Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Producent?

Domaine Pierre Usseglio. Ska kolla om det finns några A la Gloire de mon Grand-Père från Bosquet des Papes kvar på Regeringsgatan också men kunde inte tvinga min kompis att bära fler flaskor..
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Nora da Neve 2007. Ännu en spansk producent som fått den tveksamma idén att försöka bräcka Champagneproducenterna när det gäller att ha feta och tunga flaskor... :mad:
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Jag försökte köpa en Krug Clos du Mesnil 1979 ikväll.
Sen var jag tvungen att natta barnen och förlorade, men det var nog lika bra det med tanke på vad den gick för.
Kanske ska vara jäkligt glad att någon bjöd över rättare sagt...
Fler än jag verkar ha noterat att 1979 getts 99/99.

"En av vinhistoriens verkliga milstolpar."

Ska ge en flaska till en chans. Wish me luck.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ingen som köpte något på släppet idag?

Jag hoppas att det ska finnas någon Silex 2006 kvar i eftermiddag eftersom jag inte hade möjlighet att vara nere när det öppnade idag.
Chansen för att det skulle finnas några kvar känns visserligen extremt liten men man hoppas ju som sagt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Jag hoppas att det ska finnas någon Silex 2006 kvar i eftermiddag eftersom jag inte hade möjlighet att vara nere när det öppnade idag.
Du kan nog fortsätta att hoppas. När jag gick till kassan vid 10:20-tiden så hade det nog bara gått två av dem såvitt jag kunde se.

Jag köpte följande:
- Larmandier-Bernier Grand Cru Vieilles Vignes de Cramant Extra Brut 2004
- Clos de Papes 2006
- Alto Moncayo 2006
- Alto Moncayo Veraton 2006

Fånigt nog så såg det ut att ha varit störst rusning efter Clericos Baroli vilket kanske säger en del om köparna. De har ju funnits i beställningssortimentet för exakt samma pris ett tag...
Bonneau du Martray kan du nog inte hoppas på dock. De är nog slut nu.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Du kan nog fortsätta att hoppas. När jag gick till kassan vid 10:20-tiden så hade det nog bara gått två av dem såvitt jag kunde se.

Man hoppas ju. Lagersaldot säger att det ska finnas kvar men det litar jag inte en sekund på.


Systembolaget skrev:
Problem med lagersaldo
För närvarande har vi problem med uppdateringen av butikernas lagersaldon.
Uppgifterna som visas på hemsidan kan därför, för enskilda artiklar, vara felaktiga. Vi arbetar för att lösa detta.

Detta blir man uppmärksammad på när man ska göra en sökning på SS.
För närvarande? årets understatement!
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Man hoppas ju. Lagersaldot säger att det ska finnas kvar men det litar jag inte en sekund på.
Lagersaldot för Gérard Bertrand l'Hospitalitas 2005 verkar dock korrekt (=0) för Nördstan. Alltid något... :'(

Jag skulle dock inte lita på lagersaldot för Alto Moncayo 2006 såvida inte de hade extralådor på lagret. Det fanns inga flaskor kvar när jag gick till kassan.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick en försenad födelsedagspresent av min pappa igår. Han hade gått och köpt sitt livs första årgångschampagne för att ge till mig: en Jacquart bdb 2002.
 

Referee

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Dagens skörd ;D

Bera Moscato d'Asti 2007
Goldackerl Beerenauslese 2006
Manfred Weiss TBA Bouvier 2004
Münzenrieder Bouvier Beerenauslese 2001
Ürziger Würzgarten Trockenbeerenauslese Riesling 2005
Royal Tokaji Áts Cuvée Late Harvest 2006
Beaune Montagne Saint Désiré 2005
Clos Saint Yves 2005
Pouilly Fumé Silex 2006
Vosne-Romanée Clos de la Fontaine Monopole 2005
Foley Chardonnay Rancho Santa Rosa 2006
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Misslyckades med att köpa Clos Des Papes, kom in på Regeringsgatan på eftermiddagen, tydligen alldeles för sent.. Försökte beställa från lagret också men tror knappast jag får nån :(
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Referee skrev:
Bera Moscato d'Asti 2007
Goldackerl Beerenauslese 2006
Manfred Weiss TBA Bouvier 2004
Münzenrieder Bouvier Beerenauslese 2001
Ürziger Würzgarten Trockenbeerenauslese Riesling 2005
Royal Tokaji Áts Cuvée Late Harvest 2006
Beaune Montagne Saint Désiré 2005
Clos Saint Yves 2005
Pouilly Fumé Silex 2006
Vosne-Romanée Clos de la Fontaine Monopole 2005
Foley Chardonnay Rancho Santa Rosa 2006
Du bör kanske fundera över det där insulinet iallafall... ;D
 

David W

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
Misslyckades med att köpa Clos Des Papes, kom in på Regeringsgatan på eftermiddagen, tydligen alldeles för sent.. Försökte beställa från lagret också men tror knappast jag får nån :(

Jag tror nog att du kan få från lagret. Jag har för mig att SS köpte in 350 flaskor och att man sålde ca 200 idag. Tidigare årgångar har dessutom importören haft betydligt mer än vad SS köpt in och om det är så även denna gång så borde det ju gå att beställa från dem, kommer dock inte ihåg vem det är men det kan kundservice svara på.


/D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Mardell Wine heter firman.

Håller till i bittraste södern, han är dock trevlig!
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Idag tog jag båten från Göttlaborg till Fredrikshavn, några snabba mil så var man framme i Ålborg och nordicwineclub där mina fyra Krug GC Magnum "1983" låg och väntade. Och en Ron Zachapa.

Ägaren Rasmus hade vänligheten att öppna enbart för mig, så vid åttatiden tittade jag in i hans firma med vin från golv till tak.

"Finhyllan" var mycket intressant. Förutom mina godbitar fanns där en mängd olika flarror, drar det från minnet: Dom Perignon Rosé Magnum 1971 (vill ha!), DP 1947(?), 1976 och en massa andra jag inte minns. Comtes, DP, Krug...och en Ch d'Yquem 1986(?) på 6000 cl. Priserna hade tydligen gått ner ordentligt på många dyrare varianter. En låda med La Tache, Pomerol och annat sanslöst jag inte minns låg där också.

Köpte en Cristal 1977 för €200.

Sedan tog jag på hans rekommendation av "kraftiga rödviner" 3-4 st. av en 3-4 sorter. Sen var där nån Roséskumpa för €23 som jag tänkte prova, plus ett vin från Australien jag fick i gåva med nån underlig druva.
Har ingen aning om vad de heter just nu, Rasmus hade vänligheten att lita på min ärlighet så fakturan för Cristalen och vinet får jag en annan dag.

Jag gillar Danmark. Ett steg närmare friheten. Att man sen kan ta sin starköl från krogen in på hotellet gjorde inte saken sämre.

För övrigt kan jag meddela att sortimentet på Stena Line suger...

Har ni tips på nån vinhandlare i Köpenhamn tar jag tacksamt emot.
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

David W skrev:
Jag tror nog att du kan få från lagret. Jag har för mig att SS köpte in 350 flaskor och att man sålde ca 200 idag. Tidigare årgångar har dessutom importören haft betydligt mer än vad SS köpt in och om det är så även denna gång så borde det ju gå att beställa från dem, kommer dock inte ihåg vem det är men det kan kundservice svara på.


/D

Om det är så, så fattar jag inte hur systemet tänker... Flaskorna i butik tog slut på mindre än en timme (enligt Regeringsgatans personal) ett skithett vin och dessutom bra pris, så då borde det ju inte vara svårt att förstå att efterfrågan är stor.. Eller gick det inte och få tag på mer, men efter vad jag förstår gör dom riktigt många flaskor. Jaja, hoppas på fler vid något annat tillfälle och om inte annat ska ju 07-an vara magisk säger Parker :p
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
Om det är så, så fattar jag inte hur systemet tänker... Flaskorna i butik tog slut på mindre än en timme (enligt Regeringsgatans personal) ett skithett vin och dessutom bra pris, så då borde det ju inte vara svårt att förstå att efterfrågan är stor.. Eller gick det inte och få tag på mer, men efter vad jag förstår gör dom riktigt många flaskor. Jaja, hoppas på fler vid något annat tillfälle och om inte annat ska ju 07-an vara magisk säger Parker :p

Ingen fattar hur systemet tänker.. Det var likadant inför släppet av 2003 clos de pape. Då köpte bolaget in 450 flaskor (tror jag det var) och jag talade med herr Mardell och han hade vin kvar. Systembolaget committar bara för den mängd de köper in för släppet, sen kan de stödköpa mer för mellansläpp... Men han hade vin kvar som han brukar spara för att se om SS ska ha mer eller kränga till restauranger.

Tyvärr har de ju effetktivt harpunerat systemet med att privatimportera viner via SS nu med de nya reglerna från november...
 
Toppen