Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Tog mig in till Regeringsgatan i morse för att lägga vantarna på ett par Henriot 96:eek:r... Tyvärr försov vi oss lite och att sen göra morgonrutiner med en 1,5 åring tar den tid det tar.
10:01 var jag framme, fick köa en stund och ser genom glaset hur kartongerna sakta töms. Det såg dock ut att kunna räcka. Jag kom in genom dörrarna ca. 10:15 och konstaterar att sista pavorna ryker precis framför näsan på mig... Jag tröstplockade lite annat istället; Deutz 2004, Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001 och tre-fyra pavor "blandat rött".

Av en händelse slår jag en lov till via champagnehyllorna för att se om jag missat något. Då kommer en SS-soldat knallandes med välbekanta kartonger på en vagn. Jag frågar vad det är och han klämmer ur sig -"Henriot 96".
-"Var inte den slut?" Frågar jag.
-"Nej, vi hade visst två lådor kvar på lagret. Han som packade upp dem i lördags tyckte inte det såg snyggt ut med alla lådorna i butiken, så de här blev kvar på lagret".

;D
 

squirrel

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Vad härligt det är att få köa i sommarvärmen. Allt som saknade var solstolar på utsidan och att det lokala fiket gick runt och tog kaffebeställningar från kön.

Inköpt blev en knippe Rieslingar samt några oförklarliga flaskor med Domaine de Chevalier och Elio Grasso som hamnade i min korg.
 

J.S.

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Tog mig in till Regeringsgatan i morse för att lägga vantarna på ett par Henriot 96:eek:r... Tyvärr försov vi oss lite och att sen göra morgonrutiner med en 1,5 åring tar den tid det tar.
10:01 var jag framme, fick köa en stund och ser genom glaset hur kartongerna sakta töms. Det såg dock ut att kunna räcka. Jag kom in genom dörrarna ca. 10:15 och konstaterar att sista pavorna ryker precis framför näsan på mig... Jag tröstplockade lite annat istället; Deutz 2004, Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001 och tre-fyra pavor "blandat rött".

Av en händelse slår jag en lov till via champagnehyllorna för att se om jag missat något. Då kommer en SS-soldat knallandes med välbekanta kartonger på en vagn. Jag frågar vad det är och han klämmer ur sig -"Henriot 96".
-"Var inte den slut?" Frågar jag.
-"Nej, vi hade visst två lådor kvar på lagret. Han som packade upp dem i lördags tyckte inte det såg snyggt ut med alla lådorna i butiken, så de här blev kvar på lagret".

;D

Grattis till Henriot 96, Deutz e ju inte heller fel om jag minns rätt från vinfernot... :) Själv orkade jag inte stå i kön så jag får fixa det på annat håll i stället ;)
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Idag dök min Warre's Vintage Port 1966 upp.
Den skickades från England den 11/5.
Tack vare postens strul fick både jag och säljaren ersättning för flaskan och frakten.
En sur historia som nu har visat sig vara en solskenshistoria.
Gick lite back på växlingskursen, men det kan man ta.:D
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Tog mig in till Regeringsgatan i morse för att lägga vantarna på ett par Henriot 96:eek:r... Tyvärr försov vi oss lite och att sen göra morgonrutiner med en 1,5 åring tar den tid det tar.
10:01 var jag framme, fick köa en stund och ser genom glaset hur kartongerna sakta töms. Det såg dock ut att kunna räcka. Jag kom in genom dörrarna ca. 10:15 och konstaterar att sista pavorna ryker precis framför näsan på mig... Jag tröstplockade lite annat istället; Deutz 2004, Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001 och tre-fyra pavor "blandat rött".

Av en händelse slår jag en lov till via champagnehyllorna för att se om jag missat något. Då kommer en SS-soldat knallandes med välbekanta kartonger på en vagn. Jag frågar vad det är och han klämmer ur sig -"Henriot 96".
-"Var inte den slut?" Frågar jag.
-"Nej, vi hade visst två lådor kvar på lagret. Han som packade upp dem i lördags tyckte inte det såg snyggt ut med alla lådorna i butiken, så de här blev kvar på lagret".

;D

Jag var där vid halv 10 trots feber och frossa, stod i en tretti meter lång kö utanför men fick som belöning med mig två Henriot 96 och tre 2006 Château Prieuré-Lichine plus ett par 2008 Moscato d´Asti Prunotto och 2008 Castello di Ama Rosato . Ångrar lite att jag inte tog tre Henrioter dock, det var maxransoneringen.
 

Öhman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Handlade typ 30 btl blandat på kooperativet i St-Mont i Gascogne. Fantastiskt trevliga och seriösa viner, bland annat strålande Madiran.. Ett par av dem med mognad (-98-99).
Nu ska eländet hem oxå.
 

Pomerol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

squirrel skrev:
Vad härligt det är att få köa i sommarvärmen. Allt som saknade var solstolar på utsidan och att det lokala fiket gick runt och tog kaffebeställningar från kön.

Inköpt blev en knippe Rieslingar samt några oförklarliga flaskor med Domaine de Chevalier och Elio Grasso som hamnade i min korg.

Det låter som en trevlig morgon men den som vill ha Henriot 1996 utan att köa kan med fördel beställa den från beställningssortiment.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag beställde Henriot -96 i lördags från BS. Visst måste det vara samma som släpptes i i går? Hoppas man får nån levererad så inte dom är slut också.

Försökte även vara med på Bordeaux-släppet men eftersom jag bor i Sundsvall fick jag lita på beställning via bolaget här i stan. Beställde Prieure-Lichine och Domaine de Chevalier men enligt personalen var dom ransonerade till en flaska/person. Jävligt konstigt när det inte verkar ha varit på det viset i vinkällarbutikerna.
 

gustav.K

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

bmf skrev:
Jag beställde Henriot -96 i lördags från BS. Visst måste det vara samma som släpptes i i går? Hoppas man får nån levererad så inte dom är slut också.

Försökte även vara med på Bordeaux-släppet men eftersom jag bor i Sundsvall fick jag lita på beställning via bolaget här i stan. Beställde Prieure-Lichine och Domaine de Chevalier men enligt personalen var dom ransonerade till en flaska/person. Jävligt konstigt när det inte verkar ha varit på det viset i vinkällarbutikerna.

"Vill du beställa nyheter som inte finns i din butik gör du det på plats i butiken, och det kan du göra tidigast på säljstartsdagen kl 10.00. Denna första dag kan du beställa en (1) flaska av varje sort." Saxat från systembolaget.se.
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Pomerol skrev:
Det låter som en trevlig morgon men den som vill ha Henriot 1996 utan att köa kan med fördel beställa den från beställningssortiment.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Jag tog liksom för givet att dom tog bort den från beställningssortimentet när dom släppte den på nyhetssläppet, men det verkar ju som om det inte är så :) Får prova och se om jag gillar dom flaskorna jag köpte och i så fall beställa fler.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Egly-Ouriet Brut Premier Cru Les Vignes de Vrigny (måste också prova).

Definitivt hans enklaste skumpa, ren PM. Jag tycker PM smakar som en "bonnig" version av PN, inte bara i champagne utan generellt de gånger jag provat ren PM.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Allaboda skrev:
Har precis beställt en låda Barroche Terroir 2007.
:)
Jag beställde också en låda som komplement till min enda Signature 2007 jag fick med mig från Frankrike.
I samband med det så hämtade jag ut lite annat godis:
- Alfredo Roagna Barolo Vigna Rionda 2004
- Fernand&Laurent Pillot Meursault Le Caillerets 1er Cru 2006
- Matteo Correggia Roero 2006
- Matteo Correggia Roero Ròche D'ampsej 2004
 

Allaboda

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Jag beställde också en låda som komplement till min enda Signature 2007 jag fick med mig från Frankrike.
I samband med det så hämtade jag ut lite annat godis:
- Alfredo Roagna Barolo Vigna Rionda 2004
- Fernand&Laurent Pillot Meursault Le Caillerets 1er Cru 2006
- Matteo Correggia Roero 2006
- Matteo Correggia Roero Ròche D'ampsej 2004

Jag har precis druckit en Roero 2006, och en Ròche Dampsej 04, och jag tycker de var riktigt bra. Ingen brådska att ta de resterande jag har kvar då lite ålder komma göra dem än bättre.

Idag fick jag annars leverans av 3st Aldo Conterno Romirasco 2004. Så det får räknas som dagens köp.
 

Pomerol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Idag ringde de från Systembolaget och frågade om jag fortfarande var intresserad av Montus. Det visade sig att de hade fått in den igen och så kom de ihåg att jag försökt beställa den! Man tjänar tydligen på att vara trevlig och ha en personlig kontakt med personalen! Vet inte hur många som finns att beställa men prova om ni är intresserade.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

1 låda Michel Arnould Cuvée "Memorie de Vignes" 2002 Blanc de Noirs Grand Cru Brut.
Provade den i Kristi Himmelsfärdshelgen. Var som att dricka små syrliga karameller.
Vi tyckte att den går bra att dricka nu men hoppas att vi kan spara lite till framtiden.
Claude Cazals CLOS CAZALS 1996 Blanc de Blancs Grand Cru Brut som vi drack kvällen
innan var lite skarpare i syran och blir nog bättre om några år.
 
Toppen