Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

vintjej

Medlem

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Sällar mig till skaran av gratulanter.
Barn är rikedom!

Jag gör det samma. Hoppas nu bara du inte får en sån här unge

För att återgå till topic så hämtade jag lite Selosse med ålder på i helgen och vad som skulle varit Bollinger GA -96 magnum visade sig vara något helt annat eftersom jag fick med mig fel låda hem.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Jag gör det samma. Hoppas nu bara du inte får en sån här unge

För att återgå till topic så hämtade jag lite Selosse med ålder på i helgen och vad som skulle varit Bollinger GA -96 magnum visade sig vara något helt annat eftersom jag fick med mig fel låda hem.

He he... man brukar säga man får de barn man förtjänar! Så nu är frågan vad Elvis förtjänar :D Grattis till vad det ännu månne bli.
 

R.P

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Grattis Elvis! :)

Och imorgon kommer en liten vinkyl hemlevererad, har ingen härnere så den är välbehövlig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

vintjej skrev:
Måste erkänna att jag inte läste det inlägget.:D
Dock lider jag med din fru, med tanke på att hon också missar allt gott här i livet, rött kött, goda ostar, charkuterier, ostron o s v. Man får trösta sig med parmesan och hummer.
Ett liv utan Gruyère? Det verkar omöjligt i dagsläget.

...och så ett grattis till Elvis med fru!
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

I helgen köpte jag Scholls Schloss Vollrads Riesling Trocken 2008 enligt rekommendation av en ny stjärna på butiken.
Ett engångsköp kan tilläggas.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

1 låda Laborum Tannat. Kan nästan ingenting om rödvin.
Får väl använda det till matlagning om vi inte gillar det.
Och så upptäckte vår langare på SB att Cloudy Bay Te Koko 2006 fanns bland septembers nyheter.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=95286&Butik=0&SokStrangar=
Eftersom vi gillar Sauvignon Blanc och har druckit några Cloudy Bay tidigare så var det svårt att låta bli
att köpa bums efter att ha läst följande rader i våras av en av Sveriges mest kända vinkännare:
"Det finns för en gång skull en riktig utmanare som i vissa stycken kan vara väl så bra som de franska
förebilderna. Jag tänker på de främsta vinerna från Marlborough i Nya Zeeland.
När de konsumeras i sin ungdom kombinerar de druvans gräsiga grunddrag med en explosiv exotisk
passionsfruktsintensitet som överglänser sina franska bröder. I några fall kan syran och fräschören
samtidigt vara lika hög vilket gör vinerna till rena vårläskande solstrålar.
Allra bäst är Te Koko ett prestigevin från legendariska Cloudy Bay som jäst med vildjäst och som ger
en sällan skådad intensitet. Nästan lika bra är den extremt krispiga 2008 Cloudy Bay Sauvignon Blanc."

Kommer nog väl till pass till hösten också. För dem som inte vet det så är årets hummerpremiär den 21/9.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

vintjej skrev:
Tydligen är det inte så kinkigt med hårdostar (vet inte varför).
Fondue moitié-moitié lär ju vara safe i vilket fall som helst.
*går och tullar på sina kvarvarande 2,5kg*
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Åhå, den har jag missat. Måste kollas upp. Jag är en sucker för hans viner generellt. Älskar Cape Mentelle också.
 
SV: Era senaste vininköp.

vintjej skrev:
Åhå, den har jag missat. Måste kollas upp. Jag är en sucker för hans viner generellt. Älskar Cape Mentelle också.
Du har inte missat något om du inte hittar några. Har provat den vid ett flertal tillfällen och aldrig varit riktigt impad. För mycket tropik och fat för att vara en SB i min smak, dessutom brukar de 14% alkohol vinet brukar ha slå igenom. Mer en kuriositet än ett riktigt gott vin.
Skall man ha fatad SB är Alphonse Mellot "Edmond" oslagbar.
Branders Au Naturel är också way bättre än Te Koko.
 

vintjej

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

El burro grande skrev:
Du har inte missat något om du inte hittar några. Har provat den vid ett flertal tillfällen och aldrig varit riktigt impad. För mycket tropik och fat för att vara en SB i min smak, dessutom brukar de 14% alkohol vinet brukar ha slå igenom. Mer en kuriositet än ett riktigt gott vin.
Skall man ha fatad SB är Alphonse Mellot "Edmond" oslagbar.
Branders Au Naturel är också way bättre än Te Koko.

Aha. Provade en Craggy Range SB som var lite rolig. En liten andel var fatad och den hade legat sur lie. INgen tropisk frukt där. SKa definitivt kolla dina alternativ.
 
Toppen