Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar? Söder om söder? Gullmarsplan?
Möjligen att Gullmarsplan skulle kunna vara en sydlig gräns. Söder om det, nej tvi....
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar? Söder om söder? Gullmarsplan?
Skanstull?

Nu kommer jag osökt att tänka på en polares syster (hon är, liksom sin bror, från Varberg) som när de klev på tuben ut mot Bromma förvirrat tittar upp på den lilla skylten som visar vilken station som är den nästa och utbrister: -"oj vad det måste kosta mycket pengar att göra reklam för sin show på den." Det stod "Åkeshov" på skylten, någonting som utlästes som "Åkeshow"...
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Skanstull?

Nu kommer jag osökt att tänka på en polares syster (hon är, liksom sin bror, från Varberg) som när de klev på tuben ut mot Bromma förvirrat tittar upp på den lilla skylten som visar vilken station som är den nästa och utbrister: -"oj vad det måste kosta mycket pengar att göra reklam för sin show på den." Det stod "Åkeshov" på skylten, någonting som utlästes som "Åkeshow"...


Haha ;D Jag har polare som aldrig satt sin fot på söder ;D En annan polare som trodde det var livsfarligt att åka blåa linjen efter 20. Han fick för sig att några invandrare tittade snett på honom nere i blåa på t-centralen. Så han sprang hela vägen ner till norrmalmstorg ;D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Skanstull?

Nu kommer jag osökt att tänka på en polares syster (hon är, liksom sin bror, från Varberg) som när de klev på tuben ut mot Bromma förvirrat tittar upp på den lilla skylten som visar vilken station som är den nästa och utbrister: -"oj vad det måste kosta mycket pengar att göra reklam för sin show på den." Det stod "Åkeshov" på skylten, någonting som utlästes som "Åkeshow"...

Som vi redan tidigare har konstaterat: kvinnor och teknik... ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Frågan är bara när det är tillfälle att öppna den?

Jag har en Palmer 1996 Jero. Blir nog lagom att öppna på den stora festen år 2011, eller möjligen 2021...
Funderar på att köpa en till faktiskt, ser prisvärd ut för 1.500 kr.

Å andra sidan skulle nog de flesta av mina polare tycka Rotari med några jordgubbar i var godare... :p

Spana in denna då... 6000 ml :D
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Jag har en Palmer 1996 Jero. Blir nog lagom att öppna på den stora festen år 2011, eller möjligen 2021...
Funderar på att köpa en till faktiskt, ser prisvärd ut för 1.500 kr.

Å andra sidan skulle nog de flesta av mina polare tycka Rotari med några jordgubbar i var godare... :p

Spana in denna då... 6000 ml :D
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Fyller jämnt på XXX1 eller? då är vi 2 i sådant fall. Född i tuppens år.
Vad som öppnas då vet jag inte men helt säkert kommer så kommer det att gå åt mycket champagne.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Fyller jämnt på XXX1 eller? då är vi 2 i sådant fall. Född i tuppens år.
Vad som öppnas då vet jag inte men helt säkert kommer så kommer det att gå åt mycket champagne.

Skulle gissa på nyår, men jag kan ha fel.

Då lär det iallafall bli nån trevlig skumpa (dock inte på tolvslaget).
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Fyller jämnt på XXX1 eller? då är vi 2 i sådant fall. Född i tuppens år.

Jag är född -71, vilket djur det nu är har jag inte brytt mig om att ta reda på. Jag sa ju att det skulle bli intressant att träffas...
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Appropå Palmer så såg jag att det finns en Chateau Palmer 1961 på bolaget. Det är väl ett toppår? Någon som ska slå till? Knappt 15 kex måste det ju vara värt ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Appropå Palmer så såg jag att det finns en Chateau Palmer 1961 på bolaget. Det är väl ett toppår? Någon som ska slå till? Knappt 15 kex måste det ju vara värt ;D

Såg det också när jag sökte. Sveriges samlade köpkraft räckte tydligen inte riktigt till för alla årgångar.
Själv har jag en 1998 på lager.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Appropå Palmer så såg jag att det finns en Chateau Palmer 1961 på bolaget. Det är väl ett toppår? Någon som ska slå till? Knappt 15 kex måste det ju vara värt ;D


Jag har spanat på den ett längre tag, kanske nåt att gå ihop på till nästa vininferno?


edit: jag hade med mig en 97:a till förra vininfernot.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag tycker att det var ganska dyrt faktiskt även om det är ett toppår. Jag tror definitivt att det går att åka ut på något värdshus ute i landet och få en likadan flaska tillsammans med mat serverad vid bord för billigare peng.

Appropå vininferno för mig som är lite mer novis, - är det som Krugprovningen? Att ni bara bestämmer ett datum och går ihop med ett skönt gäng flaskor och krökar ner er?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

The first rule of the inferno is: Do not talk about the inferno.
The second rule of the inferno is: Do not talk about the Inferno!

Lyckligtvis står det inget om att skriva...
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Appropå Palmer så såg jag att det finns en Chateau Palmer 1961 på bolaget. Det är väl ett toppår? Någon som ska slå till? Knappt 15 kex måste det ju vara värt ;D
Vi drack den i december på 4 pers.
Låter helt sjukt, men det var faktiskt värt pengarna...
Helt fantastisk!
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Jag tycker att det var ganska dyrt faktiskt även om det är ett toppår. Jag tror definitivt att det går att åka ut på något värdshus ute i landet och få en likadan flaska tillsammans med mat serverad vid bord för billigare peng.

Appropå vininferno för mig som är lite mer novis, - är det som Krugprovningen? Att ni bara bestämmer ett datum och går ihop med ett skönt gäng flaskor och krökar ner er?


Precis så.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Jag är född -71, vilket djur det nu är har jag inte brytt mig om att ta reda på. Jag sa ju att det skulle bli intressant att träffas...

Det är grisens år det, men jag tänker helst på mig själv som ett tryffelsvin. ;)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Appropå vininferno för mig som är lite mer novis, - är det som Krugprovningen? Att ni bara bestämmer ett datum och går ihop med ett skönt gäng flaskor och krökar ner er?

Precis så. Vi ska väll försöka komma igenom Krugprovningen & 96 provningen sedan vore det väll lämpligt att kasta ur sig ett datum i början av nästa år då vi kan samlas och se vem som brutit sitt nyårs löfte först.
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
1 Henriot Brut Millésimé -90 på jero, vilket förövrigt är min först jero någonsin.
Klippte också in den. Är inte direkt nån jero expert heller, men den borde väl vara ok att dricka ganska omgående?
 

hultman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hermitage La Chapelle 2003
Hermitage La Petite Chapelle 2005
Puligny-Montrachet 1er Cru Cailleret 2005
Barolo Carobric (Paolo Scavino :D) 2004
Ornellaia 2005
Andre Clouet Brut Rosé

Allt förutom La Chapelle var Novembernyheter. Fick inte tag på Lâ Tache, tyvärr.
 
Toppen