Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
En av min frus favoritchampagner och den bästa rosén jag provat, stilla viner
inräknade (har i och för sig kanske inte provat så många).
Men det vore kul att prova Bollingers rosé nu när den är på rea.

Prova den här vid något tillfälle. Den tycker jag är helt underbar! Jag ska dock varna för att det är stor risk att din fru får en ny favoritchampagne... ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Prova den här vid något tillfälle. Den tycker jag är helt underbar! Jag ska dock varna för att det är stor risk att din fru får en ny favoritchampagne... ;)

Innan jag tryckte på länken var jag orolig för att det var Krug Rosé :eek: men ditt tips bör provas!
 

SUPRA

Bäst
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Men det vore kul att prova Bollingers rosé nu när den är på rea.

Vet inte vad den kostar nu, men jag har för mig att mina kostade 700 kr nånting.
Den var en ganska stor besvikelse om man jämför hur mycket jag gillar den vanliga.

Jag kan förstå att de sänkt priset...den är nog mer värd kring 500-ingen.

Diggar också Gosset Rosé som bara den.
Men efter att ha gett Krug Rosé en chans till så måste jag säga att jag diggar den också. Sen om den är värd 5 st. Gosset Rosé är väl en annan femma.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

SUPRA skrev:
Vet inte vad den kostar nu, men jag har för mig att mina kostade 700 kr nånting.
Den var en ganska stor besvikelse om man jämför hur mycket jag gillar den vanliga.

Jag kan förstå att de sänkt priset...den är nog mer värd kring 500-ingen.

Diggar också Gosset Rosé som bara den.
Men efter att ha gett Krug Rosé en chans till så måste jag säga att jag diggar den också. Sen om den är värd 5 st. Gosset Rosé är väl en annan femma.

Såg att det fanns en Jacquesson Rosé också på "rean". Det kanske är större idé att prova den?
Jacquesson Déorgement Tardif -88 var min sons nummer 1 när vi var på prestigeprovningen.
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Segolas skrev:
NV Rosé från Både Bollinger o Laurent Perrier ser jag o jag har inte druckit någon av dom...

När jag provade Bollys Rose upplevde jag den som mer stringent och "vuxen" i smaken jämfört med Gosset Rose. En lite annorlunda, och kanske inte lika tillgänglig, skola alltså.

shorepower skrev:
Laurent Perrier har aldrig tillhört mina favorithus, Grand Siecle är bra men inte varit riktigt inponerad av deras standardchampagner. Bollinger Rosé, har tyvärr aldrig druckit den men tänkte nog prova nu när priset ligger på samma prisnivå som Gosset vilket kanske är min favorit vad gäller standardrosé. Så jag får återkomma om jag tycker den är bra eller inte. Tänkte inte dock snubbla i dörren och slå ner gamla tanter för att få tag i den. Du kan köpa den ca 100 kronor billigare utomlands vilket gör den fortsatt dyr i Sverige så ingen fyndstämpel.

Var såg du det priset? Jag har bara sett pavan på ett ställe här i M och då ville de ha 80 euro.

Det känns som att en trevlig aktivitet skulle vara en liten kapplöpning mellan Gosset och Bolly parallellt. Låter som en njutbar eftermiddag.

För övrigt behöver man inte något svepskäl som att köpa champagne för att slå ner gamla tanter, det kan man göra bara för att det är roligt....
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Jag har bara sett pavan på ett ställe här i M och då ville de ha 80 euro.

När jag var i München senast var all skumpa jag hittade dyr, både i varuhusen och i mindre vinbutiker. Du har säkert dina smultronställen, i och för sig.
 
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Var såg du det priset? Jag har bara sett pavan på ett ställe här i M och då ville de ha 80 euro.

För övrigt behöver man inte något svepskäl som att köpa champagne för att slå ner gamla tanter, det kan man göra bara för att det är roligt....

Finns en del i England för runt 400-450. De har rätt mycket bra priser på Bollinger där. Kommer inte ihåg exakt affär just nu men såg den för £38

På tal om gamla tanter, favoritfilmen är väl Death Race 2000 när de radade upp alla pensionärer på gatan utanför sjukhuset:
http://www.youtube.com/watch?v=GGhu5Zl5ry8
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
När jag var i München senast var all skumpa jag hittade dyr, både i varuhusen och i mindre vinbutiker. Du har säkert dina smultronställen, i och för sig.

Generellt är det så att NV är någon eller några tior billigare här medan prestigeprylarna oftast är bra mycket billigare på bolaget. 189 euro för Krug GC...
 

Segol

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
När jag provade Bollys Rose upplevde jag den som mer stringent och "vuxen" i smaken jämfört med Gosset Rose. En lite annorlunda, och kanske inte lika tillgänglig, skola alltså.

Jag har druckit så få olika Rose-champagner att jag knappt vet vad jag gillar men nästa gång jag passerar bolaget ska jag se till att köpa ett eller ett par exemplar så jag kan testa den.


anders skrev:
För övrigt behöver man inte något svepskäl som att köpa champagne för att slå ner gamla tanter, det kan man göra bara för att det är roligt....

;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Min fru var inte intresserad av Bollinger Rosé men jag fick beställa ett par Jacquesson Rosé 1997.
Janurireor är förrädiska, det blev ett sexpack Jacquesson Avize Grand Cru 2000 också. Kan
aldrig vara fel. Och så vet ni hur det är med reor, det blir lite köpt till ordinarie pris också:
en låda Pol Roger Brut 1999 och dessutom plockade jag åt mig de tre Bollinger La Grande Année 1999
[sic!] som fanns i butiken.
Dessutom fick jag höra att Malmö-butiken hade blivit nedringd i tisdags av deltagare på det här forumet,
som ville ha Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001 :)
 
SV: Era senaste vininköp.

Per Stade skrev:
Min fru var inte intresserad av Bollinger Rosé men jag fick beställa ett par Jacquesson Rosé 1997.
Janurireor är förrädiska, det blev ett sexpack Jacquesson Avize Grand Cru 2000 också. Kan
aldrig vara fel. Och så vet ni hur det är med reor, det blir lite köpt till ordinarie pris också:
en låda Pol Roger Brut 1999 och dessutom plockade jag åt mig de tre Bollinger La Grande Année 1999
[sic!] som fanns i butiken.
Dessutom fick jag höra att Malmö-butiken hade blivit nedringd i tisdags av deltagare på det här forumet,
som ville ha Pierre Peters Cuvée Speciale Les Chétillons 2001 :)

Snyggt jobbat, var det i Malmö eller V-ås du köpte allt detta. Hansa brukar vara roligt att handla på, där klipper alla nervöst med ögonen när man frågar något speciellt om champagne, fördel dock att det nästan alltid finns saker kvar.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Era senaste vininköp.

Nog fattade jag det som om du hade köpt en sådan i tisdags:

shorepower skrev:
Cuvée William Deutz Rosé 1999 samt Dom Ruinart 1998. Båda prissänkta på SS. Finns en del annat där priset är sänkt (Lanson 76 om man vill ha en mogen champagne på magnum).

Champagne

Rött

Vitt:
 
Toppen