Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste cigarrköp

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

R.P skrev:
Ska köpa på mig en låda Partagas No. 5 Limitada 2008, trevlig storlek. Montecriston såg också bra ut, röker inte den så mycket men Limitadan kanske faller en i smaken.

Partagas såg väldigt god ut. Man kanske ska beställa en jag med?

Krug skrev:
Fan vad ni håller på! Nu blir jag ju sugen på att prova på en garre igen, det är åratal sen sist och jag behöver verkligen en ny last...

Ska jag skicka upp några pinnar till dig så du kan prova? Du verkar ju uppenbart sugen på det.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

CH skrev:
Partagas såg väldigt god ut. Man kanske ska beställa en jag med?

Ska jag skicka upp några pinnar till dig så du kan prova? Du verkar ju uppenbart sugen på det.

Den liknar Partagas Short i storlek, en cigarr som jag avgudar, skönt med fylliga mindre cigarrer. En Limitada i ungefär samma storlek är grymt! :)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

R.P skrev:
Den liknar Partagas Short i storlek, en cigarr som jag avgudar, skönt med fylliga mindre cigarrer. En Limitada i ungefär samma storlek är grymt! :)

Jag ska helt klart kolla upp det.
Jag ska ändå slå min ordinarie handlare en signal. Han har Joe Labero på besök i helgen och då tänkte jag be han få en låda MX2 signerad till mig. Kanske ingen favorit men det gör inget att ha en låda liggande.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

CH skrev:
Jag ska helt klart kolla upp det.
Jag ska ändå slå min ordinarie handlare en signal. Han har Joe Labero på besök i helgen och då tänkte jag be han få en låda MX2 signerad till mig. Kanske ingen favorit men det gör inget att ha en låda liggande.

Aldrig testat Labero cigarren, hur är den?
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Jag är hopplös på att beskriva hur cigarrer smakar. Det är gott eller inte gott i min värld.
Denna är lite diffus. ibland funkar den väldigt bra och ibland fimpar jag den efter några bloss.

Så här skriver cigarjack om den:
I didn’t remember this cigar being so complex, but I guess with tobacco from seven different countries your going to have some complexity. I could definitely pick out the flavors from the Connecticut Broadleaf. I smoked a Partagas Black Label recently and both have this earthy semi-sweet chocolate flavor, but the Mx2 has more depth. The smoke was heavy and seemed to coat the mouth like heavy cream.
Around the halfway mark the cigar starts to pick up some spice and lose the sweeter notes. Bitter chocolate, strong black coffee and a bit of red pepper were dominant at this point. The Mx2 seems to lose some of the creaminess at this point. I’d say the cigar finished out like this, becoming a bit too harsh for my tastes with about 1 1/2 inches to go.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

CH skrev:
Jag är hopplös på att beskriva hur cigarrer smakar. Det är gott eller inte gott i min värld.
Denna är lite diffus. ibland funkar den väldigt bra och ibland fimpar jag den efter några bloss.

Så här skriver cigarjack om den:
I didn’t remember this cigar being so complex, but I guess with tobacco from seven different countries your going to have some complexity. I could definitely pick out the flavors from the Connecticut Broadleaf. I smoked a Partagas Black Label recently and both have this earthy semi-sweet chocolate flavor, but the Mx2 has more depth. The smoke was heavy and seemed to coat the mouth like heavy cream.
Around the halfway mark the cigar starts to pick up some spice and lose the sweeter notes. Bitter chocolate, strong black coffee and a bit of red pepper were dominant at this point. The Mx2 seems to lose some of the creaminess at this point. I’d say the cigar finished out like this, becoming a bit too harsh for my tastes with about 1 1/2 inches to go.

Får ta och testa den vid tillfälle.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

1 låda Carlos Torano Reserva Selecta robusto samt 1 låda CAO MX2 och förhoppningsvis blir de båda signerade av Joe Labero imorgon.

Nu börjar I-lands problemen dyka upp. Det är trångt i kabinetten :)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Såg att han jag brukar handla av hade Partagas No. 5 Limitada 2008 inne nu. 138kr/st eller 3105kr/låda (25st).
Får nog slänga med det med. Den ser förbannat god ut.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

CH skrev:
1 låda Carlos Torano Reserva Selecta robusto samt 1 låda CAO MX2 och förhoppningsvis blir de båda signerade av Joe Labero imorgon.

Nu börjar I-lands problemen dyka upp. Det är trångt i kabinetten :)

hahaha, ja det är i-landsproblem, du får helt enkelt röka i den takt du köper. :)
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

CH skrev:
Såg att han jag brukar handla av hade Partagas No. 5 Limitada 2008 inne nu. 138kr/st eller 3105kr/låda (25st).
Får nog slänga med det med. Den ser förbannat god ut.

Visst ser den smaskens ut, jag ska nog också ge mig på en låda. :)
 
SV: Era senaste cigarrköp

Krug skrev:
Fan vad ni håller på! Nu blir jag ju sugen på att prova på en garre igen, det är åratal sen sist och jag behöver verkligen en ny last...

Jag sager som Krug - vad sugen man blir! Vad har ni aficionados for rekommendationer till en total cigarrnolla?
Sag prislage runt 80-100 kr/pinne for att borja nanstans...

(Det ar min ipod som borjat skippa bokstaver med prickar och ringar...)
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Frankofilen skrev:
Jag sager som Krug - vad sugen man blir! Vad har ni aficionados for rekommendationer till en total cigarrnolla?
Sag prislage runt 80-100 kr/pinne for att borja nanstans...

(Det ar min ipod som borjat skippa bokstaver med prickar och ringar...)

Små storlekar med bra pris tycker jag är tex Hoyo Petite Robustos eller Partagas Short. Väldigt goda cigarrer med full smak. Skulle säga att Hoyon är lite mildare än Partagasen.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Frankofilen skrev:
Jag sager som Krug - vad sugen man blir! Vad har ni aficionados for rekommendationer till en total cigarrnolla?
Sag prislage runt 80-100 kr/pinne for att borja nanstans...

(Det ar min ipod som borjat skippa bokstaver med prickar och ringar...)

Det mesta från Carlos Torano är ganska milt och bra att börja med. Deras 1916 var en av de som fick mig att fastna för cigarrer.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Köpte en låda Hoyo Petit Robustos idag och en låda Robaina Maestros Exclusivo Espana, min handlare hade inte fått in Limitada 2008 än så jag väntar med dom till Januari.
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Härligt att vi är flera som trotsar det svenska höstmörkret och vågar njuta av riktigt bra cigarrer :)
Nybörjacigarr är alltid svårt, för man är så olika, men generellt är det ju oftast lättare att börja milt, och kanske kortare precis som det sagts tidigare. Var dock försiktig då en kort cigarr ibland kan ha lite mer stuns i sig pga sin längd, varpå effekten kan bli den motsatta :)
Personligen låter jag alltid "oskulder" röka en Davidoff no 2 då jag tycker denna cigarr är väldigt mild och fin, och har en överlägsen genomsnittlig kvalite, det finns inget tråkigare än att skrämma bort en potential cigarrvän genom att servera något defekt
Jag skall iväg och rida nu, men när jag är tillbaka blir det en liten espresso på kubanskt kaffe och en monte 2
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

haha, menar ni män att ni inte rider? Hur är ni i form till säsongen? En skön cohiba avnjutes bäst på en hästrygg efter en vunnen match
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

lepatrik skrev:
Härligt att vi är flera som trotsar det svenska höstmörkret och vågar njuta av riktigt bra cigarrer :)
Nybörjacigarr är alltid svårt, för man är så olika, men generellt är det ju oftast lättare att börja milt, och kanske kortare precis som det sagts tidigare. Var dock försiktig då en kort cigarr ibland kan ha lite mer stuns i sig pga sin längd, varpå effekten kan bli den motsatta :)
Personligen låter jag alltid "oskulder" röka en Davidoff no 2 då jag tycker denna cigarr är väldigt mild och fin, och har en överlägsen genomsnittlig kvalite, det finns inget tråkigare än att skrämma bort en potential cigarrvän genom att servera något defekt
Jag skall iväg och rida nu, men när jag är tillbaka blir det en liten espresso på kubanskt kaffe och en monte 2

Jag vet inte om jag tycker mildare är bättre nybörjarcigarr, jag började själv med kubanska och tyckte redan i början att full styrka var godare än mild, men det kanske bara är jag. :) Men jag förstår resonemanget, man brukar rekommendera mildare cigarrer till folk som inte rökt så mycket cigarr tidigare. Det viktiga är att man röker väldigt lungt och inte drar i sig för kung och fosterland, låt cigarren vila och puffa försiktigt.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

lepatrik skrev:
haha, menar ni män att ni inte rider? Hur är ni i form till säsongen? En skön cohiba avnjutes bäst på en hästrygg efter en vunnen match

Jag var inte säker på om du menade allvar eller om du försökte med ett "skinncigarr" skämt.

Lirar du polo?
 
Toppen