Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

d´Yquem?

Jos

Medlem
SV: d´Yquem?

Den som har de bästa senaste betygen på cellartracker kan kanske vara en kandidat?
 

Krug88

Medlem
SV: d´Yquem?

R.P skrev:
Vilken av årgångarna hos SS är bäst att köpa och dricka nu?
Jag skulle inte köpa Yquem på bolaget, de tar sanslöst betalt jämfört med London eller liknande.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: d´Yquem?

Jag har inte använt cellartracker tidigare, reggade mig igår men hittade inte några noteringar om d´yquem, antagligen är det jag som är en idiot...ska försöka idag igen. :-\

Ok, om inte hos SS, vart kan man beställa till bra priser, jag ska kolla här i Barca också men tvivlar på att jag kommer få tag på en flaska till bra pris, dessutom ska den drickas i Sverige och det är lite nojjigt att lägga en flaska i bagaget...
 

Jos

Medlem
SV: d´Yquem?

R.P skrev:
Jag har inte använt cellatracker tidigare, reggade mig igår men hittade inte några noteringar om d´yquem, antagligen är det jag som är en idiot...ska försöka idag igen. :-\

Ok, om inte hos SS, vart kan man beställa till bra priser, jag ska kolla här i Barca också men tvivlar på att jag kommer få tag på en flaska till bra pris, dessutom ska den drickas i Sverige och det är lite nojjigt att lägga en flaska i bagaget...

Yepp, it´s you! ;)

Det finns över 700 notes på yquem. Vet inte om detta funkar men ett försök i alla fall; http://www.cellartracker.com/list.asp?s ... tesVintage
 

chambertin

Medlem
SV: d´Yquem?

R.P skrev:
Vilken av årgångarna hos SS är bäst att köpa och dricka nu?
Dom är väldigt dyra hos SS precis som Krug88 säger.
Om man struntar i det så är ju 2001 ett fantastiskt vin om än väldigt väldigt ung.
SS tar ju dock 6500 medan man kan hitta den för runt 4500 ute i Europa.
Det går att få tag på t.ex -86 och -90 (som börjar att visa lite av Yquems storhet) runt 3500. Dessa två är dessutom stora årgångar från Yquem.
En annan mycket bra Yquem är -97 som brukar ligga rimligt i pris men SS har den inte.
Av SS:s andra Yquem så skulle jag i alla fall inte lägga pengar på -91, -98 eller -02.
Köper själv då hellre de Fargues, Rieussec eller Climens för mindre pengar men från dom bästa årgångarna.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: d´Yquem?

chambertin skrev:
Dom är väldigt dyra hos SS precis som Krug88 säger.
Om man struntar i det så är ju 2001 ett fantastiskt vin om än väldigt väldigt ung.
SS tar ju dock 6500 medan man kan hitta den för runt 4500 ute i Europa.
Det går att få tag på t.ex -86 och -90 (som börjar att visa lite av Yquems storhet) runt 3500. Dessa två är dessutom stora årgångar från Yquem.
En annan mycket bra Yquem är -97 som brukar ligga rimligt i pris men SS har den inte.
Av SS:s andra Yquem så skulle jag i alla fall inte lägga pengar på -91, -98 eller -02.
Köper själv då hellre de Fargues, Rieussec eller Climens för mindre pengar men från dom bästa årgångarna.

Tack för info! Vet du eller någon annan hur 99an är?
 

Krug88

Medlem
SV: d´Yquem?

R.P skrev:
Tack för info! Vet du eller någon annan hur 99an är?
Rätt medioker, inte värd att köpa.
Ska du handla Yquem så sikta in dig på en riktigt bra årgång, det är en enorm skillnad...
83, 88, 89, 90 är några av mina favoriter. 88 ser jag nog som den bästa av dem.

Annars kan du lika gärna handla Climens, Rieussec eller liknande.
De ligger bra år på samma nivå som en sämre Yquem.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: d´Yquem?

Krug88 skrev:
Rätt medioker, inte värd att köpa.
Ska du handla Yquem så sikta in dig på en riktigt bra årgång, det är en enorm skillnad...
83, 88, 89, 90 är några av mina favoriter. 88 ser jag nog som den bästa av dem.

Annars kan du lika gärna handla Climens, Rieussec eller liknande.
De ligger bra år på samma nivå som en sämre Yquem.

Ok, då ska jag hålla utkik efter dom årgångar som nämnts i tråden.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: d´Yquem?

Krug88 skrev:
Räkna med runt 3000 för en 88, 89, 90.
83 är något dyrare.

Kanon, då har man nåt att gå efter, jag vet att en närliggande vinbutik har ett par flaskor för 300€, förhoppningsvis är det nån av dom bra årgångarna. Ska kolla det.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: d´Yquem?

Ursäkta en idiotfråga, men priserna ni skriver, avser de halv- eller helflaskor?
Om jag vill minnas att jag sett halvflaska för dryga tusingen, är det något lurt i görningen då?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: d´Yquem?

Sjödin skrev:
Ursäkta en idiotfråga, men priserna ni skriver, avser de halv- eller helflaskor?
Om jag vill minnas att jag sett halvflaska för dryga tusingen, är det något lurt i görningen då?
Helflaska! halvflaskor brukar kosta mera per cl en helflaskor. En tusing för en halva 1990 Yquem är antingen ett bra köp eller fejk ;D
 

Krug88

Medlem
SV: d´Yquem?

Sjödin skrev:
Ursäkta en idiotfråga, men priserna ni skriver, avser de halv- eller helflaskor?
Om jag vill minnas att jag sett halvflaska för dryga tusingen, är det något lurt i görningen då?
Det behöver det inte vara, beror på vilken årgång det är.
Tror jag betalade 650kr för halvor 99:eek:r ett antal år sedan...
 

Referee

Medlem
SV: d´Yquem?

R.P skrev:
Tack! Jag vet inte vad jag gjorde för fel igår...

Du nyttjade fel apostrof då du skrev d´Yquem. Du skall nyttja apostrofen som är på samma knapp som stjärnan, d'Yquem.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: d´Yquem?

Referee skrev:
Du nyttjade fel apostrof då du skrev d´Yquem. Du skall nyttja apostrofen som är på samma knapp som stjärnan, d'Yquem.

Det har du rätt i, tänkte inte alls på det.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: d´Yquem?

chambertin skrev:
Hur blev det me' Yquem ?
Fick du tag i ngn bra årgång i Spanien ?

Har inte kollat än, ska göra det under veckan.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: d´Yquem?

Frågade en butik, fick följande priser:

83—590.00€
86—399.00€
88—495.00€
89—485.00€
90—499.00€
97—375.00€
01—675.00€

Letar vidare...
 
Toppen