Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

En fråga om Heymann-Löwenstein

JakobS

Medlem
Denna producent har jag en stor förkärlek till, då det var en magnum av deras Schieferterrassen som på allvar fick mig intresserad av vin. Numera är jag mest intresserad av Champagne, och detta intresse har fått mig att nästintill avsky smak av sötma i vin.

Jag dricker fortfarande Schieferterrassen 2009 och framåt, men den är på gränsen till vad jag klarar av i form av sötma smak. Von Blaum Schiefer och Röttgen är dem andra jag druckit ifrån huset, men dem klarar jag inte av att dricka längre då jag finner deras smak av sötma för mycket, vilket jag tycker är väldigt synd för jag fullkomligt älskade dem bägge två tidigare.

Min fråga är väl egentligen riktad mot den som druckit igenom hela sortimentet, är det någon av hans viner som har en mindre smak av sötma än Schieferterrassen? (jag vet att just Schieferterrassen blivit torrare någon gång dem senaste 6-8 åren).

Visst vet jag att det är en svår fråga at svara på, och att det varierar, men ett generellt svar?
 

Karl

Medlem
Denna producent har jag en stor förkärlek till, då det var en magnum av deras Schieferterrassen som på allvar fick mig intresserad av vin. Numera är jag mest intresserad av Champagne, och detta intresse har fått mig att nästintill avsky smak av sötma i vin.

Jag dricker fortfarande Schieferterrassen 2009 och framåt, men den är på gränsen till vad jag klarar av i form av sötma smak. Von Blaum Schiefer och Röttgen är dem andra jag druckit ifrån huset, men dem klarar jag inte av att dricka längre då jag finner deras smak av sötma för mycket, vilket jag tycker är väldigt synd för jag fullkomligt älskade dem bägge två tidigare.

Min fråga är väl egentligen riktad mot den som druckit igenom hela sortimentet, är det någon av hans viner som har en mindre smak av sötma än Schieferterrassen? (jag vet att just Schieferterrassen blivit torrare någon gång dem senaste 6-8 åren).

Visst vet jag att det är en svår fråga at svara på, och att det varierar, men ett generellt svar?
Jo det är så att han låter årgången/naturen få bestämma vilken sötma det blir. Så vissa år tycker han det blir ett bättre vin med en aning restsötma. Andra år som t ex 2012 så blev vinerna torrare. Jag pratade lite snabbt med honom. Han var på sätt och vis glad över 2012 eftersom han vet att marknaden efterfrågar torrare viner. Jag har snabbprovat några av hans 2012:eek:r. Röttgen GG har en viss restsötma oavsett vad som sägs, så den kan du hoppa. Pröva Uhlen Rothlay GG, den som var bäst enl mig. Uhlen B GG var också bra har jag för mig. Andra exempel Uhlen L 2011 finns en liten sötma, men grymt bra vin. Köp Uhlen B Reserve 2010 om du kan hitta. Det är väldigt kraftigt och koncentrerat och finns det sötma i det så märks det inte. För övrigt irriterar jag mig mer på sötma i champagner är i riesling. Den känns liksom lite mer utanpå och inte integrerad. Det kanske kan ha att göra med att den tillsätts. Om du inte gillar sötman alls så kolla på Nahe - killarna, toppviner. Mvh
 
Trådskapare
JakobS

JakobS

Medlem
Tack för ett riktigt bra och utförligt svar!

Ska genast börja leta efter några 2012or men Uhlen B Reserve 2010 fick mig också väldigt intresserad, ska se om det är möjligt att få tag på en sådan.

Får nog också ta och pröva på Nahe, har hört att det ska vara riktigt bra!
 
Toppen