Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Lambo skrev:
Kollade min mail efter minisemstern i Sälen och till min förvåning så hade jag råkat ropa in 3 flaskor Comtes från Ebay.
-64, -88, samt -90.

88 och 90 har jag koll på men 64:an ????

Nån som vet om detta är nått att ha eller har jag klivit i hundbajs?

Fick 95 av Juhlin i Livets Goda-genomgången, så inte så illa pinkat :D
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lambo skrev:
Kollade min mail efter minisemstern i Sälen och till min förvåning så hade jag råkat ropa in 3 flaskor Comtes från Ebay.
-64, -88, samt -90.

88 och 90 har jag koll på men 64:an ????

Nån som vet om detta är nått att ha eller har jag klivit i hundbajs?
Har duckit 61 och 66, men aldrig 64.
På pappret är det iallafall en grym årgång...
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Idag dök det upp lite grejor, Krug CdM 1980, Krug CdM 1989 och Chateau Margaux 1956.

Alla i fint skick.

Min skadereglering av Krug GC verkar det dock gå sämre med, återstår att överklaga. :(
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Idag dök det upp lite grejor, Krug CdA 1980, Krug Cda 1989 och Chateau Margaux 1956.

Alla i fint skick.

Min skadereglering av Krug GC verkar det dock gå sämre med, återstår att överklaga. :(

Antar att det är CdM du menar men det är ju alltid trevligt att få hem det med.

Vilka årgångar har du kommit över nu?
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Antar att det är CdM du menar men det är ju alltid trevligt att få hem det med.

Vilka årgångar har du kommit över nu?

Ja, verkar ha svårt för det där...vingård som vingård.

Att få tag på en CdM 1979 verkar...svårt! Och väldigt dyrt. De ligger garanterat över 1.000 Euro.
Ser att jag missat en 1982, och det var ju trist pga 99/99 och att den var förhållandevis "icke-dyr".
1985 hade vart skoj också, 99/99.

Cda 1980, 1981, 1988, 1989, 1990. Några har jag dubletter av.

Gör en lista för min egen skull

1980 (97/97) (testad 1999)
1981 (95/97) (testad 1999)
1988 (97/99) (testad 2005)
1989 (97/98 (testad 2003)
1990 (96/98) (testad 2005)

RJs betyg inom parantes, som förtydligande. Vissa gillar inte betyg, men det gör jag :)
Dock gillar jag smak, lukt och upplevelse mer, men ibland kanske sanningen finns delvis i siffrorna.
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En polare ringde just ifrån en vinbutik i London, och frågade hur Bollinger GA 96 var...
Grym svarade jag! Han köpte direkt 12 flaskor för humana £80/flaskan ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Dags för vertikal snart eller?

Du, och alla andra, är oerhört välkomna att köpa de som råkar saknas.

Vågar inte ens tänka på vad kalaset skulle kosta, men en sak har jag lärt mig och det är att man ska aldrig säga
att "något värre kommer jag aldrig uppleva" om ex. Krug-vertikalen vi gjorde förra året.

Jag har ju en långsiktig idé om att köra en CdM-vertikal, och att bjuda in RJ och låta honom ta över snacket.
Då det är ungefär 10 år sedan han testade några av de jag listade har han ju all anledning att vara intresserad.
Jag kan tänka mig att avvara nån sjätte- eller sjundedel av varje flaska för att höra lite roliga historier.

Det finns 14 årgångar. Låt oss säga att de kostar €500 per styck (vet inte om det är rimligt, tror det är lågt räknat).
Det är i stora drag 80.000 kr. Det blir lätt 15.000 kr per näsa och gom för den vertikalen.
Med lite tur och manövrering kanske man kan sälja en artikel med foto om det hela och få ner kostnaden?

Sedan återstår ju bara en CdA-vertikal, den är just nu lättare överstökad... :D
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Har i tre veckors tid försökt rådda så att en vinfirma i London kan skicka en låda Mon Aieul -01 till en polare men när de äntligen får fart så gör de det utan att ringa polaren och kolla att han är hemma. Så nu vill de ha ny frakt betald och vi får börja om igen.... Hört talas om "utlämningskontor"? "Avi"? Ringa innan man knackar på hos folk mitt på dagen en vardag?

Vissa saker funkar bättre här hemma i Sverige.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Idag blev det:

10 st. Palmer & Co. Brut på halvflaska (75/81).

1 st. Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002. (91/95).

De är roliga på Systembolaget. Har man en beställning springer de som tokiga hönor runt i butiken och slår på datorer här och var.
En beställning engagerar lätt 2-3 anställda och 2 datorer.

Jag beställde nån specialöl innan jul. NU undrade de om jag ville ha den, eller om den skulle ligga ett tag till?
Jag svarade att nu kändes det inte så aktuellt längre, och att det hade varit kul om de hört av sig när leveransen dök upp.
Diebolten tror jag de fick beställa om 3 gånger innan den dök upp fysiskt.
Så blir det köööö, för alla ska vara involverade i ens beställning så när de öppnar en kassa till för mig blir det alltid slagsmål om vem
som var först. Men det var ju jag. ;D Idag blev det nästan cat-fight mellan två polskor med en Rosé-BiB och en A-lagare jag först trodde var en man.
Måste kosta oerhörda summor att ha beställningssortimentet igång.
 

J.S.

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En glädjens dag!

Först åkte jag till SB på regeringsgatan för att shoppa lite Cdp och vad hittar jag där...? Jo minsann, lite Pegau Cuvée Laurence 2004 som var slut just där, till för alldeles nyligen, köpte två flaskor bums sedan slank det med av bara farten 2 Mon Aïeul och ett par av Usseglios andra Cdp. Innan jag åkte förbi på regeringsgatan kollade jag in vad som fanns hos SB och till min förvåning hittade jag 6 st Clos des Papes 06 ute i Handen C. Hade ändå lite tid över, så jag åkte ut dit på vinst och förlust. När jag väl kom dit, så hävdade dom att den inte fanns, men jag tjatade ihärdigt och till slut hade jag engagerat 3 st i personalen (Tack för den hjälpen) och vad kommer dom ut med ifrån lagret? Gissa...! En låda Clos des Papes och frågade hur många jag ville ha... :eek: Jag tog självklart hela lådan ;D Den fick för övrigt hela 98 p av R.P.
 

Andreas

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

2 lådor Bolly GA 1996
2st Moët & Chandon Grand Vintage 1988

testade Moët & Chandon Grand Vintage, helt fantastisk!!!
bland det bästa jag druckit i år.

Andreas
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ropade in en Clos Cazals 1996 på eBay ikväll. Kul att hitta något udda där för en gångs skull.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Andreas skrev:
2 lådor Bolly GA 1996
2st Moët & Chandon Grand Vintage 1988

testade Moët & Chandon Grand Vintage, helt fantastisk!!!
bland det bästa jag druckit i år.

Andreas

Men inte bättre än CdM -85 hoppas jag?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag fick den för 67 Euro plus frakt, vilket bör vara ett bra pris. Jag hittade 1998:an för 89 Euro på en näthandel och 1996:an lär vara betydligt bättre.
 
Toppen