Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Pomerol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
Var det på magnum som du drack den för ett år sedan?

Ja. Men kom även ihåg att 1995 var ett riktigt bra champagneår som kommit rejält i skymundan på grund av 1996. Speciellt blanc de blanc blev väl särskilt lyckade. Nu är ju inte Femme ren chardonnay men mestadels i alla fall.
 

Lando

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Pomerol skrev:
Ja. Men kom även ihåg att 1995 var ett riktigt bra champagneår som kommit rejält i skymundan på grund av 1996. Speciellt blanc de blanc blev väl särskilt lyckade. Nu är ju inte Femme ren chardonnay men mestadels i alla fall.

Gött mos, kanske får bli ett par, kul med mogen champagne på SB, speciellt till det priset. Fick 96p av Wine Spectator så du är inte ensam om att gilla den.
 
SV: Era senaste vininköp.

Beställde Palmer 1996 , Amazone de Palmer och Veuve Clicquot 1999.

Var också inne på Regeringsgatan och köpte lite spontant Femme de Champagne 1995, Delamotte 1999 ,Veuve Clicquot 2002, Egly-Ouriet Brut Tradition samt Diebolt-Vallois Blanc de Blancs 1999.

Kul start på veckan
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Var också inne på Regeringsgatan och köpte lite spontant Femme de Champagne 1995, Delamotte 1999 ,Veuve Clicquot 2002, Egly-Ouriet Brut Tradition samt Diebolt-Vallois Blanc de Blancs 1999.

Kul start på veckan

Vad du hunnit med! ;D
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Var också inne på Regeringsgatan och köpte lite spontant Femme de Champagne 1995, Delamotte 1999 ,Veuve Clicquot 2002, Egly-Ouriet Brut Tradition samt Diebolt-Vallois Blanc de Blancs 1999.

Har faktiskt alla dom liggande, om du planerar att dricka dom snart, återkom med betyg/kommentar! :)
 
SV: Era senaste vininköp.

Skumpatorsk skrev:
Har faktiskt alla dom liggande, om du planerar att dricka dom snart, återkom med betyg/kommentar! :)

Har druckit Delamotte och Veuve tidigare, finns skrivet om i någon. av avdelningarna

Delamotte 1999. Mogen nu med fin balans. Finns fortfarande på systemet. Hållet lite av abstinensen av för få Salon borta. Fin Mesnil karaktär med mineraltoner. Har fått flera postiva omdömen på forumet av andra

Veuve 2002, frisk med citronsmaker. Fina syror. Inte så mycket bröd eller jäst som ibland finns i denna. Kan nog ligga ett bra tag.
Har nu Veuve från 85,88,96,98,99 och 02. Brukar alltid vara en lagringsduglig champagne. Man får väl betala lite extra för att det är ett större hus men jag blir alltid förundrad över att de också producerar den sliskiga sec varianten som måste vara en av världens sämre exempel på "äkta" champagne som det kallas.

Får återkomma om de andra. Femme 96 drack jag för ett tag sedan men på halvmagnum. Då fick den slåss med bland annat Bollinger RD och kom inte ut som etta i den provningen.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag har två Femme 95 på magnum varav minst en kommer att drickas på semestern.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Köpte en Palmer & Co Millésime Brut 1996 för att prova om den blir
lämplig att servera på bröllop i september. Tog ett "lådvin" också:
12 flaskor Sancerre Les Belles Vignes 2008. Det måste bara bli sol
snart!
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut min Domaine La Barrocheladdning idag:
4st Pure 2007
6st Fiancée 2007
8st Signature 2007
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Köpte en Palmer & Co Millésime Brut 1996 för att prova om den blir
lämplig att servera på bröllop i september. Tog ett "lådvin" också:
12 flaskor Sancerre Les Belles Vignes 2008. Det måste bara bli sol
snart!

Drack Les belles vignes i går och tycker att det var mycket bra. Ett av de bättre rosévinerna jag provat, hade inte alls nått av det sötfruktiga som jag tycker att många roséer har. Visste inte att den fanns kvar på SB, får kanske beställa några till
 
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Det bidde en V C grande dame 98 och en Clouet 1911....

Clouet 1911 är mycket trevlig. Inget som ska ligga för länge dock kändes det som. Grand Dame är verkligen ojämn. 1996 som jag provade senast var inte kul, lite fadd och kändes som den gjort sitt här i livet, 1990 däremot en de bättre champagne jag druckit. 98 som årgång har ju kommit lite i skymundan men enligt en del ska det vara ett riktigt bra år. Du får skriva lite när du provat
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Clouet 1911 är mycket trevlig. Inget som ska ligga för länge dock kändes det som.
Du får skriva lite när du provat

Hmm, jag tror tvärtom, mina 1911 kan ligga länge till. De har en blandning årgångar med 50% av 96, 25% 95 och 25% av 97. Så jag tror apselut på att de kommer att leverare än mer längre fram.

Har inte druckit den i år, får ta och se till och testa den inom kort.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
98 som årgång har ju kommit lite i skymundan men enligt en del ska det vara ett riktigt bra år.

Jag tycker att det är ett riktigt bra år för många champagner, t.ex. Comtes, Belle Epoque, Pol Roger Chardonnay och Dom Ruinart. Alla dessa är jättegoda nu. Däremot kommer jag att vänta länge innan jag korkar upp en Grande Dame 98 igen. Jag har provat den vid två tillfällen och tycker att den är alldeles för ung än så länge. Lite för mycket äpple och druvkärnor. Den har hög syra och lång fin eftersmak så jag tror att den har potential att bli riktigt bra om några år.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Era senaste vininköp.

Att min nyinköpta Feta dam från 98 ska få ligga länge känner jag mig rätt övertygad om.
Men, era kommentarer kring Clouet 1911 är ju lite tvetydiga. Hur ska ni ha det egentligen, pimpla eller spara? ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Sjödin skrev:
Men, era kommentarer kring Clouet 1911 är ju lite tvetydiga. Hur ska ni ha det egentligen, pimpla eller spara? ;D

Finns bara ett sätt att ta reda på det - det vet du ::)
 

Pomerol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag tycker att det är ett riktigt bra år för många champagner, t.ex. Comtes, Belle Epoque, Pol Roger Chardonnay och Dom Ruinart. Alla dessa är jättegoda nu. Däremot kommer jag att vänta länge innan jag korkar upp en Grande Dame 98 igen. Jag har provat den vid två tillfällen och tycker att den är alldeles för ung än så länge. Lite för mycket äpple och druvkärnor. Den har hög syra och lång fin eftersmak så jag tror att den har potential att bli riktigt bra om några år.

Håller med, ett år som fallit mig i smaken men för konsumtion snarare än lagring. Tycker många 98:eek:r redan nu bjuder på röda äpplen istället för gröna. Förmodligen en tidsfråga innan de passerar den magiska gränsen då oxidation gör sig påmind och stör. Gäller i dagsläget självklart de enklare årgångschampagner/prestigerna - toppskiktet kommer hålla sig längre. Om jag inte missminner mig valde Salon inte att göra någon champagne 1998. Kanske ett pinotår?
 
SV: Era senaste vininköp.

Pomerol skrev:
Håller med, ett år som fallit mig i smaken men för konsumtion snarare än lagring. Tycker många 98:eek:r redan nu bjuder på röda äpplen istället för gröna. Förmodligen en tidsfråga innan de passerar den magiska gränsen då oxidation gör sig påmind och stör. Gäller i dagsläget självklart de enklare årgångschampagner/prestigerna - toppskiktet kommer hålla sig längre. Om jag inte missminner mig valde Salon inte att göra någon champagne 1998. Kanske ett pinotår?

Å andra sidan valde de att göra en champagne 1997. Ibland blir ju speciella lägen bra trots allt,

Vad gäller Andre C 1911 så var det min uppfattning att den inte skulle ligga allt för länge utan den var riktigt bra som den var. Kommer inte ihåg exakt deg datum men har för mig att det var 2006.
 
Toppen