Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

d'Yquem och mat

anders

Medlem
För en tid sedan läste jag en artikel i tyska version av Fine om Lurton, überboss på bl a Cheval Blanc och Yquem. Ett stycke handlade om vad Lurton rekommenderar att man äter till just Yquem. Han sågade användandet till gåslever och visade på en kalvrätt istället. Detta väckte min nyfikenhet.

Sagt och gjort, en 1998 Chateau d'Yquem införskaffades och sedan bar det iväg till enstjärnan tvärs över gatan. Med hjälp av sommelieren plockades följande meny ihop:

Marulk, kronärtskocka, grapefrukt, Chorizo, Campari-apelsin-reduktion
Ravioli 'Coq au Vin', spenatskum, morotskräm
Sjötungefile, murklor, vitlöksgrädde, kalvbräss, anisravioli
Havsabborre, linscurry, grönt äpple, ostronskum

Till detta skulle alltså Yquem inmundigas. För att inte helt sitta i smeten om det söta vinet inte fungerade tog jag också in en flaska av 2005 Corton-Charlemagne (Bonneau de Martray). Tanken var att det får vara lite klass på innehållet för att kunna stå upp mot en så ädel motståndare som Yquem.
Efter avslutad måltid var följande slutsatser enkla att dra:
  • Bourgognen var totalt och fullständigt överkörd. Detta var verkligen förvånande men den fungerade inte någonstans. Till sista fisken fick jag även ett bonusvin som användes i vinpaketet, en vit italienare av en druva som jag aldrig hört talas om (jag har i skrivande stund blivit av med noteringen av vad det var, jag får återkomma i frågan, det påminde dock klart om en viting från södra Rhone). Också detta vin piskade upp Bonneaun på läktaren.
  • Yquemen fungerade förvånansvärt bra. Det dominerade inte och blev heller inte överkört. Oftast var det inte fråga om någon total harmoni a la 1+1=3 utan snarare 1+1=2.

Efter en hygglig mängd vin brukar man ju bli filosofisk och detta var inte något undantag. Vad som slog mig var hur stora likheter Yquem har med - håll i dig - Coca Cola. Båda har en rejäl sötma som balanseras upp av en bra syra vilket gör att det inte blir (allt för) sliskigt i munnen. Tänker man efter så fungerar ju Coca Cola också förvånansvärt bra till den mesta maten. Att Coca Cola sedan saknar både komlexiteten och prislappen för en Yquem är en annan historia, grundstrukturen är i mångt och mycket den samma.
 

SUPRA

Bäst
SV: d'Yquem och mat

Chateau d'Yquem är nog det jag är mest sugen på att testa härnäst.

Några nybörjartips utan att man får kontot helt länsat?
 

chambertin

Medlem
SV: d'Yquem och mat

SUPRA skrev:
Chateau d'Yquem är nog det jag är mest sugen på att testa härnäst.

Några nybörjartips utan att man får kontot helt länsat?
Har inte druckit masor med d'Yquem tyvärr men tillräckligt för att rekommendra dig att inte direkt gå på d'Yquem (bra för din plånbok dessutom) utan att först prova dig igenom annan bra Sauternes/Barsac.

Bra årgångar av Suduiraut, Rieussec, Climens, de Fargues, Raymond-Lafon (drivs och ägs av förre Maitre de Chai på d'Yquem Pierre Meslier och hans familj), Doisy Daëne (framför allt l'Extravagant), Coutet (framför allt Cuvée Madame), Guiraud (ingen av mina personliga toppfavoriter men många andra håller det väldigt högt), La Tour Blanche (efter -95 ungefär) samt några till är i mitt tycke ofta bättre än billiga och sämre årgångar av d'Yquem. Dessutom tycker jag det är svårt att se d'Yquems storhet när det är ungt (yngre än 10-15 år, stora årgångar ännu längre) medan de andra ofta kommer runt väsentligt snabbare med undantag av Climens som ofta också mognar väldigt vädligt långsamt.

Bra årgångar att dricka nu av dom här slotten är -83,-86,-88, -89, -90 och -97 (undvik -91 till -94). Handlar du i Europa så hittar man där just nu ofta 2003, 2005 (som är riktigt bra) och snart den mycket bra årgången 2007. Dom 2003:eek:r jag smakat har varit förvånansvärt drickvänliga redan nu. Jag har också märkt att dom inte har ändrat sig i öppnat tillstånd speciellt mycket även när man lämnar en halvfull flaska i kylskåpet en vecka så lagringdugligheten verkar det inte vara ngt fel på trots mognaden.

När du sen går på d'Yquem så skippa svaga årgångar som -81, -85, -87 m.fl. Att d'Yquem är billigt sådana här årgångar har en orsak och du blir bara besviken om du börjar i den ändan. Försök i stället leta upp -76, -83, -86 m.fl och varför inte på halvor (det finns massor av Sauternes på halvor) om dom inte är för gamla förstås. Springer du på -67 av d'Yquem eller Suduiraut så tveka inte alls. Suduiraut -67 är kanske det bästa söta vin jag druckit (bättre än d'Yquem -67 faktiskt) och en oförglömlig upplevelse. Andra mer överkomliga och lite lättare storheter att hitta är Rieussec 2001 som du nog kan hitta runt 1000-lapen för en hela (jfrt med d'Yquem från samma årgång som nog kostar 4-5 ggr det) och Climens 2001 och 2003. Samtliga viner som inte behöver skämmas i sällskap med d'Yquem.

Sen till sist så är ju Sauternes (undantag d'Yquem då förstås) billigt jfrt med röd topp-Bordeaux och inte alls utsatt för samma spekulationstryck som Bordeuax' röda toppviner. Det tål att lagars oerhört länge utan att bli gammalt och kass på samma sätt som röda viner gör. På ålderns höst blir det bara en annan mer nektar-lik stil som man utan att tveka kan njuta av precis lika mycket som det unga vinet.
 

Per Stade

Lege artis
SV: d'Yquem och mat

chambertin skrev:
Har inte druckit masor med d'Yquem tyvärr men tillräckligt för att rekommendra dig att inte direkt gå
på d'Yquem (bra för din plånbok dessutom) utan att först prova dig igenom annan bra Sauternes/Barsac.

Bra årgångar av de Fargues, är i mitt tycke ofta bättre än billiga och sämre årgångar av d'Yquem.
Dessutom tycker jag det är svårt att se d'Yquems storhet när det är ungt (yngre än 10-15 år, stora årgångar
ännu längre) medan de andra ofta kommer runt väsentligt snabbare.

Bra årgångar att dricka nu av dom här slotten är -83,-86,-88, -89, -90 och -97 (undvik -91 till -94). Handlar
du i Europa så hittar man där just nu ofta 2003, 2005 (som är riktigt bra) och snart den mycket bra årgången 2007.

På den provning av Bordeaux 2007 som jag var på i lördags fanns ett vin från Sauternes:
"En perfekt avslutning på provningen var det söta sauternesvinet från De Fargues"
Eftersom jag har liten erfarenhet av Sauternes-viner så är mitt omdöme inte att lita på
men jag tyckte att det var mycket gott och väl balanserat. Sista beställningsdagen är nu
på fredag den 14 maj. Om du är intresserad och vill veta mer så rekommenderar jag dig
att kontakta Jimmy.
 
Toppen