktion 12-13 juni, vilket innebär att den första delen av katalogen dök upp idag och resten rimligtvis imorgon:
http://www.stadsauktion.se/auktion/Drycker/

Känns lite ovant att denna gång se en dryckesauktion helt utan Bollinger VVF:er... ;)

Ett exempel på ett märkligt prissatt objekt hittar jag direkt: 1996 Dom Pérignon Side by Side (en låda med en normaldegorgerad Dompa 96 bredvid en Dompa Œenothèque 96)
https://www.stadsauktion.se/1206/137554 ... e-by-side/

På de 5500 kr i utropspris tillkommer 20% avgift + 50 kr, vilket blir 6650 kr.
En kul grej, men exakt samma låda kan fortfarande köpas i Sovjetbolagets beställningssortiment för 5294 kr: http://www.systembolaget.se/77322
Skillnaden är att man på auktionen inte vet hur flaskorna lagrats, inte har returrätt för defekter, måste betala extra för andra leveransalternativ än att själv hämta flaskorna i Frihamnen i Stockholm, måste betala extra per dag om man inte hämtar flaskorna inom några dagar, och får betala en extra avgift om man vill betala med kreditkort. Inget av detta borde locka till köp.

Räknar man baklänges är således allt över 4370 kr i slagpris helt korkat av köparen. Det verkar vara rätt standard med ett reservationspris på 90% av utropspriset, vilket i detta fall skulle innebära runt 5000 kr, d.v.s. en god bit över butikspriset. Blir den här produkten såld har någon köpare blivit lurad.

På auktioner med 15% + 20% + 150 kr + 50 kr mellan köpare och säljare, är det liksom lite svårt att sälja produkter som fortfarande finns i butik, med mindre än att minst en av köpare och säljare (och kanske båda) blir missnöjda med priset.

Hade missat att det var en ny auktion och heller inte fått något mail av Auktionsverket om en ny auktion,

Kan bara hålla med dig om dina kommentarer men jag blir inte förvånad om någon lägger ett ännu högre bud. En del som bjuder på auktioner har liten eller ingen koll. Vad gäller värderingsmännen så skulle man väl hoppas att de hade den kollen men det har visat sig att de inte antingen orkar eller kan följa upp vilka priser som ska vara mer rimliga.

Har ju funnit en hel del ankor. Bland annat köptes Cristal 2002 till högre priser än man kunde gå in och köpa på SB för.
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Mail från auktionsverket kom idag. Verkar som de som Systembolaget också har problem med sina IT-system då man pratar om att att nationaldagen snart är här :)

Välkommen till Dryckesauktion 12-13 juni
Förutsättningarna är mycket goda för en fin start på sommaren! Snart har vi den svenska sommaren här, med Svenska flaggans dag och midsommar och däremellan kommer årets femte dryckesauktion som är extrainsatt.

Den här auktionen kom till eftersom antalet förfrågningar och inlämningar är så många. En förändring denna gång är att det är en tvådagarsauktion, måndagen är en vilodag och auktionstarten är på en tisdag.

Vi börjar med champagne tisdagen 12 juni kl 13:00. Därefter följer vitt vin, röd bourgogne och övrigt rött vin med ursprung annat än Bordeaux. Viner från Bordeaux kommer på onsdag 13 juni kl 13:00 tillsammans med starkvin och destillat. Denna gång märks ett stort utbud av viner från Bourgogne, många av dem sällsynta och ett ytterst stort antal whiskyutrop. Det totala antalet utrop är 315 stycken och fördelar sig jämnt med 160 respektive 155 per dag. Utropens uppskattade värde ligger på drygt 1,5 miljoner kronor.

Som tidigare är alla poster värda uppmärksamhet och respekt, men det är några poster som ska bli mycket intressanta att följa. Bland dessa finns ett mycket sällsynt utrop som består av DRC’s Échézeaux, Grands Échézeaux, Romanée St Vivant, Richebourg, La Tâche, Romanée Conti samt Montrachet. Alla är från årgång 1995 som var en lyckad årgång, trots vissa problem med kylan i juni som orsakade coulure. Resten av sommaren var varm och torr, följd av lagom mycket regn i mitten av september. De mogna och friska druvorna klarade sig trots regnet återkom under skördeperioden. En liten skörd, men som gav koncentrerade och hållbara viner. Det som gör detta utrop extra intressant att alla sju flaskor dessutom är på magnumbuteljer! Flaskorna har legat i samma källare sedan inköpet 1998.

Ytterligare finns exempelvis singelflaskan Romanée Conti 1989 som flankeras av Grands Échézeauz från både 1982 och 1985, Échézeauz 1983 och Romanée St Vivant från samma år och vita Montrachet från både 1983 och 2004. Många fler exempel finns i form av hela lådor och singelflaskor i både mogen och lagringsbar ålder. Ett större parti hela lådor Hospices de Beaune märks också i utbudet.

Champagne visar upp sig bland annat med sex flaskor Dom Pérignon 1983, Cuvée Winston Churchill 1985, Taittinger Collection 1982, 1986 och 1990. Vita söta som Château d’Yquem 1913 och 1921, båda i slottstappad version. Vi hade även en -21:a i april och denna uppföljare blir lika spännande.

Bland andra dagens auktionsobjekt utmärker sig Château Lafite 1949, tre intressanta mixade lotter av bordeauxviner från 1996, 1998 och 1999 med vin från de främsta egendomarna. Utrop som blir lysande som årgångsprovningar. Château Pontet Canet 2003 i hel låda, liksom Château Lynch Bages 1999 och Pavillon Rouge du Château Margaux 2002.

Vi avslutar auktionen och den andra dagen med ett spännande och stort utbud av whisky. Många rara buteljer från svunnen tid, från när och fjärran. Gammal bourbon som Old No 7, japansk whisky i form av exempelvis Suntory Kakubin och Nikka Sendai, gammal singel malt från ”downunder” som Great Outback i sällskap med whisky från Nya Zealand. Irländsk whiskey deltar med representanter som till exempel mycket unika och sällsynta Dungourney Pure Pot Still från 1964. Macallan från 1957 och den resoluta Ardbeg 1974 Single Cask. En hel del buteljeringar från Blackadder i olika varianter finns med.

Många fler exempel finns att lyfta fram, så surfa gärna runt bland utbudet som går till visning en vecka före auktion. Det här är sista auktionen före sommaruppehållet och innan nästa säsong tar vid. Besök gärna våra webbsidor Systembolaget samt www.stadsauktion.se för att se kommande auktioner och aktuell information.

Mycket välkommen!

Med vänliga hälsningar och med förhoppning om en glad och fin sommar

Sören Nylund
Värderingsansvarig Systembolaget

Johan Magnusson
Av Stockholms Handelskammare auktoriserad värderingsman för vin och destillat
 

chambertin

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Underligt ljus färg på dom här "Y" från -85:
380137796.jpg
 
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

vintomas skrev:
Ett exempel på ett märkligt prissatt objekt hittar jag direkt: 1996 Dom Pérignon Side by Side (en låda med en normaldegorgerad Dompa 96 bredvid en Dompa Œenothèque 96)
https://www.stadsauktion.se/1206/137554 ... e-by-side/

På de 5500 kr i utropspris tillkommer 20% avgift + 50 kr, vilket blir 6650 kr.
En kul grej, men exakt samma låda kan fortfarande köpas i Sovjetbolagets beställningssortiment för 5294 kr: http://www.systembolaget.se/77322
Skillnaden är att man på auktionen inte vet hur flaskorna lagrats, inte har returrätt för defekter, måste betala extra för andra leveransalternativ än att själv hämta flaskorna i Frihamnen i Stockholm, måste betala extra per dag om man inte hämtar flaskorna inom några dagar, och får betala en extra avgift om man vill betala med kreditkort. Inget av detta borde locka till köp.

Räknar man baklänges är således allt över 4370 kr i slagpris helt korkat av köparen. Det verkar vara rätt standard med ett reservationspris på 90% av utropspriset, vilket i detta fall skulle innebära runt 5000 kr, d.v.s. en god bit över butikspriset. Blir den här produkten såld har någon köpare blivit lurad.

På auktioner med 15% + 20% + 150 kr + 50 kr mellan köpare och säljare, är det liksom lite svårt att sälja produkter som fortfarande finns i butik, med mindre än att minst en av köpare och säljare (och kanske båda) blir missnöjda med priset.

Någon läste inte det här forumet. Nu blev ju budet "bara" 4.400 men med 22.5% påslag samt 50 kronor slagavgift så fick köpare betala 5.440 kronor, dvs 146 kronor mer än på Systembolaget. GRATTIS till köpare ::) (väljer hen sedan att betala med kort tillkommer ytterligare 109 kronor)

Blev en del trevliga priser på 2002 Corton Grand Cru Cuvée Charlotte Dumay (jag vet Chambertin, vi skulle ha köpt) och 2005 på magnum.

Ingen på forumet som ropade hem 1995 DRC samlingen på magnum?/ :p
 

perpro

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Hej, jag köpte ett par flaskor på Stadsauktioners senaste auktion. Inget speciellt. Nu när jag öppnat två av fyra flaskor har i båda fallen korken smulats sönder och vinet varit oxiderat och helt odrickbart. Hur hanterar man det? Inte alls gissar jag. Det är ju tydligt att man köper flaskorna i befintligt skick.

Är detta problemet vanligt?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

perpro skrev:
Hej, jag köpte ett par flaskor på Stadsauktioners senaste auktion. Inget speciellt. Nu när jag öppnat två av fyra flaskor har i båda fallen korken smulats sönder och vinet varit oxiderat och helt odrickbart. Hur hanterar man det? Inte alls gissar jag. Det är ju tydligt att man köper flaskorna i befintligt skick.

Är detta problemet vanligt?

Låter som viner som lagrats på tok för torrt och möjligen varmt. Hur var fyllnivån? Var den trots detta bra är det närmast omöjligt att se utifrån att partiet har en sådan defekt.
 

perpro

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

vintomas skrev:
Låter som viner som lagrats på tok för torrt och möjligen varmt. Hur var fyllnivån? Var den trots detta bra är det närmast omöjligt att se utifrån att partiet har en sådan defekt.

Fyllnivån var OK (tror jag - kom ihåg, jag är nybörjare! Blev intresserad av vin först i år...), alla var liknande (länk till annan auktion med liknande nivå):

https://www.stadsauktion.se/1204/127629 ... de-latour/
 

Elvis

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

perpro skrev:
Hej, jag köpte ett par flaskor på Stadsauktioners senaste auktion. Inget speciellt. Nu när jag öppnat två av fyra flaskor har i båda fallen korken smulats sönder och vinet varit oxiderat och helt odrickbart. Hur hanterar man det? Inte alls gissar jag. Det är ju tydligt att man köper flaskorna i befintligt skick.

Är detta problemet vanligt?

Usch vad tråkigt. Vad var det för vin?

Jag vet inte hur vanligt det är - de viner jag köpt på auktion har nästan uteslutande varit yngre viner som inte bör ha hunnit fördärvats även om de inte lagrats optimalt.
 

perpro

Medlem
SV: Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

Det var ett rätt enkelt Australiensiskt vin från 1993 (så jag går inte i konkurs direkt) och det var nog på gränsen att det var drickbart ändå, men trist att det var i så pass dåligt skick. Jag har i varje fall inte hjärta att försöka sälja dem igen, för ha dem till vaskning. :D

Jag mailade auktionsfirman och varnar dem för den (för mig okända) säljaren ivf...
 
Toppen