Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Dök upp 2 st Rousseau Chambertin Grand Cru på regeringsgatan enligt bolagets hemsida. Givetvis bara på nätet :'(

...att man fortfarande hoppas på att det är sant är tragiskt, men nån gång kanske det funkar!!! (fick iofs en Salon 96 på så sätt).
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Jag hade tänkt hämta ut min beställning men jag köpte lite Domaine Brusset Gigondas Les Hauts de Montmirail 2007 istället...
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Jag hade tänkt hämta ut min beställning men jag köpte lite Domaine Brusset Gigondas Les Hauts de Montmirail 2007 istället...
Idag gjorde jag det jag skulle göra och hämtade ut min beställning med:
- Clos du Mont-Olivet Châteauneuf-du-Pape 2005
- Domaine des Baumard Savennières Clos du Papillon 2005
- Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Kabinett #9 2007
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Dagens uthämtning:

- Fernand&Laurent Pillot Chassagne-Montrachet 2006
- Fernand&Laurent Pillot Chassagne-Montrachet 1er Cru Vide Bourse 2007
- Deusyls de La Pèira 2007
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag har visat min naiva sida idag och faktiskt litat på Krug88 & Co så antingen har de varit ärliga och flaskorna de rekommenderade är precis så bra som de sagt eller så har jag råkat ut för ett practical joke som kommer få mig bannad från forumet för all framtid och dagens pucko tråden behövs inte uppdateras längre.

Jag har köpt en flaska vardera av Henriot Rosè Noire & M&C NV från 80-talet idag.
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Jag har visat min naiva sida idag och faktiskt litat på Krug88 & Co så antingen har de varit ärliga och flaskorna de rekommenderade är precis så bra som de sagt eller så har jag råkat ut för ett practical joke som kommer få mig bannad från forumet för all framtid och dagens pucko tråden behövs inte uppdateras längre.

Jag har köpt en flaska vardera av Henriot Rosè Noire & M&C NV från 80-talet idag.

Lugn, säkert jättebra!

hmm... men du, - inget du tar med dig nästa gång va..? Snälla..
 

Krug88

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Jag har visat min naiva sida idag och faktiskt litat på Krug88 & Co så antingen har de varit ärliga och flaskorna de rekommenderade är precis så bra som de sagt eller så har jag råkat ut för ett practical joke som kommer få mig bannad från forumet för all framtid och dagens pucko tråden behövs inte uppdateras längre.

Jag har köpt en flaska vardera av Henriot Rosè Noire & M&C NV från 80-talet idag.
Henriot kommer du att bli mycket nöjd med!
Provat den 2 gånger nu, båda har varit mycket bra.

Var ett tag sedan jag testade Moet NV från 80-talet, men har provat 3 olika flaskor från 70-talet den senaste veckan och alla har varit vitala med frukten kvar.
Summa sumarum - duger bra åt dig...
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Jag har visat min naiva sida idag och faktiskt litat på Krug88 & Co så antingen har de varit ärliga och flaskorna de rekommenderade är precis så bra som de sagt eller så har jag råkat ut för ett practical joke som kommer få mig bannad från forumet för all framtid och dagens pucko tråden behövs inte uppdateras längre.

Jag har köpt en flaska vardera av Henriot Rosè Noire & M&C NV från 80-talet idag.

Kan bekräfta att Henriot var ett fantastiskt vin då jag provade det och även M&C från 70-talet levererade bra. Goda grejer som borde funka även på västkusten.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Segling väntar, idag blev det dyrt men en del åker in i källaren.

En lite selektion:

6 x Palmer & Co. Brut 375 ml
4 x Palmer BdB 2004
4 x Amazone de Palmer Brut - känns väldigt spännande att testa!
4 x Palmer 1996 Magnum
12 x Rubesco Rosso di Togiano 2006 87091-01

Systemets sortiment gällande 33 cl burköl lämnar en del i övrigt att önska.
"Guldkällan" (svart och vit), König Pilsner m.m. nåväl i bastun kanske det inte spelar någon roll.

En Captain Morgan till chokladen blir nog toppen i sittbrunnen också.

Lådvinerna tar nån annan med... :'(
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
...König Pilsner m.m. nåväl i bastun kanske det inte spelar någon roll.

Vet inte om du syftar på den här (även här) för i så fall har du godisbärs i kassen. Riktigt trevlig i bastun. Jag och en före detta kollega brukade hälla vars två 33:eek:r i våra sportdrycksflaskor innan vi satte oss i bastun på gymmet i Düsseldorf. Jag gillar gym som säljer bärs. ;D

Notera dock att den egentligen heter König Pilsener.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Tack för tipset. Har två plattor och tänkte att en tysk öl kan ju inte gå fel.

Bara för svenskar med invalidosmaklökar vana vid Pripps och annat elände...
 

bmf

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Såg att Juhlin tyckte om Bollinger Le Grand Année 1999 (92/95p i LG) så jag var in och köpte en idag. Nån som provat den och vet om det är värt att köpa den sista flaskan som fanns också?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Era senaste vininköp.

bmf skrev:
Såg att Juhlin tyckte om Bollinger Le Grand Année 1999 (92/95p i LG) så jag var in och köpte en idag. Nån som provat den och vet om det är värt att köpa den sista flaskan som fanns också?
Jag tycker den är OK, men för mig är det ingen stor Bollinger!
 
SV: Era senaste vininköp.

bmf skrev:
Såg att Juhlin tyckte om Bollinger Le Grand Année 1999 (92/95p i LG) så jag var in och köpte en idag. Nån som provat den och vet om det är värt att köpa den sista flaskan som fanns också?
Postade om den här: http://www.finewines.se/http://www.fine ... 829#p25829

Som magnum säger, ingen stor Champagne, men ändå helt klart trevlig och mycket lättdrucken, tycker att det är ett helt ok köp även med Systemets priser.
 
SV: Era senaste vininköp.

Skaffade lite större lagringsutrymme då det förra var fullt och med 40 flaskor hemma var jag tvungen att göra något. Nu kan jag expandera vidare ;D

Kollade därför vad jag hade i källaren och tyckte att 98 var lite underrepresenterat så jag tog en tur förbi Regeringsgatan och plockade på mig:
Comtes De Champagne
Winston Churchhill
Krug
Grande Damé

Spontanköpte lite Duval Leroy BdB och Delamotte 1999 samt kompletterade med Cristal 2002 när jag ändå var i farten. Fick också en överblick av vad som kommer i släppet 15e november samt 1a december. En del smått och gott, bland annat Bollinger VVF 2000, några Egly-Ouiret, Paul Bara 2002 samt rose, Mailly (en som jag aldrig sett förut). Listan var inte jättelång men jag hade inte möjlighet att detaljsgranska den. Tydligen kommer en del kul på rödvinsfronten också men jag är fel person här.

Den 15e december släpps bara sprit så det är inget mer att se fram emot på vinfronten efter den 1a december. För övrigt så gapar hyllor rätt tomma på Regeringsgatan vad gäller champagne just nu.
 
Toppen