Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
En jävla tur i så fall att den står hos en kompis där jag varken behöver störas eller lockas av den. 10 minuters cykelavstånd borde hindra dom värsta spontanflasköppningarna!


Haha, han kommer vara jävligt nöjd när du står där och febrilt ringer på och knakar på dörren kl 2 en lördagsnatt och vill ha nåt gott att dricka ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Haha, han kommer vara jävligt nöjd när du står där och febrilt ringer på och knakar på dörren kl 2 en lördagsnatt och vill ha nåt gott att dricka ;D
Han tar säkert betalt på "lämpligt sätt" när det händer. :D
 

David W

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
En jävla tur i så fall att den står hos en kompis där jag varken behöver störas eller lockas av den. 10 minuters cykelavstånd borde hindra dom värsta spontanflasköppningarna!

Sen har kompisen efterfest och ska blanda Sangria och Champagnecocktails 03.00 en söndagmorgon...

Så där ja, nu har du något att ligga sömnlös över igen. ;D
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

David W skrev:
Sen har kompisen efterfest och ska blanda Sangria och Champagnecocktails 03.00 en söndagmorgon...

Så där ja, nu har du något att ligga sömnlös över igen. ;D

"Jag blandade två skumpor och nån av rödtjuten, funkade bra när man spädde med Fanta.." Blir fan till att sätta lås på... :D
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Högg precis ytterligare några halvpavor Taylors Quinta de Vargellas 1995 för det charmerande priset 149 riksdaler. Tyvärr är 88:an slut... :(
I korgen landade oxxå en Chateau Ducluzeau 2005, en Sancerre från Henri Bourgeois och en Kenwood Cab. Sådär, redo för helg! ;D

Spooky, kompletterade själv igår med två till av 95:an också. På något mirakulöst sätt hamnade en Pira Dolcetto d'alba 2007 i korgen också.
 
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Högg precis ytterligare några halvpavor Taylors Quinta de Vargellas 1995 för det charmerande priset 149 riksdaler. Tyvärr är 88:an slut... :(
I korgen landade oxxå en Chateau Ducluzeau 2005, en Sancerre från Henri Bourgeois och en Kenwood Cab. Sådär, redo för helg! ;D
vintjej skrev:
Spooky, kompletterade själv igår med två till av 95:an också. På något mirakulöst sätt hamnade en Pira Dolcetto d'alba 2007 i korgen också.
Har druckit Taylors Quinta de Vargellas 1988 vid två tillfällen och det var ett riktigt schysst och skönt dessertvin med en hel del komplexitet och djup, och till ett riktigt bra pris (c.a. 250 kr för halvflaskan, har jag för mig).
Har du något utlåtande om 95:an än, Sjödin?
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Darth Angelus skrev:
Har druckit Taylors Quinta de Vargellas 1988 vid två tillfällen och det var ett riktigt schysst och skönt dessertvin med en hel del komplexitet och djup, och till ett riktigt bra pris (c.a. 250 kr för halvflaskan, har jag för mig).
Har du något utlåtande om 95:an än, Sjödin?

Har druckit det också, och det var riktigt bra. Tyckte dock jag kuned skönja en hel del alkoholhetma. Faktiskt det jag kommer ihåg bäst :'( Nåt ni har märkt alls? Det var nog ett år eller så sen, så den kanske har blivit av med det :)


Idag var jag på regeringsgatan och köpte en whisky i present till en kompis. Det var en whisky gjord på grain, så den skulle vara lite speciell. Hedonism hette den, vilket helt osökt förde tankarna till nåt helt annat :D


När jag väl var där såg jag att de börjat annonsera för en ny superprovning, Clash of the Titans :D Förra gången de körde den dracks det DRC Grands Echezeaux, Petrus, m.m. Tyvärr var alla platser slut, dock hamnade jag först i väntkön. Miran och Josef passade på att tracka varandra och mig med deras respektive vinval. Det hintades starkt om topp-pinot noir:er och topp nya världen, luskade lite och det verkar som DRC igen, samt SQN. De verkade helt sjukt uppspelta och förväntansfulla, och jag kommer gråta blod om jag inte får en plats :'(
 
SV: Era senaste vininköp.

Keen skrev:
Har druckit det också, och det var riktigt bra. Tyckte dock jag kuned skönja en hel del alkoholhetma. Faktiskt det jag kommer ihåg bäst :'( Nåt ni har märkt alls? Det var nog ett år eller så sen, så den kanske har blivit av med det :)
Jag minns inte det, utan upplevde den som rätt len. Men det var ett bra tag sedan så jag kan inte svära till 100%.

Keen skrev:
Idag var jag på regeringsgatan och köpte en whisky i present till en kompis. Det var en whisky gjord på grain, så den skulle vara lite speciell. Hedonism hette den, vilket helt osökt förde tankarna till nåt helt annat :D
Man får hoppas att en sådan whisky lever upp till namnet. Gör den det så blir det ju riktigt grymt. ;D

Keen skrev:
När jag väl var där såg jag att de börjat annonsera för en ny superprovning, Clash of the Titans :D Förra gången de körde den dracks det DRC Grands Echezeaux, Petrus, m.m. Tyvärr var alla platser slut, dock hamnade jag först i väntkön. Miran och Josef passade på att tracka varandra och mig med deras respektive vinval. Det hintades starkt om topp-pinot noir:er och topp nya världen, luskade lite och det verkar som DRC igen, samt SQN. De verkade helt sjukt uppspelta och förväntansfulla, och jag kommer gråta blod om jag inte får en plats :'(
Vad kostar det att gå på en sådan provning? Det kan inte vara billigt, med de vinerna.
 
SV: Era senaste vininköp.

Skumpatorsk skrev:
Så har även jag förlorat ebay oskulden... Cristal 89 för €170... vilket inte känns som ett klipp, men inte heller dåligt... förutsatt att vinet inte är defekt! :p
Så har nu flaskan kommit:
cristal1989.jpg


Ska bli intressant att dricka den med tanke på att etiketten och flaskan ser lite risiga ut. Dock verkar vätskenivå och kork bra och ingen fällning, så det finns hopp.
Undras hur mycket det påverkar om en Cristal har förvarats dåligt jämfört mot vanliga flaskor/färgat glas?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Skumpatorsk skrev:
Undras hur mycket det påverkar om en Cristal har förvarats dåligt jämfört mot vanliga flaskor/färgat glas?

Jag är också lite orolig över min Cristal 88 från eBay, men inom några månader kommer jag att veta! ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Darth Angelus skrev:
Har druckit Taylors Quinta de Vargellas 1988 vid två tillfällen och det var ett riktigt schysst och skönt dessertvin med en hel del komplexitet och djup, och till ett riktigt bra pris (c.a. 250 kr för halvflaskan, har jag för mig).
Har du något utlåtande om 95:an än, Sjödin?

Även 1988:an har sålts för 149kr, men de gick åt rätt snabbt. Jag hann få tag på två flaskor, men inte öppnat någon ännu.
1995:an är bra, riktigt bra. Och för det priset blir den ännu bättre.
Men, den behöver luft!! Till en början har den en väldigt spritig doft som drar lite åt kemisk bensin tycker jag. Men en timme i karaff gör susen och släpper fram toner av både viol och lakrits. Det finns några kvar på Regeringsgatan vet jag, så ni som bor i närheten kan fortfarande göra ett kap.
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Även 1988:an har sålts för 149kr, men de gick åt rätt snabbt. Jag hann få tag på två flaskor, men inte öppnat någon ännu.
1995:an är bra, riktigt bra. Och för det priset blir den ännu bättre.
Men, den behöver luft!! Till en början har den en väldigt spritig doft som drar lite åt kemisk bensin tycker jag. Men en timme i karaff gör susen och släpper fram toner av både viol och lakrits. Det finns några kvar på Regeringsgatan vet jag, så ni som bor i närheten kan fortfarande göra ett kap.

Jupps, jag klippte 88:an förut också. hade den funnits nu hade jag plockat på mig igen. Inte för att jag har provat vare sig 88:an eller 95:an, men så sjukt bra pris hittar man ju ingen annanstans. Taylor's brukar ju leverera också, fast spritighet låter ju inte kul. Dock brukar sån't försvinna med lite väl vald ost till. Men jag har nog tänkt låta båda mina ligga ett tag till. Jag har lite blandade 77:eek:r, mest Fonseca vintage att klippa först.
 
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Även 1988:an har sålts för 149kr, men de gick åt rätt snabbt. Jag hann få tag på två flaskor, men inte öppnat någon ännu.
1995:an är bra, riktigt bra. Och för det priset blir den ännu bättre.
Men, den behöver luft!! Till en början har den en väldigt spritig doft som drar lite åt kemisk bensin tycker jag. Men en timme i karaff gör susen och släpper fram toner av både viol och lakrits. Det finns några kvar på Regeringsgatan vet jag, så ni som bor i närheten kan fortfarande göra ett kap.
Får väl hugga åt mig ett par 95:eek:r på Nordstán. :)
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Jag har Fonseca 88:an i lagret, har du eller ngn annan koll på hur den är?

Den är inte på långa vägar lika bra som 77:an, men definitivt drickmogen nu.
Hyfsad, inte så nyanserad, men ändå trevlig.
 
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag är också lite orolig över min Cristal 88 från eBay, men inom några månader kommer jag att veta! ;)
Vi får köpa på oss ett gäng och köra en misshandlad-Cristal-vertikal :D
 
Toppen