Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Egen vintest

andersqf

Medlem
Jag har svårt att känna skillnad på röda viner så jag tänkte göra en egen liten vintest, med tre viner från systembolagets sortiment.
1) Här tänkte jag slå på stort. Något som verkligen är gott, inte något stort namn så kanske inte franskt, jag har fått uppfattningen att dom säljer mycket på namnet. Att slå på stort är för mig omkring 1000 kr.
2) Ett hyfsat vin av samma karaktär men i 100 kr klassen.
3) Ett hyfsat vin av tydligt annorlunda karaktär, också i 100 kr klassen.

Jag förmodar att man får specialbeställa det dyrare vinet men för 2:an och 3:an kanske något från standardsortimentet. Gärna några olika kombinationer. Förslag?
 
Jag har svårt att känna skillnad på röda viner så jag tänkte göra en egen liten vintest, med tre viner från systembolagets sortiment.
1) Här tänkte jag slå på stort. Något som verkligen är gott, inte något stort namn så kanske inte franskt, jag har fått uppfattningen att dom säljer mycket på namnet. Att slå på stort är för mig omkring 1000 kr.
2) Ett hyfsat vin av samma karaktär men i 100 kr klassen.
3) Ett hyfsat vin av tydligt annorlunda karaktär, också i 100 kr klassen.

Jag förmodar att man får specialbeställa det dyrare vinet men för 2:an och 3:an kanske något från standardsortimentet. Gärna några olika kombinationer. Förslag?

Hej @andersqf och välkommen till forumet. Det är en intressant och samtidigt svår fråga då jag inte vet hur "erfaren" du är och vad du söker. Är du ute efter att hitta olika nyanser eller vill du lära dig om olika druvor. Exempelvis ett område men olika klasser av vin eller är du mer intresserad av att prova olika områden/druvor med olika karaktär?

För det sistnämnda skulle jag då istället föreslå att du håller dig i ungefär samma kvalitetsklass men tar druv/områdesspecifika viner.

Ett annat tips för att starta är att gå till en vinbar och köra en provning där. Vet inte var du bor men exempelvis i Stockholm kan du titta in på Eriks Vinbar alternativt Gaston och be dem om lite hjälp. Undvik helger så är chansen stor att någon av de sommeliers som jobbar där kan dig en bra start på din resa in i rödvinsområdet
 
Trådskapare
A

andersqf

Medlem
Hej och tack för svaret.

När jag inte kan känna skillnad mellan olika viner, är det för att dom är lika eller för att jag har dåliga smaklökar? Vad jag undrar är hur mycket olika viner skiljer sig och på vad sätt dom skiljer sig. Jag vet att jag har dåliga smaklökar, lönar det sig för mig att satsa på bättre sorter? Innan jag bestämmer mig för vilken typ av vin jag föredrar vill jag veta hur mycket skillnad jag kan uppfatta.

Jag tänker mig det här som en engångsgrej, därför tycker jag att jag kan göra en lite större satsning. Även om jag inte skulle uppskatta den till fullo så kan det vara kul att pröva på något mera exklusivt.

mvh Anders
 

Sjödin

Joråsåatt...
Vinbar röstar jag också på!! Då kan du ju med lätthet under en och samma kväll få ett väldigt brett spann av viner. Be personalen om hjälp!
 

sunqan

Vinös
Jag instämmer fullständig - att köpa tre slumpmässigt utvalda flaskor är ganska tramsigt (lite som att provköra tre bilar, en för en mille ocy två för runt hundra tusen) :) en vinbar som säljer vin på glas är väldig mycket bättre...
Att lära sig vilka vintyper man tycker om är mer än halva nöjet. När man väl lärt sig det kam man ta nästa steg - prova olika prissatta viner från samma område eller tom samma tillverkare - ibland upptäcker man tom att man gillar de enklare bättre :)
Olika viner passar olika beroende på..
Humör, temperatur, tillfälle, med eller utan mat osv.
Under en period använde jag systembolagets smakklockor som tips... funkade rätt bra.
 
Hej och tack för svaret.

När jag inte kan känna skillnad mellan olika viner, är det för att dom är lika eller för att jag har dåliga smaklökar? Vad jag undrar är hur mycket olika viner skiljer sig och på vad sätt dom skiljer sig. Jag vet att jag har dåliga smaklökar, lönar det sig för mig att satsa på bättre sorter? Innan jag bestämmer mig för vilken typ av vin jag föredrar vill jag veta hur mycket skillnad jag kan uppfatta.

Jag tänker mig det här som en engångsgrej, därför tycker jag att jag kan göra en lite större satsning. Även om jag inte skulle uppskatta den till fullo så kan det vara kul att pröva på något mera exklusivt.

mvh Anders

Smaklökar är oftast något man måste träna upp. Det är bättre enligt min mening att prova viner i samma kvalitetsklass men olika smaktyper. Som @sunqan skriver, ett tips är att använda Systembolagets smakklockor.

Om du vill ha tre olika viner så är exempelvis viner från druvor som Pinot Noir, Merlot och Cabernet Sauvignon bra att använda, Tre druvor som ligger på olika ändar av smak och doftskala. Läs på om druvorna innan och försök härleda vilket vin som är vilket. Finns säkert många på forumet som kan ge betydligt bättre tips på viner än mig.

Att lägga in ett vin som kraftigt skiljer sig i pris för en sådan provning är egentligen rätt meningslöst.

Vill du köra med två "billigare" och ett mer exklusivt så håll dig till en druva. Ta ett område som Bordeaux , Piemonte eller vad du nu gillar för vin. Vill du ha tips på viner så är det enklare att ge om du vet vilken typ av vin du uppskattar, kraftigt, syrligt, fruktigt etc.

Framhåller också vinbartipset. Där kan du börja utforska och få mycket hjälp/idéer.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och! Glöm inte att lösa en bok!
Gå också med i CellarTracker där du kan jämföra dina egna erfarenheter med 100.000-tals andra vingrisar.
Och träna träna träna!
Vi är omgivna av massor av spännande dofter/aromer överallt.
Nez du Vin är ett träningsredskap som absolut gör dig skickligare.
Träning ger färdighet!
 
Toppen