Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Perfekt med dina Diebolter Eastmannen, vi kan köra en vertikal framöver då det är flera här som har Diebolt från andra årgångar (både 70-talare och 80-talare). Välkommen till forumet med det trevliga klimatet ::)
 
SV: Era senaste vininköp.

Eastmannen skrev:
Halloj,

Efter en tids läsande vid sidlinjen tar jag nu klivet in och registrerar mig. Inledningsvis vill jag bara börja med att säga att jag nog aldrig stött på ett forum med så trevlig samtalston.

Lite kort om mig. Intresset för livets goda började någon gång under 2006 då jag även gick en kurs i dryckeskunskap i Grythyttan. Intresset svalnade igen efter något år men tändes åter igen denna sommar när jag besökte en spansk bodega. Det trevliga besöket slutade med att jag hade med mig 6st Ribero del Duero - Mauro 2006 i bagaget. Första vinkylen inhandlades kort därefter. Sen har besöken till Regeringsgatan (Passagen) blivit frekvent. Under förra veckan fiskade jag upp 6st Beaune, Premier Cru Theurons 2005 (TS) samt 3st Diebolt-Vallois "Fleur de Passion" 2002. Den sistnämnda har jag visst haft lite tur att fiska upp då den inte ska vara så lätta att få tag på längre. Åtminstone i Sverige. Det var visst en beställning som inte hade hämtats upp. Där har ni det. Startskottet har gått och jag ser fram emot att lära mig en hel del samt få ett och annat tips på framtida inköp.

/Daniel

Ja, välkommen till forumet, Eastmannen - då slipper jag ju vara yngsta medlemmen! :) Grattis också till dina D-V "FdP" 2002:eek:r - skönt att se att du har hittat hem till Champagne!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

6 flaskor Pol Roger Rosé 2002 till en av de andra
medlemmarna här på forumet. Om han inte vill
ha dem så har jag inga problem med att göra slut
på dem själv.
Fick samtidigt reda på att bara 120 av 1200 flaskor
har levererats till butikerna.
Ni som ville ha men blev utan kan ta det lugnt.
Det kommer mer nästa vecka.
6 flaskor Cuvée William deutz 1996.
 
SV: Era senaste vininköp.

Några lådor Larmandier-Bernier Crámant Grand Cru Vieilles Vignes 2004 (nr 94506) - (tog tabberas på Regeringsg... )

Även en låda Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru (nr 94498) - och den skall vi börja njuta av redan i kväll! :)
 
SV: Era senaste vininköp.

NonPlusUltra skrev:
Några lådor Larmandier-Bernier Crámant Grand Cru Vieilles Vignes 2004 (nr 94506) - (tog tabberas på Regeringsg... )

Även en låda Larmandier-Bernier Terre de Vertus Premier Cru (nr 94498) - och den skall vi börja njuta av redan i kväll! :)

Hur är Terre de Vertus? Har gått och tittat på den ett tag nu...
 

Guayabera

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag drack Terre de Vertus tidigare i år men 2005 (tror att det är 2006 som finns på SS nu, om någon är intresserad har jag ett mail från L-B som förklara hur man utläser årgång och deg datum från lasergraveringen), Dominerades då av smörade popcorn men med en stark underliggande mineralitet, fyllig och generös men absolut torr. Ser fram mot att höra om 2006:an från NonPlusUltra.
 
SV: Era senaste vininköp.

Ja, hur Terre de Vertus 2006 (du så rätt, Guayabera - det är 2006 som säljs på SB den här gången) smakar undrar även jag, för det bidde nämligen ingen dylik igår. Vi kunde liksom inte hålla oss från att prova den andra godbiten från L-B, så det blev till att kyla ner en Vieilles Vignes 2004 istället. :)

Först en reflektion avseende hur ens egna preferenser förändras (eller utvecklas, om vi skall tala i mer positiva termer :)) med tiden. Jag kan se två tydliga trender i mitt eget drickande - odlarchampagne istf hus och ungdomlig kraft istf mognad perfektion. Inte så att jag inte längre kan njuta av vintage skumpa från prestige hus - far from it :) - men allt som oftast blir jag besviken på någon gammal best och faller istället i trans över ny odlarchampagne från "okänd" förmåga... Känslan av att det är där flerparten framtida "kicks" finns är tydlig, och det stör mig egentligen inte alls då det ju bara breddar ett redan underbart område.

Nåväl, med denna något högtravande inledning så kan jag bara konstatera att L-B Vieilles Vignes är precis så bra som vi hade hoppats på - och ett ypperligt exempel på den terroir-drivna rakbladsvassa brut-nature stil som jag pratar om ovan.

Färgen är ljust, ljust fläderfärgad, och visst är den fortfarande något knoppig i doften där jag gissar att mycket kommer att hända kommande 5-10 år - men redan nu bjuds man på en rikedom av lime o citrustoner som fyller hela gommen utan att för en sekund förlora i laserstyrd precision... magnifikt! Jag har som sagt inte druckit Vertus, men gissar att VV har lite mindre smörtoner och betydligt yppigare frukt.

I slutet av flaskan – när vi bara sitter och njuter i tystnad, ni vet – så kommer jag plötsligt att tänka på Agrapart Venus 2002 – ett annat älsklingsvin, som har precis samma torra precision i smaken. Hmm, undrar om man inte skulle ställa dem mot varandra någon dag, kanske tillsammans med Leclapart Apotre eller Artiste... Jo, det får nog bli så – måhända skulle det kasta lite ytterligare ljus på saken. Och så vore det jäkligt gott också. :)
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag har verkligen varit sämst på att uppdatera under våren/sommaren men här är en del av det som köpts/druckits:

Hade en italienprovning för några vänner och det som dracks var:
1967 Marcarini Barolo Brunate
1975 Il Poggione Brunello di Montalcino
1985 Produttori Barbaresco Barbaresco Ris. Rabajà
1997 Fèlsina Fattoria Chianti Classico Ris. Rancia
2004 Gianni Voerzio Barolo La Serra
2001 Tenuta di Riseccoli Sæculum Toscana IGT
2004 Il Poggione (Proprietá Franceschi) Brunello di Monta

75an Poggione och Barbarescon var sagolika, Gianni Voerzio överaskade mig, har sett en del trist om den, för mycket ek osv, men jag gillade den skarpt! Kul att jämföra Poggione med 29 års skillnad!

Nyss har jag köpt
6 st Rabaja' 2005 Produttori Barbaresco Riserva efter att ha sett sanslösa recensioner av bla. Parker och Gary Vaynerchuck. Fyllde på med
2 st vanliga Produttori Barbaresco 2006 och
4 Brunate 2006 Marengo Barolo Brunate, älskade 04an, hoppas den här är lika bra/bättre...

Har också handlat NZ PN
Craggy Range Te Muna Pinot Noir 2006
Waipara Springs Premo Pinot Noir 2007

Minnet är bra men sjukt kort tydligen.
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Verkar ha varit en trevlig provning. Intressant med Voerzio Barolo La Serra -04, har den själv i källaren. Jag drack -05:an förra veckan och tyckte inte alls om den främst pga eken. Kul att -04 är bättre
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sex flaskor Clos des Goisses 1997 varav en annan medlem här på forumet ska ha tre. Handlade från Aux 4 Couleurs i Frankrike vilka jag varmt kan rekommendera. Lätta att kommunicera med (på engelska!) och väldigt bra förpackade viner.

Det var bra pris på Clos des Goisses 1997 (840 kr/flaska inkl moms) men de har en del annat bra också, till exempel Henriot 1996 för ca 310 kr/flaska (inkl moms).
 

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Sex flaskor Clos des Goisses 1997 varav en annan medlem här på forumet ska ha tre. Handlade från Aux 4 Couleurs i Frankrike vilka jag varmt kan rekommendera. Lätta att kommunicera med (på engelska!) och väldigt bra förpackade viner.

Det var bra pris på Clos des Goisses 1997 (840 kr/flaska inkl moms) men de har en del annat bra också, till exempel Henriot 1996 för ca 310 kr/flaska (inkl moms).
Drack Clos des Goisses -98 på Champagnedgarna i våras och var väldigt imponerad av det vinet. Har du ngn koll på hur bra -97 är ? Du kanske t.o.m har provat det ?
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Drack Clos des Goisses -98 på Champagnedgarna i våras och var väldigt imponerad av det vinet. Har du ngn koll på hur bra -97 är ? Du kanske t.o.m har provat det ?

Har druckit båda, och även om CdG 1997 är mycket bra så är den kanske inte riktigt i 1998:ans fullständig superba klass. 1997:an kändes mer mogen än jag minns 1998:an - men jag säger definitivt inte nej till någon av dem! :)

Grattis till inköpet, Elvis - och tack för tipset om Aux 4 Couleurs. Hur tog ni hem dem?
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Drack Clos des Goisses -98 på Champagnedgarna i våras och var väldigt imponerad av det vinet. Har du ngn koll på hur bra -97 är ? Du kanske t.o.m har provat det ?
97 är som NonPlusUltra skriver lite mer mogen och öppen än 98an idag.

Har druckit den två gånger (en tillsammans med Elvis). Lite anteckningar


2010-04-14: Mycket mer öppen än den förra flaskan jag drack. Sköna mognadstoner på näsan, tydliga mineraler och lite mogna äpplen, balanserat krämig smak med nötter och lite brioche. Fantastiskt att de kan producera ett sådant vin årgången 1997.
2010-03-07: Sluten i början, var lite kall men med lite värme uppenbaras mineraler, lite kåda (som det luktar i en skog i medelhavet, kommer inte på trädet). valnötter, i början citrus som sedan kompleteras med honung och röda bär. Initala mognadstendenser. En av de bättre 97orna jag druckit. Mycket mer tillgänglig än exempelvis Salon (vilket kanske inte är så förvänande). 70% pinot vilket tydligt syns i färgen som är fint gyllengul. Bra balans med god men inte dominerade syra (vilket den gör i Clos des Goisses 96) , perfekt mousse. Växer i glaset hela tiden vi dricker vinet.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Drack Clos des Goisses -98 på Champagnedgarna i våras och var väldigt imponerad av det vinet. Har du ngn koll på hur bra -97 är ? Du kanske t.o.m har provat det?

Jag har bara druckit 1997:an en gång (med shorepower i april) och blev mycket imponerad. En perfekt champagne att dricka nu - 1998:an har enorm potential men behöver antagligen lång lagring.

Generellt så har jag bestämt mig för att köpa och dricka mer Clos des Goisses - jag har hittills aldrig blivit besviken på den.

NonPlusUltra skrev:
Grattis till inköpet, Elvis - och tack för tipset om Aux 4 Couleurs. Hur tog ni hem dem?

Aux 4 Couleurs skickade hem dem till mig med en fransk fraktfirma (Geodis Calberson) för 50 Euro inkl moms (försäkring ingick). Idag leverade en budkille hem till dörren efter att ha ringt och frågat om jag var hemma en stund innan. Hade säkert blivit billigare per flaska om vi hade beställt mer - blir säkert en större beställning nästa gång. :)
 
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Generellt så har jag bestämt mig för att köpa och dricka mer Clos des Goisses - jag har hittills aldrig blivit besviken på den.

Håller verkligen med - vill fylla källaren med mer CdG! :)

Elvis skrev:
Aux 4 Couleurs skickade hem dem till mig med en fransk fraktfirma (Geodis Calberson) för 50 Euro inkl moms (försäkring ingick). Idag leverade en budkille hem till dörren efter att ha ringt och frågat om jag var hemma en stund innan. Hade säkert blivit billigare per flaska om vi hade beställt mer - blir säkert en större beställning nästa gång. :)

Låter rasande smidigt - hänger gärna med på en beställning nästa gång!
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Men shit vilket bra pris på Henriot 96!
Någon som vill vara med och göra en beställning, PM:a mig? Vad gick frakten på förresten? Frakten från Italien var nästan löjligt dyr, 84€ för 6-12 flaskor.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
Jag har verkligen varit sämst på att uppdatera under våren/sommaren men här är en del av det som köpts/druckits:

Hade en italienprovning för några vänner och det som dracks var:
1967 Marcarini Barolo Brunate
1975 Il Poggione Brunello di Montalcino
1985 Produttori Barbaresco Barbaresco Ris. Rabajà
1997 Fèlsina Fattoria Chianti Classico Ris. Rancia
2004 Gianni Voerzio Barolo La Serra
2001 Tenuta di Riseccoli Sæculum Toscana IGT
2004 Il Poggione (Proprietá Franceschi) Brunello di Monta

75an Poggione och Barbarescon var sagolika, Gianni Voerzio överaskade mig, har sett en del trist om den, för mycket ek osv, men jag gillade den skarpt! Kul att jämföra Poggione med 29 års skillnad!

Kom på att jag har en låda Il Poggione 2004 liggades i London, hur var den?
 
Toppen