Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era mest udda arom- och smakmarkörer

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hörde någon som hade snus som markör för starkvinet Beume de Venise (stavning?).

Snus ligger mig varmt om hjärtat. I fallet Beuames de venice (stavningsproblem här med, tror jag?) så handlar det nog om bergamott snarare än snus i sig kan jag tänka mig, men kul referens för ett vitt vin!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vanliga:
Välkokt mese i många välmogna röda viner.
Mormors toalett - en slags svavelbemängd doft som återfinns i väldigt många röda Bordeauxer.

Tack-och-lov ovanliga:
Champagne med tonfiskkaraktär.
Aktivslamanläggning hos en Sancerre.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vanliga:
Välkokt mese i många välmogna röda viner.
Mormors toalett - en slags svavelbemängd doft som återfinns i väldigt många röda Bordeauxer.

Tack-och-lov ovanliga:
Champagne med tonfiskkaraktär.
Aktivslamanläggning hos en Sancerre.
Jag är föga förvånad att du min herre hittar så härliga ord, men ett vin som luktar mormors toalett skulle i alla fall inte jag dricka! :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har funderat en hel del över fler aromer som kan vara lite "atypiska" och som vi mer eller mindre ofta upplever. Här är aftonens fynd-lista hustrun och jag plockade fram:
Hallon, hallonsnår och vildhallon är något som jag också ofta får med Grenache.
Dill ofta i Rioja, men även i många andra viner.
Kokta söta frukter, typ russin-dadlar i ssk Kaliforniska merlot, men även i vissa andra merloter, dock hitintills ännu inte från Bordeaux.
Fimpar, askfat i äldre Syrah från Rhône.
Sumi ink i många bra röda viner. Hör väl eg hemma i "mineral-tråden" men att det samtidigt är en doft som gränsar till svarta oliver, tapenade och vattenfärg (tempera).
En mycket särskild variation av blåbär (jag vet att det inte är riktiga blåbär, men det har fastnat som blåbär i mig) i Malbec av alla sträva slag. Fjusiga Malbec är avskalade på personlighet och inget jag är intresserad av.
Örtgräsig vårslåtter med mosade nyckelpigelarver är Cabernet franc i sitt kalla uttryck, saknas dock i italienska och kaliforniska uttryck.
Saltomortal är vad rieslingar från Mosel slår i gommen.
Bättre Äppel-isvin drar fram vällagrad Calvados i nosen på ett extravagant sätt.
...kommer väl mera en annan dag...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har funderat en hel del över fler aromer som kan vara lite "atypiska" och som vi mer eller mindre ofta upplever. Här är aftonens fynd-lista hustrun och jag plockade fram:
Hallon, hallonsnår och vildhallon är något som jag också ofta får med Grenache.
Dill ofta i Rioja, men även i många andra viner.
Kokta söta frukter, typ russin-dadlar i ssk Kaliforniska merlot, men även i vissa andra merloter, dock hitintills ännu inte från Bordeaux.
Fimpar, askfat i äldre Syrah från Rhône.
Sumi ink i många bra röda viner. Hör väl eg hemma i "mineral-tråden" men att det samtidigt är en doft som gränsar till svarta oliver, tapenade och vattenfärg (tempera).
En mycket särskild variation av blåbär (jag vet att det inte är riktiga blåbär, men det har fastnat som blåbär i mig) i Malbec av alla sträva slag. Fjusiga Malbec är avskalade på personlighet och inget jag är intresserad av.
Örtgräsig vårslåtter med mosade nyckelpigelarver är Cabernet franc i sitt kalla uttryck, saknas dock i italienska och kaliforniska uttryck.
Saltomortal är vad rieslingar från Mosel slår i gommen.
Bättre Äppel-isvin drar fram vällagrad Calvados i nosen på ett extravagant sätt.
...kommer väl mera en annan dag...
Blir lite sugen på att prova nyckelpigelarver, hur känns de ens igen? Vet dock att en del jämställer lukten av färsk koriander med insekten bärfis ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En annan signage som jag ej hittat någon annanstans:
Oz Shiraz och Bassets All Sorts.
Inte alltid där, men då det finns där så är det ALLTID Oz Shiraz.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
En annan signage som jag ej hittat någon annanstans:
Oz Shiraz och Bassets All Sorts.
Inte alltid där, men då det finns där så är det ALLTID Oz Shiraz.
Skall försöka leta efter detta. Tycker generellt att aussie shiraz brukar vara svåra att få grepp på. Eukalyptus hittar jag aldrig heller, och relativt sällan peppar och chark :(
 
Toppen