Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Nja, det är det svenska skatteverket som valt att tolka domen i Joustrafallet och Rosengrendomen på så sätt, tyvärr kan man inte beskylla SS för det. Eller snarare, de har valt att använda tolkningen i utlåtandet som kom innan domen. Men det här är kanske någonting för en egen tråd. :)

Ett väldigt intressant ämne är det dock!

Jo jag vet men det känns ju som det spelar mindre roll med vilket stöd monopolet tvingar oss att betala skatt på varor som redan är skattade så länge det är såpass tvetydigt och när det faktiska resultatet av deras agerande är att vi betalar samma skatt två ggr. Det säger ju liksom sig självt. Bara för att de kan göra något betyder det inte att det är rätt. Men visst, kanske lite väl OT här.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Idag kom en flaska LR Cristal 2002 med dörrleverans, i kartong.

Tror jag betalade omkring 1.700 kr vilket väl få anses som ganska dyrt?
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Fan, det fanns ju en väldans massa trevligt på ebay. Testade att köpa en flaska, nu ska vi bara se om jag lyckas betala och få hem den :)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Hur gör man om man nu ska betala in skatt? 16kr låter inte så farligt, även fast det känns fel. Vill inte ha den uthälld ;D

Det blev en Taittinger Comte de Champagne Rosé '79 :)
 

Lambo

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick hem en Belle Epoque i fredags årgång 88, har en till på inkommande.

Hört att flaskvariationen ska vara stor men vid en bra flaska e vinet grymt.
Nån som har testat 88:an?

Sista flaskan gav jag 50 euro inkl frakt för, FYND!
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Nu har jag läst på lite på skatteverket om hur man gör och det låter ju helt sjukt. Det är fan barockt! Det är så uppenbart ett sätt att försvåra för konsumenten för att skydda sitt vidriga monopol!
Skriva ut blanketten och skicka in original? Hur svårt skulle det vara att ordna fram ett webbaserat verktyg för detta?

Jag finner inga fler ord :mad: :mad: :mad:
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Eftersom jag forskat lite i detta så ska jag ge lite bakgrund till varför administrationen ser ut som den gör.

För det första är det tydligen ett krav från EU om diverse papper vid hanteringen av import. Inte mycket att orda om alltså, bara att bita i det sura äpplet.
För det andra är det så att hanteringen är avsedd för volymimportörer där det rör stora belopp så jag har viss förståelse för varför det krävs förskott etc.
För det tredje, och är väl där som Keen hetsar upp sig något ;) , så var inte svenska staten beredd på att få stryk i domstolen. Det innebär att det i dagsläget inte finns någon förenklad variant för oss vanliga konsumenter. Tro det eller ej men det tar en viss tid att utveckla och testa lösningar. Eftersom det dessutom rör offentlig verksamhet finns det all anledning att anta att det dessutom måste ske en upphandling. Det räcker alltså inte att bara lyfta luren till IT-nisse och begära funktionen.

Jag skulle tro att Skatteverket är minst lika intresserade av en förenkling eftersom det troligtvis kostar mer i hantering än vad staten får in i skatt. Jag är ganska säker på att om Skatteverket hade fått bestämma hade konsumenterna säkert kunna slippa skatt om det endast rör ett mindre antal flaskor, jmf att restskatt under 50 eller 100 kronor, vilket det nu är, inte behöver betalas eftersom admin kostar mer. Jag är övertygad om att anledningen till att vi trots allt måste betala även 16 kronor är att vi har politiker som är helt jävla dumma i huvudet. Det är politiskt korrekt att man måste ta in alkoholskatten och därmed får det kosta hur mycket som helst. Kom ihåg att en web-lösning inte heller kommer att vara gratis...
 

The Pint

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag är så pank, så pank...

Tittade med stora ögon på alla viner jag skulle vilja köpa och lagra, men fick nöja mig med att handla för omedelbar konsumtion nu när plånboken gapar tom.

Blev en flaska Vilmart Coeur de Cuvée 2000 och en halvflaska Graham's Vintage Port 1994, båda för förtäring på nyårsafton som jag och frugan ska tillbringa utan andra störande element (i alla fall efter klockan sju, då jag hoppas att lilltjejen, åtta månader, somnar).
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

The Pint skrev:
Blev en flaska Vilmart Coeur de Cuvée 2000 och en halvflaska Graham's Vintage Port 1994, båda för förtäring på nyårsafton

Vilmart är inte dumt. Bra val! Två kolleger har idag på min inrådan köpt just Vilmart Coeur de Cuvée som nyårschampagne.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Vilmart är inte dumt. Bra val! Två kolleger har idag på min inrådan köpt just Vilmart Coeur de Cuvée som nyårschampagne.

Såg dig springa förbi mig på korsningen hamngatan, regeringsgatan med en systemetkasse i handen. Hann inte säga hej då jag stod i telefon och det gick rätt hastigt. Men hade du köpt nåt skoj? :)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Såg dig springa förbi mig på korsningen hamngatan, regeringsgatan med en systemetkasse i handen. Hann inte säga hej då jag stod i telefon och det gick rätt hastigt. Men hade du köpt nåt skoj? :)

Julklappar. :) En Haut-Carles 2004 på magnum till svärföräldrarna och en Pol Roger på kvartsmagnum att ges ihop med ett presentkort på Teatergrillen.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Drack en Krug 88 tidigare ikväll som blåste huvudet av mig, bara för bra :eek: :eek: :eek:

Så fort jag kom hem beställde jag 12 flaskor till från Farr Vintners för runt 2 750kr/fl.
Värt varenda krona :eek: ;D ;D ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Blev så lycklig att jag just köpte en låda magnum också...
Lite dyrare men jag tror fan att det är värt varenda krona...

Blev en dyr kväll dan före julafton ;D
 

Andreas

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Blev så lycklig att jag just köpte en låda magnum också...
Lite dyrare men jag tror fan att det är värt varenda krona...

Blev en dyr kväll dan före julafton ;D


jag kan hjälpa dig med ett par om du skulle få det knapert... ;)
 

Pomerol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Eftersom jag forskat lite i detta så ska jag ge lite bakgrund till varför administrationen ser ut som den gör.

För det första är det tydligen ett krav från EU om diverse papper vid hanteringen av import. Inte mycket att orda om alltså, bara att bita i det sura äpplet.
För det andra är det så att hanteringen är avsedd för volymimportörer där det rör stora belopp så jag har viss förståelse för varför det krävs förskott etc.
För det tredje, och är väl där som Keen hetsar upp sig något ;) , så var inte svenska staten beredd på att få stryk i domstolen. Det innebär att det i dagsläget inte finns någon förenklad variant för oss vanliga konsumenter. Tro det eller ej men det tar en viss tid att utveckla och testa lösningar. Eftersom det dessutom rör offentlig verksamhet finns det all anledning att anta att det dessutom måste ske en upphandling. Det räcker alltså inte att bara lyfta luren till IT-nisse och begära funktionen.

Jag skulle tro att Skatteverket är minst lika intresserade av en förenkling eftersom det troligtvis kostar mer i hantering än vad staten får in i skatt. Jag är ganska säker på att om Skatteverket hade fått bestämma hade konsumenterna säkert kunna slippa skatt om det endast rör ett mindre antal flaskor, jmf att restskatt under 50 eller 100 kronor, vilket det nu är, inte behöver betalas eftersom admin kostar mer. Jag är övertygad om att anledningen till att vi trots allt måste betala även 16 kronor är att vi har politiker som är helt jävla dumma i huvudet. Det är politiskt korrekt att man måste ta in alkoholskatten och därmed får det kosta hur mycket som helst. Kom ihåg att en web-lösning inte heller kommer att vara gratis...

Det är skönt att du - på ett forum för alkoholhaltiga drycker - alltid kan se nyktert på saker och ting.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Efter lunch på stan kilade jag förbi passagen för att eventuellt slippa att åka ut till vinkällaren och hämta en eller två flaskor till som behövs i morgon. Hittade Duval Leroy -96(tips! bra skumpa för billig peng) som jag trodde var slut så jag fyllde på med några till. Plockade även upp Ii Carbonaione -04 som jag tänkte köra till dubbelmarinerade oxfilén i morgon.
 
Toppen