Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era mest udda arom- och smakmarkörer

Mattias Schyberg

Administratör
Har funderat på en sak. Känner ni som jag att det inte är självklart att hitta de där typiska markörerna som alla andra brukar hitta i ett specifikt vin? Eller snarare, ni har kanske egna ord som blivit era markörer och som ni använder för att känna igen ett vin?

Smakar verkligen cabernet sauvignon alltid svartavinbär enligt dig? Varför måste alla beskrivningar av italienska viner innehålla körsbär på ett eller annat sätt?

Visst, det är nog som så att man "lär sig" i hög grad vad man bör känna och med tiden börjar man accociera dessa ord med det vin man dricker, men skulle man verkligen valt dessa beskrivare själv om man övat upp sina vinkunskaper isolerat från andra? Har verkligen alla vinnördar ens koll på hur garrigue eller lovikavantar smakar?

Detta brukar vanligtvis bli väldigt tydligt när man ber någon som inte är insatt att beskriva ett vins arom. Ovana vinnäsor brukar ofta hitta de mest intressanta/annorlunda doftorden. Ord som badboll, lut, naturgas, kål och bebisblöjor är alla exempel på beskrivande ord som jag har stött på genom åren. De har alltid dykt upp i samband med "nybörjare", vilket är lite av min poäng med tråden.

Ett ord som jag har är "blåbärsris", vilket jag brukar hitta när det gäller CF-viner från Loire. Har aldrig sett att någon annan använt just detta ord och anser inte heller att någon borde. Det är något jag hittar, och det finns där för mig.

Men nog om mig och mitt dravel. Vilka unika aromord brukar ni använda som beskrivare och i vilka vin/druvor brukar ni hitta dem? Ord som alltså inte finns i "instruktionsboken" så att säga.
 

Vino fino

Medlem
Håller helt med, många gånger har jag svårt att hitta "typiska" markörer utan har mina egna referenser. Oliver t.ex. Jänkarna brukar hitta svarta oliver i vart och vartannat vin, jag gör det nästan aldrig. Eller dill. Alla svenskar hittar dill i Rioja, inte jag.

Egna referenser blir väldigt viktiga när man blindprovar. Jag vet inte hur många gånger jag blivit förbannad på mig själv därför att jag inte gick på instinkten utan istället febrilt började försöka hitta "svarta vinbär", "körsbär" etc.

Vildhallon är en sådan arom som inte ofta används i den internationella nomenklaturen (eftersom få länder har vildhallon). Jag hittar det ofta i norra Rhone och i Bourgogne. För mig innefattar det även doften av vilda hallonsnår, inte bara själva bären.

Bittermandel (inte körsbär!) är för mig typiskt för Sangiovese. Blåmögelost i mogen Bordeaux. Tvåtaktsolja i dyr Cab från Kalifornien och Coonawarra. Etc etc...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Håller helt med, många gånger har jag svårt att hitta "typiska" markörer utan har mina egna referenser. Oliver t.ex. Jänkarna brukar hitta svarta oliver i vart och vartannat vin, jag gör det nästan aldrig. Eller dill. Alla svenskar hittar dill i Rioja, inte jag.

Egna referenser blir väldigt viktiga när man blindprovar. Jag vet inte hur många gånger jag blivit förbannad på mig själv därför att jag inte gick på instinkten utan istället febrilt började försöka hitta "svarta vinbär", "körsbär" etc.

Vildhallon är en sådan arom som inte ofta används i den internationella nomenklaturen (eftersom få länder har vildhallon). Jag hittar det ofta i norra Rhone och i Bourgogne. För mig innefattar det även doften av vilda hallonsnår, inte bara själva bären.

Bittermandel (inte körsbär!) är för mig typiskt för Sangiovese. Blåmögelost i mogen Bordeaux. Tvåtaktsolja i dyr Cab från Kalifornien och Coonawarra. Etc etc...
Yes, du fattar precis vad jag menar märker jag. Apropå bittermandel och körsbär. Båda har mycket av ett aromämne som heter bensaldehyd, vilket faktiskt gör att de får en snarlik karaktär på pappret. :)

"Tvåtaktsolja" är ett helt underbart smakord :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör

TEGE

Medlem
Skrattade gott när jag läste denna på CT för ett tag sedan
"A cherry-auburn color in the glass. Aromas of smoke, bacon fat, goat hair and mushrooms.
Smells like a grilled goat was fermented with the fruit, and I love it.
The palate, however, shows fine tannins, smooth body, flavors of raspberry, fig, mushroom. The whole time, the wine maintains a smooth and light presence."

Vad är det för vin?? ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Skrattade gott när jag läste denna på CT för ett tag sedan
"A cherry-auburn color in the glass. Aromas of smoke, bacon fat, goat hair and mushrooms.
Smells like a grilled goat was fermented with the fruit, and I love it.
The palate, however, shows fine tannins, smooth body, flavors of raspberry, fig, mushroom. The whole time, the wine maintains a smooth and light presence."

Vad är det för vin?? ;)
Gissar på Rhone? Tycker förövrigt det var en trevlig beskrivning, dock kan man undra över gethåren :p
 

Gurto

Medlem
Vet inte om jag har några jätteudda egna markörer. Haribos godispersikor brukar skvallra om att jag har Albarino i glaset men det är ju inte så udda.

Ang. andras har jag också flera gånger varit med om just bebisblöja. Då om Pinot. Själv brukar jag associera mer till sur disktrasa ...på ett bra sätt, hur knäppt det än låter :)

Hörde någon som hade snus som markör för starkvinet Beume de Venise (stavning?).
 
Toppen