Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era bästa budgetvin? (<150kr)

Zingo

Medlem
Mina favoriter när det blir budgetalternativ är:

119kr
Giacosa Fratelli Leunin

109kr
Borgogno Langhe Rosso

109kr
Loimer Lenz

Tack för tipset, denna tyckte jag var riktigt prisvärd.

*Edit, går lite off-topic igen.. Denna fanns både i 2016 och 2017 men högg en 2016, hur gör folk generellt när det gäller "standardvinder på bolaget?" Tar man fram mobilen och jämför årgångar via Vivino/CT etc eller tar man första bästa utan att bry sig? Som nybörjare själv är jag mest inne på att "äldre måste ju vara lite mer nyanserat och intressant" men antar det beror helt på druva och och i vilket sammanhang man ska dricka det men det kräver ju en hel del efterforskning och kunskap om det årets skörd etc...?
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Tack för tipset, denna tyckte jag var riktigt prisvärd.

*Edit, går lite off-topic igen.. Denna fanns både i 2016 och 2017 men högg en 2016, hur gör folk generellt när det gäller "standardvinder på bolaget?" Tar man fram mobilen och jämför årgångar via Vivino/CT etc eller tar man första bästa utan att bry sig? Som nybörjare själv är jag mest inne på att "äldre måste ju vara lite mer nyanserat och intressant" men antar det beror helt på druva och och i vilket sammanhang man ska dricka det men det kräver ju en hel del efterforskning och kunskap om det årets skörd etc...?
Det går inte att säga att äldre är bättre, vinets åldringsprocess påverkas (vad jag förstått) av vinmakning och råvaran. Dessutom kan årgång x vara usel rent allmänt och x+1 vara millenniets bästa.
 
Tack för tipset, denna tyckte jag var riktigt prisvärd.

*Edit, går lite off-topic igen.. Denna fanns både i 2016 och 2017 men högg en 2016, hur gör folk generellt när det gäller "standardvinder på bolaget?" Tar man fram mobilen och jämför årgångar via Vivino/CT etc eller tar man första bästa utan att bry sig? Som nybörjare själv är jag mest inne på att "äldre måste ju vara lite mer nyanserat och intressant" men antar det beror helt på druva och och i vilket sammanhang man ska dricka det men det kräver ju en hel del efterforskning och kunskap om det årets skörd etc...?

Som föregående skrivare påpekade så är ordet "bättre" fel i min mening.
Att säga att ett vin förändras ju äldre det blir är bättre ord, för du kanske gillar mogna viner medan jag föredrar unga bäriga och fräscha viner. Då blir ju inte äldre bättre för min mening utan då är det ju inte något jag ska satsa på.
Som du säger är du nybörjare och det är bra att du hittat det du gillar och då gäller du att skaffa dig bra tålamod och en bra källare/skåp för att kunna få dina viner att ligga
 

HerrMelin

Medlem
@Zingo Annars kan ju ett tips vara att köpa på dig en av varje för att se om du kan hitta någon skillnad, jag tycker jag har lärt mig som mest när jag provar flera olika viner mot varann. Antingen så kan du testa olika årgångar från samma vin eller att du testar samma druva från olika länder eller samma land med olika terroir.
 

Lucy_Liu

Medlem
Domaine de Brescou Terra Sanguina 2015.
99 kr på BS. IMG_20190119_161503.jpg
Och det är inte bara för att jag har en soft spot för Lars Torstensson.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan väl rekommendera alla som vill få ihop en låda gott och drickbart att besöka Www.fanwine.se och plocka ihop en låda blandat från deras lagershop eller haka på och sponsra något kul framtida projekt.
Varför inte lite klunkvänlig bergsnebbiolo eller kvalitativ spätburgunder?
Små "okända" kvalitetsodlare till väldigt humana priser.
Har varit med och tagit hem ett flertal av deras olika projekt och inte blivit besviken ännu. Klart bra sätt att höja kvaliteten på vardagsvinerna samtidigt som man slipper frappera sig med den store satan.
Känns även lite extra bra att supporta den kooperativa inköpsidén som jag verkligen gillar.
 

Daniel A

Administratör
Kan väl rekommendera alla som vill få ihop en låda gott och drickbart att besöka Www.fanwine.se och plocka ihop en låda blandat från deras lagershop eller haka på och sponsra något kul framtida projekt.
Varför inte lite klunkvänlig bergsnebbiolo eller kvalitativ spätburgunder?
Små "okända" kvalitetsodlare till väldigt humana priser.
Har varit med och tagit hem ett flertal av deras olika projekt och inte blivit besviken ännu. Klart bra sätt att höja kvaliteten på vardagsvinerna samtidigt som man slipper frappera sig med den store satan.
Känns även lite extra bra att supporta den kooperativa inköpsidén som jag verkligen gillar.

Starkt medhåll! FanWine-delen av källaren växer och krymper stadigt. Viner därifrån har blivit en stor del av vardagsdrickandet för mig sedan ungefär ett år tillbaka.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kan väl rekommendera alla som vill få ihop en låda gott och drickbart att besöka Www.fanwine.se och plocka ihop en låda blandat från deras lagershop eller haka på och sponsra något kul framtida projekt.
Varför inte lite klunkvänlig bergsnebbiolo eller kvalitativ spätburgunder?
Små "okända" kvalitetsodlare till väldigt humana priser.
Har varit med och tagit hem ett flertal av deras olika projekt och inte blivit besviken ännu. Klart bra sätt att höja kvaliteten på vardagsvinerna samtidigt som man slipper frappera sig med den store satan.
Känns även lite extra bra att supporta den kooperativa inköpsidén som jag verkligen gillar.
Väntar på att Weingut Kreuzberg ska stängas. Jag gillar också Fanwine, handlat där flera gånger.
 
Kan väl rekommendera alla som vill få ihop en låda gott och drickbart att besöka Www.fanwine.se och plocka ihop en låda blandat från deras lagershop eller haka på och sponsra något kul framtida projekt.
Varför inte lite klunkvänlig bergsnebbiolo eller kvalitativ spätburgunder?
Små "okända" kvalitetsodlare till väldigt humana priser.
Har varit med och tagit hem ett flertal av deras olika projekt och inte blivit besviken ännu. Klart bra sätt att höja kvaliteten på vardagsvinerna samtidigt som man slipper frappera sig med den store satan.
Känns även lite extra bra att supporta den kooperativa inköpsidén som jag verkligen gillar.

Får slänga in ett öga på vad dom har, gillar konceptet då det är mindre odlar producenter vilket kan överraska väldigt mycket.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bumpar denna tråden lite:
Konstaterade att Fanwine kör en omstart på Carema som är en fantastisk klunkvänlig bergs-Nebbiolo för inga pengar alls.

Nu har jag bara druckit tidigare årgångar men kvalitets-Nebbiolo för 127 kronor flaskan hittar man inte så ofta.
 
Bumpar denna tråden lite:
Konstaterade att Fanwine kör en omstart på Carema som är en fantastisk klunkvänlig bergs-Nebbiolo för inga pengar alls.

Nu har jag bara druckit tidigare årgångar men kvalitets-Nebbiolo för 127 kronor flaskan hittar man inte så ofta.
Nu blev jag tvungen att testa. 4+1+1
 

Skrutt

Medlem
Bumpar denna tråden lite:
Konstaterade att Fanwine kör en omstart på Carema som är en fantastisk klunkvänlig bergs-Nebbiolo för inga pengar alls.
Nu har jag bara druckit tidigare årgångar men kvalitets-Nebbiolo för 127 kronor flaskan hittar man inte så ofta.
Tackar! Bokar direkt! Men nu är det ju inte 127 kr-vinet som heter Carema utan Pare Canavese Nebbiolo, men jag antar att din rekommendation gäller även det vinet?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tackar! Bokar direkt! Men nu är det ju inte 127 kr-vinet som heter Carema utan Pare Canavese Nebbiolo, men jag antar att din rekommendation gäller även det vinet?
Absolut, i allra högsta grad!
Klunkvänlig finvardagsnebbiolo av det lättare slaget som varit mitt stående husvin senaste månaderna. Riktigt gott och drickvänligt med en härlig syra.

-Konstaterar även att de kör omstart på en annan storfavorit nämligen "Caparsa", riktigt bra viner även det om man gillar bra Sangiovese för småpengar. Där har det även äldre årgångar i lagershoppen om man vill blanda lite olika för att prova...
 

Adamanko

Medlem
Toppen