Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Engelskt mousserande vin (britagne)

Har du druckit engelskt mousserande vin?


  • Total voters
    32

Christer J

Medlem
Har läst mig till att det görs mousserande vin i Sussex och närstädes.
Någon som dricker det och kan jämföra det med viner från Champagne?
Det ska vara liknande förutsättningar geologiskt och väder någorlunda lika (ett par grader kallare i England). De skördar således några veckor efter Champagne som jag förstått det.
Är det yngre stockar än i Champagne?
Jag tycker hela fenomenet är intressant, med klimatförändringar som skulle kunna betyda att Sussex potentiellt kan jämställas med viner från Champagne i framtiden.
Hur mycket odlad yta finns det och hur kan den utökas.
Se där några funderingar efter frukosten ;)

Det vore intressant att höra era tankar kring detta, eller svär jag i kyrkan nu?
A2699398-991B-4306-87F5-8C4BBBF7733F.jpeg
69494A30-13BE-4BF9-A447-79E4FE0C1DE1.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har läst mig till att det görs mousserande vin i Sussex och närstädes.
Någon som dricker det och kan jämföra det med viner från champagne?
Det ska vara liknande förutsättningar geologisk och väder någorlunda lika (ett par grader kallare i england). De skördar således några veckor efter champagne som jag förstått det.
Är det yngre stockar än i champagne?
Jag tycker hela fenomenet är intressant, med klimatförändringar som skulle kunna betyda att Sussex potentiellt kan jämställas med viner från champagne i framtiden.
Hur mycket odlad yta finns det och hur kan den utökas.
Se där några funderingar efter frukosten ;)

Det vore intressant att höra era tankar kring detta, eller svär jag i kyrkan nu?Visa bifogad bild 12645Visa bifogad bild 12646
Har knappt någon erfarenhet ännu. De enstaka gånger jag har provat har inte övertygat.
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Jag har druckit någon flaska för några år sedan. Kommer att prova igen i maj under en kurs. Minns det som motsvarande en enkel champagne. Inte alls tokigt, men väl dyrt för vad som fanns i flaskan.

Intressant! Vi ska smaka lite ikväll så får vi se hur det artar sig.
Var är kursen om man får fråga?
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Har läst mig till att det görs mousserande vin i Sussex och närstädes.
Någon som dricker det och kan jämföra det med viner från Champagne?
Det ska vara liknande förutsättningar geologiskt och väder någorlunda lika (ett par grader kallare i England). De skördar således några veckor efter Champagne som jag förstått det.
Är det yngre stockar än i Champagne?
Jag tycker hela fenomenet är intressant, med klimatförändringar som skulle kunna betyda att Sussex potentiellt kan jämställas med viner från Champagne i framtiden.
Hur mycket odlad yta finns det och hur kan den utökas.
Se där några funderingar efter frukosten ;)

Det vore intressant att höra era tankar kring detta, eller svär jag i kyrkan nu?Visa bifogad bild 12645Visa bifogad bild 12646

Den här texten från Juhlins bok (8 000 champagner): vad är det i den som inte också gäller för sydengland?

50FF0BE5-CD9D-4C65-A4A4-216A36DE7314.jpeg
 

ChristianB

DipWSET
Har ett väldigt tydligt minne av en blindprovning av två glas bubbel; i det ena fanns NV Nyetimber Cuvée och jag tycker än idag att det är ruggigt kompetent. Den dagen tänkte jag att det var en bättre champagne, möjligen från 2008 t ex.
I det andra fanns 2008 Damien Hugot; saknade fullständigt den fräschör som jag förväntar mig av en 08a, stora bubblor som dog ut på tungan, lite murrig frukt..

Engelsmannen vann med hästlängder den gången. ;) För 380 kr får man i mina ögon ett klart bättre mousserande vin än många Champagner i samma prisklass...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den här texten från Juhlins bok (8 000 champagner): vad är det i den som inte också gäller för sydengland?

Visa bifogad bild 12649
Allt verkar väl tyda på att England har bra förutsättningar (som enbart blir bättre i takt med klimatförändringarna). Det som fortfarande möjligen saknas är väl åldern på deras odlade vinrankor, traditionen, kunskapen och uppbyggnaden av varumärket, skulle jag tro.

Nu får man väl dock anta att de som försöker göra mousserande av toppklass i England har både tillräckligt med kunskap och är pålästa kring det mesta troligtvis. Det blir spännande att följa utvecklingen onekligen. Champagne behöver seriös konkurrens!
 

gece

Man vänjer sig.
Har druckit några, allt har varit helt OK men den enda som fastnat så mycket att jag minns namnet var Camel Valley Rosé. Brukar tycka att rosébubbel är rätt bortkastad tid men den var trevlig med bra och generös frukt utan att bli saftjolmig. Helt klart ett av de bättre rosébubblen jag provat i den prisklassen (vilket förvisso inte säger mycket).

Har en 2013 Hattingley Valley som förmodligen kommer ryka inom inte alltför lång tid också, rapporterar tillbaks då :)
 

LarsW

Medlem
Har bara druckit NV Nyetimber Cuvée vid två tillfällen, var inte så imponerad av den då men omständigheterna var inte helt rättvisa då det första gången var på ett hotellrum med hotellets inte helt optimala glas och andra gången blint bredvid en Bollinger 2004a...:rolleyes:
Jag upplevde den båda gångerna som knuten och ganska lätt i smaken.

Den ligger dock i en prisklass där den har många konkurrenter bland champagner. Du får Pierre Peters, Charlemagne och Leclerc Briant's spännande les antiques serie för att nämna några för mindre pengar som jag personligen njuter vida mer av.

Men jag har blivit nyfiken då Nytimber frå generellt höga betyg ute på nätet. Så ska lägga undan en flaska 2-3 år o pröva under riktiga förhållanden. Hoppas på att bli överraskad! :)

Det görs ju mycket gott mousserande utanför champagne, problemet är att det görs mer i champagne... är min egen fullständigt subjektiva åsikt. :D
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
De få engelska mousserande jag provat har alla hållit en jämn hög nivå utan att ta sig hela vägen till toppskiktet. NV Nyetimber som en del nämnt är stabil standarddricka. Den jag gillat bäst hittills är 2013 Sugrue Pierre från West Sussex. Lysande syra, en del grapebeska (vilket jag gillar) och en del exotiska inslag (mango etc). Kanske något kort men kan med säkerhet vinna på lagring.

Är det yngre stockar än i Champagne?
Man får nästan anta det då den engelska industrin inte kom igång ordentligt förrän c:a 20-25 år sedan. Men det finns givetvis odlare i Champagne som byter ut sina stockar mot nya så det är svårt att säga generellt.
Hur mycket odlad yta finns det och hur kan den utökas.
Enligt English Wine Industry (http://www.englishwineproducers.co.uk) så är det drygt 2000 hektar odlad mark fördelat på 502 gårdar och 133 producenter/vinerier (data från 2016). Jag finner däremot inget som nämner att det finns en begränsning för hur mycket mark som får användas. De räknar med 3000 hektar 2020 och en produktion av 10 miljoner flaskor så de expanderar snabbt. (http://www.englishwineproducers.co.uk/files/9415/1903/5869/Factsheet_Jan_2018.pdf)
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
De få engelska mousserande jag provat har alla hållit en jämn hög nivå utan att ta sig hela vägen till toppskiktet. NV Nyetimber som en del nämnt är stabil standarddricka. Den jag gillat bäst hittills är 2013 Sugrue Pierre från West Sussex. Lysande syra, en del grapebeska (vilket jag gillar) och en del exotiska inslag (mango etc). Kanske något kort men kan med säkerhet vinna på lagring.


Man får nästan anta det då den engelska industrin inte kom igång ordentligt förrän c:a 20-25 år sedan. Men det finns givetvis odlare i Champagne som byter ut sina stockar mot nya så det är svårt att säga generellt.

Enligt English Wine Industry (http://www.englishwineproducers.co.uk) så är det drygt 2000 hektar odlad mark fördelat på 502 gårdar och 133 producenter/vinerier (data från 2016). Jag finner däremot inget som nämner att det finns en begränsning för hur mycket mark som får användas. De räknar med 3000 hektar 2020 och en produktion av 10 miljoner flaskor så de expanderar snabbt. (http://www.englishwineproducers.co.uk/files/9415/1903/5869/Factsheet_Jan_2018.pdf)

Bra information. Tack!
Jag läste också nyss att trots att en del hävdar det något varmare vädret temperaturmässigt som en möjliggörare för bra mousserande vin så oroar sig två tredjedelar av odlarna för vädret (regnet och frostknäppar) och av de sista 10 åren har merparten varit dåliga, tex 2008 och 2012.
Någon väderexpert talade om hur klimatförändringar påverkar området Champagne, alltså om det blir varmare där, vad händer med druvorna?
Intressant tycker jag det hela.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Någon väderexpert talade om hur klimatförändringar påverkar området Champagne, alltså om det blir varmare där, vad händer med druvorna?
Det som händer är att druvorna mognar snabbare vilket kan leda till att de bygger på med mer socker och mindre syra (vilket inte är så bra för Champagne). Även rankorna mår bra av lite kyla vintertid. Om det inte blir kallt riskerar man att få andra problem som röta etc.
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Vilken fin respons på min undran! Tack ska ni ha, jag ska forska vidare i ämnet. Beställde Nyetimber BdB 2009 och även Cuvéen som är fint kritiserad här och på andra ställen.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har druckit några som varit helt OK, och som man kunde tagit för champagne. Inga av dem är dock särskilt billiga, så några jag druckit tycker jag ärligt talat har varit överprissatta relativt vad de levererar. När de fallerar kan det finnas bitande syra och lite väl mycket gröna toner, och inte tillräckligt mycket substans för att balansera upp.
Engelskt bubbel är nog mest för den inhemska marknaden och utländska anglofiler och de som vill "stoppa in något kul i en provning". Vill man ha bubbel vilket som helst, och inte bryr sig om att det ska komma från Champagne, finns det nog ofta bättre köp än de engelska - för den som bryr sig om relationen pris-kvalitet. T.ex. Crémant från andra franska regioner (bl.a. Loire och Bourgogne) eller Luxemburg (inte direkt företrätt i Sverige), eller norditalienska bubbel på traditionell metod (nej, inte tankjäst halvtorr Prosecco...). Ska de bli en seriös konkurrent till bubbel vilket som helst, måste de nog volymexpandera på en märkbart lägre prisnivå.
 
har provat några olika: tyckte t ex nyetimber BdB och Gusbourne Brut reserve var riktigt trevliga, och jag tycker verkligen att det är en region för mousserande som man ska ta på allvar, men litet som @vintomas skriver - för 599 kr kan du ju få en hel del kul riktigt skumpa.
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Nu provade vi Wiston (79188 på systembolaget) 349 kr.
Väldigt tryck i flaskan, svårt att öppna ”prydligt”. Fina små bubblor, doft av citron och röda äpplen av nåt slag. En doft av jäst kände jag redan innan jag förde glaset till näsan. Greta, nyfylld 4 år brukar få dofta och komma med ett utlåtande: citron och honung enligt henne. Smaken kärv och väldigt kort. Väldigt torrt, snörper sig i munnen.
Vi ska smaka ett glas i morgon av detta vin också men nu konstaterar vi nybörjare att detta var nog ett vin utan finess eller elegans.
Jag hämtar en Roederer till lördagsmyset istället.
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Jag håller med det som redan nämnts, dvs att det är för dyrt i förhållande till kvalitet. Det finns billigare saker som är lika bra eller bättre, mousserande Vouvray, Riesling sekt, kvalitets-Cava, flaskjäst Prosecco osv.
 
Toppen