Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Era senaste vininköp.

chambertin

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Ch. d'Arche, Sauternes -03
Ch. Raymond-Lafon, Sauternes -03
Ch. de Myrat, Sauternes -98 (1/2-pavor)
Chablis 1:er Crû "Vaucoupin" -07 från Brocard
Ch. Pontac-Lynch, Margaux -05
 
SV: Era senaste vininköp.

chambertin skrev:
Skriv gärna en rad om Ugolforten när du provat den.
Funderar på några stycken själv men vore kul och höra vad andra här tycker.
Den första av mina Ugolforte avsmakades igår till en lammfärslimpa fylld med soltorkade tomater och oliver samt rostad paprika.
Hällde över halva flaskan(resten ska drickas idag) på karaff 2 h innan det var dags att avnjuta måltiden.
Doften lite svag men den mörka frukten fanns där från början, lite inslag av läder. Ju längre tiden gick desto tydligare blev de mörka bären.
Elegant var ordet. Smaken: lite fruktig,mörka bär, viss chokladton, mkt balanserad, lena tanniner.
Det här var gott för att inte säga mycket gott. Jag är glad att det blev en sexpack vid släppet.
 

matage

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Jag antar att detta faller under "medvetet spontant/undermedvetet planerat".

Skulle bara köpa en flaska Graham Six Grapes som vardags/matlagninsport (läs: En ursäkt att besöka bolaget) men plötlisgt låg det två Chateau Belair 2003 i korgen också...
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

En Salon 1996 som jag bytte till mig mot en flaska whisky (Brora) som jag köpte på Arlanda för 400 kr för tio år sedan. Jag fick 700 kr emellan också. 8)
 

anders

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
En Salon 1996 som jag bytte till mig mot en flaska whisky (Brora) som jag köpte på Arlanda för 400 kr för tio år sedan. Jag fick 700 kr emellan också. 8)

Va fan, jag har en sådan stående!! Öppnad förvisso men i alla fall.

Hade han hällt i sig all whisky först innan han gjorde upp affären...? Varför känner inte jag sådana personer? :mad:
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

anders skrev:
Va fan, jag har en sådan stående!! Öppnad förvisso men i alla fall.

Hade han hällt i sig all whisky först innan han gjorde upp affären...? Varför känner inte jag sådana personer? :mad:

Det var faktiskt en fullt rimlig affär om man jämför deras marknadsvärde. En oöppnad Brora 1975 20 years 59,1 % (som jag hade) kostar 3000-4000 kr på auktion! Och jag hittade killen på whiskyforum.se, som till skillnad från finewines tillåter köp/sälj/byte.

Vilken härlig dag - fick precis leverans av en låda Henriot Cuvee des Enchanteleurs 1996 också.
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Mmm skrev:
Kärnan i det hela är att SS skall bort. Jag hade gärna själv beställt vinet av leveratören, utan en helt massiv kedja av inkompetens och likgiltighet. Jag är övertygad om att om monopolet försvann idag - skulle 99% vara nöjda med det efter ett år. Umbala smakar lika bra på ICA.

Plötsligt händer det... Jag blev helt utan föraning uppringd av Kundtjänst i Stockholm som hade rotat i min försvunna beställning. Nog hade beställningen gått in i systemet, men något hade klickat. De hade i alla fall kontaktat importören (vinet var slutsålt) och tillsammans ordnat med en privatimport av en låda enbart till mej.

Imponerande av både SB och f.a importören (Tommy Linds Franska Kvalitetsviner).
 

Mmm

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Förutom den utomkroppsliga SB-upplevelsen med Barralvinet beställde jag just precis en låda Domaine Weinbach Riesling Reserve 2008 hos Philipson. 129 DKK per flaska måste vara svårslaget.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det var ju en skapligt produktiv måndag. Köpte en låda Comtes de Champagne -99 till.
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

magnum skrev:
Hej, har du provat den?

Nej tyvärr inte men jag litade på några omdömen här på fw och när jag fick ett bra pris på dem så var det bara att slå till. Comtes tillhör ju en av mina absoluta favoriter så det skulle förvåna mig om jag inte gillar den. I värsta fall får jag väll byta bort dem eller ha dem i en risotto.

Per Stade skrev:
Igår blev det premiärkväll för min del: Comtes de Champagne 1999.
Mycket ljust gult till färgen, musselskal i doften och en underbar smak, även den med
lite mineral. Fantastiskt välbalanserad syra.
Den här champagnen fick inte stå länge i glaset :)

shorepower skrev:
1999 är väldigt ung och tog ganska lång tid att öppna sig men ge den ett par år. Växte dock mycket i glaset. 1999 verkar vara ett år som pendlar mellan tillgängligt och väldigt slutna /unga. Kvalité slår igenom. Får se om jag vänjer mig med den nya etiketten dock. Den gamla är snyggare ;D
 
SV: Era senaste vininköp.

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004, magnum
Vilmart Coeur de Cuvee 1998, magnum
Pol Roger Winston Churchill 1998,magnum
Selosse Inital degade 98 samt 99
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

shorepower skrev:
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004, magnum
Vilmart Coeur de Cuvee 1998, magnum
Pol Roger Winston Churchill 1998,magnum
Selosse Inital degade 98 samt 99

Trevligt. Vart fick du tag på allt det?
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Trevligt. Vart fick du tag på allt det?

Blandat,

Diebolt via Tyskland, Primewine är ungefär lika bra som Primewinebar. Mailade dem för ca en månad sedan om Fleur de Passion 04 men har inte fått något svar så det visar väl på deras intresse av kunder.

Pol Roger, FRW

och resten via andra källor :)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Det var blandade inköpskällor minst sagt. Sjysta flaskor i alla fall. Kan vara dags för magnum sittningen vi snackade om för ett tag sedan.
 
SV: Era senaste vininköp.

CH skrev:
Det var blandade inköpskällor minst sagt. Sjysta flaskor i alla fall. Kan vara dags för magnum sittningen vi snackade om för ett tag sedan.

Elvis hjälpte mig med FRW så jag kunde koppla av lite där :)
 

Elvis

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Winston Churchill 1998 magnum
Winston Churchill 1999 magnum

En låda av varje. 8)
 

CH

Medlem
SV: Era senaste vininköp.

Elvis skrev:
Winston Churchill 1998 magnum
Winston Churchill 1999 magnum

En låda av varje. 8)

Nu snackar vi!
Det kändes lite tomt i skåpet på Grappe efter att du fyllt up kylen eller?
 
Toppen