Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Er största Bourgogneupplevelse

Mysonoxen

Medlem
Eftersom det finns en tråd om Bordeauxupplevelser får jag väl starta en om "rivalen".

Jag har flera fina upplevelser, men två står klart över de andra.

Den ena är från tidigt 90-tal då jag köpte en flaska 1976 Romanée-Conti för ungefär 5500:- på Caves Ste Helene i Beaune och åkte ut till själva vingården Romanée-Conti och vid vägkanten hade en liten picknick där jag öppnade den fortfarande källarsvala flaskan och avnjöt den med några milda, goda lokala ostar.

En annan är på Ma Cuisine för ett par år sedan, en utmärkt restaurang i Beaune, ägd av Pierre Escoffier som också äger vinbutiken Caves Ste Helene som numera fungerar som vinkällare för restaurangen. Han gör i princip inga som helst prispåslag på vinerna och minns jag inte fel betalade jag bara runt 1700 kronor för en 1978 Griotte-Chambertin från Drouhin. Det var den sista flaska som han hade kvar av vinet, och så plötsligt dyker Robert Drouhins son Frederic upp tillsammans med en drös stjärnkrögare från paris. Han visste att det fanns en pava 78 Griotte på restaurangen och ville nu överraska gästerna genom att bjuda på den, men vi hade bara en kvart innan fått flaskan uppkorkad på vårt bord. Drouhin kunde bara skratta åt eländet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Min största Bourgogneupplevelse skedde faktiskt år 2001, då jag för första gången (och hittills sista) jag provade en perfekt flaska La Tâche 1955. Den var helt fantastisk. A perfect bottle!

Ett av lågvattenmärkena var något år senare här jag hoppandes jämfota av lycka korkade upp en DRC Romanée-Conti 1990 och serverade till några gäster, det var deras egna flaska, de var sjukt lyckliga och drack den bredvid en Pétrus 1995. När jag fotade av vinet så fick jag en läskig misstanke, som bara blev mer och mer bekräftad under kvällens gång. Den var sjukt korkdefekt. Men jag valde att inte säga någonting till gästerna, och de var väldigt, väldigt nöjda.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Krug skrev:
Min största Bourgogneupplevelse skedde faktiskt år 2001, då jag för första gången (och hittills sista) jag provade en perfekt flaska La Tâche 1955. Den var helt fantastisk. A perfect bottle!

Ett av lågvattenmärkena var något år senare här jag hoppandes jämfota av lycka korkade upp en DRC Romanée-Conti 1990 och serverade till några gäster, det var deras egna flaska, de var sjukt lyckliga och drack den bredvid en Pétrus 1995. När jag fotade av vinet så fick jag en läskig misstanke, som bara blev mer och mer bekräftad under kvällens gång. Den var sjukt korkdefekt. Men jag valde att inte säga någonting till gästerna, och de var väldigt, väldigt nöjda.

Haha, hur tusan kunde de undgå att upptäcka att vinet var "korkat" :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Man kan aldrig nog underskatta en kunds kompetens. Nä, fy det var elakt sagt. Men faktiskt så finns det väldigt många som inte har en aning om hur ett korkdefekt vin beter sig, jag håller vinprovningar hela tiden och kör man fram ett korkat vin så blir folk överlyckliga! 'Det här är jättebra att veta!'

I fallet jag nämnde med DRC så var det på en BYO vinkällare på Östermalm, så där hade jag ingenting att vinna monetärt på att sabba deras upplevelse. Jag höll käften för att inte förstöra vad som antagligen var den största vinprovningen i deras liv.

Call me soft and cuddely!
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Krug skrev:
Man kan aldrig nog underskatta en kunds kompetens. Nä, fy det var elakt sagt. Men faktiskt så finns det väldigt många som inte har en aning om hur ett korkdefekt vin beter sig, jag håller vinprovningar hela tiden och kör man fram ett korkat vin så blir folk överlyckliga! 'Det här är jättebra att veta!'

I fallet jag nämnde med DRC så var det på en BYO vinkällare på Östermalm, så där hade jag ingenting att vinna monetärt på att sabba deras upplevelse. Jag höll käften för att inte förstöra vad som antagligen var den största vinprovningen i deras liv.

Call me soft and cuddely!


Jag har otroligt nog bara drabbats av ett korkdefekt vin en enda gång på restaurang, och vinkyparen bytte ut det utan krusiduller, det var en Léoville-Poyferré från nån mindre årgång och ersättningsflaskan var helt OK.

Privat har det hänt ett antal gånger, och riktigt trist är det om det är någon antik raritet som skadats på det viset.
 

Keen

slan
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Ursäkta en smått korkad fråga (pun intended :/) men vad utmärker då ett "korkat" vin. Eller är det en sån grej, typ plasma- och lcddefekter i jakten på den perfekta tv:n, man bör undivka att lära sig då man efteråt alltför lätt hittar det?

Vad gäller frågan så har jag tyvärr inte druckit några stora Bourgogner :( Bästa upplevelsen med ett bourgognevin var dock en Château de Rully tillsammans med smörstekt färsk röding. Tror dock att fisken hade mest med det att göra då de gånger jag druckit det efter varit något blaskigt.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Keen skrev:
Ursäkta en smått korkad fråga (pun intended :/) men vad utmärker då ett "korkat" vin. Eller är det en sån grej, typ plasma- och lcddefekter i jakten på den perfekta tv:n, man bör undivka att lära sig då man efteråt alltför lätt hittar det?

Vad gäller frågan så har jag tyvärr inte druckit några stora Bourgogner :( Bästa upplevelsen med ett bourgognevin var dock en Château de Rully tillsammans med smörstekt färsk röding. Tror dock att fisken hade mest med det att göra då de gånger jag druckit det efter varit något blaskigt.

Tjena Keen, jag har svarat på delen om korkdefekt i Q & A tråden, så att andra kan få nytta av det i framtiden också!

Château Rully och röding låter smaskens! Kombinationer av mat och dryck, när de skapar den där perfekta upplevelsen som bara blir mer och mer och mer hela tiden är fantastiska. Jag satt och åt en spätta Grenoble (med kokta rödbetor, kapris och smör) för någon månad sen och drack några glas av Laroches Chablis St: Martin, ett enkelt men sjukt trevligt vin!

Mycket trevligt var det!
 

Krug88

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

På den röda fronten är det nog Romanée Conti 95, vi var bara 5 pers på en flaska så det var rätt generöst.
Vi drack den bredvid Petrus 89 och 90, sjukt nog så var den verkligen ännu bättre. Tror det som avgjorde var elegansen och alla gömda subtila toner som dök upp en minut efter den hade svalts. Har bara provat 99an annars, då var vi 14 pers så lite svårare att få en ordentlig uppfattning.

Bästa vita måste nog vara Montrachet 90 från Marquis de Laguiche, provad 2 gånger varav den första var en nära tårar upplevelse.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Ja fy fan, Laguiche 1990 är ett stort, stort vin. Där blir man lite tårögd som du säger!

Sen minns jag med glädje den gången jag bjöd dig på Mommesin Clos de Tarte 2001, och i ditt glas istället serverade dig Parador (som jag hade dekanterar och ställt på bordet tillsammans med Mommesin flaskan). Jag minns hur du snurrade på glaset, smackade med läpparna och drömskt tittade bort i fjärran innan du viskade fram... 'mmmmm, det är sött'.
 

Krug88

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Hahaha, drömskt var nog fel ord. Snarare förbryllad...
Tveksamt till om jag verkligen sa mmmmmmmmmm va, snarare nja!
 
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Jimmy Forsman skrev:
Ja fy fan, Laguiche 1990 är ett stort, stort vin. Där blir man lite tårögd som du säger!

Sen minns jag med glädje den gången jag bjöd dig på Mommesin Clos de Tarte 2001, och i ditt glas istället serverade dig Parador (som jag hade dekanterar och ställt på bordet tillsammans med Mommesin flaskan). Jag minns hur du snurrade på glaset, smackade med läpparna och drömskt tittade bort i fjärran innan du viskade fram... 'mmmmm, det är sött'.
Stor humor. Den här tråden hade jag totalt missat.
 

Mmm

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Jag vet att Domaine Leroys 2004'or är ganska kontroversiella - men jag undrar om inte den flaska Vosne-Romanée 2004 jag provade för ett tag sen är den mest omskakande upplevelsen av Bourgogne. Annars är det ett mer väntat val: La Tâche 2004. Däremot var jag inte imponerad av DRC RSV 2006.

Men jag har massor kvar att prova....
 

Jos

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

DRC Echezeaux 2005. Tyckte det var ett helt fantastiskt vin och kopplade faktiskt inte att det var Bourgogne förrän när flaskorna visades.
 

Andreas L

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Romanée-Conti 1971 på magnum, i perfekt kondition direkt från domänen. Ej provad utan drucken i ymmniga klunkar, 2 stora glas på operakällaren 2006... :p
 

Keen

slan
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Jos skrev:
DRC Echezeaux 2005. Tyckte det var ett helt fantastiskt vin och kopplade faktiskt inte att det var Bourgogne förrän när flaskorna visades.

Var väl den vi drack på systemetprovningen? Så samma för mig! Sjukt bra vin!
 

Helen

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Oj det är en svår fråga för mig, då jag är ett stort Bourgognefan och dricker det nästan dagligen.
Men en av vinnarna är nog en Corton 47a från CHANSON PERE & FILS som vi drack nyårsafton år 2000.
Jag var väldigt oerfaren när det kommer till vin vid den tiden men jag glömmer aldrig det vinet..
Denna var inte heller så tokig - Henri Jayer cros parantoux vosne romanee (årtalet kommer jag just nu inte ihåg)
 

Jos

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Keen skrev:
Jos skrev:
DRC Echezeaux 2005. Tyckte det var ett helt fantastiskt vin och kopplade faktiskt inte att det var Bourgogne förrän när flaskorna visades.

Var väl den vi drack på systemetprovningen? Så samma för mig! Sjukt bra vin!
Just! Jo den var bara jävligt god.
 

Mmm

Medlem
SV: Er största Bourgogneupplevelse

Andreas L skrev:
Romanée-Conti 1971 på magnum, i perfekt kondition direkt från domänen. Ej provad utan drucken i ymmniga klunkar, 2 stora glas på operakällaren 2006... :p

Det såldes just en magnum DRC Romanée Conti 1971 i Köpenhamn för 130.000 DKK... De där två glasen var nog värda en slant...

Nästa helg skall vi öppna min Leroy Grands-Echezeaux 1964, min vän skall flyga in färsk tryffel från Gotland och en färsk renfilé (kanske från något längre norrut). Den flaskan har jag ganska höga förhoppningar på -speciellt efter den examination jag fick genomgå för att få köpa den.

Esprit du Vin i Kbh har liksom inga öppettider, och jag har lämnat in ganska stora beställningar tidigare och bara fått nobben. Denna gången kom ägaren ner till källaren (fullsprängd med Leroy f.ö.) och jag fick några kuggfrågor om dåligt vin (läs Parker) och bra vin (Bourgogne Grand Cru). Mannen hade f.ö. smoking och fluga under förhöret. Efter godkänt prov fick jag köpa flaskan utan prutning för 3000 DKK, men listpris var 4500 DKK.

Det enda som höll på att gå snett var när jag sa att jag gillade årgång 2004 i Bourgogne. Då spände han ögonen i mej och sa att det var det värsta skit som Leroy någonsin har producerat. Som tur var hade jag redan betalat då.
 
Toppen