Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Låter som du tänker ta igen förlorad terräng så snabbt som möjligt... ;)

Jag var beredd på den kommentaren, men nej det blir husvin. Drack det blint och gillade det, så då blev det en laddning.
Tror inte det blir sämre med något år på nacken.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Den vita Bourgogne-hyllan har gapat nästan tom nu ett tag så det blev en beställning på lite vita från Henri Boillot (några röda slank med också):

Pommard 2008
Chassagne Montrachet 2008
Meursault "Les Charmes" 2008
Saint Aubin "Les Pitangerets" 2007
Bienvenues Batard Montrachet 2007
Puligny Montrachet "Clos de la Mouchere" 2008
Savigny les Beaune "Les Vergelesses" white 2007
Puligny Montrachet "Les Pucelles" 2007
Puligny Montrachet "Clos de la Mouchere" 2007


Finns en del att läsa här om Henri Boillots viner från de senaste årgångarna om ngn är intersserad:
http://www.thesortingtable.com/brand.php?pageId=8&brandId=7&productId=&sessionID=o49XsZQLszun547T
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
2 st. Chante le Merle Vieilles Vig 2001, C9dP - Ser jag fram emot, någon som har testat?
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
Chante Le Merle är i mitt tycke Bosquet des Papes bästa vin och 2001 är en riktigt bra årgång. Gillar både den och -00:an som är mer mogen än -01. Båda vinerna är väldigt täta och rika i både doft och smak, mycket garrigues-karaktär har du också.. Jag har aldrigt upplevt dom överextraherade eller spritiga utan mer riktigt välgjorda traditionella Châteauneufer.
Dom 01:eek:r jag druckit det senaste året har dock varit lite slutna så en ordentligt lång dekantering är att föredra.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Den vita Bourgogne-hyllan har gapat nästan tom nu ett tag så det blev en beställning på lite vita från Henri Boillot (några röda slank med också):
Är larvigt förtjust i Boillot, mycket kul köp du gjorde!
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Den vita Bourgogne-hyllan har gapat nästan tom nu ett tag så det blev en beställning på lite vita från Henri Boillot (några röda slank med också):

Pommard 2008
Chassagne Montrachet 2008
Meursault "Les Charmes" 2008
Saint Aubin "Les Pitangerets" 2007
Bienvenues Batard Montrachet 2007
Puligny Montrachet "Clos de la Mouchere" 2008
Savigny les Beaune "Les Vergelesses" white 2007
Puligny Montrachet "Les Pucelles" 2007
Puligny Montrachet "Clos de la Mouchere" 2007


Finns en del att läsa här om Henri Boillots viner från de senaste årgångarna om ngn är intersserad:
http://www.thesortingtable.com/brand.php?pageId=8&brandId=7&productId=&sessionID=o49XsZQLszun547T

Var fick du tag på dom? Jag antar att det inte var på SB du handlade.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

bmf skrev:
Var fick du tag på dom? Jag antar att det inte var på SB du handlade.
Jag har kontakt med en fransk vinagent sedan många år (Vinalpa) som jag handlar mycket från. Har köpt Rhône (mest CNDP), Bourgogne, Ribera del Duero (Callejo), Priorat (Rotllan Torra) och Barolo (Aldo Conterno) från honom. Såg inte Boillots viner på SS just nu men det är ju möjligt att dom har funnits förut.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Är larvigt förtjust i Boillot, mycket kul köp du gjorde!
Låter betryggande !
Köpte utan egna erfarenheter av dom här vinerna. Har bara smakat ngn Meursault längre tillbaka bara men det var riktigt trevligt minns jag.
Vilka viner har du provat därifrån ?
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Låter betryggande !
Köpte utan egna erfarenheter av dom här vinerna. Har bara smakat ngn Meursault längre tillbaka bara men det var riktigt trevligt minns jag.
Vilka viner har du provat därifrån ?
Har enbart testat hans 1:cru Pulignys, men senaste årgången var 05.
De har en del muskler, jag skulle nog låta bli dem ett par år iallafall.
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

La en beställning på Sydafrikanska Vinklubben i veckan.
Bl.a det här:
Ataraxia Chardonnay -08
Vergelegen Merlot -05
Bouchard Finlayson Missionvale Chardonnay -08
Springfield Méthode Ancienne Chardonnay -06

Ngn som provat hur deras modell med hemleverans fungerar ?
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tre 2007 Bosquet des Papes Cuvée Tradition och tre 2007 Pedroncelli Russian River Pinot Noir från släppet idag.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Heja Systembolaget. Besökte Regeringsgatan på kvällen och då var allt intressant sopslut.

Kanske var det Jens Dolks 6/6-betyg i SVD som lockade folk, vad vet jag men slut var det iaf och någon hjälp gick inte att
få för vinkällaren var bemannad av en person och låååång kö.
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Efter att ha varit på Itealienska vindagen och druckit en mängd fantastiska barolo och barabarescos så blev det en sväng förbi Regeringsgatan för att inventera tillgången på barolo. Några köp blev det och så slank det ner lite andra godsaker när man ändå var där.

Conterno Fantino Barolo Mosconi -05
Conterno Fantino Sori Ginestra -05
Poderi Aldo Conterno Conca Tre Pile -05
Guy Charlemagne Grand Cru Mesnillesime -02
 
SV: Era senaste vininköp.

Var på bolaget i Nordstan vi 11-tiden i måndags. Inga köer. Trevligt samtal med personalen som inspirerade mig att få med ytterligare någon flaska.
Det blev ett gäng Ch9dP:
Bosquet des Papes Cuvee Trad
Dom de la Vieille Julienne
Dom Pierre Usseglio
A la Gloire de mon Grand Père
Ch Beaucastel
samt
Les Obriers de la Péira

Det fick även bli några PiNo viner också
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

jcj49 skrev:
Trevligt samtal med personalen som inspirerade mig att få med ytterligare någon flaska.

Jag trodde att Bolagets roll var att försöka minimera försäljningen av alkohol... :D
 
SV: Era senaste vininköp.

Just nu är inflödet av flaskor till källaren högre än utflödet. Måste nog öppna några slussar :)

Jacques Lassaigne Colline Inspirée Montgueux, magnum
Jacques Lassaigne BdB Cuvée Le Cotet Montgueux
2002 Jacques Lassaigne Millésimé Brut Nature Montgueux
1996 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
1996 Henriot Millésimé
2002 Pierre Moncuit Cuvée Nicole Moncuit Vieille Vigne
 
Toppen