Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

kayaker skrev:
Det finns i princip färdiga lösningar som skulle ha gått att implementera snabbt för många år sedan om viljan funnits.

Att det skulle ha gått att göra för åratal sedan är en annan femma och det är inte tal om annat. Problemet stavas i vanlig ordning "politiker". Är det något som inte fungerar eller som är bakåtsträvande så kan du ge dig fan på att det finns politiker involverade. Att SS ens har internetbeställning sätter jag utan tvekan i samband med tasksparken monopolet fick av eu-domstolen angående privatimport.

shorepower skrev:
Det de ska göra är att lägga beställningen på nätet, sedan får man hämta i butik. De är en liten aktör i förhållande till exempelvis Dagab, ICA eller COOP som alla har större volym, svårare produktsortiment, fler distributionspunkter etc. Nu är ju sprit´och vin "heliga" i Sverige men logistikmässigt i förhållande till färskvaror som kött, mejeriprodukter och liknande inte speciellt komplicerat. Stöldbegärlighet är en aspekt men det delas med andra varor som exempelvis kött.

Det finns dock en viss skillnad i så måtto att SS kommer att behöva hantera enstaka produkter medan dagligvaruhandlen jobbar med bulk. Vi kan ju bara titta på hur lite vi har servicen med att få en matkasse ihopplockad baserat på en internetbeställning. Det är dyrt och felbenäget. Bulk är enklare att datorisera. Nu vet jag dock inte hur datoriserade omlastningscentralerna är men jämför t ex med bagagehanteringen på en flygplats.
 
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Det finns dock en viss skillnad i så måtto att SS kommer att behöva hantera enstaka produkter medan dagligvaruhandlen jobbar med bulk. Vi kan ju bara titta på hur lite vi har servicen med att få en matkasse ihopplockad baserat på en internetbeställning. Det är dyrt och felbenäget. Bulk är enklare att datorisera. Nu vet jag dock inte hur datoriserade omlastningscentralerna är men jämför t ex med bagagehanteringen på en flygplats.
Det är korrekt och gör det svårare. Man slipper dock tänka på hållbarhet.

Det är dock ett problem som delas av andra branscher som exempelvis elektronikbranschen. Logiken som behövs för att maximera varje transport baserat på beställningar, tillgänglighet och leveransort finns idag. Ett exempel på ett företag som gör detta i stor skala är amazon.com
 
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Det gör de nog också, men själva logistikhanteringen sköts av Lagena.
Detta är tredje tråden på kort tid där du spekulerar kring Systembolaget utan att ha en aning om hur det fungerar i verkligheten.
Kan du inte kolla fakta innan du börjar skriva något SB relaterat nästa gång?
Jag är ingen fanatisk SB anhängare, det vet de som känner mig, men jag är inte heller direkt ett fan din förvanskning av fakta.
 
SV: Era senaste vininköp.

El burro grande skrev:
Detta är tredje tråden på kort tid där du spekulerar kring Systembolaget utan att ha en aning om hur det fungerar i verkligheten.
Kan du inte kolla fakta innan du börjar skriva något SB relaterat nästa gång?
Jag är ingen fanatisk SB anhängare, det vet de som känner mig, men jag är inte heller direkt ett fan din förvanskning av fakta.
Eftersom du vet fakta får du gärna presentera dem. Lagena bildades ju om bolag för tre år sedan för att hantera SBs logistik och även sälja sig mot den öppna marknaden. Jag vet inte om de sköter de specifka speditionstjänsterna

Du får gärna berätta var jag förvanskat fakta här istället för att bara peka finger

Edit:
(och jag var tvungen att kolla igenom. Vet att du hade synpunkter på mig kring inköp men det tredje tråden kan jag inte hitta. Vet att jag ofta har fel men tre gånger lät mycket :) )

.
 

Dexter

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

De som kör ut varor till Bolagen är
Lagena
Green Cargo
VSD
KGA
DLP
V&S
Trebuchet

Carlsberg
Spendrups
Åbro
Krönlines
Kopparbergs
3P

Sen är det många som samdistribuerar
tex på vissa ställen kör Carlsberg kommer VSD med.
Spendrups tar med KGA

Sen alla små som skickar med DHL eller kör ut själva
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Guayabera skrev:
Är det Dan Browns senaste som ligger på bordet bakom? Litteraturens BiB ;)

hahaha

Inte ens när man köper Krug slipper man att bli påhoppad. Forumet håller stilen som alltid.
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Grattis!

Beställde du 11 eller har du redan druckit upp en?
Det var deras sista 11 :(
http://www.finewines.se/http://www.fine ... ic.php?t=1
Totalt har nu 4/4 återförsäljare som jag pratat med haft slut på flaskor.

Guayabera skrev:
Är det Dan Browns senaste som ligger på bordet bakom? Litteraturens BiB ;)
CH skrev:
hahaha

Inte ens när man köper Krug slipper man att bli påhoppad. Forumet håller stilen som alltid.
haha, falkögon! Det är min frus! Jag lovar! ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Lando skrev:
Fan jag blir typ hård i brallan av att se bilden på Krugflaskorna, borde nog söka hjälp...

Samma här.

Kommer nog aldrig kunna släppa om den där lådan med Krug 1988 som jag hoppade av hade en ärlig eller oärlig säljare...
 
SV: Era senaste vininköp.

Lite Legras & Haas 2002 och R & L Legras 1996. Släpade med mig en låda Duval Leroy till kassan men då jag redan har ett gäng i källaren släppte jag den där.

Såg 1-2 bekanta ansikten i butiken, men i övrigt var det rätt lugnt när väl Mackmyrafantasterna fått sitt, så det gick på en 10-15 minuter att ta sig igenom.
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Försökte beställa Duval-Leroy 1996 idag men det var nollat. Toppen att SS tagit in hela 360 flaskor. ::)
Tur att man har två lådor hemma.

Beställde en Gaston Chiquet Brut Special Club också.
 
Toppen