Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Fick just höra att Clouet ökat sin årsproduktion till 200.000 buteljer (tidigare 70.000st). Undra om det kommer att påverka kvalitén - återigen vänder jag mig till magnum som kanske har en uppfattning, var ju där nyss.

Samt hur görs Clos de Bouzy, vet ngn ngt om den? Har Clouet avskärmat en del av odlingen, eller använder han den som är vid gården?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Fick just höra att Clouet ökat sin årsproduktion till 200.000 buteljer (tidigare 70.000st). Undra om det kommer att påverka kvalitén - återigen vänder jag mig till magnum som kanske har en uppfattning, var ju där nyss.

Samt hur görs Clos de Bouzy, vet ngn ngt om den? Har Clouet avskärmat en del av odlingen, eller använder han den som är vid gården?
vad är Clos de Bouzy?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Enligt uppgift från en polare som var nere i våras och som nu läst att Clouet håller på att skapa en Clos d Bouzy ???
ja, det är en ide som han har att göra en champagne enbart på druvorna bakom huset. inte släppt än vad jag vet ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
ja, det är en ide som han har att göra en champagne enbart på druvorna bakom huset. inte släppt än vad jag vet ;D

Men tydligen har han själv nämnt det för min informelle informatör.

Vad vet du om kvaliten nu när produktion ökas till 200.000 pavor?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Men tydligen har han själv nämnt det för min informelle informatör.

Vad vet du om kvaliten nu när produktion ökas till 200.000 pavor?
Att den är släppt? tror inte det kommer påverka kvaliten den har varit 200000 under ett par år redan!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Att den är släppt? tror inte det kommer påverka kvaliten den har varit 200000 under ett par år redan!

Min fråga syftade till om det är risk att kvaliten sjunker när produktion går från 70´till 200´ - låter bra den inte skett i ett nafs :)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

När du ska korka upp din 1911 beror lite på när den är deggad.
Provade en som var deggad 2006 tillsammans med v_skogh och den var helt j**la fantastisk men sedan provade jag en som var deggad 2008 och den var inte alls lika bra. Natruligtvis är det bara flaskor från 2008 som jag fick i senaste beställningen och de kommer jag låta ligga ett bra tag i förhoppning om att de blir bättre för den senaste var en stor besvikelse.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
När du ska korka upp din 1911 beror lite på när den är deggad.
Provade en som var deggad 2006 tillsammans med v_skogh och den var helt j**la fantastisk men sedan provade jag en som var deggad 2008 och den var inte alls lika bra. Natruligtvis är det bara flaskor från 2008 som jag fick i senaste beställningen och de kommer jag låta ligga ett bra tag i förhoppning om att de blir bättre för den senaste var en stor besvikelse.
Jag skulle tro att din besvikelse med deg,2008 beror på en dålig flaska och inte deg. datum. Prova en till ;) jag drack en förra veckan som var fullständigt lysande!
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Vad vet du om kvaliten nu när produktion ökas till 200.000 pavor?

Jag har pratat lite med DA om det hela, samt gjort en del olika projektioner, och vi är rörande överens* om att kvalitén har potential att trefaldigads.




*(med reservation för fel i vår ekvation)
 
SV: Era senaste vininköp.

Nicolas Feuillatte Cuvée Special 2004. Fick den som gåva av personalen i Paris. Jag sa naturligtvis hur glad jag blev.

Är det någon som druckit den, kan jag förvänta mig att den är bättre än standardutgåvan eller avnjutes den bäst ihop med apelsinjuice?
 
SV: Era senaste vininköp.

Bubblaren skrev:
Fick just höra att Clouet ökat sin årsproduktion till 200.000 buteljer (tidigare 70.000st). Undra om det kommer att påverka kvalitén
Tveksamt. Det har man ju lärt sig med all önskvärd tydlighet från vissa här på forumet (tänker inte nämna namn, men du vet nog vilka jag syftar på) att volymen på produktionen inte säger någonting om kvaliteten på vinet, så varför skulle Clouet vara annorlunda?
Nej, helt ärligt så beror det väl antagligen på vad de har för underlag för ökningen i form av vingårdar.

SUPRA skrev:
Jag har pratat lite med DA om det hela, samt gjort en del olika projektioner, och vi är rörande överens* om att kvalitén har potential att trefaldigads.




*(med reservation för fel i vår ekvation)
Har du kul, eller?
Hur började diskussionen handla om mig och varför driver du med mig när du tror att jag inte läser? Har du något problem med siffror och uppskattningar baserat på dem, eller är det något personligt? Bara så du vet så anser jag det vara rätt fult att göra sig lustig över någon på deras bekostnad när de inte är närvarande, men i ditt fall kan jag inte säga mig vara jätteförvånad. Jag hoppas att du inte menar så mycket med det och att det bara är ett tecken på hur din humor är.

Suck, det är ganska tröttsamt att man måste förklara sådana självklarheter, men att jag presenterade ett litet exempel på vad urvalet av druvor till ett vin som produceras i jättesmå kvantiteter (på ett absolut toppläge) kan göra för jämfört med ett som produceras i långt mer än hundra gånger större volymer för hur stort man på ett teoretiskt plan har skäl att tro att vinet kan bli innebär inte att jag säger mig ha en färdig, allmängiltig formel för hur en volymökning kommer att påverka kvaliteten i varje enskilt fall. Om du inte håller med om mitt resonemang så låt bli, men låt bli att förvrida den.

Mitt ursprungliga inlägg var mycket mer nedlåtande än ovanstående, men jag valde att redigera till något mer diplomatiskt. Ett råd...gör inte att jag ångrar det!
 
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Jag tycker att det är ett riktigt bra år för många champagner, t.ex. Comtes, Belle Epoque, Pol Roger Chardonnay och Dom Ruinart. Alla dessa är jättegoda nu. Däremot kommer jag att vänta länge innan jag korkar upp en Grande Dame 98 igen. Jag har provat den vid två tillfällen och tycker att den är alldeles för ung än så länge. Lite för mycket äpple och druvkärnor. Den har hög syra och lång fin eftersmak så jag tror att den har potential att bli riktigt bra om några år.
Jag drack en La Grande Damé -98 i höstas och kan bara hålla med. Den var riktigt ung och jag ansåg att den gav väldigt lite i nuläget just p.g.a. detta. Ej heller tycker jag det är en champagnestil jag kan uppskatta i nuläget. De gånger jag dricker La Grande Dame i framtiden lär vara när den är äldre än 10 år.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut 3 st Antica Terra Pinot Noir som jag beställt. Dock inga spår efter mina Lillian som skulle kommit samtidigt...och som en bonus tog klåparen i kassan betalt för 3 Lillian istället för 3 Antica Terra ::)
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut ett sexpack Cuvée du Vatican Côtes du Rhône-Villages 2007. Beställde en låda till idag då jag räknar med att det mesta går åt i helgen.
 

Lambo

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Darth Angelus skrev:
Jag drack en La Grande Damé -98 i höstas och kan bara hålla med. Den var riktigt ung och jag ansåg att den gav väldigt lite i nuläget just p.g.a. detta. Ej heller tycker jag det är en champagnestil jag kan uppskatta i nuläget. De gånger jag dricker La Grande Dame i framtiden lär vara när den är äldre än 10 år.

Drack -98 förra nyårsafton om jag inte minns helt fel i sällskap med flera andra ädla skumpor och den var kvällens bottennapp tyvärr.
Har druckit den vid 2 tillfällen och inte blivit imponerad. Jag är tveksam till att den kommer att bli en riktigt bra skumpa tyvärr.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade idag ut en låda Amazone de Palmer som jag beställde för ett par veckor sedan.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Sir Winston Churchill 1998 - skall drickas snart till gåslever :p
Bollinger SC - bra att ha
Domaine du Vieux Lazaret (2004)
Ch Mont-Redon 2005 på hel- och halvflaska. Till 700+ g T-Bone och goda såser :D
Gigondas Montirius Ter Âines 2005

pol_rogerchurchillchampagne2.jpg
 
Toppen