Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

En djupdykning i Vosne-Romanée

Gurto

Medlem
Lite noter från Djurets Vosne-Romanéeprovning: Allmänt kan sägas att vinerna hade likartad fruktighet i grunden, typ ljusa körsbär med en del kärnkaraktär (körsbärskärnor eller annan stenfrukt). Eftersom vinerna ställdes mot varandra blev noterna ganska jämförande:

2006 Vosne-Romanée 1er Cru Les Rouge de Dessus, Alain Burguet - Doft (D): Ljus frukt, tranbär, ljusa körsbär, lite grapefrukt, kryddigt med muskot/örter, stenig/rökig mineralitet, lite målarlåda och sötlakrits. Smak (S): Ljus sval frukt, lite grape, finkorniga tanniner, lätt kryddigt

2008 Vosne-Romanée 1er Cru Les Beauxmont, Jean Grivot - D:Mognare, sötare och mer koncentrerad frukt, mer grapefrukt, torkad aprikos. Mindre kryddigt och mer betoning på frukt. Lite mer tanniner. S: Fruktigare, "sötare", grape med grapebeska

2008 Vosne-Romanée 1er Cru Les Malconsorts, Francois Lamarche - D: Diskret mer svårdefinierad frukt, saltlakrits, gräsig/kryddig örtighet. S: Mer ek. Ljus väldigt syrlig frukt.

2007 Vosne-Romanée 1er Cru Les Petit Monts, Comte Liger-Belair - D: Mer öppen söt frukt, ljusa körsbär, jordgubbar och krydda. S: Fruktigare, kryddigt

2008 Echézeaux Grand Cru, Domaine de la Romanée-Conti - D: Koncentrerad frukt, lite disktrasa, grapefrukt, torkade örter. S: Koncentrerad, grape, kryddig hetta (nästan som
chilihetta). Bästa vinet pga av koncentrationen och balansen. Hade väl egentligen förväntar mig mer av ett DRC-vin men hade väl mått bättre av mer mognad (det hade väl eg. alla vinerna iofs)

2008 Vosne-Romanée 1er Cru Les Suchots, Sylvain Cathiard - D: relativt fruktig men betoningen ligger på eken som är mycket vaniljig och smörig (tänkte vaniljdömmar). S: Vaniljig frukt, krydda

2008 Vosne-Romanée 1er Cru La Croix Rameau, Francois Lamarche - D: Diskret och svårfångad. Lingon, mintchoklad, mycket och något kvalmig ek. S: Sa mer i munnen - rödare frukt än övriga. Relativt tydliga tanniner.

2008 Vosne-Romanée 1er Cru Clos de Reas Monopole, Michel Gros - D: Ljus frukt, en del vanilj, kola, krydda (muskot), målarlåda, lite lite tjära. S: Syrlig ljus frukt men relativt öppen och med snälla tanniner. Överlag snällt.

Kul och intressant provning. Ursäkta att jag inte presenterade mig - misstänkte att några var från forumet men kändes dumt att fråga (vilket det givetvis inte hade varit).
 
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Restaurang Djuret höll sin första månadsprovning , temat, Vosne-Romanée. Världens bästa vindistrikt? Troligen! Helt klart en av de mer efterfrågade vilket visar sig i priserna.Så möjligheten att får prova 8 olika lägen från Vosne-Romanée hade lockat 18 personer.

Som välkomstdrink startar vi med 2004 Launois Pere et Fils Mycket mogen på doften och blint hade jag gissat på ett äldre vin, smörig chardonnay som i början är trevlig men efter ett tag utvecklar en doft av blöt hund. Vinet är inte i klass men andra 2004 Grand Cru från Mesnil men är fullt drickbart, speciellt om man söker lite mer moget vin från 2004.

Huvudprovningen var blind men att det var 7 premier cru och en grand cru, indikation vilka producenter som deltog fanns i inbjudan samt att det var årgångarna 2006 - 2008 var känt innan själva provningen började. Den var uppdelad i 8 flighter. Alla vinerna var öppnade ca 2 timmar innan provningen och upphällda i glaset ca 1 timma före provningen. Ingen dekantering. Klart är att alla dessa viner är väldigt unga och det kräver en erfaren provare för att till fullo bedömma vinerna och framförallt deras framtida utveckling. Att få en tvärgenomgång på detta sätt är en erfarenhet som ger mycket kunskap och reflektioner.

72991_589580111056571_785976965_n.jpg


Flight 1:
2006 Domaine Alain Burguet Vosne-Romanée 1er Cru Les Rouges du Dessus
Kanske det öppnaste vinet, kryddig , lite spritig doft med mörka körsbär. Kraftiga tanniner , stramt. Ändå ett vin som går att konsumera nu men kommer vinna i källaren (vilket väl gäller alla viner för kvällen  ).
2008 Domaine Jean Grivot Vosne-Romanée 1er Cru Les Beaux Monts
Aprikoser, ingerfära, pepprig. Smaken är spretig och trots att vinet ska vara avstjälkat innan press så finns det en tydlig stjälkighet i smaken. Hög syra. Tycker inte vinet har den svala karaktär som finns i andra 2008or. Material som säkert kan växa med tiden men svårt att bedömma var det här vinet kommer att sluta. Hölls som det bästa av de två ”proffsen” som deltog på provningen så vad vet jag.

Flight 2:
2008 Domaine Francois Lamarche Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts
Hel del mineraler, röd frukt, sötma i doften, med lite värme så kommer en tendens till blöt hund. Har väldigt svårt med den doften och det dödar lite min syn på det här vinet. Bra längd i smaken men klart den sämsta i flighten och inte i klass med vad vingården levererar .Svag flaska eller svagt vin?
2007 Domaine du Comte Liger-Belair Vosne-Romanée 1er Cru Les Petits Monts Bred öppen doft, krutrök, hallon. Balanserat vin som är en typisk Bougogne, silkig med en hyfsat lång efter smak och bra integrerad syra. 2007 är en årgång som skrivits ner men jag gillar dem nu. Inget för långtidslagring men drick nu och 3-5 år framåt

Flight 3:
2008 Domaine de la Romanée-Conti Echezeaux
Klart framröstat som kvällens vin. Jag hade det här som en klar vinnare. Lite försynt doft men under den blyga klädsen finns ett stort vin.. Rosendoftande , kryddig (anis) bärig näsa med en del rök. Ung, ungt men smaken håller åndå, inte alls spretigt, integrerad tanniner som lyfter upp vinet. DRCs hantering av ek diskuteras en hel del och det är väl bara att konstatera att de vet hur man gör.
2008 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée 1er Cru Les Suchots
Kanske den största besvikelsen för mig. Väldigt mycket söt frukt och vanlijdoft tillsammans med en viss doft som av outjäst doft. Strukturen finns där men jag tycker vinet känns något för lättviktigt. Det förslås att med tiden kommer eken att integeras och vinet kommer att komma ut betydligt bättre.

Flight 4:
2008 Domaine Francois Lamarche Vosne-Romanée 1er Cru La Croix Rameau Stramt intensivt vin. , mylla, riktigt mörka röda bär, sherry ? Upplever vanlij och att faten måste ha varit mer rostade . Spritigtheten finns kvar i smaken. Har duckit detta vin för ca ett år sedan och upplevde en helt annan balans vid det tillfället. Denna kväll levererar inte vinet på samma sätt.
2008 Domaine Michel Gros Vosne-Romanée 1er Cru Clos des Réas Krutig, pepprig , rödfruktigt doft. Väldigt syrlig smak men vinet är skönt silkigt. Riktigt lång eftersmak. En av kvällens bättre viner och det är konsekvent med flaskan jag drack ett par veckor innan.

Bonusvin från Andreas L (Stort tack)
2002 Domaine René Engel Vosne-Romanée
Mogen Bourgogne . Tjära. mogna körsbär. Rund utvecklad smak med syra och tanniner kvar som ger kropp och längd till vinet Kan säkert utvecklas längre men varför vänta,.

Generellt sett en väldigt trevlig provning som rekommenderas. Finns utrymme för förbättringar men Leijontornets källare borgar för nya framtida bra provningar. Lite bilder på flaskorna finns på finewines.se facebooksida
 

Silenos

Medlem
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Tack för rapporten!

Det är när såna här tillfällen dyker upp som det svider en smula att bo i en mindre stad. Dock en aning märkligt att servera så många 2008:eek:r nu kan tyckas... men det verkar ju som om det på det hela taget fungerade ok.
 
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Silenos skrev:
Tack för rapporten!

Det är när såna här tillfällen dyker upp som det svider en smula att bo i en mindre stad. Dock en aning märkligt att servera så många 2008:eek:r nu kan tyckas... men det verkar ju som om det på det hela taget fungerade ok.

Hade nog personligen önskat mig mer bredd på årgångarna. Nu är ju på pappret 2008 den starkaste av de tre årgångarna. Sedan är det ju alltid ett val mellan bredd på vingårdar eller bredd på årgångar

Andreas L , Jos , Keen och Aqua Vitae på forumet (kan varit fler men ingen jag träffat innan) var ju med och kan säkert fylla i samt rätta mig :)
 

Jos

Medlem
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Silenos skrev:
Tack för rapporten!

Det är när såna här tillfällen dyker upp som det svider en smula att bo i en mindre stad. Dock en aning märkligt att servera så många 2008:eek:r nu kan tyckas... men det verkar ju som om det på det hela taget fungerade ok.


Blev själv besviken. Prat om att ordna provningar och plocka från Djurets källare och så är inte ett enda vin ens nära mognad. Totalt barnarov på helt nyinköpta viner vilket jag tycker var oerhört märkligt.
 
Trådskapare
Gurto

Gurto

Medlem
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Jag hade också nöjet att vara med på provningen. Borde naturligtvis ha presenterat mig - ber om ursäkt för det. Misstänkte att några var från forumet men kom mig liksom inte för att fråga och morsa - förutom med Aqua Vitae som jag satt bredvid; tack för trevliga diskussioner och massa matnyttiga tips för mig som mindre bevandrad vinintresserad.

Anders: Kul att se andras anteckningar på samma grejer :) överens om en hel del och kanske lite annorlunda på en del punkter. Du får gärna flytta mina noter till denna tråd (från nya "Idag dricker vi"-tråden, första sidan) om de kan bidra med något.
 

Silenos

Medlem
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Anders Landström skrev:
Hade nog personligen önskat mig mer bredd på årgångarna. Nu är ju på pappret 2008 den starkaste av de tre årgångarna. Sedan är det ju alltid ett val mellan bredd på vingårdar eller bredd på årgångar

Ja, det finns fördelar med båda uppläggen. Dels kan det vara kul att pröva många årgångar för att få lite pejl på hur vinerna beter sig efter olika antal år och i skilda årgångar, men samtidigt introducerar man ju ytterligare en variabel; något som kanske inte är önskvärt när man vill pröva hur olika lägen i Vosne-Romanée smakar. Vad jag mest reagerade på är att man väljer att skänka så många 2008:eek:r nu. Även om jag håller med pappret om att det är en fin årgång så har jag stött på lite för många viner som för tillfället, 5 år efter skörd, inte är speciellt charmiga. Här hemma öppnar jag för tillfället hellre 09, 10, 06 eller 02:eek:r och äldre. Men men, det är inte alltid så lätt att hitta "rätt" årgångar när det handlar om så svårhandlade viner som Vosne-Romanée:er.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Låter som en mycket trevlig och givande provning, men om jag ska vara ärlig hade jag själv aldrig vågat ordna en provning i nuläget byggd huvudsakligen på 2008:eek:r. Jag skulle se det som alltför stor risk att de vid 4,5 års ålder ska ha gått in i tunneln, eftersom det är en "klassiskt byggd" årgång där särskilt de bättre vinerna borde riskera detta. Sedan är det väl lite individuellt om och när olika viner hamnar i tunneln.
Tycker att några av omdömena och det du skrev om Jadots Echezeaux 08 i ett annat inlägg pekar på just detta fenomen.
07 har ju omdömet snabbmognande, så jag är inte förvånad om den var öppen.
 
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Gurto skrev:
Jag hade också nöjet att vara med på provningen. Borde naturligtvis ha presenterat mig - ber om ursäkt för det. Misstänkte att några var från forumet men kom mig liksom inte för att fråga och morsa - förutom med Aqua Vitae som jag satt bredvid; tack för trevliga diskussioner och massa matnyttiga tips för mig som mindre bevandrad vinintresserad.

Anders: Kul att se andras anteckningar på samma grejer :) överens om en hel del och kanske lite annorlunda på en del punkter. Du får gärna flytta mina noter till denna tråd (från nya "Idag dricker vi"-tråden, första sidan) om de kan bidra med något.

Lagt in dina anteckningar, hade faktiskt missat dem. Får bli att säga "hej" vid ett annat tillfälle. Inte alltid helt lätt att veta vilka som hänger på forumet eller inte
 
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

vintomas skrev:
Låter som en mycket trevlig och givande provning, men om jag ska vara ärlig hade jag själv aldrig vågat ordna en provning i nuläget byggd huvudsakligen på 2008:eek:r. Jag skulle se det som alltför stor risk att de vid 4,5 års ålder ska ha gått in i tunneln, eftersom det är en "klassiskt byggd" årgång där särskilt de bättre vinerna borde riskera detta. Sedan är det väl lite individuellt om och när olika viner hamnar i tunneln.
Tycker att några av omdömena och det du skrev om Jadots Echezeaux 08 i ett annat inlägg pekar på just detta fenomen.
07 har ju omdömet snabbmognande, så jag är inte förvånad om den var öppen.

Jag tycker generellt att 08or har varit trevliga men då jag går igenom anteckningarna och jämför med några jag druckt tidigare så kan det nog vara så att 08orna är på väg in i en ny fas. Intressant är att det verkar ha gått relativt fort.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Törstiga finewiness.se-själar som är frustrerade över avsaknaden av mogen Bourgogne - det påminner mig om en idé jag hade, att vi borde köra ett renodlat Bourgogne-vinferno någon gång under 2013. Jag har löst diskuterat idén med några off-line, men tänkte att jag först skulle vänta och se om det blir något av med Chambertins idé att köra ett "blandat" Pinot Noir-vinferno innan jag börjar föreslå datum eller så.

Anledningen till idén är att jag själv aldrig kommer att ta med någon bra röd Bourgogne på ett vanligt vinferno. Röd Bourgogne kommer sällan till sin rätt i blandflighter tillsammans med tanninstinna och i grunden kraftigare viner (särskilt inte om det serverats ett tvåsiffrigt antal andra viner innan, med sedvanlig inverkan på provningsskärpan...), så det vore i mitt tycke ett rent slöseri.
 
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

vintomas skrev:
Törstiga finewiness.se-själar som är frustrerade över avsaknaden av mogen Bourgogne - det påminner mig om en idé jag hade, att vi borde köra ett renodlat Bourgogne-vinferno någon gång under 2013. Jag har löst diskuterat idén med några off-line, men tänkte att jag först skulle vänta och se om det blir något av med Chambertins idé att köra ett "blandat" Pinot Noir-vinferno innan jag börjar föreslå datum eller så.

Anledningen till idén är att jag själv aldrig kommer att ta med någon bra röd Bourgogne på ett vanligt vinferno. Röd Bourgogne kommer sällan till sin rätt i blandflighter tillsammans med tanninstinna och i grunden kraftigare viner (särskilt inte om det serverats ett tvåsiffrigt antal andra viner innan, med sedvanlig inverkan på provningsskärpan...), så det vore i mitt tycke ett rent slöseri.

Vi får väl helt enkelt styra infernorna lite så att du får ta med någon Bourgogne. Och Pinotprovningen måste vi se till att få till
 

Keen

slan
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Tack för anteckningarna. Håller väl i stort med.
Så ock med Jos, lite oklart val av årgångar när de har den källaren de har där investeringarna redan är gjorda. Att inte ens slänga in ett äldre vin som referens ter sig lite märkligt. Men men, väldigt kul och lärorik upplevelse. Men lite tveksam till att vara med på framtida provningar på Djuret om de inte tänker om lite. Vi försökte räkna lite på inköp, och även om man tar i lite så gör de en ganska stor vinst på upplägget (fast ansvariga får gärna rätta mig om jag har fel, vet inte om Totte läser här).
 

Jos

Medlem
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Keen skrev:
Tack för anteckningarna. Håller väl i stort med.
Så ock med Jos, lite oklart val av årgångar när de har den källaren de har där investeringarna redan är gjorda. Att inte ens slänga in ett äldre vin som referens ter sig lite märkligt. Men men, väldigt kul och lärorik upplevelse. Men lite tveksam till att vara med på framtida provningar på Djuret om de inte tänker om lite. Vi försökte räkna lite på inköp, och även om man tar i lite så gör de en ganska stor vinst på upplägget (fast ansvariga får gärna rätta mig om jag har fel, vet inte om Totte läser här).


Hmm... Om det är så(har själv inte räknat efter) kanske det finns någon mer ekonomisk tanke bakom upplägget... Typ köpa in viner utan lagerhållning och sälja dyrt direkt... Vet inte vad jag menar riktigt men tänker att de sparar källarvinerna och jobbar med viner som är enklare att få tag på... Äh.., jag vet inte :eek:
 

Keen

slan
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Jos skrev:
Hmm... Om det är så(har själv inte räknat efter) kanske det finns någon mer ekonomisk tanke bakom upplägget... Typ köpa in viner utan lagerhållning och sälja dyrt direkt... Vet inte vad jag menar riktigt men tänker att de sparar källarvinerna och jobbar med viner som är enklare att få tag på... Äh.., jag vet inte :eek:


Vi räknade väl lite under kvällen?

Ja, det var väl det jag alluderade till också. Sen är pengar givetvis inte allt, svåråtkomlighet osv spelar ju in också.
 

Keen

slan
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

De gräver, vad jag förstått det som, väldigt djupt i vinkällaren till 12/8 så lite oklart varför de inte gjorde det nu.
 

Jos

Medlem
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Keen skrev:
Vi räknade väl lite under kvällen?

Ja, det var väl det jag alluderade till också. Sen är pengar givetvis inte allt, svåråtkomlighet osv spelar ju in också.
Njaaa..., det var du som räknade. Min hjärnkapacitet var inte på topp vid det tillfället. Jag tyckte din slutsats lät rimlig när du påpekade 36k i intäkt :)

Edit: Men nu räknar jag lite och... Hmm... är det inte ganska rimligt mot vad vinerna kostar förresten?
 

Jos

Medlem
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Oavsett, jag tycker nog priset är helt ok. Dock tycker jag som sagt det är extremt märkligt att de öppet berättar att de kör de här provningarna för att använda den fina vinkällaren de sitter på för att i nästa stund berätta att i princip inget vin för kvällens provning kommer från källaren utan snarare direkt från importör/producent...
 

Keen

slan
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Jos skrev:
Njaaa..., det var du som räknade. Min hjärnkapacitet var inte på topp vid det tillfället. Jag tyckte din slutsats lät rimlig när du påpekade 36k i intäkt :)

Edit: Men nu räknar jag lite och... Hmm... är det inte ganska rimligt mot vad vinerna kostar förresten?

Nu har jag inte kollat marknadspris på det som dracks, men Totte nämnde väl att de flesta, förutom DRCn och en till, kostade under 1000. Så säg, 2*2500 för DRC + 2*1500 för det andra dyra, plus 12 * 1000 för resten (för att göra det lätt) = 20 000, vinst på 16 000 (minus mat och handledning).


iedt: 18 pers * 2000 = 36 000 i intäkt
 

MD

Medlem
SV: En djupdykning i Vosne-Romanée

Anders Landström skrev:
Vi får väl helt enkelt styra infernorna lite så att du får ta med någon Bourgogne. Och Pinotprovningen måste vi se till att få till

Vankas det Pinot/Bourgogne kväll så får ni gärna påminna mig också...
 
Toppen