Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mot alla odds så fick jag ett sms igår från bolaget i Hötorgsallen att jag kunde hämta en Clos Des Papes :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Har hunnit med att stanna på 3 vinhandlare i Köpenhamn idag.

Prislappen är som i Sverige eller dyrare, fast valutan är DDK dvs. det mesta är 1.5 ggr. så dyrt!
Fördelen är att det finns en del roliga sorter som inte finns hemma, nackdelen är att man inte har råd!

Några priser ur huvudet:

Krug GC 1.200-1.500 DDK
Krug 1996 2.200 DDK
Krug 1990 3.000 DDK
DP 1999/2000 975-1.100 DDK

Hittade en Ron Zacapa XO (25 år) som kommer komplettera den 23-åriga bra.
Tror den kostade 800 DDK, alltså 200 DDK mer än 23 år.
Sitter och smuttar på den, men det är väl för tidigt på kvällen för att den ska komma till sin rätt.
Iskall är den också...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Har hunnit med att stanna på 3 vinhandlare i Köpenhamn idag.

Prislappen är som i Sverige eller dyrare, fast valutan är DDK dvs. det mesta är 1.5 ggr. så dyrt!
Fördelen är att det finns en del roliga sorter som inte finns hemma, nackdelen är att man inte har råd!

Attans du är där den här veckan! Jag är där nästa vecka, hade varit skoj att lära sig hitta till vinbutikerna i ditt sällskap :)

Inser det får bli frokost på Sorgenfri och inte på Noma nu när danska pundet är så kostsamt för oss.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

En dompa '76 på ebayen. Kan folk sluta lägga upp saker för bra priser där auktionen precis håller på att ta slut ::)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Noma behagade inte svara (upptaget hela tiden), så jag ska testa Era Ora istället.

Era Oma?? Vad är det för ställe?

(sorry, jag vet det är VINKÖP som ska avhandlas i denna tråd)
 

ae

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Noma behagade inte svara (upptaget hela tiden), så jag ska testa Era Ora istället.

Stängde inte de för typ 2 år sedan? Har för mig att de öppnade 2 mindre resturanger borta i Vesterbro istället.

Kan ju alltid gå till Nimb Herman (http://www.nimb.dk), Premissé (http://www.premisse.dk) eller Geranium (http://www.restaurantgeranium.dk) om du inte får bord på Noma.

Apropå vinbutiker och därmed vininköp har jag bara varit på L'Esprit du Vins (http://www.esprit-du-vin.com). Inte billigt direkt men bra sortiment. Egentligen inte ngn butik så de tar inte kort.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Gérard Bertrand l'Hospitalitas 2005
Fernand & Laurent Pillot Volnay 2006 - enligt uppgift en lite bråkig Volnay men man måste ju prova... :)
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Kom över 2st Didier Dagueneau Silex 2006 nu på eftermiddagen :)

Jag med nu på fredagskvällen.:) Och inte nog med det, fick dessutom med mig en magnum Larmandier_bernier Bdb.
Mycket nöjd med dagens skörd.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Senaste månaden har det blivit lite enklare ung Bordeaux, då jag märkt att jag haft lite brist på något jag är väldigt förtjust i...

Vieux Chateau Certan 04
Leoville Poyferre 06
Leoville Poyferre 05
Ch Lagrange 06
Ch l`Arrosée, St Emilion 06
Larcis Ducasse, St Emilion 06
Leoville Las Cases 04

Och även lite:

Ch d´Ampuis, Guigal 05
Roederer Cristal 02

En 12 låda av Bordeauxerna av varje och 6 låda av de andra...
Kan nog bli gott att knäcka om en 10år eller nåt ;D
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Just nu:

En välkyld flaska Dom Perignon Rosé Vintage 1996 landade på mitt skrivbord.

Och om klockan stämmer borde flaskan vid det här laget vara halvtomt och SUPRA halvfull. :D
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Och om klockan stämmer borde flaskan vid det här laget vara halvtomt och SUPRA halvfull. :D

Det är Stockholmare du talar om så halvfull stämmer nog inte.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Hmmmm.... Man kanske skulle försöka beställa ett par 1911:eek:r?
De har förresten fått in en ny laddning Silex om du vill komplettera. :)

Efter lite kontakt med Wineworld angående 1911 så bekräftade de att det fortfarande är 95/96/97 blandningen som levereras om man plockar dem från beställningsortimentet. De är bara degorgerades lite senare (slutet av 2008)


Wineworld skrev:
De flaskor vi fått till Sverige är fortfarande med samma blend av 95/96/97 som tidigare dock som du sett är den senaste leveransen degorgerade under förra året.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Jag minns inte om jag nämnde det, men i förra veckan köpte jag Ron Zachapa 23 år samt XO (25 år).

Har provat båda, och de levererar som vanligt :) Ska ställa dom brevid varandra och se vad jag tycker. Återkommer.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Testade ett av vinerna jag köpte av Rasmus på Nordic Wine Club http://www.nordicwineclub.dk
Spontant kändes det som ett av de bättre vinerna jag druckit i år, som tur är köpte jag en låda.
Är det någon som vet mer om vinet?

Domain La Fourmone, Gigondas - Cuvee Cigaloun, 2005, (pris 108 DDK)

Om appellationen
Det sydlige Rhône hører til blandt danskernes fortrukne vinområder, og det er der mange gode grunde til. Vi har samlet et par stykker her i klubben, men ellers er der al mulig grund til at gå på opdagelse i det enorme vindistrikt mellem Montélimar i nord og Avignon 80 km sydpå – og omtrent det samme i en øst/vestgående retning. Klimaet er mediterrant, varmt, tørt og terrænet relativt fladt i de fleste appellationer. Hoveddrue er den tyndskallede, men sukker- og smagsrige grenache, der som regel blandes med syrah, mourvèdre, carignan, cinsault og i Châteauneuf-du-Pape op mod en halv snes andre lokale druer. Appellationen råder over cruerne Châteauneuf-du-Pape, Gigondas, Vacqueyras og Beaumes-de-Venice og de mindre kendte Tavel, Lirac og Vinsobres, 95 såkaldte villages, som må skrive det franske ord for landsby på etiketten for at markere en lidt højere kvalitet, samt 18 kommunale villages, som oven i købet må notere byens navn på flasken. Men de helt almindelige Côtes du Rhôner er nu glimrende helt uden status og benævnelser.

Förutom det blev det:

4 st. Chateau Malleprat, Pessac Leognan, 2001, 96 DDK
4 st. Villa Pillo Borgoforte - 92 Points Wine Spectator 2006, 63 DDK :eek:
1 st. AR Lenoble Brut Rose Vintage - "Vurderet af Penge & privatøkonomi til 341,- kr." 2004, 173 DDK

Det var en ny variant, att "värdera" vinet till en viss peng istället för att skriva fyndpris :D Heja Danmark!

Min "påköpetbutelj" var en Westend Bridges, Durif, 2006. Som tydligen både fått guld och silver i lokala tävlingar :)

Om det är någon som har inputs på dessa viner är jag mycket tacksam, köpte enbart på Rasmus rekommendation.
 

Lambo

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Kollade min mail efter minisemstern i Sälen och till min förvåning så hade jag råkat ropa in 3 flaskor Comtes från Ebay.
-64, -88, samt -90.

88 och 90 har jag koll på men 64:an ????

Nån som vet om detta är nått att ha eller har jag klivit i hundbajs?
 
Toppen