Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste cigarrköp

anders

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

R.P skrev:
Jag vet inte om jag tycker mildare är bättre nybörjarcigarr, jag började själv med kubanska och tyckte redan i början att full styrka var godare än mild, men det kanske bara är jag. :) Men jag förstår resonemanget, man brukar rekommendera mildare cigarrer till folk som inte rökt så mycket cigarr tidigare. Det viktiga är att man röker väldigt lungt och inte drar i sig för kung och fosterland, låt cigarren vila och puffa försiktigt.

Om jag minns rätt var min jungfrugarre en Cohiba III. Men man måste vara lite mer försiktig när man har med stockholmare att göra så därmed kanske lepatriks rek inte är så dum. ;D

lepatrik skrev:
haha, menar ni män att ni inte rider? Hur är ni i form till säsongen? En skön cohiba avnjutes bäst på en hästrygg efter en vunnen match

Jag var mest nyfiken efter du lämnade fältet helt öppet för spekulationer. Du vet, Frank Zappas Bobby Brown... ;D
Polo skulle man kanske prova på men jag har en känsla av att jag kommer finna det trist eftersom jag ger mig fasen på att det finns någon klausul i regelboken om att det är strängt förbjudet att använda klubban på motståndaren.
 

Keen

slan
SV: Era senaste cigarrköp

anders skrev:
Jag var mest nyfiken efter du lämnade fältet helt öppet för spekulationer. Du vet, Frank Zappas Bobby Brown... ;D
Polo skulle man kanske prova på men jag har en känsla av att jag kommer finna det trist eftersom jag ger mig fasen på att det finns någon klausul i regelboken om att det är strängt förbjudet att använda klubban på motståndaren.

Inte bara det, dina ben skulle väl släpa i marken också om du försökte rida. Stackars häst :-\
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

När får man annars användning för sin Jaeger-LeCoultre Reverso? :)

Jag måste medge att jag själv började med Cohiba, men jag anser att mina smakreferenser gällande cigarrer inte kunde ge cigarren riktigt rättvisa, det var först när jag började utvecklas genom mildare till starkare cigarrer som jag verkligen började förstå och uppskatta cigarren själv och skillnaderna mellan de olika cigarrerna och dess smaker. Många ser ju en cigarr som en cigarr, men precis som vin finns det nästan en cigarr för varje tillfälle, jag är ju insnöad på kubaner generellt och där har jag tom problem att hålla mig á jour med alla nyheter och produktioner :)
Att generalisera med mild cigarr var kanske dumt, då jag vid "cigarr-present" till nybörjade faktiskt söker välja tre olika typer av cigarrer för att personen själv skall få en bild av vilka typer av cigarrer de finns och vilken han själv föredrar. Idag är ju t.ex. kubanska cigarrer mycket bättre kvalite generellt än för bara 7-8 år sedan, varpå dessa numera också är ett bra val. Risken är ju att en ny rökare inte "känner" igen t.ex. en igenplumad cigarr såsom någon med någorlunda smaklökar känner igen ett dåligt vin
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Frankofilen skrev:
Tack för alla initierade tips!
Vilken affär skulle ni vilja rekommendera i Stockholm? Brobergs?

Det är en bra start.
Blir du sedan biten så kommer du ganska snart hitta en handlare som du föredrar framför de andra.
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Problemet i Stockholm är enligt mig att det inte finns någon riktigt bra cigarraffär där personalen verkligen brinner för cigarrer så att säga. Brobergs har ett ok utbud, men är lite tafatta själva på råd och tips, speciellt kvinnorna där anser jag är mer prydnader. Cigarrummet är lite bättre i detta avseende, det finns ju lite andra småbutiker såsom Roberts Tobak och liknande, men överlag har jag inte riktigt hittat den där handlarn i Stockholm som inspirerar med sin kunskap som har ett brinnande intresse för sina varor - jämför t.ex. med personalen i hallen... ja, det är en skymf att cigarrhandlarn i hallen inte finns kvar
Det bästa är om du har någon bekant som följer med tror jag, så kan ni tillsammans bedöma om expeditien är snygg eller till hjälp varpå han även kan guida dig "rätt" för att ni kan få en såpass bra upplevelse som möjligt.
Andra saker som jag tycker är viktigt vid första cigarren är att våga ta sig tid, för mig är en av de största njutningarna med cigarrer det lugn och den atmosfär man får när man röker en cigarr. Undersökningar visar ju att cigarrökare lever längre, för att vi kan koppla av :)

bon week-end
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

lepatrik skrev:
Det bästa är om du har någon bekant som följer med tror jag,

Det är det absolut bästa men skulle du inte ha en cigarr beroende vän så är Brobergs ett bra ställe att börja på.

Det nästan viktigaste när man handlar cigarrer är att den förvarats i en korrekt fuktighets nivå (runt 70%).
Många gånger när folk köper en pinne på statoil eller pressbyrån är problemet inte att det är skit de köper utan att de är torra och flagnar. Det ger inte någon en mersmak på cigarrer direkt.
Det är som att tvinga människor att dricka korkat vin, inte speciellt gott.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

lepatrik skrev:
När får man annars användning för sin Jaeger-LeCoultre Reverso? :)

Det tog en stund innan jag räknat ut vad du skulle ha en klocka till i det här sammanhanget. Men sedan mindes jag strofen i Bobby Brown.

I can take about an hour on the tower of power

Så det är för att se om det är nytt rekord. ;D
 

Keen

slan
SV: Era senaste cigarrköp

Två stycken Bolivar Robusto att röka på nyår, en till mig och en till en vän.
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Keen skrev:
Två stycken Bolivar Robusto att röka på nyår, en till mig och en till en vän.

Trevligt, det blir garrar hela dagen för mig faktiskt, tänkte ta mig igenom en sisådär 5-10 st EL för att "glömma" årets börsutveckling
Det blir
Cohiba - 2001, 2004, 2006
Partagas - Piramides (2000), D 1,2,3 (3 från 2006)
RyJ - 2003,2004, 2007
Trinidad - 2007
Montrecristo - Robusto (2000) (lunchcigarren, mycket trevlig :)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Fick en cigarrsax av min bror igår. Mycket uppskattat.
Tuvärr var det nästan -15 så vi avstod att prova den.
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Trevligt trevligt, jag har också kvar min första cigarrsax, dock huvudsakligen av sentimentala skäl. Sedan är ju Davidoffs sax som pryder humidoren en klassiker.
Numera använder jag alltid en giljotin eller Davidoffs rundskärsmodell som jag har som nyckelring, den är kanon!
Problemet för mig med saxen är dess skärpa, eller rättare sagt brist på skärpa, vilket gjorde att jag fick problem att göra perfekta cuts med den :)
Jag hoppas att du har mer tur med din sax, för det är ser riktigt vasst ut när man snoppar med saxen
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Jag har en zino giljotin som funkar väldigt bra men har länge tittat på saxar.
Nu fixade brosan en zino sax till mig när jag fyllde år så det ska bli spännande att se hur den levererar.

Roundcutter har jag inte provat men det kanske jag borde göra?
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Saxar är cool, hoppas du lyckas bättre med den än jag gjort :)
Roundcutters är coola, jag var sjukt anti men jag gillar den nu som bara den, för man skär inte i ytterbladet så att säga utan gör bara ett hål, vilket nästan är bästa sättet att röka cigarren om man inte behöver cutta den pga någon anledning
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Jag knallade in på Brobergs i fredags råkade få med mig några pinnar.

2 Cohiba Lanceros
1 Cohiba Siglo VI Tubos
1 Trinidad Robusto Extra
2 Winston Churchill Marrakesh
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Egentligen har jag fullständigt köpstopp men jag kunde inte låta bli att köpa några pinnar nu under helgen. Det såg så tomt ut i skåpet.
1 låda Petit Coronations tub
5st Cohiba Lanceros
2st Partagas Churchills de Luxe
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Det var ett tag sedan man handlade lite pinnar så idag beställde jag ytterligare 1 låda Punch Petiti Coronations tubos, 1 låda R&J Prince of Wales och så bled en låda Habanos Seleccion Piramides som jag sneglat länge nog på nu.

Lär finnas lite gott röka till midsommar ser det ut som.
 
Trådskapare
L

lepatrik

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

Svag krona, svagt på inköpsfronten just nu, men ska nog ta ut en del garrar med lagom ålder för lite sommarnjutning ;)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

lepatrik skrev:
Svag krona, svagt på inköpsfronten just nu, men ska nog ta ut en del garrar med lagom ålder för lite sommarnjutning ;)

Började undra om du gått under ett tag men tydligen lever du.
Håller med om att kronan är tragisk men det gäller alla inköp. R.P är ju smart nog att fakurera i euro i alla fall. Jag är korkad nog att konsumera i det.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste cigarrköp

En låda Trinidad Ingenios Limitada 2007 och Rey Del Mundo Petit Tasse som ska med till Sverige imorgon när min semester börjar.
 
Toppen