Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

En champagneälskares första Clos du Mesnil

I över ett halvår har jag vetat att Sjömagasinet i Göteborg hållit på flera årgångar av denna, otroligt ansedda champagne. I över ett haövår har jag som champagneälskare känt att jag måste veta hur det smakade. Så igår var jag i exakt rätt stämning, och kände att det äntligen dags.

Sagt och gjort, klockan sex i går eftermiddag anlände jag till stjärnkrogen, efter att ha bokat bord några timmar tidigare. Bemötandet var oerhört bra, och när jag beställde flaskan (den sista av årgången 1988) så fick jag veta att jag hade god smak.

Så till själva champagnen. Min första reaktion, från doften, var hur champinjonigt vinet var, ett klockrent tecken på mognad hos champagne. Detta intryck bestod när det kom till smaken, och det blev snabbt uppenbart hur aromrikt vinet var, mer t.o.m. än andra Krug, och det vill inte säga lite. Vinet gav sig inte under de nästan två och en halv timmar som jag smattrade på det. Det imponerade så länge som någon champagne jag provat. Det var riktigt kraftigt och otroligt fylligt för att vara blanc de blancs. Eftersmaken var väldigt lång. Kort sagt, det var en sanslös champagne i nästan varje hänseende jag kan tänka mig.

Till sist, kanske huvudfrågan. Är champagnen värd allt beröm den fått? Ja, det tycker jag definitivt. Värd sitt pris? Det är svårare att besvara, då den verkligen kostar multum, även till det relativt sett bra priset jag fick den för (5765 kr). Men det känns i alla fall rätt att ja provat den en gång i livet.

Mitt betyg: 99/100

P.S.
Sjömagasinet är för övrigt en enastående krog som jag varmt kan rekommendera, både för maten, miljön, och personalens bemötande av gästerna.
 

Elvis

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Låter underbart! Bra pris också!

Krug Clos du Mesnil står högst upp på min champagneönskelista. Jag ska spela APPT Macau (pokerturnering) första veckan i september -- vinst där (räcker nog med topp-tre förresten) så kommer jag att dricka den i september. 8)
 

anders

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Utav nyfikenhet, drack du bara skumpan eller plockade du något ur den "solida" menyn också?

Det är det som är lite trist med single dining som jag körde på Sjömagasinet härom veckan. Eftersom man äter solo blir man så illa tvungen att begränsa antalet flaskor man plockar in. Är man några stycken kan man ta in betydligt fler buteljer för avsmakning. Hade inte gjort ont någonstans att sitta med en CdM. Det börjar bli några år sedan senast...
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Jag valde löjrom till förrätt och frikasse till varmrätt (mycket på deras rekommendation om vad som passade). Dessutom drack jag ett stilla mineralvatten från Bollebygd. Vad gäller dessert så bekräftade sommeliern vad jag redan var ganska övertygad om, att det inte skulle passa till vinet och att det var en bättre idé att fortsätta smattra på det vin jag hade kvar. Dessutom var jag mätt vid det laget.

Att begränsa antalet flaskor gjorde mig ingenting i just det här fallet. Det gav mig större möjlighet att fokusera på det mycket stora vinet jag drack. Ändå förstår jag vad du menar. I ett annat fall hade det kunnat vara synd.
 

Krug88

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Det lät helt magiskt!
Priset lät ju också väldigt bra...
Det förvånar mig lite att den var champinjonig i både näsa och gom, har aldrig känt det i 88:an förr.
Både 89:an och 90:an kan vara lite så, men har upplevt 88:an som mycket elegantare och stramare än dem.

Grattis!
 

anders

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Jag antar att du också fick frikassen serverad på lastbilsratten med fisken på kanten. Eftersom jag har svullat den rätten (tror jag) så rinner fradgan rejält när jag tänker på den i kombo med CdM.

Det här med att vara mätt, det är här man sållar agnarna från vete, det är här man skiljer de glada amatörerna från de sant professionella matvraken. Att vara mätt får inte stoppa en under en meny. Och dessert sparar man inte plats för, dessert gör man plats för. :D

Jag får nu återvända till min Jacquesson no xxx för att stilla den värsta avundsjukan.
 

Jos

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Lät grymt najs, grattis! Även om jag inte är särskilt bevandrad i Champagneträsket och heller inte hunnit peta i mig någon Krug 88 så förstår jag att det inte kan ha varit fel.. Dock tycker jag sådana "stora" upplevelser är mycket trevligare om de delas med någon. Men samtidigt. - de som uppskattar detta växer ju inte på träd och att ha med nån polare som typ garvar åt ens lyckliga nunna och kläcker något i stil med "Äh va fan, jag tycker Moeten jag drog in på Josefinas var godare.." kan man ju vara utan...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Det är ju faktiskt bara att gratulera. Jag har varit för avundsjuk för att orka med att skriva i den här tråden tidigare...

Helt underbar måste den ha varit, jag har inte druckit 88an själv... Men jag vill! NU!
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Krug88 skrev:
Det förvånar mig lite att den var champinjonig i både näsa och gom, har aldrig känt det i 88:an förr.
Både 89:an och 90:an kan vara lite så, men har upplevt 88:an som mycket elegantare och stramare än dem.
För att vara helt klar, den var absolut inte obalanserat champinjonig, men den hade en tydligt mognadston.

anders skrev:
Jag antar att du också fick frikassen serverad på lastbilsratten med fisken på kanten. Eftersom jag har svullat den rätten (tror jag) så rinner fradgan rejält när jag tänker på den i kombo med CdM.
Je, den blev serverad på "lastbilsratten".

anders skrev:
Det här med att vara mätt, det är här man sållar agnarna från vete, det är här man skiljer de glada amatörerna från de sant professionella matvraken. Att vara mätt får inte stoppa en under en meny. Och dessert sparar man inte plats för, dessert gör man plats för. :D
Hmmm. Men söt dessert passar ändå inte till torr champagne och skulle bara förstöra. För övrigt bör man inte äta när man redan är mätt, av hälsoskäl.

Jos skrev:
Lät grymt najs, grattis! Även om jag inte är särskilt bevandrad i Champagneträsket och heller inte hunnit peta i mig någon Krug 88 så förstår jag att det inte kan ha varit fel.. Dock tycker jag sådana "stora" upplevelser är mycket trevligare om de delas med någon. Men samtidigt. - de som uppskattar detta växer ju inte på träd och att ha med nån polare som typ garvar åt ens lyckliga nunna och kläcker något i stil med "Äh va fan, jag tycker Moeten jag drog in på Josefinas var godare.." kan man ju vara utan...
Min närmsta vän gillar Krug och har kallat Krug 1996 "sjukt bra". Han had förmodligen gillat Clos du Mesnil, men kunde dock inte med att bli bjuden på det. Annars skulle det ha varit bortkastat på de flesta i min omgivning.
 

Elvis

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Darth Angelus skrev:
det relativt sett bra priset jag fick den för (5765 kr)

Såg just att Operakällaren också har Krug Clos du Mesnil 1988 på sin vinlista, men de tar 10155 kr för den...
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Elvis skrev:
Såg just att Operakällaren också har Krug Clos du Mesnil 1988 på sin vinlista, men de tar 10155 kr för den...
Holy crap! Sjömagasinet har bra priser (inte för att Svensson skulle förstå att 5765 kr var ett bra pris för något vin).
 

anders

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Darth Angelus skrev:
Hmmm. Men söt dessert passar ändå inte till torr champagne och skulle bara förstöra. För övrigt bör man inte äta när man redan är mätt, av hälsoskäl.

Som jag skrev i min utläggning så funkade faktiskt Chablis förvånansvärt bra till krusbärspajen. Pajen har en kraftig syra i allt det söta som faktiskt möter upp vinet bra. Nu kan man dock ana att det finns en risk att mognadstonerna i CdM inte är en succe till pajen i alla fall. Men lösningen är naturligtvis att låta flaskan ligga på isen medan man trycker i sig desserten, det rör sig om tio, max femton minuter om man äter som en sparv.
Sjömagasinet går man till inte bara för sitt fysiska utan kanske snarare sitt psykiska välbefinnande och då får hälsoskälen maka på sig en aning. Så länge man inte syndar allt för ofta så tycker jag att det är helt ok att synda i Mannerströms avgudatempel.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

anders skrev:
Som jag skrev i min utläggning så funkade faktiskt Chablis förvånansvärt bra till krusbärspajen. Pajen har en kraftig syra i allt det söta som faktiskt möter upp vinet bra. Nu kan man dock ana att det finns en risk att mognadstonerna i CdM inte är en succe till pajen i alla fall. Men lösningen är naturligtvis att låta flaskan ligga på isen medan man trycker i sig desserten, det rör sig om tio, max femton minuter om man äter som en sparv.
Sjömagasinet går man till inte bara för sitt fysiska utan kanske snarare sitt psykiska välbefinnande och då får hälsoskälen maka på sig en aning. Så länge man inte syndar allt för ofta så tycker jag att det är helt ok att synda i Mannerströms avgudatempel.
Point taken, och jag kan nog hålla med om mycket om mycket av det du säger, men eftersom det var ett mycket stort ögonblick för mig (sommarens höjdpunkt, utan tvekan), så var det vinet jag ville sätta i centrum, och ville inte ta minsta risk att upplevelsen av det fick stå åt sidan. Jag hoppas att du förstår mig!
 

anders

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Darth Angelus skrev:
Jag hoppas att du förstår mig!

Jag förstår dig. Jar tror till och med att jag i mitt hjärta kan finna att respektera dig. :D
 

Pomerol

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

maxistockholm2 skrev:
Tack för att du delade med dig av din upplevelse; härligt med människor som lever sina drömmar!

Visst är det, och visst är det alldeles för få som gör det. Man behöver inte leva som det inte fanns någon morgondag men man ska inte glömma bort att unna sig gott vin. Och visst är det många människor som absolut inte har någon förståelse för Darth Angelus njutning. De missar att han har njutit och längtat ett halvår innan, har fått en toppenkväll med ett stort vin och säkert för lång tid kommer minnas vinet med ett leende. Med all säkerhet kommer hans upplevelse räcka längre än det gör för den medelmåtta som just köpt en platttv på avbetalning...
 

anders

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Så sant, så sant. Någon vis människa har myntat uttrycket "livet är det som passerar medan du gör planer för framtiden". Jag tycker det är en mycket bra devis att ha med sig i vardagen.
 

EuphoniC

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Med all säkerhet kommer hans upplevelse räcka längre än det gör för den medelmåtta som just köpt en platttv på avbetalning...

Jävla vinsnobb ;)
 

Pomerol

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

EuphoniC skrev:
Jävla vinsnobb ;)

Japp, vad gör man inte för att övertyga sig själv om att man gör rätt när man gör av med för mycket pengar och tid på vin...
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: En champagneälskares första Clos du Mesnil

Pomerol skrev:
Visst är det, och visst är det alldeles för få som gör det. Man behöver inte leva som det inte fanns någon morgondag men man ska inte glömma bort att unna sig gott vin. Och visst är det många människor som absolut inte har någon förståelse för Darth Angelus njutning. De missar att han har njutit och längtat ett halvår innan, har fått en toppenkväll med ett stort vin och säkert för lång tid kommer minnas vinet med ett leende. Med all säkerhet kommer hans upplevelse räcka längre än det gör för den medelmåtta som just köpt en platttv på avbetalning...
Och säkert har du väldigt rätt i detta antagande!!! :) :D
 
Toppen