Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckestips till smördegsinbakad oxfilé med gorgonzola och rödvinssås

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En kompis till mig önskade tips på vin till nyårsmiddagen. Det ska vara smördegsinbakad oxfilé med gorgonzolatopping och rödvinssås. Jag insåg snabbt att jag har ingen som helst koll på vad som kan passa till gorgonzola förutom port som inte är ett alternativ. Vinet måste finnas tillgängligt på SB, prisklass 100-250:-.
Vem har kunskaper att dela med sig?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag brukar alltid anpassa maten efter vinet, det blir oftast lättare då.
gorgonzola är ingen favorit så ja är blank.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En kompis till mig önskade tips på vin till nyårsmiddagen. Det ska vara smördegsinbakad oxfilé med gorgonzolatopping och rödvinssås. Jag insåg snabbt att jag har ingen som helst koll på vad som kan passa till gorgonzola förutom port som inte är ett alternativ. Vinet måste finnas tillgängligt på SB, prisklass 100-250:-.
Vem har kunskaper att dela med sig?
Ett lite fylligare, fruktigare och kraftigare vin tycker jag verkar rätt att gå på. Varför inte lite av ett mellanting mellan kraft och finess? Jag hade lätt kunnat tänka mig 2012 Yalumba The Cigarr Cabernet Sauvignon (99687) eller något liknande. Kanske en rolig Sydafrikan, typ 2011 Vergelegen G.V.B (93987) så att jag även bryter pengagränsen vilket är lite av en tradition på forumet. :)
 

kayaker

Cyklist
En kompis till mig önskade tips på vin till nyårsmiddagen. Det ska vara smördegsinbakad oxfilé med gorgonzolatopping och rödvinssås. Jag insåg snabbt att jag har ingen som helst koll på vad som kan passa till gorgonzola förutom port som inte är ett alternativ. Vinet måste finnas tillgängligt på SB, prisklass 100-250:-.
Vem har kunskaper att dela med sig?
Satsa på ett liknande vin som det i rödvinssåsen. Som dryck kanske en fruktig Cabernet Sauvignon/Merlot eller liknande, alternativt en Brunello från 2010. Om han/hon väljer Brunello så funkar ju en Rosso di Montalcino i såsen. Håll igen på Gorgonzolan, se till att köttet är tillräckligt rare och anpassa maten efter det valda vinet istället för att gå benhårt efter något recept som någon hittat på.
Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon 2012 eller Black Stallion Cabernet Sauvignon 2012 klarar budgeten men upplys vederbörande om att vara ute några veckor tidigare så att det går att beställa hem något vettigt. Akutköp på SB är inget för de som önskar ett bra vin.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tack @Mattias S och @kayaker för tipsen. Jag var själv inne på Barolo eller Langhe Nebbiolo men ni har säkert rätt vad det gäller viner baserade på CS. Själv är jag hyfsat novis på den typen av vin så ska läsa på lite.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu är det kanske att svära i kyrkan men borde inte en amarone eller ripasso passa med en viss restsötma?
 

kayaker

Cyklist
Nu är det kanske att svära i kyrkan men borde inte en amarone eller ripasso passa med en viss restsötma?
Om vederbörande inte har möjlighet att handla på en av vinkällarbutikerna så lär det inte finnas så mycket annat att välja på...
F.ö. så tror jag inte att rätten är så överdrivet obalanserad att man ska snöa in helt på Gorgonzolan i matchningen.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Om vederbörande inte har möjlighet att handla på en av vinkällarbutikerna så lär det inte finnas så mycket annat att välja på...
F.ö. så tror jag inte att rätten är så överdrivet obalanserad att man ska snöa in helt på Gorgonzolan i matchningen.
Nope, ingen tid/möjlighet att komma till de bättre butikerna så det blir något begränsat. Tack för tipset med gorgonzolan.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag skulle rekommendera ett vågat tips med en bra Gewurztraminer som komplement till det röda! Alltid kul att visa på kontraster och den lär funka till gorgonzolan. (Det dricks på tok för lite gewurz i detta landet.)
Jag gillar hur du tänker, något jag själv skulle vilja prova. Tyvärr kommer det inte gå hem hos min vän dock.
 

Gurto

Medlem
Kraftigt och mycket frukt krävs mot gorgonzolan (inte för att stirra sig blind på den men eftersom det är det starkaste smakinslaget måste det mötas upp om matchningen ska bli vettig). Som andra har varit inne på så är en fruktig CS, som Black Stallion, lämplig men skulle nog lika gärna funka med musklig C9dP, Priorat, Ribera, Aussie Shiraz eller liknande.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tack alla för tipsen. Har skickat Black Stallion, Beringer och ett par andra som förslag. Handlar nog även om vad som finns på bolaget i Farsta :(
 

Vino fino

Medlem
Tack alla för tipsen. Har skickat Black Stallion, Beringer och ett par andra som förslag.
Bra val. Jänkarna har sällan rätt men de har rätt när de anser att man ska dricka deras Cab till nötkött med blåmögelost(sås). Nu frågade du iofs inte efter en traditionell blue cheese sauce men om vi pratar om just blåmögelosten så är det någonting med söt svartvinbär som funkar. Jag tycker chilensk Cab är nästan lika bra till, men det beror på resten av ingredienserna i maten. Med oregano i såsen blir chilenaren lika bra komplement, utan oregano är Napa bäst. Cab-dominerad Bdx blir inte lika bra, den är lite för torr.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett sista-minuten-tips som tänjer gränsen en aning men som jag är övertygad om skulle funka lysande (utöver alla andra tips såklart) och som dessutom finns i ordinarie sortimentet på bolaget:

2008 Chateau Musar (7463)

Jag menar, här får vi ett klassiskt vin som enligt mig brukar kännas lite som ett skönt mellanting mellan bdx, Brunello och Cd9dP med generös inramning och solvarm fruktighet. Kan också tycka att det är ett bra vin att rekommendera för allmänbildningens skull.

Visst, lite stall- och nagellackston kan säkert skrämma bort den mest ignoranta russinvinsdrickaren mest troligt, men de som gillar krallig kvalitet och god mat och dryck kommer nog inte bli besvikna och i vilket fall som helst så är det ju ett intressant vin och bara det är ju trots allt värt att uppmuntra!
 
Toppen