Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Keen

slan
SV: Era senaste vininköp.

Hämtade ut en ny låda från American Wine club. En mousserande, en gewürtztraminer och en Pinot.

Plockade också upp 5 st Lillian Syrah 06
 

Guayabera

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Launois Vintage Blanc de Blancs Brut 2004
Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001

Någon som vet hur 2001 är som årgång? Har inte provat tidigare men killen i vinkällarbutiken sa att 2001 var bra för BdB så litade på det.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

En låda Pol Roger 1999.
Dan före julafton provade vi en flaska som jag köpt för något
år sedan. Gav mersmak.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Guayabera skrev:
Launois Vintage Blanc de Blancs Brut 2004
Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001

Någon som vet hur 2001 är som årgång? Har inte provat tidigare men killen i vinkällarbutiken sa att 2001 var bra för BdB så litade på det.

2001 var inte ett bra år i champagne, så killen hade nog ingen koll. Däremot tycker jag att just Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001 lyckats fantastiskt bra med det hopplösa året, så det var absolut inget dåligt köp.

Så här skriver Tom Stevenson om 2001:
"Dilute, insipid, and unripe. Anyone who declares this vintage needs his head testing. The best of the exceptions is Clos des Goisses. Agrapart’s Venus Blanc de Blancs Brut Nature is the next-best 2001 I have tasted so far, but unless a producer is trying to make a point about an exceptional terroir, such as Clos des Goisses does, why would anyone want to put this vintage on the label?"
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Systembolaget har ju iofs haft sjuka problem med sin hemsida den senaste tiden men jag handlade via en fransk nätbutik.
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Vilken rea! Laurent-Perrier 99 på magnum för 735 kr och Pierre Peters Cuvée Speciale 2001 för 340 kr är båda fynd!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Tack för tipset Shorepower och Elvis!!!

Hade tur och fick fatt på 3 PP 2001 på halvmagnum och 2 LP 1999 på magnum. Ska granska rödvinslistan och se om ngt kul finns även där.
 

Guayabera

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Köpte också 3 PP 2001 genom bekant i Malmö eftersom SS inte gör några intern leveranser innan måndag på grund av någon byråkratisk anledning. Drack den på nyår, för 340 är den verkligen ett klipp. Det verkar som om PP nu släpper Cuvée Speciale i alla årgångar (någon som har pratat med dom angående detta?), kan ju bli intressanta vertikaler av det om inte annat.
 

kayaker

Cyklist
SV: Era senaste vininköp.

Guayabera skrev:
Köpte också 3 PP 2001 genom bekant i Malmö eftersom SS inte gör några intern leveranser innan måndag på grund av någon byråkratisk anledning.
Inventering skulle jag tro.
Då kanske de kan få bort diverse spöksaldon också.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Guayabera skrev:
Köpte också 3 PP 2001 genom bekant i Malmö eftersom SS inte gör några intern leveranser innan måndag på grund av någon byråkratisk anledning. Drack den på nyår, för 340 är den verkligen ett klipp. Det verkar som om PP nu släpper Cuvée Speciale i alla årgångar (någon som har pratat med dom angående detta?), kan ju bli intressanta vertikaler av det om inte annat.

Spännande, för jag stod med Ullis på mitt närmaste bolag när hon snackade med Malmö Hansa. Det var inga problem vare sig för den på bolaget i Malmö eller för Ullis här i Sthlm att göra en "intern leverans" till mig. I Malmö la de undan pavorna till mig iom att de kollade om de fanns kvar.

*håller tummarna*
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Cuvée William Deutz Rosé 1999 samt Dom Ruinart 1998. Båda prissänkta på SS. Finns en del annat där priset är sänkt (Lanson 76 om man vill ha en mogen champagne på magnum).

NV Rosé från Både Bollinger o Laurent Perrier ser jag o jag har inte druckit någon av dom...
Är nån av dem värd en tur till bolaget i kylan?
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
NV Rosé från Både Bollinger o Laurent Perrier ser jag o jag har inte druckit någon av dom...
Är nån av dem värd en tur till bolaget i kylan?

Jag tycker att båda var sjukt dyra förut och tycker inte att någon av dem är något fynd nu heller.
 
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
NV Rosé från Både Bollinger o Laurent Perrier ser jag o jag har inte druckit någon av dom...
Är nån av dem värd en tur till bolaget i kylan?

Laurent Perrier har aldrig tillhört mina favorithus, Grand Siecle är bra men inte varit riktigt inponerad av deras standardchampagner. Bollinger Rosé, har tyvärr aldrig druckit den men tänkte nog prova nu när priset ligger på samma prisnivå som Gosset vilket kanske är min favorit vad gäller standardrosé. Så jag får återkomma om jag tycker den är bra eller inte. Tänkte inte dock snubbla i dörren och slå ner gamla tanter för att få tag i den. Du kan köpa den ca 100 kronor billigare utomlands vilket gör den fortsatt dyr i Sverige så ingen fyndstämpel.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Laurent Perrier har aldrig tillhört mina favorithus, Grand Siecle är bra men inte varit riktigt inponerad av deras standardchampagner. Bollinger Rosé, har tyvärr aldrig druckit den men tänkte nog prova nu när priset ligger på samma prisnivå som Gosset vilket kanske är min favorit vad gäller standardrosé. Så jag får återkomma om jag tycker den är bra eller inte. Tänkte inte dock snubbla i dörren och slå ner gamla tanter för att få tag i den. Du kan köpa den ca 100 kronor billigare utomlands vilket gör den fortsatt dyr i Sverige så ingen fyndstämpel.

Det är lugnt, jag har redan varit där, fritt fram för er pöjkar att roffa åt er ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Bollinger Rosé, har tyvärr aldrig druckit den men tänkte nog prova nu när priset ligger på samma
prisnivå som Gosset vilket kanske är min favorit vad gäller standardrosé.

Nyårsafton inledde vi med en Gosset Grand Rosé. Doft av smultron redan när jag öppnade
flaskan. En av min frus favoritchampagner och den bästa rosén jag provat, stilla viner
inräknade (har i och för sig kanske inte provat så många).
Men det vore kul att prova Bollingers rosé nu när den är på rea.
 
Toppen