Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Ebay och 182 euro, 199 inkl. frakt. Bra säljare dock, så hoppet lever :D

Har du öppnat något du köpt från säljaren ännu eller grundar sig ditt argument enbart på priser och hur pass tillmötesgående han varit?

Tror stenhårt på att det är freixnet i gamla flaskor. Har du tur kanske han fyllt dem med rotari istället? ;D
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Har du öppnat något du köpt från säljaren ännu eller grundar sig ditt argument enbart på priser och hur pass tillmötesgående han varit?

Tror stenhårt på att det är freixnet i gamla flaskor. Har du tur kanske han fyllt dem med rotari istället? ;D

Haha, det var en tjej och tjejer är oftast snälla? Eller hur? :-\
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

4 flaskor 2005 Château Belgrave till källaren, samt en var av La Tour De By och La Tense Sasella.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Haha, det var en tjej och tjejer är oftast snälla? Eller hur? :-\

Framförallt så är de ärliga och rakt på sak. Du har inget att oroa dig för ;)
Eller vad säger din egna signatur?
 

Krisman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
4 flaskor 2005 Château Belgrave till källaren, samt en var av La Tour De By och La Tense Sasella.

Gillar Nino Negri (La Tense) som f-n, hans 5 stelle sfursat är grym. Men la Tense får väll inte ligga i källaren allt för länge?
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Tror stenhårt på att det är freixnet i gamla flaskor. Har du tur kanske han fyllt dem med rotari istället? ;D

Jag tycker att vi tar reda på hur det förhåller sig på vinfernot.
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krisman skrev:
Gillar Nino Negri (La Tense) som f-n, hans 5 stelle sfursat är grym. Men la Tense får väll inte ligga i källaren allt för länge?

Har inte provat La Tense, tänkte dricka en flaska snart och prova om jag ska köpa några till och lägga dom i ett par år. Tänkte det kunde vara bra med något som mognade fort så jag kunde börja knapra på min nystartade källare någorlunda snart.. Ha de varit kul att prova 5 stelle men den är slut i hela landet. :(
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Fick hem två flaskor Salon 1996 idag.
Var lite orolig för att de skulle ha frysit under
transporten men det verkar som det har gått
bra!
 
SV: Era senaste vininköp.

Spenderade några dagar i Malmö och passade idag på att åka över sundet. Fick med mig 4 flaskor Jacques Selosse Cuveé Initial och 2 Substance.

Nu ska de bara med flyget hem. Hoppas inte man har en våt väska på transportbandet när man landat.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Fick hem min DP 1964 och Comtes 1961 igår. Dörrleverans, tycker det är humor. ;D

Jag kan det där med gamla viner för dåligt, skulle vara kul med en expertbedömning för att avgöra (gissa) om de är drickbara.

Flaskorna är väl inte precis kliniskt rena utanpå, så det är svårt att bedöma. Det finns definitivt sediment inuti flaskorna, men det är kanske helt naturligt?
Eller kan man förvänta sig att en flaska från 60-talet ska kunna se ut som en sprillans mer eller mindre?
Nivåerna verkar godkända, speciellt på DP64.

Jag gav €350 för flaskorna.

Tacksam för inputs.
 

Krisman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Nejdu en flaska från 60talet borde vara mörk i färgen, kanske lite fällning. Ser flaskan ny ut skulle jag bli skepptisk...
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Att det finns lite slöjor i en 60-tals skumpa är rätt normalt.
Den kan mycket väl vara i lysande skick ändå.

Om den är mörk i färgen är det däremot inget bra tecken.
Den kan såklart vara djupt guld i färgen, men är den mer åt det bruna hållet är den nog rejält trött.
Har provat flaskor från 60-talet som sett ut som 5 år gamla i färgen, de har nästan alltid varit bra...
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Du har ju den Krug -66 som vi tog som referens. Den hade en djup guld färg men var aldrig mot det mörka hållet och den var i allra högsta grad levande.
 

Krisman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krisman skrev:
Nejdu en flaska från 60talet borde vara mörk i färgen, kanske lite fällning. Ser flaskan ny ut skulle jag bli skepptisk...

Menar inte mörk som brun utan snarare som den krugen vi provade...
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug88 skrev:
Köpte just 3st magnum Krug 95 för 10 000kr tillsammans.
Det är väl helt ok... :D

Det lät mycket roligare än den Andre Clouet 1911 jag precis kom över.
Plockade med mig 1 Henriot 89 samt 95 RD också bara för att det är fredag.
 
Toppen