Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Elvis

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Tack för tipsen! Det blev Le Clos Raymi i Epernay. Återkommer med en rapport i oktober!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Sjödin skrev:
Okej, nya bud... Planerna är ändrade och nu hoppas jag verkligen på er hjälp.
Tanken var som sagt att bila till Frankrike igen och cruisa runt mellan producenter, vingårdar och butiker medans vi sakta men säkert fyller upp bilen. Nu har vi dock beslutat oss för att skjuta på den här resan en sommar eller två då vår dotter är lite för liten för att tillbringa så mycket tid i bilen som det faktiskt blir.
Men, bilen måste dock ändå fyllas upp, och när vi ändå ska på en tur till södra sverige tänkte jag i alla fall ta en tur över till Tyskland.

Och ja, där har vi problemet... Jag känner till två alkoholkiosker i norra tyskland, Border Shop och Calles... Hos Bordershop finns några roliga viner men champagneutbudet verkar inte vara någon höjdare. Calles vinutbud är väl inte någon hit, men de har lite fler skumpor på lager och en hel del port. Visst, man kan ju svänga förbi dem bägge två i och för sig. Men jag blir tveksam över om deras sortiment är ens värt att åka dit för...

Men finns det verkligen inte någon BRA butik för oss som vill hitta BRA viner och champagner, och som inte är intresserade av JP Chenet i lådor om 24 och billig Carlsberg på pall??
Och, om vi nu plöjer in på någon av gränsbutikerna för att bulka lite bassprit och billigt godis, kan ni tipsa om några kap i deras sortiment som jag kanske missat när jag plöjt deras websidor?

Sådär, hemma igen.. Tänkte jag skulle avlägga en liten rapport om vinutbudet i tyska gränshandeln. Vi gjorde några dagar i Hansa-området samt Köpenhamn så jag svängde såklart in både på Calles och Bordershop.
Calles då till att börja med..... Vilken ångest. Åk inte dit! Sortimentet var rätt kass och stämde inte alls överens med hemsidan. Jag hittade inte en enda flaska jag ville ha faktiskt. De hade EN butelj Krug dock, som stod högst upp i en glasmonter, direkt under halogenspotlighten.

Bordershop däremot hade ju ett betydligt bättre urval. Här hittade jag en hel del och lyckades blåsa några tusen, bla på några spännande portugiser, lite salmos och en pava Pineaut. Champagneutbudet var dock kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på. Standardcuvéer från Veuve, Clouet och Moet var väl det som dominerade... Så visst, har man vägarna förbi pråmen kan man hitta en flaska eller två, men det är ju inte värt resan direkt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Elvis skrev:
Tack för tipsen! Det blev Le Clos Raymi i Epernay. Återkommer med en rapport i oktober!
Bra val, väldigt charmigt ställe (ägarinnan är Selosse svärmor!) När i oktober skall du åka?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Elvis skrev:
Tack för tipsen! Det blev Le Clos Raymi i Epernay. Återkommer med en rapport i oktober!

Är det inte de som har halvflaskor med Selosse i rummen? Det är lite klass tycker Krug!
 

Elvis

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

magnum skrev:
Bra val, väldigt charmigt ställe (ägarinnan är Selosse svärmor!) När i oktober skall du åka?

Vi åker första helgen i oktober (2-5 oktober).

Är det någon som har tips på någon riktigt bra restaurang i Epernay?
 

Elvis

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Nu håller jag på att boka in besök på olika champagnehus. Har fått svar och bokat in ett på Ruinart, som jag läst ska ha en bra visning. Jag har även kontaktat Perrier-Jouët, Gosset och Vilmart, men har inte fått svar än. Om någon har bra kontakter som ni är villiga att dela med er av, så skulle det uppskattas mycket!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Elvis skrev:
Vi åker första helgen i oktober (2-5 oktober).

Är det någon som har tips på någon riktigt bra restaurang i Epernay?
Det finns ett stort antal mindre Restauranger med bra vinlistor, den som anses som den bästa är www.lesberceaux.com dom har även ett bistro. En som jag gillar är www.latablekobus.com

Det finns en liten vinaffär som ägs av Madame Salvatori, här kan man ibland göra riktiga fynd! Om du går nedför Rue de Champagne ligger den till höger efter rondellen!!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Campa med Krug

Champagnehuset Krug öppnar camping
för 2 500 pund per natt.
Mongoliska tält bildar en av världens
dyraste campingplatser – mitt i Krug’s
vingård Clos de Mesnil i Champagne. Inte
bara är det dyrt för att vara tältboende
utan dusch och toalett. Det är dyrare
än de flesta lyxhotell världen över.
Dock bor man i blomsterdekorerade
tvåbäddstält med lakan av egyptisk
bomull, och framförallt ingår mängder
av Krug Grande Cuvée, Krug Rosé,
Krug 1996 och Clos du Mesnil 1998
som ackompanjeras av Mexikoinfluerad
(!) mat. Men det gäller att inte äta och
dricka för mycket – den enda toaletten
finns i huvudbyggnaden.

Av intresse? ;D
 

Keen

slan
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Går det att dricka nog med Krug på en natt för att tjäna in de där pengarna? ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Keen skrev:
Går det att dricka nog med Krug på en natt för att tjäna in de där pengarna? ;D

Har sjukt svårt att tro det faktiskt. Men det beror väl å andra sidan vem det är som bor där.

Är det Keen från Sverige så tror jag att han kan se sig i månen efter att få nog med godis.

Madonna? Antagligen!
 

Elvis

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Vilka champagnehus bör jag (försöka) besöka? Jag har kontaktat Ruinart, Vilmart, Gosset och Perrier-Jouët, men har bara fått svar av Ruinart och har en visning bokad där. Ruinart ser väldigt lovande ut men jag vill naturligtvis besöka fler. Moët tänkte jag besöka utan att boka, eftersom vi kommer att bo precis i närheten.

Jag har även kontaktat Pol Roger och Krug på vinst och förlust, även om jag vet att de normalt inte tar emot besökare. (Mycket bra implicita odds skulle man säga på pokerspråk. ;))

Är det någon som har tips om andra som tar emot besökare på ett bra sätt?
 

Krug88

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Elvis skrev:
Vilka champagnehus bör jag (försöka) besöka? Jag har kontaktat Ruinart, Vilmart, Gosset och Perrier-Jouët, men har bara fått svar av Ruinart och har en visning bokad där. Ruinart ser väldigt lovande ut men jag vill naturligtvis besöka fler. Moët tänkte jag besöka utan att boka, eftersom vi kommer att bo precis i närheten.

Jag har även kontaktat Pol Roger och Krug på vinst och förlust, även om jag vet att de normalt inte tar emot besökare. (Mycket bra implicita odds skulle man säga på pokerspråk. ;))

Är det någon som har tips om andra som tar emot besökare på ett bra sätt?
Skippa Taittinger iallafall, sjukt trist besök...Moet var inte heller kul.
Roederer var trevligt, Bollinger och Philipponat också.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Har bara varit i Frankrike en gång, då Paris och det gick speciellt bra språkmässigt då i princip ingen jag (försökte) prata med kunde Engelska, eller så ville de bara inte prata Engelska.

Hur bra eller dåligt klarar man sig på resa i Champagne och besök på vingårdar utan att kunna ett ord Franska?
 

Elvis

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

EuphoniC skrev:
Hur bra eller dåligt klarar man sig på resa i Champagne och besök på vingårdar utan att kunna ett ord Franska?

Man klarar sig utmärkt! De större husen har guidade turer på engelska, de mindre är oftast hjälpsamma och gör sitt bästa för att kommunicera så gott det går (om de inte kan engelska).
 

SUPRA

Bäst
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Man klarar sig bra på engelska. Det var annat för 15-20 år sedan. (Jag har bott i Frankrike tidigare)

Min erfarenhet från 1 besök i Champagne är att ju mer man kan boka och planera desto bättre.
Eller så kör man bara de väldigt tydliga ruttena för #Route de Champagne" och tar dagen som den kommer.

Vi tog en hyrbil i Paris och körde (tar väl kanske 2 timmar) till Champagne, tittade in i Reims.
Turistinformationen var väl ok, men gav inga speciella tips dock hyfsade kartor men man känner sig ganska lost.
Ganska kul att gå runt i Reims, vid Katerdralen, och kolla in priser och flaskor.
De ville ha 650 Euro för en Salon 1996 exempelvis. ::)

Jag kan varmt rekommendera att ni kontaktar Kåre på SprueUp med frågor.
Han lovar svar inom 24h på kare.hallden (a) spruceup.se

"Tack för dina frågor.

Vad gäller söndag så är det mesta stängt. Men ett par av de allra största husen i Epernay och Reims har öppet för turer även på söndagar, så det är ett tips. I Epernay vet jag att Moet och Mercier har öppet på söndagar. I Reims har jag inte direktkoll på exakt vilka som har söndagsöppet, men det vet de på turistbyrån som ligger precis bredvid katedralen. Gå dit och fråga.

Boende är en funktion av budget. Jag skulle föreslå att förlägga boendet till Epernay, eller däromkring, då detta är det mest strategiska ur geografisk synpunkt (jag utgår ifrån att du har bil). Bra budgetboende i Epernay är Ibis, lite lyxigt och dyrare är Royal Champagne i Champillon (strax utanför Epernay). I prisklassen däremellan finns Les Grains d'Argent i Dizy (också strax utanför Epernay). Bor du här så hälsa ägaren och köksmästaren Eric Vignot från mig.

Rent allmänt rekommenderar jag att använda en av dagarna till att bila omkring bland byarna och spontant hälsa på hos producenter. Jag kan också varmt tipsa om att besöka Champagnemuseet i Verzenay.

Detta var lite snabba tips. Hör gärna av dig om du har lite mer konkreta frågor.
I övrigt - njut av att vara i Champagne, det är fantastiskt.
Hälsar
/Kåre"

Jag försökte boka både boende och mat på Les Grains d'Argent men det var helt fullt, så var ute i god tid.

Vi bodde på Royal Champagne och det var mycket bra, men det kostade över 10.000 kr för 2 personer 2 dagar med en middag, inga extravaganser.
I dyraste laget enligt mig men alla har olika referenser.
Att beställa annat än husets Champagne blir extremt dyrt. Middagen tror jag kostade 80 Euro för en menu, mycket prisvärt.
Notera dock att deras stjärna slocknade när krögaren försvann, det framgick inte med önskvärd tydlighet när jag bokade.
Hoppas att deras odugling till Sommelier fått sparken tills ni besöker stället, om inte hälsa att vinet serveras innan maten kommer inte 5 minuter efter.
Maten var smaskens, men jag tror inte att stjärnan är på väg tillbaka.
Frukosten var gudomlig. Fetare äggröra har jag aldrig ätit :D
 

EuphoniC

Medlem
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

Problemställning nummer två, om man bilar runt, hur löser man Champagneintaget vid ev. provning på vingårdarna kontra bilkörningen ::) :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Efterlyser restips Champagne/N Frankrike

EuphoniC skrev:
Problemställning nummer två, om man bilar runt, hur löser man Champagneintaget vid ev. provning på vingårdarna kontra bilkörningen

Antingen får man vara 4 i bilen och alternera, ta det lugnt på provningarna, eller så får man hitta på en alternativ lösning .
Skulle du köra med alkohol i kroppen är du säkerligen inte den förste, även om det inte blir lagligt för det.
 
Toppen