Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Vilka nya regler :eek:

http://www.finewines.se/http://www.fine ... ic.php?t=8

Det kommer att bli krångligare och ta längre tid att få in produkterna i systemet. Samtidigt ska ALLT vara beställningsbart på internet (när de nu kommer igång med detta) vilket kommer att leda till att importörer med små volymer kommer att dra öronen åt sig och inte längre skapa "privatimporter".
 

David W

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
Om det är så, så fattar jag inte hur systemet tänker... Flaskorna i butik tog slut på mindre än en timme (enligt Regeringsgatans personal) ett skithett vin och dessutom bra pris, så då borde det ju inte vara svårt att förstå att efterfrågan är stor.. Eller gick det inte och få tag på mer, men efter vad jag förstår gör dom riktigt många flaskor. Jaja, hoppas på fler vid något annat tillfälle och om inte annat ska ju 07-an vara magisk säger Parker :p

Ser fram mot 07-an, men även 06-an ska ju vara hygglig enligt Parker (98p). Personligen tycker jag att han ger det här vinet på tok för höga poäng. Jag skulle hellre se att det fick poäng runt 70-75 då det skulle ha en mycket gynsam utvekling på priset.

/D
 

David W

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Krug skrev:
Ingen fattar hur systemet tänker.. Det var likadant inför släppet av 2003 clos de pape. Då köpte bolaget in 450 flaskor (tror jag det var) och jag talade med herr Mardell och han hade vin kvar. Systembolaget committar bara för den mängd de köper in för släppet, sen kan de stödköpa mer för mellansläpp... Men han hade vin kvar som han brukar spara för att se om SS ska ha mer eller kränga till restauranger.

Tyvärr har de ju effetktivt harpunerat systemet med att privatimportera viner via SS nu med de nya reglerna från november...

Inköpsansvarig för Clos de Papes var tydligen helt ny på sin tjänst när 2003an lanserades, men han borde ju kunnat kolla Parker och dragit en slutsats. Att han sedan gör samma sak med 2006an är ju helt ofattbart (eller så har de bytt snubbe igen).

Däremot tycker jag att det är OK att de bara committar sig för x-antal flaskor, för att sedan köpa mer om det tar slut. Tyvärr verkar de ju inte köpa in mer osvsett hur försäljningen går och det verkar inte som att butikspersonalen kan påverka detta i någon större utsträckning. Om nu systembolaget skulle ha världens bästa sortiment (vilket de narurligtvis inte har) så skulle det ändå bara röra sig om 1 timme två gånger i månaden 10 månader om året.

/D
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

David W skrev:
Ser fram mot 07-an, men även 06-an ska ju vara hygglig enligt Parker (98p). Personligen tycker jag att han ger det här vinet på tok för höga poäng. Jag skulle hellre se att det fick poäng runt 70-75 då det skulle ha en mycket gynsam utvekling på priset.

/D

Jag ser fram emot att inte få tag på 07-an heller. Alternativt ser jag fram emot att systemet inte tar in den alls.
 

Arvid

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag hade några minuter över i Köpenhamn senast, så sprang in på K&S och ryckte åt mig första bästa flaska. Det var verkligen några minuter över.

Dominique Laurent NSG 1997.

Jag reagerade inte på att jag la 269 DKK på ett village-vin förrän jag kom hem. Någon som provat?
 
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Idag tog jag båten från Göttlaborg till Fredrikshavn, några snabba mil så var man framme i Ålborg och nordicwineclub där mina fyra Krug GC Magnum "1983" låg och väntade. Och en Ron Zachapa.

"Finhyllan" var mycket intressant. Förutom mina godbitar fanns där en mängd olika flarror, drar det från minnet: Dom Perignon Rosé Magnum 1971 (vill ha!), DP 1947(?), 1976 och en massa andra jag inte minns. Comtes, DP, Krug...och en Ch d'Yquem 1986(?) på 6000 cl. Priserna hade tydligen gått ner ordentligt på många dyrare varianter. En låda med La Tache, Pomerol och annat sanslöst jag inte minns låg där också.

Köpte en Cristal 1977 för €200.

Hur hittade du honom och hur köper man där? Tittade på nätet och hittade inga av de du nämnde.

Har ni tips på nån vinhandlare i Köpenhamn tar jag tacksamt emot.


http://www.philipsonwine.com/ har bra sortiment och ibland bra priser. Den svaga svenska kronan svider en del
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Var och beställde några Gosset GR idag. Var på SS Regeringsgatan igår och de hade ingen koll alls. "Den är slut och går inte att beställa", sa de och hänvisade till ett gammalt artikelnummer.

Efter att ha kollat upp fakta, gick det bättre på SS Hötorghallen idag!
 

Dejzan

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Hur hittade du honom och hur köper man där? Tittade på nätet och hittade inga av de du nämnde.


http://www.philipsonwine.com/ har bra sortiment och ibland bra priser. Den svaga svenska kronan svider en del
Det trista med Philipson är dels att i princip alla priser gäller endast vid 12 fl samt att det inte ligger i centrala Köpenhamn. Theis och Otto Suenson är två personliga favoriter.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Hur hittade du honom och hur köper man där? Tittade på nätet och hittade inga av de du nämnde.
http://www.philipsonwine.com/ har bra sortiment och ibland bra priser. Den svaga svenska kronan svider en del

Jag hittade honom först via eBay, när jag bjöd på hans Krug. Sen startade vi en personlig kontakt.
Jag tror många av hans "finviner" inte ligger ute, utan du får ringa eller maila. http://www.nordicwineclub.dk/
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Sedan beställde jag lite skumpa när jag ändå var på SS, får hoppas att allt kommer.
3 st André Clouet Cuvée 1911
4 st André Clouet Silver Brut Nature

Och då har ALLT kommit till SS. Verkar som det blir lite Andre Clouet i helgen.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Och då har ALLT kommit till SS. Verkar som det blir lite Andre Clouet i helgen.
Hmmmm.... Man kanske skulle försöka beställa ett par 1911:eek:r?
De har förresten fått in en ny laddning Silex om du vill komplettera. :)
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Ja, vafan sysslar götebrogarna med? Finns ju hur mycket som helst kvar i nordstan som försvann på en pisskvart i sthlm ???


Passade precis på en 'för-bra-för-att-vara-sann-aktion' på ebay. En La Tache '52 som gick för 157e hos en rätt suspekt handlare, dvs inte 100%-ig. Lite ångest dock :-\
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Ja, vafan sysslar götebrogarna med? Finns ju hur mycket som helst kvar i nordstan som försvann på en pisskvart i sthlm ???
Vissa saker kom inte ens till Nordstan i måndags. Det kan nog förklara en del...
 
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Hmmmm.... Man kanske skulle försöka beställa ett par 1911:eek:r?
De har förresten fått in en ny laddning Silex om du vill komplettera. :)
Silex är fint och fantastiskt bra, knivskarp precision i vinmakande och otrloligt snyggt , men jag undrar varför det aldrig kommer några Pur Sang. För mig är det ett större vin än Silex. Mera aromatiska toner och en liten restsötma som gör det till ett makalöst bra vin till allsköns hummer och liknande.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Passade precis på en 'för-bra-för-att-vara-sann-aktion' på ebay. En La Tache '52 som gick för 157e hos en rätt suspekt handlare, dvs inte 100%-ig. Lite ångest dock :-\

Jag har säkert köpt över 40 flaskor skumpa utan att bli lurad. Fick ett tips av dansken jag träffade, helt ovetenskapligt verkar det vanligare bland vin än bland skumpa.

Hans tips var att säga att man kommer förbi ett visst datum med kontanter, haglar bortförklaringarna vet du vad du ska göra.
Det är som med bilar, är det för bra för att vara sant är det ofta det. Good luck!
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Jo, men den där kändes lite väl. Skickade en fråga om betalning och fick inget svar, dessutom hade han några omdömen där köparen inte fått nån vara. Verkade som sagt suspekt.
Blev en Möet Chandon Dry Imperial 1955 istället för 99 euro + frakt.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fan va sne jag är över att jag inte kunde köpa upp mig på ett gäng Clos Des Papes... Nytt jobb som inte riktigt ger möjligheten att springa iväg till SS.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Jo, men den där kändes lite väl.

Allt det söta vinet gjorde att jag missade att du vist nog hade passat affären...

Själv passade jag på en Ron Zachapa 23 600 DDK i hopp om att hitta den billigare i Köpenhamn.
De hade den nya "världsmästaren" Ron Millionaire (??? minns inte) för 500 DDK, men passade också.

Jösses, allt är verkligen schweinteuer här när det går 1.5 danska på en spänn.
 
Toppen