Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Sjödin

Joråsåatt...
Låt mig börja med att presentera mig själv lite bättre, för att klargöra lite av vad jag är ute efter.
Nyfiken amatör med dragning till champagne och trapister. Egna källaren består av ca. 100 flaskor varav kanske 35 är champagner. Törsten har alltid funnits men det riktiga intresset drog igång för bara 5-6 år sedan. Gällande Champagne har jag hunnit prova en hel del, men det mesta har tyvärr varit standardcuvéer. Så jag har lite kvar att upptäcka känns det som...


Jo, vad är jag ute efter då? Se mer av Frankrike, smaka nya viner och såklart fylla bilen lite. Vi har bilat runt i Frankrike ett par gånger tidigare, sett både Bourgogne och Bourdeaux, Cognac och Calvados. Vid två tillfällen har vi besökt Champagne och myst runt i de små byarna. Nu i sommar är det dags igen!
Men, nu finns det en liten dotter med i bilden också, så resan behöver anpassas lite efter henne känns det som. Jag tror vi siktar in oss enbart på de lite mer norra delarna av landet. Champagne såklart, men vart mer? Alsace kanske?
Tidigare har vi bott på små sunkiga hotell i Epernay och Reims (Hotell Catedral, billigt som f*n!) men nu söker vi helst nåt lite mer avskiljt. Kanske nån BnB eller pensionat i någon av byarna? Eller en liten stuga vi kan hyra några dagar?
Restauranger? Bra men prisvärda, där det funkar att ha med sig en liten? (barn på restauranger, jag hatar det.... Men vad gör man när man har egen helt plötsligt??)
Odlare/Hus? På tidigare resor har vi "turistat" hos Moet och Piper samt ett gäng mindre odlare. Charlemange, Charlier, Jose Michél, Minelle, Vessel mfl..
Vilka är värda att besöka? Vad kan vi mer hitta på med en liten bebis?
Budgeten förresten... Ja, vanlig knegare som INTE fick tillbaks på skatten.. Hyfsat "budget" med andra ord. Vore jag ensam skulle jag bo i bilen och lägga alla stålar på dricka, men jag tror inte min sambo och dotter skulle uppskatta det.

Ja, vad tror ni? Kan ni ge mig några förslag?
På förhand stort tack för hjälpen!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Sjödin skrev:
Låt mig börja med att presentera mig själv lite bättre, för att klargöra lite av vad jag är ute efter.
Nyfiken amatör med dragning till champagne och trapister. Egna källaren består av ca. 100 flaskor varav kanske 35 är champagner. Törsten har alltid funnits men det riktiga intresset drog igång för bara 5-6 år sedan. Gällande Champagne har jag hunnit prova en hel del, men det mesta har tyvärr varit standardcuvéer. Så jag har lite kvar att upptäcka känns det som...


Jo, vad är jag ute efter då? Se mer av Frankrike, smaka nya viner och såklart fylla bilen lite. Vi har bilat runt i Frankrike ett par gånger tidigare, sett både Bourgogne och Bourdeaux, Cognac och Calvados. Vid två tillfällen har vi besökt Champagne och myst runt i de små byarna. Nu i sommar är det dags igen!
Men, nu finns det en liten dotter med i bilden också, så resan behöver anpassas lite efter henne känns det som. Jag tror vi siktar in oss enbart på de lite mer norra delarna av landet. Champagne såklart, men vart mer? Alsace kanske?
Tidigare har vi bott på små sunkiga hotell i Epernay och Reims (Hotell Catedral, billigt som f*n!) men nu söker vi helst nåt lite mer avskiljt. Kanske nån BnB eller pensionat i någon av byarna? Eller en liten stuga vi kan hyra några dagar?
Restauranger? Bra men prisvärda, där det funkar att ha med sig en liten? (barn på restauranger, jag hatar det.... Men vad gör man när man har egen helt plötsligt??)
Odlare/Hus? På tidigare resor har vi "turistat" hos Moet och Piper samt ett gäng mindre odlare. Charlemange, Charlier, Jose Michél, Minelle, Vessel mfl..
Vilka är värda att besöka? Vad kan vi mer hitta på med en liten bebis?
Budgeten förresten... Ja, vanlig knegare som INTE fick tillbaks på skatten.. Hyfsat "budget" med andra ord. Vore jag ensam skulle jag bo i bilen och lägga alla stålar på dricka, men jag tror inte min sambo och dotter skulle uppskatta det.

Ja, vad tror ni? Kan ni ge mig några förslag?
På förhand stort tack för hjälpen!

Vi sitter i samma båt, Sjödin.
Har själv kuskat Europa runt med min ettåriga dotter och det är fan inte lätt alla gånger, det blev mest en massa bärande och släpande och jag tackar min skapare att min son valde att stanna i Sverige hos sin farmor.

Om vi börjar med boendet har Logis de France ofta alternativ i "obygden" några mil från vinstäderna

http://www.logis-de-france.fr/uk/recherch/index-ca.htm

Vi var i Alsace i början på maj och bodde då på Au Relais d' Alsace i Rouffach som jag fick tips om här på Finewines. Mycket mysigt och bra. Man får mycket för pengarna och i restaurangen avnjöt vi en mycket god rätt på vildsvin för en spottstyver. De har säng för den lilla som ni kan beställa vid ankomsten.

http://www.aurelaisdalsace.com/ (sidan var dock nere nu då jag kollade, hoppas det bara är tillfäölligt pul med hemsidan)

Restaurangerna i Frankrike har oftast barnstolar till skillnad från i Italien där vi bara stötte på en enda restaurang där vi kunde få en stol till lillan.

Vad gäller odlare så var Hugel i Riquewihr inga problem att ha med lillan i. Likaså Dopff & Irion i samma stad. Till Trimbach var jag själv då jäntan var trilsk och fick stanna hemma liksom hos René Muré.

Vad gäller champagne har jag bara besökt odlarna där utan barn. Men jag kan tänka mig att Mercier i Epernay kan funka med sitt tåg i källaren. Inga skumpor man hoppar högt av men deras tur är trevlig och det gigantiska vinfatet sevärt.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Tack för tipsen!
Vår dotter är ännu så liten, bara halvåret gammal, så hon är rätt smidg att ta med sig.
Fler tips på hus/odlare att besöka??
 

Elvis

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Jag skulle också vilja ha lite restips för Champagne. Jag funderar på att åka dit med min flickvän i september, bo i Reims och sedan åka runt och besöka några odlare/champagnehus. "Kanske" köpa lite champagne också. ;)
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Elvis, ett tips om BILLIGT hotell, som dock ligger väldigt centralt precis vid katedralen:
Hotell Cathedral!
Litet, små rum, okej frukost. Men, bra läge och BILLIGT. Min filosofi är att bo enkelt (man ska ju bara sova och duscha) och lägga stålarna på flaskor istället...
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Okej, nya bud... Planerna är ändrade och nu hoppas jag verkligen på er hjälp.
Tanken var som sagt att bila till Frankrike igen och cruisa runt mellan producenter, vingårdar och butiker medans vi sakta men säkert fyller upp bilen. Nu har vi dock beslutat oss för att skjuta på den här resan en sommar eller två då vår dotter är lite för liten för att tillbringa så mycket tid i bilen som det faktiskt blir.
Men, bilen måste dock ändå fyllas upp, och när vi ändå ska på en tur till södra sverige tänkte jag i alla fall ta en tur över till Tyskland.

Och ja, där har vi problemet... Jag känner till två alkoholkiosker i norra tyskland, Border Shop och Calles... Hos Bordershop finns några roliga viner men champagneutbudet verkar inte vara någon höjdare. Calles vinutbud är väl inte någon hit, men de har lite fler skumpor på lager och en hel del port. Visst, man kan ju svänga förbi dem bägge två i och för sig. Men jag blir tveksam över om deras sortiment är ens värt att åka dit för...

Men finns det verkligen inte någon BRA butik för oss som vill hitta BRA viner och champagner, och som inte är intresserade av JP Chenet i lådor om 24 och billig Carlsberg på pall??
Och, om vi nu plöjer in på någon av gränsbutikerna för att bulka lite bassprit och billigt godis, kan ni tipsa om några kap i deras sortiment som jag kanske missat när jag plöjt deras websidor?
 

anders

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Citti Grossmarkt i Lübeck. Du kör förbi i stort sett hela Lübeck och viker av på avfarten som heter Lübeck-Moisling. Vik vänster när du kommit upp och kör över bron. Du ser nu en stor skylt med Citti men där finns även Toys'R'Us och MediaMarkt.
Håller du utkik på din vänstra sida ser du redan nere från Autobahn en stor skylt för Max Bahr (ett smällfett byggvaruhus där man kan strosa runt för inspiration till kåken, tyskarna har rätt mycket roligt som aldrig kommer till Svedala) så du kan bara inte missa avfarten. Man ser inte Citti-skylten från Autobahn vill jag minnas.

Citti har så mycket svenska besökare att en hel del skyltning etc är på svenska. Det finns en hel del stora butiker i området så det är bara att köra runt och se om det är något man vill kolla på i övrigt.

Tips är att du köper ett par flak av den mycket goda ölen Königs-Pilsener. Du måste krafsa i ett litet formulär för att kringgå pantbestämmelserna. Köp även Valrhonachoklad som är MYCKET billigare än i Svedala.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Citti ja... Just det. Det här jag ju varit en gång, men det var måååånga år sedan.
Du menar att de har ett bra sortiment av lagringsdugliga viner och champagner?

Fler??
 

anders

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Sjödin skrev:
Du menar att de har ett bra sortiment av lagringsdugliga viner och champagner?

En delmängd av vad de har kan du hitta på http://www.cittiwein.de
Fyll i 11111 i rutan där de frågar efter Postletizahl och tryck på knappen. Du får då en översikt av sortiment och prisbild. Min erfarenhet är dock att långt ifrån allt som finns i butiken finns listat på nätet.
 

Elvis

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Jag skulle också vilja ha restips för Champagne.

Jag planerar min första resa dit första helgen i oktober. Det blir antagligen torsdag-söndag eller så. Några frågor:

1. Jag tänkte bo i centrala Reims, antagligen på Best Western. Bra/dåligt val?
2. Vilka vingårdar/champagnehus bör jag besöka? Jag kommer att ha tillgång till bil (men slipper sitta bakom ratten ;)).
3. Jag kommer att köpa en hel del champagne som svärfar får köra hem till Sverige med. Har någon tips på bra vinbutiker, eller är det bäst att köpa direkt av champagnehusen?
4. Några annat jag inte bör missa?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Elvis skrev:
Jag skulle också vilja ha restips för Champagne.

Jag planerar min första resa dit första helgen i oktober. Det blir antagligen torsdag-söndag eller så. Några frågor:

1. Jag tänkte bo i centrala Reims, antagligen på Best Western. Bra/dåligt val?
2. Vilka vingårdar/champagnehus bör jag besöka? Jag kommer att ha tillgång till bil (men slipper sitta bakom ratten ;)).
3. Jag kommer att köpa en hel del champagne som svärfar får köra hem till Sverige med. Har någon tips på bra vinbutiker, eller är det bäst att köpa direkt av champagnehusen?
4. Några annat jag inte bör missa?

1. Min fru har Best Westernkort via företaget så vi bor ofta där på våra vinresor, har dock inte bott på BW i Reims. Oftast är hotellen bra, har bara bott på ett riktigt dåligt BW men det var i Paris...
2. Krug kan vara tufft att komma in på, det ligger i en sjaskig omgivning med klotter och sopor (i a f då jag var där sist) och tar ogärna emot besökare. Brorsan kom in där - jag gjorde det inte :( Men det ska sägas att vi inte var där samtidigt. I Reims kan Taittinger och Veuve Cliquot besökas utan problem. Tar du dig med bil till Epernay finns många andra alternativ. Vad man än tycker om Moët & Chandon är deras mottagningsrum elegant och turen är bra, du kan välja olika viner för provsmalkning också. Mercier har en mysig tur med ett litet tåg och där kan man även se ett av världens största vinfat.
Tar du dig utanför de två "stora" områdena kan dubesöka odlare som Selosse och andra kultnissar men de vill oftast att du bokar tid. Små odlare har oftast heller ingen möjlighet att ta emot dig under skörden som kan infalla då du är där beroende på hur ädrets makter förhåller sig.
3. Vinbutiker finns överallt, det finns en djävligt bra precis över torget vid framsidan av katedralen i Reims, har tyvärr glöt namnet på den men de hade årgångs Krug till riktigt humana priser, bl.a. Clos de Mesnil 1979. Men kan du köpa av odlarna så gör det.
4. Se gärna katedralen i Reims och har du knoddar är Euro Disney inte långt bort.
 

Krug88

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Elvis skrev:
Jag skulle också vilja ha restips för Champagne.

Jag planerar min första resa dit första helgen i oktober. Det blir antagligen torsdag-söndag eller så. Några frågor:

1. Jag tänkte bo i centrala Reims, antagligen på Best Western. Bra/dåligt val?
2. Vilka vingårdar/champagnehus bör jag besöka? Jag kommer att ha tillgång till bil (men slipper sitta bakom ratten ;)).
3. Jag kommer att köpa en hel del champagne som svärfar får köra hem till Sverige med. Har någon tips på bra vinbutiker, eller är det bäst att köpa direkt av champagnehusen?
4. Några annat jag inte bör missa?
Har bott där ett flertal gånger, klockrent!
Inte för att det är speciellt lyxigt utan för att det ligger mitt i smeten och har ett underjordiskt garage(säkrare att lämna alla flaskor där...)
Dessutom är det inte vidare dyrt, hur mycket tid spenderar man på hotellet när man är där?

Se till att maila och boka tid hos dem du vill besöka, det är inte så många av de som är bra som tar emot drop-in.

Jag brukar alltid titta in på "vinocave", ligger 150 m från La Paix där du bor.
Gå ut genom hotellet till höger, då står du på Place de l´Eton(tror jag det heter), ta vänster där så ser du butiken på vänster sida runt 100 m ner för gatan.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Krug88 skrev:
Har bott där ett flertal gånger, klockrent!
Inte för att det är speciellt lyxigt utan för att det ligger mitt i smeten och har ett underjordiskt garage(säkrare att lämna alla flaskor där...)
Dessutom är det inte vidare dyrt, hur mycket tid spenderar man på hotellet när man är där?

Se till att maila och boka tid hos dem du vill besöka, det är inte så många av de som är bra som tar emot drop-in.

Jag brukar alltid titta in på "vinocave", ligger 150 m från La Paix där du bor.
Gå ut genom hotellet till höger, då står du på Place de l´Eton(tror jag det heter), ta vänster där så ser du butiken på vänster sida runt 100 m ner för gatan.

För att riskera att vara FB'ig så säger jag: Ta en tvåa på Krug88! Han hittar, samt att det är en bra butik!
 

anders

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Mysonoxen skrev:
4. Se gärna katedralen i Reims och har du knoddar är Euro Disney inte långt bort.

Vill å det grövsta varna för Eurodisney. Vi var där i höstas och jag säger rakt av att det blir betydligt billigare att ge knodden 1500 spänn i näven och sedan besöka närmaste Toys'R'Us eller liknande. Ohemula priser på i stort sett allt, hög entreavgift, inga direkta åkattraktioner, leksaksbutiker överallt etc... Legoland är bättre.
 

Elvis

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Tack för tipsen!

Jag funderar på att försöka få till ett besök hos Vilmart, eftersom jag håller deras Coeur de Cuvée väldigt högt.
 

Elvis

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Det verkar som om svärföräldrarna hellre bor ute på vischan, eller åtminstone i en mindre ort än Reims. Är det någon som bott i Epernay? Eller har tips på något fint hotell som ligger i någon mindre ort i närheten av Reims/Epernay?
 

anders

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Mitt tips är att du dumpar svärföräldrarna i Epernay och själv bor i Reims. Mycket lugnare och inget tjafs om att du vill knäcka en pava till.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Elvis skrev:
Det verkar som om svärföräldrarna hellre bor ute på vischan, eller åtminstone i en mindre ort än Reims. Är det någon som bott i Epernay? Eller har tips på något fint hotell som ligger i någon mindre ort i närheten av Reims/Epernay?
Det är ont om bra hotell i Champagne! några jag tycker är bra är; i Bouzy www.lesbarbotines.com och i Epernay www.closraymi-hotel.com i Bouzy finns ingen restaurang det finns i grannbyarna ca 1km, i Epernay finns ett antal riktigt bra. www.royalchampagne.com ligger nära Dizy, men nu börjar det kosta lite mera....grymt bra restaurang
Oavsett var du bor är det inte mera än 30km till Reims
 

Dejzan

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

magnum skrev:
Det är ont om bra hotell i Champagne! några jag tycker är bra är; i Bouzy www.lesbarbotines.com och i Epernay www.closraymi-hotel.com i Bouzy finns ingen restaurang det finns i grannbyarna ca 1km, i Epernay finns ett antal riktigt bra. www.royalchampagne.com ligger nära Dizy, men nu börjar det kosta lite mera....grymt bra restaurang
Oavsett var du bor är det inte mera än 30km till Reims

Kan absolut rekommendera Les barbotines, mkt trevligt boende och bemötande. Deras champagne (Paul Clouet) är ok och eftersom den görs i Cramant hos Bonnaire hjälper dom gärna till att boka in ett besök där.
 
Toppen