Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Fick också en överblick av vad som kommer i släppet 15e november samt 1a december. En del smått och gott, bland annat Bollinger VVF 2000, några Egly-Ouiret, Paul Bara 2002 samt rose, Mailly (en som jag aldrig sett förut). Listan var inte jättelång men jag hade inte möjlighet att detaljsgranska den.

Märkligt att det ska vara så svårt för SS att publicera nyheterna på sin egen hemsida.
 
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Märkligt att det ska vara så svårt för SS att publicera nyheterna på sin egen hemsida.
Du ska jämnt klaga, var glad att vi inte har ransoneringen kvar i Sverige ;D

Skämt åsido, jag vet inte heller varför. Det verkar som att det går att få tillgång till listorna om man är klassad i en speciall kategori. Vissa bloggare och vinjournalister vet jag får listorna tidigt. Å andra sidan så får man ju sällan tillgång till framtida lanseringar hos butiker utomlands heller. Det tar ju bort lite av draget kring vad som finns på hyllorna idag. Så det finns ju viss logik i det hela.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Märkligt att det ska vara så svårt för SS att publicera nyheterna på sin egen hemsida.
De är inte så bra på att informera om lanseringen av beställning på Internet heller...
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En flaska DP 2000 på extrapris, 99 euro. Undrar om de inte skyltade med att ordinarie pris var 129 euro vilket är klart dyrare än Bolagets 1169.

Slog även till på en flaska Perrier-Jouet Grand Brut som jag inte kan minnas att jag har provat tidigare.

En halvpanna Roederer fick också slinka med på skumpafronten.

Hittade en Knoll Riesling Smaragd 2008. Är lite nyfiken på 08:eek:rna efter att ha provat en riktigt trevlig Chardonnay Smaragd 08:a från Hirtzberger här om veckan.
 

ae

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
De är inte så bra på att informera om lanseringen av beställning på Internet heller...

Svar från Kundtjänst:

"Vi räknar med att kunna erbjuda tjänsten e-beställning i hela landet under första
halvåret 2010, men innan vi gör det kommer vi att testa tjänsten i ett begränsat
antal butiker i Uppsala och Malmö. Det testet kommer att sätta igång under denna
vecka.

Vi kommer att utveckla e-beställningstjänsten stegvis och privatimport kommer att
bli en del av erbjudandet senare under 2010. Vi hoppas på det sättet kunna förbättra
privatimportstjänsten."
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

ae skrev:
Svar från Kundtjänst:

"Vi räknar med att kunna erbjuda tjänsten e-beställning i hela landet under första
halvåret 2010, men innan vi gör det kommer vi att testa tjänsten i ett begränsat
antal butiker i Uppsala och Malmö. Det testet kommer att sätta igång under denna
vecka.

Vi kommer att utveckla e-beställningstjänsten stegvis och privatimport kommer att
bli en del av erbjudandet senare under 2010. Vi hoppas på det sättet kunna förbättra
privatimportstjänsten."
Jag fattar inte vad de behöver testa? Beställning på webben är en ganska välutvecklad tjänstetyp vid det här laget. De flesta kan t.o.m. leverera till godtyckliga adresser vilket inte SS behöver göra...
 
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Jag fattar inte vad de behöver testa? Beställning på webben är en ganska välutvecklad tjänstetyp vid det här laget. De flesta kan t.o.m. leverera till godtyckliga adresser vilket inte SS behöver göra...
Ett ord räcker väl:

Monopol
 

Krisman

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Diebolt-Vallois Fler de Passion 2002, Alain Graillot Crozes 2007 på magnum,
Cuilleron vit Saint-Joseoh 2007 och Stephane Robert vit Saint-Peray 2005
 

v_skogh

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Har druckit GA 99 vid tre tillfällen, varav ett på magnum.
Utifrån det kan jag bara säga att det är fan så mycket bättre på magnum. Suverän helt enkelt.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Jag fattar inte vad de behöver testa? Beställning på webben är en ganska välutvecklad tjänstetyp vid det här laget. De flesta kan t.o.m. leverera till godtyckliga adresser vilket inte SS behöver göra...

Två saker. För det första är det ytterst sällsynt med mjukvara som fungerar klanderfritt vid första försöket, därav en period för att bli av med de värsta barnsjukdomarna. För det andra är det inte mjukvaran som brukar vara det stora problemet vid webbhandel, det är den bakomliggande logistiken som är det svåra dvs när människan ska ta över. Med tanke på att det i det här fallet dessutom inte berör endast en butik typ FRW eller Farr utan samtliga butiker i ett stort land så har jag full förståelse för att man först vill testa att det hela fungerar, från det att kunden får upp sidan på nätet tills dess att denne går hem nöjd med utikter om att bli packad med stil. Det hela ska dessutom ske snabt och kostnadeseffektivt. (Är det 88:an eller magnum som brukar ondgör sig över speditörernas oduglighet i England och därför beställer allt från samma ställe även om det är billigare någon annanstans?)
 
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Två saker. För det första är det ytterst sällsynt med mjukvara som fungerar klanderfritt vid första försöket, därav en period för att bli av med de värsta barnsjukdomarna. För det andra är det inte mjukvaran som brukar vara det stora problemet vid webbhandel, det är den bakomliggande logistiken som är det svåra dvs när människan ska ta över. Med tanke på att det i det här fallet dessutom inte berör endast en butik typ FRW eller Farr utan samtliga butiker i ett stort land så har jag full förståelse för att man först vill testa att det hela fungerar, från det att kunden får upp sidan på nätet tills dess att denne går hem nöjd med utikter om att bli packad med stil. Det hela ska dessutom ske snabt och kostnadeseffektivt. (Är det 88:an eller magnum som brukar ondgör sig över speditörernas oduglighet i England och därför beställer allt från samma ställe även om det är billigare någon annanstans?)

Det man kanske förundrar sig över är att SB först 2010 inför beställningar över internet.

Sedan går det alltid att outsourca sådant som logistik, det finns gott om leverantörer som hanterar detta betydligt bättre än en så pass liten aktör som SB. Vi får ju bara hoppas att SB har tillräcklig självinsikt för att fatta den typen av beslut.
 

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Det man kanske förundrar sig över är att SB först 2010 inför beställningar över internet.

Sedan går det alltid att outsourca sådant som logistik, det finns gott om leverantörer som hanterar detta betydligt bättre än en så pass liten aktör som SB. Vi får ju bara hoppas att SB har tillräcklig självinsikt för att fatta den typen av beslut.


Systembolaget...ha självinsikt? Du måste skämta! :(
 

Jos

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Det man kanske förundrar sig över är att SB först 2010 inför beställningar över internet.

Sedan går det alltid att outsourca sådant som logistik, det finns gott om leverantörer som hanterar detta betydligt bättre än en så pass liten aktör som SB. Vi får ju bara hoppas att SB har tillräcklig självinsikt för att fatta den typen av beslut.

Liten aktör? Finns inte så många aktörer med försäljning mot konsumenter med en omsättning över 20 miljarder i Sverige. Vet inte hur mycket av sin försäljning de skulle kunna få över till nätet men även blygsamt räknat lär de inte bli en liten aktör i alla fall.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Två saker. För det första är det ytterst sällsynt med mjukvara som fungerar klanderfritt vid första försöket, därav en period för att bli av med de värsta barnsjukdomarna. För det andra är det inte mjukvaran som brukar vara det stora problemet vid webbhandel, det är den bakomliggande logistiken som är det svåra dvs när människan ska ta över. Med tanke på att det i det här fallet dessutom inte berör endast en butik typ FRW eller Farr utan samtliga butiker i ett stort land så har jag full förståelse för att man först vill testa att det hela fungerar, från det att kunden får upp sidan på nätet tills dess att denne går hem nöjd med utikter om att bli packad med stil. Det hela ska dessutom ske snabt och kostnadeseffektivt. (Är det 88:an eller magnum som brukar ondgör sig över speditörernas oduglighet i England och därför beställer allt från samma ställe även om det är billigare någon annanstans?)
Jag kan rätt mycket om programvara. Jag jobbar med mer komplexa system än vad SS nå'nsin kommer att ha... ;)
Egentligen så handlar det bara om en butik - SS Webbutik - med ett begränsat antal leveransadresser. Det finns ingen anledning att krångla till det. Den begränsade testverksamheten ger ju snarast en ökad komplexitet...
Jag står för att de är sopor. Det finns i princip färdiga lösningar som skulle ha gått att implementera snabbt för många år sedan om viljan funnits.

Edit: Det krävs troligen en hel del investeringar i infrastruktur för att klara tjänsten. Å andra sidan så slipper man ju en hel del av dagens manuella hantering så det torde gå rätt fort att tjäna in investeringskostnaderna.
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Det man kanske förundrar sig över är att SB först 2010 inför beställningar över internet.

Sedan går det alltid att outsourca sådant som logistik, det finns gott om leverantörer som hanterar detta betydligt bättre än en så pass liten aktör som SB. Vi får ju bara hoppas att SB har tillräcklig självinsikt för att fatta den typen av beslut.

Vilken del eller vilka delar av logistiken menar du att de ska outsourca och i så fall till vem/vilka?

Jag utgår ifrån att själva transporten redan idag utförs av tredje part liksom lagerhållningen då det rör sig om beställningssortimentet o varorna rimligtvis ska direkt från importör till vald butik.
 
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Vilken del eller vilka delar av logistiken menar du att de ska outsourca och i så fall till vem/vilka?

Jag utgår ifrån att själva transporten redan idag utförs av tredje part liksom lagerhållningen då det rör sig om beställningssortimentet o varorna rimligtvis ska direkt från importör till vald butik.

Distributionen sköts av Lagena AB, ett helägt dotterbolag till systembolaget. Så det är väl ett bra ställe att börja.
 
SV: Era senaste vininköp.

Jos skrev:
Liten aktör? Finns inte så många aktörer med försäljning mot konsumenter med en omsättning över 20 miljarder i Sverige. Vet inte hur mycket av sin försäljning de skulle kunna få över till nätet men även blygsamt räknat lär de inte bli en liten aktör i alla fall.

Det de ska göra är att lägga beställningen på nätet, sedan får man hämta i butik. De är en liten aktör i förhållande till exempelvis Dagab, ICA eller COOP som alla har större volym, svårare produktsortiment, fler distributionspunkter etc. Nu är ju sprit´och vin "heliga" i Sverige men logistikmässigt i förhållande till färskvaror som kött, mejeriprodukter och liknande inte speciellt komplicerat. Stöldbegärlighet är en aspekt men det delas med andra varor som exempelvis kött.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
Å fan, jag utgick i min enfald ifrån att de använde olika speditörer.
En del importörer sköter leveranserna själva. Det säger nog en del om vad Lagena erbjuder i förhållande till vad som faktiskt går att förhandla sig fram till på den öppna marknaden.
 
Toppen