Det är precis som Vingubben säger för röda viner, dock har jag själv inte smakat något av 2024 men däremot läst på vad som sagts om årgången och specifika slott.
Slutsatsen för de röda vinerna är att en respektabel etikett 2024 inte är samma sak som ett bra köp bara för att priset gått ner 30%+. Tycker då personligen att det istället finns anledning att snegla på bla år 2023 (som jag smakat ca 35 viner av).
En aspekt med 2024, kan om jag är bra påläst, vara att många viner går att dricka med behållning redan som unga och det finns ju en generell trend också som går ditåt, men då börjar vi röra oss bort från "finewines" måtto med kvalitet i första hand. Men även om drickfärdighet som ung är ett krirerium så gissar jag att många viner ändå efter prisrabatt för årgången i de flesta fall kan betraktas som på tok för dyra jämfört med vad man får. Personligen sneglar jag hellre på 2019, 2020 etc
Kritikerna är inte helt eniga om 2024. William Kelley ger de högsta poängen 94-96p till Cheval-Blanc, La Conseillante och Pontet- Canet. Han skriver att de få slott som lyckats uppnå mognad i druvorna innan de plockats, dessa har också lyckats trotsa årgångens mycket stora utmaningar med generellt låg kvaliter som följd. Jag drar slutsatsen att för samma poäng finns det massvis att köpa till mycket lägre pris i andra ovan nämnda årgångar.
Neal Martin sätter som högsta poäng 95-97 för VCC, Trotanoy, Lafleur och Lafite-Rotschild. Även med årgångens rabattt, tänk vad man istället får för de pengarna med ovan nämnda alternativa årgångar.
Antonio Galloni sätter tre viner till 95-98p, bla Rauzan-Segla. Kanske det vinet beroende på prislapp skulle kunna vara ett ok köp?
Beau-Sejour Becot 2024 verkar få ganska bra betyg. Är det ett mycket bra pris som ligger vesäntligt lägre än för år 2023 (låg på ca 650sek) så kanske det skulle kunna locka mig. Men återigen, är det egentligen vettigt annat än om man har ett födelseår eller liknande?
Till sist har vi alternativet 2022 som för mig är ett fantastiskt år och i många fall värd sin vikt i guld. Exempelvis La Gaffelière, Laroque (på sikt med mognad) osv