Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dumt sagt om vin

gece

Man vänjer sig.
Rött vin till räkor eller hummer, "det är alltid någon som inte gillar vitt!", har hänt otaliga gånger. På samma tema får man också stå ut med att somliga minsann ska ha det ena eller det andra fastän det är helt uppåt väggarna fel; personlig smak kan man ju knappast kalla felaktig men ibland undrar jag.

Trådskaparen får ursäkta om jag går en aning O/T en stund (vill någon moderera ut detta till en separat tråd föreslår jag titeln "Idag upplever vi... misantropi!"), men detta väckte ett minne av när jag skulle sköta maten på ett större kalas jag var bjuden på. Visste att det inte var några feinschmeckern som var bjudna och tänkte att om man ska ha något hopp om att maten ska bli ätbar får man göra den själv. Men sen när man frågar om vad folk äter och inte äter... det här med allergier och sånt, det är ju inget folk kan göra något åt, och t.ex. veganer brukar sköta sin egen meny, men sen kommer alla avskyvärda vuxenbarn som bara inte lärt sig äta mat. Herre Satan, visa dessa Untermenschen ingen nåd.

"Jag gillar inte ägg!" "Jag tycker inte om fisk!" "Jag anser av principiella skäl att alla måste avstå något och jag har av bekvämlighetsskäl valt att avstå fågel, så inget som haft fjädrar tack!" "Jag är vegetarian fast äter fisk, kyckling och fläsk!" "Jag är rädd för smaker!" "Jag äter LCHF och får inte komma närmare en kolhydrat än två meter!" "Ja e man o äter inte grönsaker som brockolli å fisk hehe bara tjött sås å potäter takc!!" "Jag tror inte på gluten!" "Jag blir sjuk av ekologiskt!" "Jag såg en film på ConspiracyChannel på YouTube om hur farligt laktos är och vill tuta i alla andra det!" "Jag klarar inte chili i någon mängd!" Osv. Nästan alla är äkta citat som blivit något kryddade för bättre underhållningsvärde.

Hade jag fått i uppdrag att fixa dricka till dessa individer hade det nog blivit Château Heaven's Gate. Som tur var rådde "medtag egen dryck" så de fick festa loss på Prego och liknande.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min brorson, 21 år gammal, har börjat att arbeta på ett systembolag på mindre ort i Sverige. Utbildningen innan han började var exakt 0 min, han visste inte vad de olika sakerna på en etikett betydde och visste än mindre hur de olika varorna smakade. Vad som var mer spännande var att han förväntades kunna göra rekommendationer i butiken. Fortfarande har han 4 månader efter att han började inte fått någon utbildning i dryckeskunskap, de har inga provningar i butiken han jobbar i. Och systembolaget har världens kunnigaste och bäst utbildade försäljare, självklart.
Plötsligt kom jag att tänka på den här - kanske var det lite enklare med rekommendationerna i systembutikerna förr. :)
 
:eek: Va, jag har aldrig varit med om att personalen provsmakat viner som jag reklamerat. Och jag har aldrig haft några problem heller.

Mmm och Elvis,

Kan med era erfarenheter av att få eller inte få sitt korkskadade vin provat på det lokala systembolaget inte låta bli att berätta följande, lite för långa, historia:

Midsommar 1994, dagen då Sverige spöade Ryssland med 3-1 i fotbolls-VM, firade jag midsommar med kompisar på den skånska landsbygden. På nattkröken dök en flaska från då nystartade Amfora Vinhus upp till det grillade. Jag berättade att det var en satsning från V&S och att man gjort till en grej att konsumenten har rätt att byta ut flaskan om den inte är ok (som om man inte redan hade det). Lämpligt nog visade sig flaskan var rejält korkskadad, varför jag uppmanade en av kompisarna att byta ut flaskan närmast följande vardag.

Sagt och gjort. Kompisen tog med flaskan till den lokala butiken, där självaste butikschefen blev intresserad och bjöd in kompisen och flaskan bakom disken s a s. Vinet provades och följande konversation utspann sig:

(chefen): Men det är ju ett utmääärkt vin!
(kompisen): Men Torstenson, vinmakaren på Rabiega, säger att det är korkdefekt…
(chefen): Äsch! Det säger han bara för att göra sig märkvärdig.

Någon ny flaska blev det inte för kompisen…
 

Bouzy

Medlem
Jag har en liknande story kring korkat vin som reklamerades. Jag hade sabrerat en champagne som senare visade sig vara korkad. När jag gick tillbaka till butiken med den halslösa flaskan och sa att den tyvärr var korkad svarade killen i kassan (helt på allvar med uppspärrade ögon): "Ja, jag ser det! Du får givetvis pengarna tillbaka". Undrar vad hans uppfattning om vad "korkat" är... :confused:
 
Frågade om de hade någon lokal öl och expediten är osäker och går och hämtar chefen (??) som då rekommenderar oss att köpa Norrlands Guld
Råkade ut för samma sak i Lysekil när jag frågade efter lokal öl. Svaret blev "Det närmaste vi har är Melleruds utmärkta pilsner och Mariestads" (två industrilager från Spendrups).

Annars är det alltid kul att överhöra bratsen som handlar på Systembolaget i Askim/Sisjön. I våras var det två som blivit trötta på rosé och vaskande och istället högt förkunnade att det skulle köpa "rajsling".
 

Mmm

Medlem
En annan bra kommentar från en systembolagsanställd (om Puligny Montrachet Pucelles 2004, Domaine Leflaive) "Varför är det så dyrt? Vi har många mycket billigare vita viner som är jättegoda". Ridå.

Ha ha! Den känner jag igen!! Mitt närmaste bolag är ett riktigt alkisbolag med minsta möjliga sortiment och väldigt stor pall med "Sju komma tvåan" mitt i butiken. Men det är ett bra ställe för mej att hämta beställningar (typ Meursaulter för 700 spänn).

Några personalreaktioner:
"Kan det verkligen vara värt pengarna!!"
"Oooooo det måste vara ett gott vin"
"Så dyrt vin har jag aldrig provat"
"Kan jag få se ID"
 
Ha ha! Den känner jag igen!! Mitt närmaste bolag är ett riktigt alkisbolag med minsta möjliga sortiment och väldigt stor pall med "Sju komma tvåan" mitt i butiken. Men det är ett bra ställe för mej att hämta beställningar (typ Meursaulter för 700 spänn).

Några personalreaktioner:
"Kan det verkligen vara värt pengarna!!"
"Oooooo det måste vara ett gott vin"
"Så dyrt vin har jag aldrig provat"
"Kan jag få se ID"
Fick faktiskt en rätt skön kassa-kommentar en tisdag eftermiddag när jag plockade ut Bruno Clairs Vosne-Romanée '12..
"Fan schysst tisdags-vin ändå!"
 

vinosofi

Medlem
Idag påmindes jag återigen om att Systembolaget verkligen inte är som alla andra. Jag hämtade ut min låda Willi Schäfer Kabinett, till den sunda pengen om 173kr/flaska. Tydligen är det inte den allmäna uppfattningen att det är en sund peng, för herrn i kassan började med att dubbelkolla så att det verkligen stämde att en flaska kunde kosta så mycket som 173 kronor. Ungefär såhär lät det:
"Det blir etthundra... ähhhh. (liksom spärrar upp ögonen och kollar nära på skärmen) ett tusen tretioåtta kronor" och han fortsatte sedan "Hoppas det är gott, för det är inte helt gratis precis, hehe".

Sällan har man möts av den reaktionen när man köper något annat i någon annan affär som verkar på en konkurrensutsatt marknad.

Även om vi här på forumet är utomjordingar när det kommer till vad ett vin får kosta, är det inte en orimlig peng om man bryter ner vad det är kvar till producenten med monopolets världsfrånvända konstruktion. Det borde alla kunna räkna ut, speciellt när man arbetar på företaget som värnar som svenskarna hälsa.
 

Helen

Medlem
Idag påmindes jag återigen om att Systembolaget verkligen inte är som alla andra. Jag hämtade ut min låda Willi Schäfer Kabinett, till den sunda pengen om 173kr/flaska. Tydligen är det inte den allmäna uppfattningen att det är en sund peng, för herrn i kassan började med att dubbelkolla så att det verkligen stämde att en flaska kunde kosta så mycket som 173 kronor. Ungefär såhär lät det:
"Det blir etthundra... ähhhh. (liksom spärrar upp ögonen och kollar nära på skärmen) ett tusen tretioåtta kronor" och han fortsatte sedan "Hoppas det är gott, för det är inte helt gratis precis, hehe".

Sällan har man möts av den reaktionen när man köper något annat i någon annan affär som verkar på en konkurrensutsatt marknad.

Även om vi här på forumet är utomjordingar när det kommer till vad ett vin får kosta, är det inte en orimlig peng om man bryter ner vad det är kvar till producenten med monopolets världsfrånvända konstruktion. Det borde alla kunna räkna ut, speciellt när man arbetar på företaget som värnar som svenskarna hälsa.

Det är då du skulle ha svarat att skiten inte går att dricka men att du behövde ett billigt vin till såsen :cool:
Ps. Tack för tipset, du gjorde mig nyfiken på detta vin så jag ska köpa 1 flaska i dag och prova .
 

Wintermute

Medlem
Idag påmindes jag återigen om att Systembolaget verkligen inte är som alla andra. Jag hämtade ut min låda Willi Schäfer Kabinett, till den sunda pengen om 173kr/flaska. Tydligen är det inte den allmäna uppfattningen att det är en sund peng, för herrn i kassan började med att dubbelkolla så att det verkligen stämde att en flaska kunde kosta så mycket som 173 kronor. Ungefär såhär lät det:
"Det blir etthundra... ähhhh. (liksom spärrar upp ögonen och kollar nära på skärmen) ett tusen tretioåtta kronor" och han fortsatte sedan "Hoppas det är gott, för det är inte helt gratis precis, hehe".

Sällan har man möts av den reaktionen när man köper något annat i någon annan affär som verkar på en konkurrensutsatt marknad.

Även om vi här på forumet är utomjordingar när det kommer till vad ett vin får kosta, är det inte en orimlig peng om man bryter ner vad det är kvar till producenten med monopolets världsfrånvända konstruktion. Det borde alla kunna räkna ut, speciellt när man arbetar på företaget som värnar som svenskarna hälsa.
Om man tittar på försäljningsstatistiken är det 1-2% av allt vin som säljs som kostar så mycket. Då förstår man att det är uppseendeväckande. Tittar man bara på vitt vin, är det 0,4%. Den vräkigare halvan av 1%arna dricker så dyrt.
 
Last edited:

vinosofi

Medlem
Om man tittar på försäljningsstatistiken är det 1-2% av allt vin som säljs som kostar så mycket. Då förstår man att det är uppseendeväckande. Tittar man bara på vitt vin, är det 0,4%. Den vräkigare halvan av 1%arna dricker så dyrt.
Kommer nog aldrig kunna ta de siffrorna.
 

ChristianB

DipWSET
Det borde alla kunna räkna ut, speciellt när man arbetar på företaget som värnar som svenskarna hälsa.
Förutom vi som är med på forumet här och ett mindre antal på SB så är det nog extremt få som ens tänker på en sådan sak. Det är ju ett köp som alla andra, oavsett prislapp. Hur många funderar över priserna i t ex matbutiken? ;) Nog för att man kanske jämför dyrt och billigt, men de faktiska skälen är det nog väldigt få som känner till.
 

vinosofi

Medlem
Förutom vi som är med på forumet här och ett mindre antal på SB så är det nog extremt få som ens tänker på en sådan sak. Det är ju ett köp som alla andra, oavsett prislapp. Hur många funderar över priserna i t ex matbutiken? ;) Nog för att man kanske jämför dyrt och billigt, men de faktiska skälen är det nog väldigt få som känner till.
Både ja och nej. Det krävs ju inte en nobelpristagare för att räkna ut att finns bakomliggande orsaker till att vissa saker i mataffären är billigare än andra. Det jag menar är bara att det är inte så att man får den kommentaren när man köper en dyr ost på Ica. Viner i allmänhet, och "Dyra" viner i synnerhet, verkar i något slags eget universum vad det gäller hur man ser på priser.
 
Toppen