Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Epernay i Maj

I Maj hade jag tänkt ta min champagneoskuld och besöka Epernay med omnejd i 3 nätter.

Prel. datum är avvfärd tisdagen den 8e Maj och hemfärd under lördagen. Plötsligt slog det oss att den 10e Maj är kristi himmelsfärd. Är det möjligtvis någon här på forumet som vet hur det ser ut med öppettider för producentbesök denna helgdag?

Vore ju väldigt förargligt om 1/3 av ens dagar inte kan nyttjas.

Känns som ett långskott att fråga men tänkte att någon ev. varit där under denna period tidigare år.

Vi tänkte besöka något/några av de större husen men lägga mer fokus på lite mindre odlare.
 

magnum

Epernay, Frankrike
I Maj hade jag tänkt ta min champagneoskuld och besöka Epernay med omnejd i 3 nätter.

Prel. datum är avvfärd tisdagen den 8e Maj och hemfärd under lördagen. Plötsligt slog det oss att den 10e Maj är kristi himmelsfärd. Är det möjligtvis någon här på forumet som vet hur det ser ut med öppettider för producentbesök denna helgdag?

Vore ju väldigt förargligt om 1/3 av ens dagar inte kan nyttjas.

Känns som ett långskott att fråga men tänkte att någon ev. varit där under denna period tidigare år.

Vi tänkte besöka något/några av de större husen men lägga mer fokus på lite mindre odlare.
8e och 10e maj är helgdagar och stängt.
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Pga. helgdagarna andra veckan i Maj har vi valt att tidigarelägga resan en vecka. En ny fråga som dykt upp efter att vi hört lite olika från folk vi pratat med. Hur ser det ut med provningskostnad vid producentbesök? Att de stora husen tar en avgift har jag förstått men hur ser det ut vid besök hos lite mindre odlare? En källa säger att samtliga tar ut en avgift på ca. 25 EUR/besök medan en annan påstår att han aldrig betalat. Vad är era intryck?
 

magnum

Epernay, Frankrike
De
Pga. helgdagarna andra veckan i Maj har vi valt att tidigarelägga resan en vecka. En ny fråga som dykt upp efter att vi hört lite olika från folk vi pratat med. Hur ser det ut med provningskostnad vid producentbesök? Att de stora husen tar en avgift har jag förstått men hur ser det ut vid besök hos lite mindre odlare? En källa säger att samtliga tar ut en avgift på ca. 25 EUR/besök medan en annan påstår att han aldrig betalat. Vad är era intryck?
Det är ingen av odlarna som tar betalt. Däremot ser dom gärna att man handlar lite flaskor!
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
@magnum , jag tackar för hjälpen du bidragit med än så länge och har en fråga till när vi ändå är igång.:) Vi tänkte under resan klämma in åtminstone ett besök på någon topprestaurang. Någon du kan rekommendera? Gärna i/inom rimligt avtånd från Epernay.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
@magnum , jag tackar för hjälpen du bidragit med än så länge och har en fråga till när vi ändå är igång.:) Vi tänkte under resan klämma in åtminstone ett besök på någon topprestaurang. Någon du kan rekommendera? Gärna i/inom rimligt avtånd från Epernay.

Denna tyckte jag var trevlig, bra bubbel också på vinlistan: http://www.lesberceaux.com/bistrot-le-7-epernay/
(Är väl vad jag förstått bakfickan till Les berceaux, den har jag inte provat, men tänkte prova vid nästa besök)
 

magnum

Epernay, Frankrike
@magnum , jag tackar för hjälpen du bidragit med än så länge och har en fråga till när vi ändå är igång.:) Vi tänkte under resan klämma in åtminstone ett besök på någon topprestaurang. Någon du kan rekommendera? Gärna i/inom rimligt avtånd från Epernay.
http://www.lesberceaux.com/
http://www.lagrilladegourmande.com
Ovanstående 2 är de bästa i Epernay. Berceaux är den ¨prydligare¨ av de två, Grillade har lite ¨roligare¨meny
http://www.labriqueterie.fr I Vinay (Taxi 20-25€) just utanför Epernay som är en nivå över de 2 i Epernay, även prismässigt:)
http://www.selosse-lesavises.com Min favorit! ¨Enklare¨ stil jmfr med de andra i Avize så en bit bort 25-30€ med taxi. För mig är detta ett måste besök för lunch eller middag (38€/58€) Grym vinlista!
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Som det ser ut kommer vi att ha 3 heldagar plus eventuellt en förmiddag. Har suttit och spånat lite över tänkbara besök senaste veckorna och såhär ser listan ut i dess nuvarande skick (har försökt dela upp efter geografiskt läge). Tanken är att försöka spika in en del besök samt att lämna en del öppna, nämnda som "kanske" nedan.

Dag 1:
Ayala
Diebolt Vallois

Kanske
Voirin-Jumel
Bonnaire
Les Mesnil
Michel Genet

Dag 2:
Vilmart & Cie
Paul Dethune

Kanske

Champagne Mailly
David Lèclapart
Benoit Lahaye
Paul Bara

Dag 3 FM:
Larmandier-Bernier

Kanske
De Saint Gall

Dag 3 EM:
Pierre Bertrand

Kanske
Tarlant

Dag 4 (FM)
Inget planerat

Synpunkter på denna planering eller tips på något man inte får missa?
 

LarsW

Medlem
Synpunkter på denna planering eller tips på något man inte får missa?

Allt ser trevligt ut. Kan verkligen rekommendera att få in Bonnaire. Ett måste när jag är förbi Champagne även om det var 5-6 år sen nu...

Bästa besöket jag haft var ett spontant knacka-på-och-fråga-om-vi-fick-prova-lite-skumpa hos Pierre Peters... bortåt 2 timmar och ett dussin olika champagner senare gick vi ut med bortåt 10 lådor skumpa varav 3-4 var magnums. Vi var två personer. :D
 

magnum

Epernay, Frankrike
Som det ser ut kommer vi att ha 3 heldagar plus eventuellt en förmiddag. Har suttit och spånat lite över tänkbara besök senaste veckorna och såhär ser listan ut i dess nuvarande skick (har försökt dela upp efter geografiskt läge). Tanken är att försöka spika in en del besök samt att lämna en del öppna, nämnda som "kanske" nedan.

Dag 1:
Ayala
Diebolt Vallois

Kanske
Voirin-Jumel
Bonnaire
Les Mesnil
Michel Genet

Dag 2:
Vilmart & Cie
Paul Dethune

Kanske

Champagne Mailly
David Lèclapart
Benoit Lahaye
Paul Bara

Dag 3 FM:
Larmandier-Bernier

Kanske
De Saint Gall

Dag 3 EM:
Pierre Bertrand

Kanske
Tarlant

Dag 4 (FM)
Inget planerat

Synpunkter på denna planering eller tips på något man inte får missa?
Är det några av dessa som är dina favoriter som ni måste besöka? Man skulle kunna tänka sig en dag i Cramant och besöka 3-4 st, lunch i Avize/Selosse och ett besök hos Fallet, måste bokas & Saint-Gall, en dag i Mesnil (lunch på La Gare) plus Larmandier-Barnier och en dag Bouzy/Ambonnay. Av de stora husen är Billecart-Salmon värt att besöka rundvandring och provning i toppklass!
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Är det några av dessa som är dina favoriter som ni måste besöka? Man skulle kunna tänka sig en dag i Cramant och besöka 3-4 st, lunch i Avize/Selosse och ett besök hos Fallet, måste bokas & Saint-Gall, en dag i Mesnil (lunch på La Gare) plus Larmandier-Barnier och en dag Bouzy/Ambonnay. Av de stora husen är Billecart-Salmon värt att besöka rundvandring och provning i toppklass!
En del av de vi planerar att besöka är favoriter medan andra är producenter vi läst gott om från flera olika håll. Jag har exempelvis aldrig druckit Paul Dethunes viner men läst mycket om hur trevligt ett besök är. Är relativt ny i Champagneträsket så finns väldigt mycket outforskat.

Ingenting är bestämt ännu, detta är bara en första skiss. Tanken är väl att inte ha alltför mycket spikat på förhand för att kunna göra lite spontanbesök. Kan var lite spännande också att bara slinka in hos någon producent man inte hört talas.

Tusen tack för tipsen! Ska absolut ta de i beaktande.

Tack @LarsW också.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Håller med @magnum, lunch hos Selosse är ju ett måste! -Är det fint väder och ni kan sitta ute i trädgården är det nästan värt resan i sig. :)
-Sen rekommenderar jag ju som vanligt ett besök hos Legras & Haas. Jerome Legras är en väldigt trevlig prick som hör till den nya unga generationen av duktiga champagnemakare och bjuder alltid på avslappnade och lärorika besök.
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Tackar som ödmjukast för alla tips! Vi har ägnat de senaste veckorna åt att kontakta och boka upp besök med producenter. Såhär ser det (nästan) fullspäckade schemat ut:

Ankomst morgon Maj 1 (kör från Skåne kvällen innan):
- Mailly (Obokat, ett av få ställen som har öppet)

Maj 2:
- Bonnaire
- Diebolt Vallois
- Le Mesnil (obokat)
- Billecart Salmon
- Marc Hebrart

Maj 3:
- Hure Freres
- Michel Arnould
- Paul Dethune

Maj 4:
- Legras & Haas
- Pierre Bertrand
- Larmandier Bernier
- Moncuit

Maj 5:
- Voirin Jumel
- Eric Isselee

Hemfärd vid lunchtid.

Även om schemat är knökat har vi skrivit upp några reserver för eventuella spontanbesök:
R&L Legras, Ulysse Collin, Franck Bonville, Lancelot Royer

På restaurangbesökfronten lär det absolut bli ett besök hos Selosse och tänkte även boka in en av stjärnkrogarna (oklart vilken än dock).
 

Sebban

Medlem
Tackar som ödmjukast för alla tips! Vi har ägnat de senaste veckorna åt att kontakta och boka upp besök med producenter. Såhär ser det (nästan) fullspäckade schemat ut:

Ankomst morgon Maj 1 (kör från Skåne kvällen innan):
- Mailly (Obokat, ett av få ställen som har öppet)

Maj 2:
- Bonnaire
- Diebolt Vallois
- Le Mesnil (obokat)
- Billecart Salmon
- Marc Hebrart

Maj 3:
- Hure Freres
- Michel Arnould
- Paul Dethune

Maj 4:
- Legras & Haas
- Pierre Bertrand
- Larmandier Bernier
- Moncuit

Maj 5:
- Voirin Jumel
- Eric Isselee

Hemfärd vid lunchtid.

Även om schemat är knökat har vi skrivit upp några reserver för eventuella spontanbesök:
R&L Legras, Ulysse Collin, Franck Bonville, Lancelot Royer

På restaurangbesökfronten lär det absolut bli ett besök hos Selosse och tänkte även boka in en av stjärnkrogarna (oklart vilken än dock).

Hur blev resan? Några av besöken du särskilt rekommenderar?
 
Trådskapare
David Nilsson

David Nilsson

Medlem
Hur blev resan? Några av besöken du särskilt rekommenderar?
Den blev mycket bra, så pass bra att det blivit många resor till Champagne sedan dess och att jag dessutom ska iväg på en ny på söndag.

Av besöken från den resan skulle jag vilja lyfta fram:
Bonnaire och Diebolt båda okomplicerade besök men mycket trevliga som jag brukar återbesöka. Bör dessutom vara bra årgångar hos båda just nu, 2012/2013.

Billecart är har en bra och lärorik rundvandring med fin källare.

Marc Hebrart. Jean Paul som driver det, make till Isabelle Diebolt för övrigt, är bland de trevligaste du hittar i Champagne. Dessutom mkt pedagogisk och generös provning.

Hure Freres. Helt ok. Bra snack.

M Arnould. Provning rakt av, inte mycket mer än så. Grymma priser på plats, runt 50% jmf med hemma.

Larmander-Bernier. Trevlig rundvandring, lite snål provning.

Legras & Haas. Alltid trevligt och bra.

Dethune: Blev tyvärr misslyckat för oss, troligen beroende av den (vad jag hört) trevliga Sophie inte var hemma. Annars säkert kanon från vad jag hört från andra, i synnerhet om man tar med några påsar Ahlgrens bilar till henne.

Pierre Moncuit. Helt ok.

Övriga gjorde minst starka intryck, på mig.
 
Last edited:
Toppen