Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Jag skyller på moderator!

Jag skyller på Supra!

Om någon vill läsa hela tråden så kommer ni att se att detta inte är första urspårningen. ;D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Jag skyller på Supra!

Om någon vill läsa hela tråden så kommer ni att se att detta inte är första urspårningen. ;D

Japp, helt rätt. Beate Uhse hade inte ett skit med urspårningen att göra. Skönt att för en gångs skull slippa att ens misstänkas för inblandning i en urspårning. ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Tror du den kommer från samma ställe som Mysonmannen fick sin superhjältedräkt ifrån? :D

Jäklar! Den hade jag glömt! Det var kul på riktigt!

EDIT: För den som inte minns så var det någon av följande som var förslag till mysonmannens dräkt i kampen mot BiB och skatteverket:

1
2
3
4
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Oj! Spännande!

Jag tror något av mina första inköp på eBay kan ligga på Posten för hämtning.

4.2 kg...okänt dricka, minns inte riktigt vad jag vann när jag budade, dessutom var allt på tyska ;D

Har aldrig vågat buda på vin på ebay. Hur lång tid tog det för varorna att komma?
Och betalade du in skatt innan?
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Jäklar! Den hade jag glömt! Det var kul på riktigt!

EDIT: För den som inte minns så var det någon av följande som var förslag till mysonmannens dräkt i kampen mot BiB och skatteverket:

1
2
3
4
Hahaha, 4:an är ju en klar vinnare ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

vintjej skrev:
Har aldrig vågat buda på vin på ebay. Hur lång tid tog det för varorna att komma?
Och betalade du in skatt innan?

Dryg vecka tror jag, från Österike.
Skatt? ??? ::)
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Dryg vecka tror jag, från Österike.
Skatt? ??? ::)

Eh, har jag gått på en lika stor bluff som TV-pejlingen, eller rsikerar inte paketet att fastna i tullen om man inte har betalt skatt?
 
SV: Era senaste vininköp.

vintjej skrev:
Eh, har jag gått på en lika stor bluff som TV-pejlingen, eller rsikerar inte paketet att fastna i tullen om man inte har betalt skatt?

"En vän till mig" (blink blink) har vid det här laget fått ca. 30 paket med vin från Tyskland och hittills haft noll paket som fastnat i tullen eller belagts med någon skatt. (Han har heller aldrig hittills blivit lurad av någon säljare.) Skulle tro att Tullen har mer intressanta saker att leta efter än några flaskor vin.

Idag fick förresten min vän 3 flaskor DP -96 med posten - gissar på att det kan vara samma säljare på Ebay som Supra köpt av... ;D Priset lär ha landat på knappt 1300:- per flaska inkl. frakt, men så ligger ju Euron högt just nu.

Om man nu blev lurad att rösta ja till EU, med argument om fri rörlighet på varor, tjänster och kapital, varför begränsa sig själv genom att enbart köpa sitt vin i Sverige? ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Ja, stort tack till maxistockholm2 för tipset. Men det är lite jobbigt med tyskan ibland. :p
Har man inte ganska bra koll på tyskan skulle jag avråda.
Låter som samma säljare av DP -96, betalade liknande. Tror det var "acceptpris"?

Har en Cristal 2002 på väg in, men den känner jag mig mindre nöjd med priset men har man budat så har man.

I nyhetens behag så budade jag på en hel del för att testa.
Fick ett mail idag och höll på att sätta i halsen, för min minnesbild på vad jag budade på och inte är inte 100%-igt klar.

"This item below is needed to be ordered from you:

Dom Perignon Champagne 1999 Vintage----24 Bottles (2 Cases) :eek:
La Grande Dame Veuve Clicquot Champagne-----12 bottles

osv."

Men det var inget jag budat på som tur var...
 
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Ja, stort tack till maxistockholm2 för tipset. Men det är lite jobbigt med tyskan ibland. :p
Har man inte ganska bra koll på tyskan skulle jag avråda.
Låter som samma säljare av DP -96, betalade liknande. Tror det var "acceptpris"?

Har en Cristal 2002 på väg in, men den känner jag mig mindre nöjd med priset men har man budat så har man.

I nyhetens behag så budade jag på en hel del för att testa.
Fick ett mail idag och höll på att sätta i halsen, för min minnesbild på vad jag budade på och inte är inte 100%-igt klar.

Hehe, låter som att det kan bli hård svensk-konkurrens framöver om de äldre Krug Grand Cuvee som vi diskuterade. ;D Tyvärr förstör ju Euro-kursen nöjet just nu, dock...

Vad gäller tyskan så finns ju alltid "BabelFish" från Tyska till Engelska om man skulle behöva den hjälpen. Det enda man ska passa sig för är "Schauflasche" - inte så kul att få en treliters tom dekorflaska Belle Epoque eller liknande när man tror att man fyndat hem den för typ 30 Euro eller vad de nu brukar landa på... ;)

Och jodå, det var nog samma säljare av DP -96; den där killen i Österrike verkar ha hur många flaskor som helst?!
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Maxistockholm, intressant. Man undrar ju hur vanligt det är att det "fastnar" och hälls ut. Man läser ju ibland om människor som fått sin kära nätsprit beslagtagen, men det kanske är ytterst sällsynt? Och jag undrar också hur dom gör om ens flaskor stoppas i tullen, ringer dom skatteverket då och kollar om man betalt skatt? verkar ju rätt omständligt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Jag har ju betalat skatt och moms i ett annat EU-land redan, det är min inställning.
Jag har svårt att se skillnaden om jag beställer varan med post vs. att jag tar min egen bil, båt, flyg osv.
Men vi kanske inte ska ge oss in i den debatten i den här tråden.
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Jag har ju betalat skatt och moms i ett annat EU-land redan, det är min inställning.
Jag har svårt att se skillnaden om jag beställer varan med post vs. att jag tar min egen bil, båt, flyg osv.
Men vi kanske inte ska ge oss in i den debatten i den här tråden.

Jag betalar bara för att jag inte vill ha vinet stoppat eller uthällt, tro inget annat.:)
Men nu börjar undra om det behövs. Men kanske ämne för en annan tråd.
Tänkte faktiskt buda på vin ebay en gång, men den handlaren vägrade skicka till Sverige.:(
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Momsen betalar man ju i landet man handlar, så den spelar ju ingen roll.
Sen att det kostar 16kr/flaskan för att slippa en massa problem kan det väl vara värt???
Sist kom det hem runt 240 flaskor, kul om det fastnar i tullen... :'(
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Momsen betalar man ju i landet man handlar, så den spelar ju ingen roll.
Sen att det kostar 16kr/flaskan för att slippa en massa problem kan det väl vara värt???
Sist kom det hem runt 240 flaskor, kul om det fastnar i tullen... :'(

Att som krögare betala en "extra försäkring" för att slippa en sönderslagen krog kan det väl vara värt??? Visst... Men det är inte rätt. En flaska inköpt i EU-land som exempelvis Frankrike eller England och som redan är momsad och alkoholskattad i ursprungslandet ska enligt EUs handelsregler inte beskattas en gång till i Sverige. Det är bara vårt sjuka monopol som enligt sedvanlig svensk beskattning lyckas beskatta oss med samma skatt en gång till....
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Att som krögare betala en "extra försäkring" för att slippa en sönderslagen krog kan det väl vara värt??? Visst... Men det är inte rätt. En flaska inköpt i EU-land som exempelvis Frankrike eller England och som redan är momsad och alkoholskattad i ursprungslandet ska enligt EUs handelsregler inte beskattas en gång till i Sverige. Det är bara vårt sjuka monopol som enligt sedvanlig svensk beskattning lyckas beskatta oss med samma skatt en gång till....
Håller såklart med, men att betala en mindre peng för att slippa en massa problem och extraarbete är oftast värt det.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Att som krögare betala en "extra försäkring" för att slippa en sönderslagen krog kan det väl vara värt??? Visst... Men det är inte rätt. En flaska inköpt i EU-land som exempelvis Frankrike eller England och som redan är momsad och alkoholskattad i ursprungslandet ska enligt EUs handelsregler inte beskattas en gång till i Sverige. Det är bara vårt sjuka monopol som enligt sedvanlig svensk beskattning lyckas beskatta oss med samma skatt en gång till....

Nja, det är det svenska skatteverket som valt att tolka domen i Joustrafallet och Rosengrendomen på så sätt, tyvärr kan man inte beskylla SS för det. Eller snarare, de har valt att använda tolkningen i utlåtandet som kom innan domen. Men det här är kanske någonting för en egen tråd. :)

Ett väldigt intressant ämne är det dock!
 
Toppen