Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

weezer

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ett par Fresnet-Juillet Spécial Club -96. Tycker kooperativet, eller vad det nu är, gör rätt bra basbubbel faktist.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Köpte en CHATEAU MARGAUX 1956.

Vackert namn.

Om någon sitter inne med information på det vinet tar jag tacksamt emot det.

Det finns en ambitiös sajt helt dedikerad till Chateau Margaux här:
http://www.chateau-margaux.com/

Det de skriver om 1956:an är inte så upplyftande:
"We would only experience a terrible winter like 1956 again in 1985, when the temperature dropped almost as low, but at the beginning of January, not in February, as in 1956. The damage to the vegetation was therefore more devastating in 1956. Château Margaux 1956 is obviously not a very good vintage... It is a light wine, with a slightly strange nose; in fact, without much interest."
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
;D

Medans ni snackar har jag köpt ännu en Femme de Champagne Brut 1995 på Magnum.

Och eftersom ni undrar så ger Julle henne 94/95. ;)
Men jag köpte dom för att Pomerol rekommenderade den, dessutom gillar jag Duval-Leroy överlag.
Det råkade bli två för att jag inte hade koll på mina papper när jag beställde, så jag beställde på två platser.
Tyvärr var den ena flaska utan den fina lådan, vilket lotto det är. ::)

Har du provat den?
Själv ska jag prova den imorgon, ska bli riktigt intressant.
 

Krisman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Riktigt kul diskussion man fick igång, och det verkar som många kände sig träffade... Men jag vet nog inte om jag fick svar på vad jag egentligen frågade om... ???

Supra hoppas du inte tog illa upp, för det var inte meningen.

Jag läser också poängskalor, men jag lägger inte superstor vikt av dem vid inköp, jag har min uppfattning om vad jag tycker är bra och inte, (självklart blir man påverkad av vad andra säger och rekomenderar), sen vill jag prova allt jag kan.
Det viktigaste som vinprovare tror jag är att utgå från sig själv.

Julle är ju super grym inge snack om saken, Diskussionen om Parker och hans makt kan vi ta nån annan gång i en annan diskussion, för alla vet ju att alla överekade (enligt mig o charmiga och ibland rent utsagt äckliga) chard viner är Parkers förtjänst.

Passar väl bättre i quizzet, men jag hinner ju aldrig svara först. Vilka är druvorna som är tillåtna i Champagne?
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Har du provat den?

Nej. Magnum ligger långt in i framtiden tror jag.

Krisman skrev:
Riktigt kul diskussion man fick igång, och det verkar som många kände sig träffade... Men jag vet nog inte om jag fick svar på vad jag egentligen frågade om... ???
Supra hoppas du inte tog illa upp, för det var inte meningen.

Ingen fara, frågan väntade på att ställas. Om det återstår några frågor svarar jag gärna.

Krisman skrev:
Passar väl bättre i quizzet, men jag hinner ju aldrig svara först. Vilka är druvorna som är tillåtna i Champagne?

Nu tar jag ifrån minnet, inget fusk, inget google bara ren skär kunskap från Supra.

Chardonnay
Pinot Noir
Pinoit Meurnier
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Efter att ha tjuvkikat ser jag att jag fick till ett stavfel.

Pinot Meunier ska det vara.
 
SV: Era senaste vininköp.

Krisman skrev:
Passar väl bättre i quizzet, men jag hinner ju aldrig svara först. Vilka är druvorna som är tillåtna i Champagne?

Det finns väl ett gäng till (förutom de tre) som är tillåtna om rankorna är planterade före ett visst årtal (Gamay bland annat). Har dock aldrig sett en champagne med dessa så jag kan minnas fel här.
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Det finns väl ett gäng till (förutom de tre) som är tillåtna om rankorna är planterade före ett visst årtal (Gamay bland annat). Har dock aldrig sett en champagne med dessa så jag kan minnas fel här.

Det ska stämma att det finns några till (tre?).
Hade något med åldern på odlaren har jag för mig... Någon som kan klargöra?
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Intressant. En riktig slamkrypare till druva i så fall som ingen av de böcker jag läst någonsin nämnt.


http://en.wikipedia.org/wiki/Petit_Meslier

"There are just 20 hectares in France. Duval-Leroy have made a single varietal champagne, the Authentis Petit Meslier, which was criticised by Decanter for over-oaking." ;D

Och en "djupdykning" gav lite mer kött på benen. Minst sagt. Typ 6 ben till att gnaga på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Champagne_(wine)#Types_of_Champagne

There are several other grape varieties permitted for historical reasons, however, but rare in current usage. The sparsely cultivated varieties (0.02% of the total vines planted in Champagne) of Arbanne, Petit Meslier and Pinot Blanc, may still be found in modern cuvées.[23] while the directives of INAO make conditional allowances according to the complex laws of 1927 and 1929, and plantings made prior to 1938.[24] The complete list of the nine actual and theoretical varieties reads Pinot Noir, Pinot Meunier, Chardonnay, Pinot Blanc, Arbanne, Petit Meslier, Pinot gris (in Champagne named Fromenteau), Pinot de juillet and Pinot rosé. The Gamay vines of the region were scheduled to be uprooted by 1942, but due to World War II, this was postponed until 1962.

Nu frågar man ju sig, med facit i hand, kunde ni det här? Handen på hjärtat innan ni svarar.
 

ae

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Intressant. En riktig slamkrypare till druva i så fall som ingen av de böcker jag läst någonsin nämnt.


http://en.wikipedia.org/wiki/Petit_Meslier

"There are just 20 hectares in France. Duval-Leroy have made a single varietal champagne, the Authentis Petit Meslier, which was criticised by Decanter for over-oaking." ;D

Och en "djupdykning" gav lite mer kött på benen. Minst sagt. Typ 6 ben till att gnaga på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Champagne_(wine)#Types_of_Champagne

There are several other grape varieties permitted for historical reasons, however, but rare in current usage. The sparsely cultivated varieties (0.02% of the total vines planted in Champagne) of Arbanne, Petit Meslier and Pinot Blanc, may still be found in modern cuvées.[23] while the directives of INAO make conditional allowances according to the complex laws of 1927 and 1929, and plantings made prior to 1938.[24] The complete list of the nine actual and theoretical varieties reads Pinot Noir, Pinot Meunier, Chardonnay, Pinot Blanc, Arbanne, Petit Meslier, Pinot gris (in Champagne named Fromenteau), Pinot de juillet and Pinot rosé. The Gamay vines of the region were scheduled to be uprooted by 1942, but due to World War II, this was postponed until 1962.

Nu frågar man ju sig, med facit i hand, kunde ni det här? Handen på hjärtat innan ni svarar.

L. Aubry e fils gör åtminstone 2 st viner med meslier, blanc, arbanne och gris. en BdB och en annan. Nombre d'Or tror jag de heter. Har tyvärr aldrig druckit.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Intressant. En riktig slamkrypare till druva i så fall som ingen av de böcker jag läst någonsin nämnt.
Jag trodde du hade läst Juhlins böcker...
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Nu frågar man ju sig, med facit i hand, kunde ni det här? Handen på hjärtat innan ni svarar.

Jag brukar bara komma ihåg petit meslier, pinot blanc och pinot gris. Men jag säger som Einstein "Jag memorerar aldrig något jag lätt kan slå upp.":D
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

vintjej skrev:
Jag brukar bara komma ihåg petit meslier, pinot blanc och pinot gris. Men jag säger som Einstein "Jag memorerar aldrig något jag lätt kan slå upp.":D

(Förutom, de tre välkända då.)
 
SV: Era senaste vininköp.

Med handen på hjärtat, Ja.

Har provat ett par rena PM, och även en champagne med Pinot Blanc i cuveen, kommer inte ihåg producenterna, vilket säger en del om kvaliteten på vinerna.
Det är fullt försåeligt att man inte får plantera nya stockar med annat än PN, Ch och Menuir, då det jag provat inte varit några direkta höjdare. Visserligen bättre än Moet NV och andra lågvattenmärken, men i stort helt meninglösa drycker förutom själva kuriositeten då.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Jag trodde du hade läst Juhlins böcker...

Ja, bland annat. Men jag har ju också svårt att komma ihåg druvor, och det är inte precis skrivet spaltmeter om dessa.

Men det var faktiskt boken "Vin & Gastronomi" av Michel Jamais jag främst tänkte på.
Efter att ha dubbelkollat på sidan 149 står det bara om 3 druvor, vi vet vilka.

På sidan 14 i Richard Juhlins senaste bok (Guiden) står det att 0.2% av arealen innehåller:

Arbanne, Petit Meslier, Fromenteau (=Pinot gris), Gamay, En Fumé och Pinot Blanc.

Lustigt nog så stämmer det inte med det wiki skriver ovan, eller så är det bara olika namn på samma druvor? ???
Någon som kan reda ut?
 
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Lustigt nog så stämmer det inte med det wiki skriver ovan, eller så är det bara olika namn på samma druvor? ???
Någon som kan reda ut?

Kanske vår käre adminstrator kan bryta ut det här till en helt egen tråd.
 
Toppen