Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Fick du tag på några PP 99or?

I och med spontaninköpet av två flaskor Cristal får jag nog vänta tills nästa löning. Men det finns ju så mycket man vill ha.
Frugan har kommit på att vi ska ha en häck mot grannhuset nu också...
Pengar rullar ut, det går bra nu!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
I och med spontaninköpet av två flaskor Cristal får jag nog vänta tills nästa löning. Men det finns ju så mycket man vill ha.
Frugan har kommit på att vi ska ha en häck mot grannhuset nu också...
Pengar rullar ut, det går bra nu!
Vilken skall ni ställa dit, din eller hennes? ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

v_skogh skrev:
Det lär få bli min, tyvärr. Speciellt om hon hittar mina sparade kvitton från systemet :-[
Fan vet om inte det vore slutet för oss alla, frugan hittar samtliga vinkvitton :p

Tror Cristalen blir ett bra köp behöver ligga till sig några år, sen....... ;D

Roderer har precis släppt Cristal 2002, dröjer tydligen ett tag innan den dyker upp på SB, förmodligen ännu bättre än 00an!

Om du får möjlighet, se till att lägga beslag på några flaskor PP 99, sanslöst bra Champagne, och till fyndpris ;D
 

Konjären

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Apropå champagne 2002; har någon provat Leclerc Briant Brut Divine 2002? Är väl en av få -02:eek:r som funnits ett tag redan på SB. Jag köpte ett par, tre flaskor på rekommendation av pokermannen, men har inte provat ännu. Jag hoppas drickan är bättre än etiketten...
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Fan vet om inte det vore slutet för oss alla, frugan hittar samtliga vinkvitton :p

Tror Cristalen blir ett bra köp behöver ligga till sig några år, sen....... ;D

Roderer har precis släppt Cristal 2002, dröjer tydligen ett tag innan den dyker upp på SB, förmodligen ännu bättre än 00an!

Om du får möjlighet, se till att lägga beslag på några flaskor PP 99, sanslöst bra Champagne, och till fyndpris ;D

Jo 2002 känns väl som ett säkrare kort än 2000 generellt.
Japp, nästa inköp får bli PP's. Försökte få med mig min vapendragare till systemet för en beställning av just PP99 på lunchen idag men han hade fått kalla fötter. Jaja, vi får väl se.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Fan vet om inte det vore slutet för oss alla, frugan hittar samtliga vinkvitton :p

I varje seriös vindrickares utrustning ingår förutom korkskruvar, glas och karaffer även en dokumentförstörare.

Fast du magnum behöver väl inte vara orolig för just detta då din hustru tydligen är blind ;D

v_skogh skrev:
Försökte få med mig min vapendragare till systemet för en beställning av just PP99 på lunchen idag men han hade fått kalla fötter.

Hustrun hade väl hittat kvitton från tidigare eskapader...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
I varje seriös vindrickares utrustning ingår förutom korkskruvar, glas och karaffer även en dokumentförstörare.

Fast du magnum behöver väl inte vara orolig för just detta då din hustru tydligen är blind ;D

Hustrun hade väl hittat kvitton från tidigare eskapader...
Du verkar pigg idag Anders! så du kom ihåg min lilla särstavning :( Kul med Krug 89an drack den för ett tag sen, fantastiskt bra om än svagare än 88an iof inte mycket som rår på den ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
I varje seriös vindrickares utrustning ingår förutom korkskruvar, glas och karaffer även en dokumentförstörare.

Fast du magnum behöver väl inte vara orolig för just detta då din hustru tydligen är blind ;D

Hustrun hade väl hittat kvitton från tidigare eskapader...

Haha, minns då frugan hittade ett av mina kortutdrag för vininköp i början då vi var tillsammans.

Hur kan du köpa vin för 25.000:-??????? blev den sura kommentaren.

Ett år senare satt hon på vinauktion i Frankrike och bjöd på flaskor för det dubbla priset. Det gäller att omvända de små liven. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Mysonoxen skrev:
Haha, minns då frugan hittade ett av mina kortutdrag för vininköp i början då vi var tillsammans.

Hur kan du köpa vin för 25.000:-??????? blev den sura kommentaren.

Ett år senare satt hon på vinauktion i Frankrike och bjöd på flaskor för det dubbla priset. Det gäller att omvända de små liven. :)
Ja se fruar inget begrepp om pengar ;D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Du bör nog vara försiktig med hur mycket du omvänder damen. Risken finns att den slappa attityden till priser sprider sig som vinlusen till områden där du inte vill ha den. Jag minns en ruskig historia med en fd kollega som med sin hustru skulle åka och titta på en BMW men kom hem med nya vitvaror från butiken bredvid.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ja en uppmaning till försiktighet är alltid klokt vad gäller kvinnor.

...och angående vitvaror har frugan nu då vi ska flytta givetvis beställt en ny diskmaskin + tvättpelare.

Vi har redan en pelare som funkar utmärkt, men då vill hon inte att vi ska släpa med den, och diskmaskiner har vi tre stycken av varav två är utmärkta och en halvkass (att hon vill byta ut den halvkassa gamla Elektro Helios fattar jag, men de två andra är en oanvänd Electrolux bänkdiskmaskin jag hade i min gamla övernattningslägenhet på Söder och en Miele som är kanonbra, tyst och fin, riktig tysk kvalitet, men den var givetvis för smal tyckte hon...Grrr).

Och gissa VEMS kort alla dessa delikatesser betalades med?

*Suck* jag hade fått mycket vin för de pengarna.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

En flaska Chapel Hill.


Inte ett stort ögonblick i mitt liv.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Mysonoxen skrev:
Tja, den fick väl 4 solar av BF? :D

Det kan förklara attityden hos SS Oberstürmbanduppackar fulkvinna som jag talade med på Fältöversten:

Krug (samtidigt som han sträcker sig mot det vidriga): "Ursäkta mig, jag ska bara ta en flaska av husets vidrigaste bubbel."
SS Oberstürmbanduppackar fulkvinna (ser upprörd ut): "Det är inte dåligt!"
Krug (när han vänder sig och går mot kassan): "Jodå, det är det visst det"
SS Oberstürmbanduppackar fulkvinna (ser genuint upprörd ut men talar inte utan blänger)
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Det kan förklara attityden hos SS Oberstürmbanduppackar fulkvinna som jag talade med på Fältöversten:

Krug (samtidigt som han sträcker sig mot det vidriga): "Ursäkta mig, jag ska bara ta en flaska av husets vidrigaste bubbel."
SS Oberstürmbanduppackar fulkvinna (ser upprörd ut): "Det är inte dåligt!"
Krug (när han vänder sig och går mot kassan): "Jodå, det är det visst det"
SS Oberstürmbanduppackar fulkvinna (ser genuint upprörd ut men talar inte utan blänger)

Man kann nicht kritizieren der Grosse Reich, eller vad det nu heter på tyska.

Minns en liknande konversation jag hade för ett par år sedan med en anställd.

M: Varför kan man inte hitta en bra Bordeaux i butiken?
SS: Det finns ingen efterfrågan på Bordeauxviner, men vi kan ta hem åt dig om du vill.
M(i skämtsam ton): Låter bra det, det är för mycket skräpvin i omlopp!
SS: Ja, hos oss finns inga skräpviner i alla fall.
M: Inte? Hur kan detta komma sig?
SS: Ja, alla Systembolagets viner testas av en panel som sitter inne i stan som borgar för kvaliteten.
M (låtsas ovetande): Det menar du inte? Jag ser att ni har en hel hylla tyskt blask här. Happy Cat i form av en katt, givetvis, en snögubbe som ser ut som en shampooflaska för barn, och den där flaskan minns jag, den smakar champinjonburksspad, och så klassiker som Parador, Vino Blanco och en massa BiB. Kallar ni detta kvalitetsvin eller litar ni till eventuella försäljningsframgångar?
SS: Hör du du, vi är inget vinstdrivet bolag, därför är alla viner av hög kvalitet.
M: Så du rekommenderar alltså t.ex. en Gredos på tetra till sjötungan? Anser du alltså att de här vinerna verkligen är goda?
SS: Eh....eh....nja inte nödvändigtvis men vår provningsgrupp gör det.
M: Vilka består denna grupp av då. Är det verkligen vinentusiaster som rekommenderar oss att dricka Parador, eller har ni tagit dit gänget från parkbänkarna som ser saken i ett annat ljus, nämligen förhållandet mellan procenthalt av alkohol och pris?
SS: Hmmm, ja...du...jag vet faktiskt inte vilka som ingår i den där gruppen.
M: OK. Tack för trevligt samtal. (går)

Så kan det låta en dag hos den store Satan.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Mysonoxen skrev:
Man kann nicht kritizieren der Grosse Reich, eller vad det nu heter på tyska.

Minns en liknande konversation jag hade för ett par år sedan med en anställd.

M: Varför kan man inte hitta en bra Bordeaux i butiken?
SS: Det finns ingen efterfrågan på Bordeauxviner, men vi kan ta hem åt dig om du vill.
M(i skämtsam ton): Låter bra det, det är för mycket skräpvin i omlopp!
SS: Ja, hos oss finns inga skräpviner i alla fall.
M: Inte? Hur kan detta komma sig?
SS: Ja, alla Systembolagets viner testas av en panel som sitter inne i stan som borgar för kvaliteten.
M (låtsas ovetande): Det menar du inte? Jag ser att ni har en hel hylla tyskt blask här. Happy Cat i form av en katt, givetvis, en snögubbe som ser ut som en shampooflaska för barn, och den där flaskan minns jag, den smakar champinjonburksspad, och så klassiker som Parador, Vino Blanco och en massa BiB. Kallar ni detta kvalitetsvin eller litar ni till eventuella försäljningsframgångar?
SS: Hör du du, vi är inget vinstdrivet bolag, därför är alla viner av hög kvalitet.
M: Så du rekommenderar alltså t.ex. en Gredos på tetra till sjötungan? Anser du alltså att de här vinerna verkligen är goda?
SS: Eh....eh....nja inte nödvändigtvis men vår provningsgrupp gör det.
M: Vilka består denna grupp av då. Är det verkligen vinentusiaster som rekommenderar oss att dricka Parador, eller har ni tagit dit gänget från parkbänkarna som ser saken i ett annat ljus, nämligen förhållandet mellan procenthalt av alkohol och pris?
SS: Hmmm, ja...du...jag vet faktiskt inte vilka som ingår i den där gruppen.
M: OK. Tack för trevligt samtal. (går)

Så kan det låta en dag hos den store Satan.
Haha, fan va bra!
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Plockade precis två flaskor Clos Fourtet 2001 från SS Sundbyberg. Inte mycket, men allt min budget tillåter för tillfället. Och så blev det en flaska enklare Chianti Classico som jag tänkte dricka upp redan i kväll.
 
Toppen